LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] verplicht overwerk?
-
verplicht overwerk?
ivm vakantie periode werk ik bijna elke week 40u. Ik heb echter een contract van 24u. Ik werk dus enorm veel over. Van januari tot juni dit jaar was het 110u en vanaf 1 juni tot 1 september sta ik ingepland voor 100 extra uren.
Per 1 oktober ben ik ontslagen. Mijn contract word niet verlengd. De eerste 6 maanden overuren zijn uitbetaald en heel september werk ik niet om de andere overuren weg te werken. Nu klaag ik hier nooit over en werk ik altijd wel. Ondanks dat ik enorm veel overwerk. Side note: ik heb 6
Nu is het volgende gebeurd. Aankomende maandag sta ik vrij gepland op het rooster. Dit was al bekent in Juni. Ik heb dat weekend een paar daagjes weg geboekt met mijn vriend. hij heeft speciaal, met veel moeite, ook vrij geregeld. Plots kwam een andere collega met de mededeling dat ze een dag langer wegbleef op vakantie. Zij stond ingeroosterd.
Nu EIST/verwacht mijn werkgever dat ik kom werken. Ik heb geen vrij gevraagd voor die dag dus ben ik verplicht om op te komen dagen. Ookal heb ik een paar dagen weg geboekt, ik moet komen van hem. Het zou ook geen overuren of inval zijn.. maar een reguliere rooster. De rest van de week werk ik.. en dus werk ik hoe dan ook die week ook 8u teveel.
Waar sta ik? Het rooster was al weken bekend voordat mijn collega (een vakantie kracht!) belde dat ze dan niet komt. Degene die de roosters doet is zelf op vakantie. Ik heb geen vrij gevraagd, maar gezien de enorme hoeveelheid overuren die ik werk.. wat is redelijk? De dagen weg zijn betaald en geen annuleringsverzekering.
Moet ik werken ondanks dat het overuren zijn en ik geen vrij heb gevraagd? ik sta immers vrij op het rooster.
Help!
Per 1 oktober ben ik ontslagen. Mijn contract word niet verlengd. De eerste 6 maanden overuren zijn uitbetaald en heel september werk ik niet om de andere overuren weg te werken. Nu klaag ik hier nooit over en werk ik altijd wel. Ondanks dat ik enorm veel overwerk. Side note: ik heb 6
Nu is het volgende gebeurd. Aankomende maandag sta ik vrij gepland op het rooster. Dit was al bekent in Juni. Ik heb dat weekend een paar daagjes weg geboekt met mijn vriend. hij heeft speciaal, met veel moeite, ook vrij geregeld. Plots kwam een andere collega met de mededeling dat ze een dag langer wegbleef op vakantie. Zij stond ingeroosterd.
Nu EIST/verwacht mijn werkgever dat ik kom werken. Ik heb geen vrij gevraagd voor die dag dus ben ik verplicht om op te komen dagen. Ookal heb ik een paar dagen weg geboekt, ik moet komen van hem. Het zou ook geen overuren of inval zijn.. maar een reguliere rooster. De rest van de week werk ik.. en dus werk ik hoe dan ook die week ook 8u teveel.
Waar sta ik? Het rooster was al weken bekend voordat mijn collega (een vakantie kracht!) belde dat ze dan niet komt. Degene die de roosters doet is zelf op vakantie. Ik heb geen vrij gevraagd, maar gezien de enorme hoeveelheid overuren die ik werk.. wat is redelijk? De dagen weg zijn betaald en geen annuleringsverzekering.
Moet ik werken ondanks dat het overuren zijn en ik geen vrij heb gevraagd? ik sta immers vrij op het rooster.
Help!
Re: verplicht overwerk?
Nee hoor je hoeft niet te komen.Allereerst zijn het geen overuren want die moeten altijd extra betaald worden.Overuren zijn uren die gewerkt worden na de normale werkdag of werkweek.Als er bepaalde dagen afgesproken zijn waarop men moet werken kan zowel de
werknemer als de werkgever er niet van afwijken zonder overleg.
werknemer als de werkgever er niet van afwijken zonder overleg.
Ondanks dat ik vaak op de hand van de werkgever ben zou ik in dit geval ook denken "zoek het maar uit" , dat die collega later terugkomt is niet jouw probleem. Wat kan je werkgever doen ? Je ontslaan ? Per 1 Okt. was je toch al weg en snijdt de werkgever alleen zichzelf in de vingers.Dit was al bekent in Juni.
Heb je wel een trechtsbijstandsverzekering (achter de hand) ?
Gewoon lekker met je vriend een paar dagen weg gaan.
Nee, je hebt geen vrij gevraagd, want je was al vrij die dag, je stond niet ingeroosterd, klaar.
Je baas kan heel vriendelijk vragen of je dan misschien toch wilt werken, maar je mag net zo vriendelijk 'Nee' zeggen.
Je baas zou ook van vakantiekracht-collega kunnen EISEN die bewuste maandag volgens rooster te komen werken.
Laat je niet gebruiken.
Nee, je hebt geen vrij gevraagd, want je was al vrij die dag, je stond niet ingeroosterd, klaar.
Je baas kan heel vriendelijk vragen of je dan misschien toch wilt werken, maar je mag net zo vriendelijk 'Nee' zeggen.
Je baas zou ook van vakantiekracht-collega kunnen EISEN die bewuste maandag volgens rooster te komen werken.
Laat je niet gebruiken.
Als hij krap zit is vast werk of ontslag op 1 oktober intrekken soms mogelijk, en wil je dat....
Hij moet kiezen tussen nu tekort personeel of straks een vaste kracht erbij.
Is dit iets voor jou ?
Hij moet kiezen tussen nu tekort personeel of straks een vaste kracht erbij.
Is dit iets voor jou ?
-
Ik kan hier zeker wat mee! Heel erg bedankt! Ik moet hem morgen even bellen erover en zal dit dan ook zeker aankaarten. Zij moest werken. Zij is de reden dat het die dag anders loopt.. ik niet.
Moest alleen zeker weten dat hij mij niet eruit zou zetten ivm werkweigering.
Bedankt allemaal
ps: ik heb Das rechtsbijstand in dien nodig.
Moest alleen zeker weten dat hij mij niet eruit zou zetten ivm werkweigering.
Bedankt allemaal
ps: ik heb Das rechtsbijstand in dien nodig.
Tsja, door het stelselmatige overwerken sinds januari, had je toch ergens ook kunnen vermoedden dat dit niet nét tijdens de zomervakantie, met voor elk bedrijf eigenlijk wel wat passen en meten in de bezetting en planning, over zou zijn? Waarom heb je niet gewoon vrij gevraagd voor de zekerheid? Nu verwachtte je werkgever, dat je zoals sinds januari al het geval is, wel wat meer zou kunnen werken.
Maar goed, je kan natuurlijk geheel eerlijk zeggen dat je/jullie een niet kosteloos te annuleren reservering hebben, je vriend er aanzienlijke moeite voor heeft moeten doen om vrij te vragen, en dat je verwacht dat deze ene keer de werkgever jou wat tegemoet komt, in plaats van andersom zoals het de laatste 7 maanden ging.
Maar goed, je kan natuurlijk geheel eerlijk zeggen dat je/jullie een niet kosteloos te annuleren reservering hebben, je vriend er aanzienlijke moeite voor heeft moeten doen om vrij te vragen, en dat je verwacht dat deze ene keer de werkgever jou wat tegemoet komt, in plaats van andersom zoals het de laatste 7 maanden ging.
@ sjohie: Nu verwachtte je werkgever, dat je zoals sinds januari al het geval is, wel wat meer zou kunnen werken.
De rest van de week werk ik.. en dus werk ik hoe dan ook die week ook 8u teveel.
De rest van de week werk ik.. en dus werk ik hoe dan ook die week ook 8u teveel.
-
Hangt van de arbeidsovereenkomst af of overuren betaald worden....plumber schreef:Allereerst zijn het geen overuren want die moeten altijd extra betaald worden.
-
Als dit een fysiek rooster is wat ergens in de kantine/kantoor hangt, maak dan een copie voor het geval dat.bubble-pop schreef:Aankomende maandag sta ik vrij gepland op het rooster
Het verstandigste is om in overleg te gaan zodat u hier een vaste baan uit kunt slepen. Wanneer u die toezegging schriftelijk heeft, of liever nog het contract zelf, dan kunt u water in de wijn doen.
Als de werkgever hiermee niet akkoord gaat dan zou ik de overuren en vakantieuren uitbetaald willen krijgen, omdat u zich daarmee zeker stelt van inkomen.
Wat betreft aanstaande maandag. De werkgever stelt de werktijden vast, maar moet daarbij wel rekening houden met de werknemer. Hier heeft de werkgever onvoldoende tijd in acht genomen, zodat deze wijziging extreem onredelijk is.
Aanstaande maandag zou ik alleen opzeggen als de werkgever u deze kosten zal vergoeden. U bent hoe dan ook niet verplicht om dan te komen werken.
http://www.arbeidsrechter.nl/
Als de werkgever hiermee niet akkoord gaat dan zou ik de overuren en vakantieuren uitbetaald willen krijgen, omdat u zich daarmee zeker stelt van inkomen.
Wat betreft aanstaande maandag. De werkgever stelt de werktijden vast, maar moet daarbij wel rekening houden met de werknemer. Hier heeft de werkgever onvoldoende tijd in acht genomen, zodat deze wijziging extreem onredelijk is.
Aanstaande maandag zou ik alleen opzeggen als de werkgever u deze kosten zal vergoeden. U bent hoe dan ook niet verplicht om dan te komen werken.
http://www.arbeidsrechter.nl/
Kopie van maken voor uw dossier.bubble-pop schreef:Moet ik werken ondanks dat het overuren zijn en ik geen vrij heb gevraagd? ik sta immers vrij op het rooster.
-
Denk je?alfatrion schreef:Het verstandigste is om in overleg te gaan zodat u hier een vaste baan uit kunt slepen. Wanneer u die toezegging schriftelijk heeft, of liever nog het contract zelf, dan kunt u water in de wijn doen.
bubble-pop schreef: Per 1 oktober ben ik ontslagen. Mijn contract word niet verlengd.
Als de werkgever nu mensen hard nodig heeft dan geeft dit een onderhandelingspositie. TS kan in ruil voor een vast contract zich soepel opstellen. Wilt de werkgever dat niet wilt dan heeft hij maandag gewoon vrij en wordt er in de maand september gewerkt. Als hij niet mag komen dan moet de werkgever toch het loon door betalen. En als hij dat niet doet dan komt er tot 50% bovenop plus de wettelijke rente en incassokosten. (Deze is het hoogst als de werkgever iedere periode wordt aangemaand.)
Overigens heeft de werkgever laten weten het contract niet te willen verlengen. Dit is niet het zelfde als ontslag.
Overigens heeft de werkgever laten weten het contract niet te willen verlengen. Dit is niet het zelfde als ontslag.
-
Ga je nu proberen je eigen blunder dat je niet leest wat er vermeld wordt goed te praten?alfatrion schreef:Als de werkgever nu mensen hard nodig heeft dan geeft dit een onderhandelingspositie. TS kan in ruil voor een vast contract zich soepel opstellen. Wilt de werkgever dat niet wilt dan heeft hij maandag gewoon vrij en wordt er in de maand september gewerkt. Als hij niet mag komen dan moet de werkgever toch het loon door betalen. En als hij dat niet doet dan komt er tot 50% bovenop plus de wettelijke rente en incassokosten. (Deze is het hoogst als de werkgever iedere periode wordt aangemaand.)
TS heeft een tijdelijk contract. Dan geef je dus tijdig aan dat je niet verlengt, anders loopt het stilzwijgend door. Voor TS is dat hetzelfde als ontslag.
Ben jij nu werkelijk zo kortzichtig dat je denkt dat een positieve opstelling nu zelfs tot een vast contract gaat leiden?
O, en nog iets. TS is dus een ZIJ. Iets wat je gewoon opvalt als je even begrijpend leest.
Niet helemaal. Tijdelijke contracten eindigen van rechtswege op de datum die erin vermeld staat, die lopen niet stilzwijgend door. Er kan hooguit een nieuw (al dan niet tijdelijk) contract worden afgesproken, niet dat dat hier van toepassing is..TS heeft een tijdelijk contract. Dan geef je dus tijdig aan dat je niet verlengt, anders loopt het stilzwijgend door.
-
Correct, maar niet helemaal volledig. Een tijdelijk contract kan overgaan in een vast contract, na drie tijdelijke contracten of als tijdens het tweede of volgende contract de duur van 36 maanden wordt overschreden. Het wordt dan automatisch een vast contract.Antigoon schreef: Niet helemaal. Tijdelijke contracten eindigen van rechtswege op de datum die erin vermeld staat, die lopen niet stilzwijgend door. Er kan hooguit een nieuw (al dan niet tijdelijk) contract worden afgesproken, niet dat dat hier van toepassing is..
Het zou niet onverstandig zijn om de energie die jij steekt in het onderuit proberen te halen van mijn persoon steekt in de kwaliteit van je eigen berichten. Dit is namelijk grote onzin. In tegendeel tot wat jij beweerd worden overeenkomst niet stilzwijgend verlengt, tenzij er iets anders is afgesproken. Een arbeidscontract voor onbepaalde tijd eindigt, net zoals alle andere overeenkomst, in beginsel van rechtswege.Harrie Kierie schreef:TS heeft een tijdelijk contract. Dan geef je dus tijdig aan dat je niet verlengt, anders loopt het stilzwijgend door.
-
Dat steekt nogal.alfatrion schreef: Het zou niet onverstandig zijn om de energie die jij steekt in het onderuit proberen te halen van mijn persoon steekt
Lees de rest ook even.
Harrie Kierie doet me sterk denken aan iemand die al een paar dagen niet meer reageert op dit forum
Dan krijg je inderdaad een nieuw maar vast contract. Ik wilde alleen aangeven dat een contract voor bepaalde tijd gewoon verloopt als de werkgever niets doet en nooit stilzwijgend verlengd wordtEen tijdelijk contract kan overgaan in een vast contract, na drie tijdelijke contracten of als tijdens het tweede of volgende contract de duur van 36 maanden wordt overschreden. Het wordt dan automatisch een vast contract.