LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sony Xperia U en KPN, amper tot geen ontvangst.

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
T_E_S_2013
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2013 18:59

Sony Xperia U en KPN, amper tot geen ontvangst.

Ongelezen bericht door T_E_S_2013 »

Ik kamp inmiddels alweer een poos met het volgende probleem:

Voor ik het probleem voorlegt eerst ff wat basisinformatie:
Ik ben klant bij KPN en heb een 'Nieuw KPN 2012' abonnement met 1000mb data en bel/sms 100 standaard.
Voor de duidelijkheid is dit een 3G abonnement en heb als telefoon een Sony Xperia U met een toestellease van 2 jaar waarvan er volgende maand een jaar op zit.
Ik woon in Hoogvliet.

Nu het probleem:
Sinds ongeveer een half jaar is de ontvangst van zowel het 3G(UMTS) als het 2G/2.5G(GSM/EDGE) netwerk sterk verslechterd.
De ontvangst is meestal zo dramatisch slecht dat ik er thuis al amper tot geen gebruik meer van kan maken.
Er verschijnt dan "Buiten Service Gebied" en "Alleen Noodoproepen".
Als ik met heel veel moeite toch een signaaltje heb kunnen pakken is dat hooguit een 2G signaaltje en heel af en toe is het signaal sterk genoeg voor EDGE, maar uiterst onstabiel. Dit is vaker uitzondering dan regel en ik heb veel vaker dat ik helemaal geen ontvangst heb.
Thuis heb ik ook Wi-Fi en dat werkt gewoon uitstekend en pijlsnel, dat lijkt mij het probleem ook niet.

Uiteraard en natuurlijk heb ik alle instellingen correct staan en heb ik er alleen maar wat informatieve apps op.

Heb ik thuis amper signaal, in Rotterdam is de ontvangst ook niet veel beter, verder dan GPRS/EDGE lijkt het niet meer te willen gaan, terwijl ik eerst wel UMTS 3 /3.5G ontvangst had.
Er verschijnt nu af en toe de letter G en soms E, maar dat hoort 3.5G of H zijn.

Natuurlijk heb ik de helpdesk gebeld(met een vaste telefoon, *kuch* van UPC :lol:) en hun beweerden dat mijn simkaart kapot zou kunnen zijn en dat ik naar de KPN-Winkel werd doorverwezen.

Afgelopen middag ben ik langs geweest bij de KPN-winkel in Spijkenisse waar ik die telefoon ook vandaan heb en volgens hun is er met mijn toestel niks mis. In de winkel had de telefoon een prima EDGE ontvangst, en zit ik buiten het dekkingsgebied en werd weer naar de telefonische helpdesk doorverwezen ... :twisted:

Proefsgewijs heb ik mijn simkaart in een ander 3g toestel gestopt en ook met die telefoon heb ik amper tot geen ontvangst hier.

Het lijkt wel alsof de ellende begonnen is sinds dat ze met de uitrol van 4G zijn begonnen.

Zo heb ik er niks aan in principe, maar ik heb ook geen zin in een oneindig kastje naar de muur circus.

Wat zou ik nu het best kunnen doen?
En hoe kan ik hard maken dat ik hier amper ontvangst heb? Natuurlijk, dit gehele gebied hier is op hun dekkingskaart 100% gedekt, maar hoe bewijs ik het tegendeel?
En als ik het tegendeel zou kunnen bewijzen, bestaat er dan de mogelijkheid om het contract te beëindigen, temeer het feit dat ik er thuis in principe helemaal geen gebruik van kan maken?

Maar misschien is het probleem veel licht voetiger en is het misschien een kwestie van een instelling aanpassen, maar tot zover ik zelf kan nagaan en en volgens het personeel in de KPN-winkel staat alles correct, is hier misschien iemand die er wat meer van af weet?

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Sony Xperia U en KPN, amper tot geen ontvangst.

Ongelezen bericht door devious »

Begin eerst maar eens met het schrijven van een goede officiële klacht. Want je hebt een goed punt.
Alleen 2½G en 3½G bestaan niet. Da's een fictieve kreet.

T_E_S_2013
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2013 18:59

Re: Sony Xperia U en KPN, amper tot geen ontvangst.

Ongelezen bericht door T_E_S_2013 »

devious schreef:Begin eerst maar eens met het schrijven van een goede officiële klacht. Want je hebt een goed punt.
Alleen 2½G en 3½G bestaan niet. Da's een fictieve kreet.
Weet ik, maar hoe moet ik die onduidelijke ellende anders uit elkaar houden?
Als het beesie maar een naampie heeft.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Sony Xperia U en KPN, amper tot geen ontvangst.

Ongelezen bericht door devious »

klopt maar 2½ G is gewoon 2G zoals het hoort, dus wat je al normaal vindt bij 2G is een ingetrainde snelheid. Zo ook met 3½G, da's 3G zoals het hoort en niet de afgeknepen, ingetrainde bende waar we het maar mee doen. Ben zelf ook reuze benieuwd naar 4G, want goede geluiden heb ik er nog niet over gehoord.

T_E_S_2013
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2013 18:59

Re: Sony Xperia U en KPN, amper tot geen ontvangst.

Ongelezen bericht door T_E_S_2013 »

devious schreef:klopt maar 2½ G is gewoon 2G zoals het hoort, dus wat je al normaal vindt bij 2G is een ingetrainde snelheid. Zo ook met 3½G, da's 3G zoals het hoort en niet de afgeknepen, ingetrainde bende waar we het maar mee doen. Ben zelf ook reuze benieuwd naar 4G, want goede geluiden heb ik er nog niet over gehoord.
Wat het is, het moet gewoon werken, daar betaal ik voor en het is al duur zat.

Ik heb in 4G ook een hard hoofd, bovendien, sinds ze daarmee zijn begonnen werkt mijn telefoon slecht.

sjohie
Berichten: 11243
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Sony Xperia U en KPN, amper tot geen ontvangst.

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik weet niet of je op http://www.coveragechecker.nl/ hebt gekeken voordat je je abonnement afsloot, maar er zijn zo te zien in Hoogvliet een paar kleine plekjes waar het 3G bereik inderdaad slecht is, en het 2G wel ok.

Bedenk wel dat een gsm netwerk "landelijk" genoemd mag worden volgens het agentschap telecom, als dit >95% van alle Nederlanders kan bedienen, wat wat anders is als 95% geografische dekking. Ook zitten er in je voorwaarden allerlei ontsnappingsmogelijkheden voor KPN op dit vlak, er zal echt niet in staan dat jij 100% van de tijd, en overal in Nederland, je bij je abonnement horende max-snelheid zal kunnen halen. Ook is het plaatsen van een gsm-mast geen gemakkelijke opgave voor KPN, met alle vergunningen en bezwaren tegenwoordig. Misschien hebben ze er al eentje op de planning staan voor Hoogviet eo, maar zitten ze vast in de procedures? Dan kan jij nog zo boos gaan worden, maar dan is KPN ook met handen en voeten gebonden..

Dit gaat dan wat de Engelstaligen zo mooi noemen, een "uphill struggle" worden vrees ik.

HTCHenk007
Berichten: 277
Lid geworden op: 20 jul 2010 14:15

Re: Sony Xperia U en KPN, amper tot geen ontvangst.

Ongelezen bericht door HTCHenk007 »

4G is gewoon een verkapte versie van 3G+ :wink:

T_E_S_2013
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2013 18:59

Re: Sony Xperia U en KPN, amper tot geen ontvangst.

Ongelezen bericht door T_E_S_2013 »

In principe is mijn probleem twee-delig :wink:

Ten eerste pakt tie over het algemeen amper 3G(UMTS/HSPDA) signalen op.
Ten tweede werkt thuis de 2G (GSM/GPRS/EDGE) amper tot niet, laat staan 3G en kan ik thuis in principe alleen van Wi-Fi gebruik maken.

Het eerste probleem verstoord vooral mijn GPS plezier.
Want ik als fanatieke fietser gebruik soms Google Maps icm de GPS functie. Momenteel ben ik werkzoekend en moet ik weleens op een gesprek komen, Google Maps had mij al een aantal keren uit de brand geholpen bij het zoeken van een bepaald adres, zonder Maps had ik het ook niet gevonden.

Om Google Maps vloeiend en zonder haperingen goed te laten werken, heb je minimaal een stabiel 3G netwerk nodig, hoe sneller, hoe beter. Dit heb ik absoluut niet uit een boekje of van het internet, maar zijn pure ervaringen in de praktijk! Een 2G verbinding en zelfs met een EDGE sausje erover heen is voor Google Maps simpelweg niet toereikend genoeg in de praktijk met haperingen als gevolg.

Het tweede probleem is het meest frustrerende omdat ik er dus niet gewoon mee kan bellen thuis, te veel signaal uitval. Alleen de Wi-Fi werkt dan naar behoren, internetten werkt dan wel, maar de telefoon dus niet. Laat thuis nou net de telefoonfunctie het belangrijkst zijn en nieteens zo zeer dat ik er mee belt, maar er wel vaak op gebeld wordt. Heb eigenlijk geen zin om iedereen mijn vaste nummer te geven, dat is alleen voor familie en belangrijke instanties.

Wat ik zo frapant vind is dat ondanks ik aan de rand van het Ruigeplaatbos woon en dit een nogal behoorlijke groene buurt is met veel bomen het eerst allemaal probleemloos werkte, tot 3G aan toe(regelmatig zelfs een H'tje op mijn display) en dat het sinds eerste helft dit jaar opeens niet meer lekker werkte, zowel thuis niet als in de stad of onder weg. Eigenlijk sinds ze met 4G begonnen zijn.

Ik heb alleen een vermoeden, maar beweer zeker niet dat het ook daadwerkelijk zo is, aangezien het eerst wel werkte:

Ze hebben mij en andere klanten gebruikt als proefkonijn voor het zogenaamde 4G netwerk.
Mijn Xperia U telefoon schijnt 4G ready te zijn.
Wat ik had gelezen ergens is dat KPN capaciteits problemen had/heeft en heeft daarom het GPRS netwerk met EDGE uitgebreid.
Mijn vermoeden is dat ze 2G GPRS met EDGE uitbreiding aanbieden als 3G
En UMTS/HSPDA als 4G.

Zo kan ik ook de concurrentie voor wezen, puur marketing dus.

Valt wel enorm op dat de kwaliteit keihard omlaag is gevallen sinds ze met 4G begonnen zijn.

PeterW1572
Berichten: 145
Lid geworden op: 02 jul 2013 10:31

Re: Sony Xperia U en KPN, amper tot geen ontvangst.

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

T_E_S_2013 schreef:
Ik heb in 4G ook een hard hoofd, bovendien, sinds ze daarmee zijn begonnen werkt mijn telefoon slecht.
4G/LTE werkt gewoon hoor. We lopen in Nederland alleen een beetje achter, maar in grote delen van de wereld wordt dit al een tijdje gebruikt. Zuid-Korea heeft gewoon landelijke dekkeing en heel veel gebruikers. Grote delen van de VS hebben ook al een tijdje LTE.

PeterW1572
Berichten: 145
Lid geworden op: 02 jul 2013 10:31

Re: Sony Xperia U en KPN, amper tot geen ontvangst.

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

HTCHenk007 schreef:4G is gewoon een verkapte versie van 3G+ :wink:
Als je dan niet weet waar je het over hebt, zeg dan niks. 4G/LTE is een totaal andere technologie dan 3G. Van radio access tot het core netwerk is het anders. Bij 3G heb je nog steeds "ouderwets" circuit switched voice (voor gewone telefonie) terwijl bij 4G/LTE alleen nog maar IP wordt gebruikt. LTE gebruikt ook veel minder energie door de manier waarop het radiodeel werkt.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Sony Xperia U en KPN, amper tot geen ontvangst.

Ongelezen bericht door devious »

PeterW1572 schreef:
T_E_S_2013 schreef:
Ik heb in 4G ook een hard hoofd, bovendien, sinds ze daarmee zijn begonnen werkt mijn telefoon slecht.
4G/LTE werkt gewoon hoor. We lopen in Nederland alleen een beetje achter, maar in grote delen van de wereld wordt dit al een tijdje gebruikt. Zuid-Korea heeft gewoon landelijke dekkeing en heel veel gebruikers. Grote delen van de VS hebben ook al een tijdje LTE.
Wij lopen achter? Hmm, alleen Nederlanders maken zo ontzettend veel gebruik van mobiel internet. Nergens ter wereld doen ze ons dit na. Met een dekkingsgraad van een ander land trekken we het hier niet hoor. En ja, da's een behoorlijke investering voor een provider, maar met dezekosten hebben ze dat volgens mij zo terugverdiend..

T_E_S_2013
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2013 18:59

Re: Sony Xperia U en KPN, amper tot geen ontvangst.

Ongelezen bericht door T_E_S_2013 »

PeterW1572 schreef:
HTCHenk007 schreef:4G is gewoon een verkapte versie van 3G+ :wink:
Als je dan niet weet waar je het over hebt, zeg dan niks. 4G/LTE is een totaal andere technologie dan 3G. Van radio access tot het core netwerk is het anders. Bij 3G heb je nog steeds "ouderwets" circuit switched voice (voor gewone telefonie) terwijl bij 4G/LTE alleen nog maar IP wordt gebruikt. LTE gebruikt ook veel minder energie door de manier waarop het radiodeel werkt.
Het achterliggende systeem zal mij overigens een grote rotzorg zijn, maar ik als consument wil wel krijgen waar ik voor betaal en dus waar ik recht op heb.

Maar goed, ik zal een aangetekende brief en een gewone brief sturen naar het hoofdkantoor in de hoop dat ik op die manier mijn contract voortijdig kan beëindigen.
Want als de helpdesk mij naar de winkel stuurt voor een simwissel, de winkel bij hoog en bij laag beweerd dat er zowel met het toestel, de simkaart en het netwerk niks mis is en mij weer naar de telefonische helpdesk doorverwijst is de maat al goed vol, van het beroemde kastje naar de welbekende muur verhaal wat ik dus NIET ACCEPTEER!!! en aan een telefoon waar ik niet mee kan bellen heb ik niks.

Gesloten