LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] oplichterij Marktplaats

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
riansnip
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2010 18:04

oplichterij Marktplaats

Ongelezen bericht door riansnip »

Mijn zoon had zijn mobiele telefoon op Marktplaats staan om te verkopen. Hij kreeg een reactie van Adrianus Gerrit. Ik vertrouwde het niet helemaal en dat bleek wel terecht na even te hebben gegoogled. Ze zijn dus nog steeds actief op Marktplaats.

From: Adrianus Gerrit
Sent: Sunday, October 03, 2010 1:05 PM
Subject: Re: Reactie op uw advertentie: Sony Ericsson Z520i

Geachte Snippe,
Ik zal graag de conditie van je object en de uiteindelijke prijs die u verkoopt het weet, antwoord terug. bedankt


Bedankt voor uw antwoord, ik ben ok met de prijs, ik ging u om dit item te verzenden naar mijn vrouw op school, en het pakket van de object als Gift. De Total-bedrag ben betaal je nu (€ 20 + € 20 = 40 ) voor verzendkosten. U kunt nu geef mij uw bankrekening en uw volledige naam, dus ik kan de betaling te doen, indien mogelijk vandaag Bedankt

Name: F.O Tayo
Address: . No 6 kodesho street,Arinola Book shop .
City:Ikeja
State: Lagos.
Country: Nigeria 23401
Telephone number.2348054234303

bachanaal
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jan 2006 16:15

Re: oplichterij Marktplaats

Ongelezen bericht door bachanaal »

dat is wel heel duidelijk de bekende nigeriaanse oplichtersbende. aangifte doen. misschien kunnen ze er wat mee.

Dellomel
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2010 18:15

Re: oplichterij Marktplaats

Ongelezen bericht door Dellomel »

Hallo, riansnip
ik heb ook te maken gehad met deze oplichters bende ik heb het uitgezocht via het ip adres en het blijkt dat de oplichters bende in San Francisco zit ze hebben ook een website http://ribbit.com gelukkig ben ik er niet ingetrapt
!! ; PAS OP ; !! Reageer niet op de mails die hij stuurt het is een BOT (een automatish programma)

MvG, Dellomel.

loko12
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2011 16:50

Re: oplichterij Marktplaats

Ongelezen bericht door loko12 »

een vriend van mij had een mobiel op internet (marktplaats) staan en kreeg een bericht van een ene f.o. tayo :evil: . hij vertrouwde het niet aan het slechte nederlands.
ik had de naam eens op gezocht en toen kwam ik dit tegen en heb hem gebeld.
hij had het mobieltje al bijna verzonden, dus bedankt

friezin1984
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jan 2009 10:24

Re: oplichterij Marktplaats

Ongelezen bericht door friezin1984 »

Sinds kort heb ik mijn sony ericsson telefoon te koop staan op marktplaats ik kreeg vandaag onderstaand mailtje:
I want to buy this item for my Son , What is the condition ,Please specify how you want to be paid, I prefer paypal because it is fast and safe.. If you don't have paypal you can visit www.paypal.de, read about paypal and create an account with them. It is easy and safe! I will continue to Write English because I don't understand Dutch so much. Thanks and please reply. I will pay for shipping.
Omdat ik het niet vertouwde ben ik er niet op in gegaan en vanavond had ik al bericht van marktplaats dat het account van deze persoon geblokkeerd is!

Debra Ann
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2012 15:45

Re: oplichterij Marktplaats

Ongelezen bericht door Debra Ann »

Ik bood gisteren mijn Blackberry te koop en ik vroeg €75,- en deze koper bood €100,- ik vond het al zo vreemd maar dank zij de waarschuwing van marktplaats ben ik gaan Google en kwam ik hierbij uit .


Hallo,
Bedankt voor uw bericht, Am heer Robert milo Am uit Engeland, ik wil het item te kopen voor mijn zoon, die school is in Afrika dus ik wordt 50 Eur betalen voor de verzending via TNT post, dus vriendelijk terug naar mij met uw volledige bankgegevens. Sorry ben niet zo goed in het Nederlands en ik wil deze deal worden afgerond in het Engels Hieronder is mijn Zoon Adres voor leveringen:

Naam: Benjamin Milo
Adres Road 23 stadion
Plaats: Ogbomosho
Staat: Oyo State
Postcode: 23438
Land: Nigeria

dank

Subject: Re: Reactie op uw bod op: Blackberry Curve 8520 smartphone incl zwart hoesje
Date: Wed, 3 Oct 2012 15:17:55 +0200
To: [email protected]


Beste Zara,

Mijn engels is niet zo goed maar , ik wil graag je adres gegevens en telefoonnr.
Dit in verband met het veilig verkopen.
Zodra ik je gegevens binnen heb zal ik mijn bank gegevens sturen indien ik het item op moet sturen komen er nog verzendkosten bij zodra ik je betaling binnen heb zal ik het item versturen.

Vriendelijke groet Ann


Verstuurd vanaf mijn iPad

Op 3 okt. 2012 om 14:26 heeft Zara via Marktplaats <[email protected]> het volgende geschreven:

Hallo,


Bedankt voor het bericht, ik zal u graag informeren dat bereid ben om te kopen en te betalen voor dit item zo vriendelijk mij te sturen deze informatie voor de betaling van het item:

Accountnaam:
Rekeningnummer:
Naam van de bank
E-mailadres:

Dus u mij bankgegevens en het e-mailadres, zodat ik kan de betaling voor het object ben zo blij voor de snelle reactie. Sorry ben niet zo goed in het Nederlands en ik wil deze deal worden afgerond in het Engels

Vergeet niet uw e-mailadres

dank

lindapindatje
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:36

Re: oplichterij Marktplaats

Ongelezen bericht door lindapindatje »

Ik heb deze mail Ontvangen in het Engels in drukletters geschreven (nu vertaald). Ik had geen paypal en durfde ook niet onmiddelijk één aan te maken. Vandaag onderzoek ik de mail en kom op dit forum terecht.
Dus niet doen was mijn reactie op deze verdacht mailtjes.
mail 1
Hello can you tell me exact amount you wish to sell this item and the condition so we can talk about the payment. l ll be waiting for your reply soon thanks.
mail 2
Bedankt voor de snelle reactie en ik zal graag willen informeren u dat u eenvoudig een paypal-account online krijgen kunt door te klikken op www.paypal.com,it's de snelle en online betaling beveiligde wanneer dit is worden weerom voor mij met het e-mailadres geregistreerd op uw paypal-account en ik krijgt de betaling, zodra u de betaalbericht en bevestiging van paypal ontvangt doen krijgen het item verstuurd en worden weerom voor mij ASAP... het gelegenheid om uw eigen paypal-account, dus maak je geen zorgen cos paypal is zeer veilig geld overmaken en zijn geweest using op een lange tijd en ze nooit teleurgesteld me dus gewoon zo vlug mogelijk terug te krijgen en ik zal de betaling aan uw account.so Ga op lijn nu en bevestig het.Zodra u een PayPal-rekening hebt geopend en uw adres wordt bevestigd, en ik maak de betaling nu.Bedankt
Mail 3
Bedankt voor de snelle reactie en ik zal graag willen informeren u dat u eenvoudig een paypal-account online krijgen kunt door te klikken op www.paypal.com,it's de snelle en online betaling beveiligde wanneer dit is worden weerom voor mij met het e-mailadres geregistreerd op uw paypal-account en ik krijgt de betaling, zodra u de betaalbericht en bevestiging van paypal ontvangt doen krijgen het item verstuurd en worden weerom voor mij ASAP... het gelegenheid om uw eigen paypal-account, dus maak je geen zorgen cos paypal is zeer veilig geld overmaken en zijn geweest using op een lange tijd en ze nooit teleurgesteld me dus gewoon zo vlug mogelijk terug te krijgen en ik zal de betaling aan uw account.so Ga op lijn nu en bevestig het.Zodra u een PayPal-rekening hebt geopend en uw adres wordt bevestigd, en ik maak de betaling nu.Bedankt

hebikweer2013
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jan 2013 12:56

Re: oplichterij Marktplaats

Ongelezen bericht door hebikweer2013 »

Even gekke vraag.

Heeft het eigenlijk nut om aangifte te doen tegen Nigeriaanse oplichters?
Nederland heeft toch geen verdrag met Nigeria?
Hoe willen ze die dan straffen?

Dat zijn trouwens 3 gekke vragen :mrgreen:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: oplichterij Marktplaats

Ongelezen bericht door bprosman »

Hoe willen ze die dan straffen?
Vol laten lopen met Olie.

hebikweer2013
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jan 2013 12:56

Re: oplichterij Marktplaats

Ongelezen bericht door hebikweer2013 »

Vol laten lopen met Olie.
Vind ik een goede strafmethode...maar eerst moet je ze strafrechtelijk zien te vervolgen niet waar..

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: oplichterij Marktplaats

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Toch vreemd - al die mailtjes zijn inhoudelijk bijna identiek - om namen en verzend adressen na.
En toch blijven mensen erin trappen.

Gouden regel - indien men meer bied dan de vraagprijs: te mooi om waar te zijn.
Stellige overtuiging - als men wil laten verzenden naar Nigeria (of uberhaupt Afrika) is het oplichting.

hebikweer2013
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jan 2013 12:56

Re: oplichterij Marktplaats

Ongelezen bericht door hebikweer2013 »

Gouden regel - indien men meer bied dan de vraagprijs: te mooi om waar te zijn.
Stellige overtuiging - als men wil laten verzenden naar Nigeria (of uberhaupt Afrika) is het oplichting.
Mag ik hier ook even België en Frankrijk aan toevoegen?
Ze weten dat mensen niet meer happen op Nigeria.
En altijd pas verzenden als je het geld daadwerkelijk hebt.

Je krijgt ook meestal van die standaard mailtjes met zielige verhalen.

"Mijn zoontje/neefje/nichtje gaat studeren in Antwerpen, België/ Parijs, Frankrijk en heeft dringend uw laptop nodig. Ik betaal €..... en €35,- voor verzendkosten. Ik wil graag betalen met Paypal/Western Union/Bankoverschrijving. Ik stuur u een betaal bewijs en u stuur mij/mijn bank/paypal een verzendbewijs. Dan krijgt u uw geld binnen 12/24 uur"

En dit dan in slecht Engels of slecht vertaald Nederlands.

Ik heb hier ooit één keer mee te maken gehad.
Verder krijg ik er nog zat mailtjes van maar ik heb geleerd van de eerste keer zullen we maar zeggen.

Maar ik heb toen geen aangifte gedaan.
Ik dacht dat zal wel geen nut hebben.
Je vind ze waarschijnlijk nooit en zo wel dan zitten ze in Afrika.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: oplichterij Marktplaats

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan ook in Nederland worden opgelicht met vals geld. Buurtbewoner verkocht nieuwe iPhone aan huis. Verkocht op Marktplaats. Betaald met 10 valse briefjes van 50. Praktisch niet van echt te onderscheiden. Afgestort bij de afstortmachine bij ABNAMRO en direct ingenomen want valse biljetten.

"Nigeria" ligt zo dichter bij dan je denkt.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: oplichterij Marktplaats

Ongelezen bericht door Guardian72 »

hebikweer2013 schreef: Ik wil graag betalen met Paypal/Western Union/Bankoverschrijving. Ik stuur u een betaal bewijs en u stuur mij/mijn bank/paypal een verzendbewijs. Dan krijgt u uw geld binnen 12/24 uur"

En dit dan in slecht Engels of slecht vertaald Nederlands.
Tja - en dan zijn de woorden "Western Union" en "Paypal" en "Bankoverschrijving" de "red flags".
Men stuurt dan een nagemaakte (doorgaans behoorlijk goed) mail die lijkt of die van WU, PP of een bank komt - maar deze is 100% nep.
Een beetje scambaiter zal dan ook een hoop lol kunnen beleven als hij/zij de verzendbewijzen kan namaken / vervalsen - en deze vervolgens stuurt...

hebikweer2013
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jan 2013 12:56

Re: oplichterij Marktplaats

Ongelezen bericht door hebikweer2013 »

Een beetje scambaiter zal dan ook een hoop lol kunnen beleven als hij/zij de verzendbewijzen kan namaken / vervalsen - en deze vervolgens stuurt...
Heb ik een keer gedaan.
Ze gaan het T&T controleren en die werkt natuurlijk niet.
Krijg je mails dat je een oplichter bent.
En een echt verzendbewijs moet sturen of de politie komt je halen.

Dag er na krijg je mails als.
Alstublieft stuur een echt verzendbewijs, jouw bank heeft het geld al.
Ik krijg mijn geld niet meer terug dus stuur een verzendbewijs en de spullen naar mij.

En dat dan weer in slecht vertaald Nederlands of Engels.
Heb je geen lol aan dus...
Alleen de hele week mail verkeer.

Sabje_a
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2013 16:04
Locatie: Ergens op Aarde

Re: oplichterij Marktplaats

Ongelezen bericht door Sabje_a »

Dat dit nog actief is zeg! En dat het deze mensen nog steeds lukt om anderen op te lichten.
Blijft me verbazen!

Dus in het vervolg: bij gebrekkig Nederlands -> geen deal :)

kimremon
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2013 20:52

Re: oplichterij Marktplaats

Ongelezen bericht door kimremon »

goedenavond

ze werken nu onder de naam laura2301
wij hebben de blackberry dus wel verstuurd.
maar goed laat die zak er gelukkig mee worden.
meneer die is zwaar achterbaks bezig en bedreig je met van alles.
ik wou het hiet toch effe melden en ikheb marktplaats ook een bericht gedaan
gr kim

Gesloten