LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hypotheekrente aftrek na scheiding
Hypotheekrente aftrek na scheiding
Ik ben sinds april 2012 gescheiden. Ik woon nog nog steeds in onze gezamenlijke woning, die inmiddels te koop staat. Ik betaal alle onkosten van het huis, 100% hypotheekrente, eigenwoning forfait e.d. Mijn ex betaalt niets. Omdat zij al geruime tijd samenwoont met haar vriend, betaal ik geen alimentatie. De kinderen zijn inmiddels het huis uit en getrouwd. Mijn ex heeft geen inkomen. In het echtscheidingsconvenant is overeengekomen dat ik alle kosten van ons huis zou betalen. De vraag is nu: kan ik alle hypotheekrente opvoeren bij de belasting en zo ja, is daar een termijn aan verbonden? Mijn ex is formeel nog steeds voor 50% eigenaar van de woning. En zo nee, wat is er nodig om toch de volledige hypotheekkosten op te voeren, immers ik betaal alles en zij kan niets opvoeren, daar zij geen inkomen heeft. Wat is in mijn geval de beste oplossing? En wat als ze niet mee wilt werken? Mvg
-
Re: Hypotheekrente aftrek na scheiding
Als ze niet mee wil werken wordt dit moeilijk, maar als u nog steeds samen een huis bezit kunt u volgens mij voor fiscaal partnerschap kiezen. Dan kunt u de betaalde hypotheekrente volledig in aftrek nemen, en zorgen dat u die aftrek krijgt. Maar ik denk dat goed overleg heel belangrijk is. U zou eens bij een belastingadviseur langs kunnen gaan?uniqum schreef:Ik ben sinds april 2012 gescheiden. Ik woon nog nog steeds in onze gezamenlijke woning, die inmiddels te koop staat. Ik betaal alle onkosten van het huis, 100% hypotheekrente, eigenwoning forfait e.d. Mijn ex betaalt niets. Omdat zij al geruime tijd samenwoont met haar vriend, betaal ik geen alimentatie. De kinderen zijn inmiddels het huis uit en getrouwd. Mijn ex heeft geen inkomen. In het echtscheidingsconvenant is overeengekomen dat ik alle kosten van ons huis zou betalen. De vraag is nu: kan ik alle hypotheekrente opvoeren bij de belasting en zo ja, is daar een termijn aan verbonden? Mijn ex is formeel nog steeds voor 50% eigenaar van de woning. En zo nee, wat is er nodig om toch de volledige hypotheekkosten op te voeren, immers ik betaal alles en zij kan niets opvoeren, daar zij geen inkomen heeft. Wat is in mijn geval de beste oplossing? En wat als ze niet mee wilt werken? Mvg
Re: Hypotheekrente aftrek na scheiding
Hoi Uniqum,
Ik heb een dergelijke situatie ook meegemaakt. Ik heb de belastingtelefoon gebeld en gevraagd naar een adviseur die hier ervaring mee heeft. Ik zou de belastingdienst bellen, of beter nog, een afspraak maken als dat kan! Ik heb daar heel veel positieve ervaring mee. In mijn geval (altijd individueel natuurlijk) kon in een deel van deze kosten aftrekbaar maken als betaalde alimentatie aan de ex-partner.
Wat Annikaatje ook schetst (hoe moeilijk het soms ook gaat), probeer een goede relatie te houden met je ex-partner. Dat levert uiteindelijk het meeste op.
Succes!
Ik heb een dergelijke situatie ook meegemaakt. Ik heb de belastingtelefoon gebeld en gevraagd naar een adviseur die hier ervaring mee heeft. Ik zou de belastingdienst bellen, of beter nog, een afspraak maken als dat kan! Ik heb daar heel veel positieve ervaring mee. In mijn geval (altijd individueel natuurlijk) kon in een deel van deze kosten aftrekbaar maken als betaalde alimentatie aan de ex-partner.
Wat Annikaatje ook schetst (hoe moeilijk het soms ook gaat), probeer een goede relatie te houden met je ex-partner. Dat levert uiteindelijk het meeste op.
Succes!