LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] na 5 jaar nog steeds geen waardeoverdracht uitgevoerd

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
gerardschoonderwoerd

na 5 jaar nog steeds geen waardeoverdracht uitgevoerd

Ongelezen bericht door gerardschoonderwoerd »

Ik heb in 2008 om waardeoverdracht aangevraagd van mijn oude pensioenfonds naar mijn nieuwe pensioenfonds. Dit verzoek is nog steeds niet uitgevoerd omdat het oude pensioenfonds stelt dat de dekkingsgraad onder de 100% ligt in 2013. Maar in de periode van 2010 tot 2013 is de dekkingsgraad 4 keer boven de 100% geweest. Kan ik hier uit concluderen dat het oude pensioenfonds nalatig is geweest om mijn verzoek uit te voeren?

sjohie

Re: na 5 jaar nog steeds geen waardeoverdracht uitgevoerd

Ongelezen bericht door sjohie »

gerardschoonderwoerd schreef:Ik heb in 2008 om waardeoverdracht aangevraagd van mijn oude pensioenfonds naar mijn nieuwe pensioenfonds. Dit verzoek is nog steeds niet uitgevoerd omdat het oude pensioenfonds stelt dat de dekkingsgraad onder de 100% ligt in 2013. Maar in de periode van 2010 tot 2013 is de dekkingsgraad 4 keer boven de 100% geweest. Kan ik hier uit concluderen dat het oude pensioenfonds nalatig is geweest om mijn verzoek uit te voeren?
Hangt er van af welke dekkingsgraad ze (mogen) gebruiken voor de waardeoverdracht, als dat het jaarlijkse gemiddelde is, wat ik wel vermoed, zal een tussentijdse dekking van >100% niet zoveel zeggen.

Maar weet je wel zeker dat je die waardeoverdracht wilt? Maw, zijn de voorwaarden en rendementen van het ontvangende pensioenfonds beter als die van het oude?

gerardschoonderwoerd

Ongelezen bericht door gerardschoonderwoerd »

sjohie schreef:
gerardschoonderwoerd schreef:Ik heb in 2008 om waardeoverdracht aangevraagd van mijn oude pensioenfonds naar mijn nieuwe pensioenfonds. Dit verzoek is nog steeds niet uitgevoerd omdat het oude pensioenfonds stelt dat de dekkingsgraad onder de 100% ligt in 2013. Maar in de periode van 2010 tot 2013 is de dekkingsgraad 4 keer boven de 100% geweest. Kan ik hier uit concluderen dat het oude pensioenfonds nalatig is geweest om mijn verzoek uit te voeren?
Hangt er van af welke dekkingsgraad ze (mogen) gebruiken voor de waardeoverdracht, als dat het jaarlijkse gemiddelde is, wat ik wel vermoed, zal een tussentijdse dekking van >100% niet zoveel zeggen.

Maar weet je wel zeker dat je die waardeoverdracht wilt? Maw, zijn de voorwaarden en rendementen van het ontvangende pensioenfonds beter als die van het oude?
Ik kan in de pensioenwet en de uitvoeringsbesluiten niets vinden over een jaarlijks gemiddelde of een jaarlijkse peildatum.
Het ontvangende pensioenfonds heeft betere voorwaarden en een veel beter rendement dan het oude pensioenfonds.
Het betreft een dienstverband van slechts 2,5 jaar en ik wil het bedrag overbrengen naar het pensioenfonds waar ik meer dan 30 jaar pensioen heb opgebouwd.
Tevens wil ik alle banden met het bedrijf en hun pensioenfonds verbreken.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat niet alleen om de dekkingsgraad an het oude fonds, maar ook die van het nieuwe fonds moet boven de 100 zij. Was de dekkingsgraad van beide fondsen tegelijk boven de 100?

Daarnaast geldt dat als de dekkninggraad boven de 100 is, de waardeoverdracht misschien intern al wel weer in gang is gezet, maar er gaat een tijd over voordat de overdracht werkelijk is uitgevoerd. Eerst moet het 'oude' fonds bepalen wat de waarde is van je pensioenaanspraken op het moment dat de waardeoverdracht eventueel zou kunnen worden uitgevoerd. Dan moeten ze die waarde doorgeven aan het 'nieuwe' fonds en die moet dan weer berekenen hoeveel pensioen daarvoor ingekocht zou kunnen worden. Als dat allemaal is doorgerekend, dan zou je daar een (nieuwe) opgave van moeten krijgen waarmee je dan akkoord zou moeten gaan en vervolgens kan het hele cirkus pas echt in gang worden gezet.

Er gaat dus behoorlijk wat tijd overheen voordat wen en ander geregeld is. Je bent dus zo meer dan een maand verder. Als de dekkingsgraad dan weer onder de 100 is gedaald, dan moet de overdracht weer worden gestopt en kan de volgende keer ht cirkus weer opnieuw beginnen.

Het kan dus zijn dat het fonds al wel begonnen was met de overdracht, maar dat de dekkingsgraad alweer onder de 100 was geraakt voordat jij bericht van ze hebt gehad. Dan heb je dus niets gemerkt van hun activiteiten.

Het kan ook zijn dat van tevoren al duidelijk was dat de dekkingsgraad de volgende maand weer onder de 100 zou zijn. Er zijn bv een paar keer kleine wijzigingen in de rekenmethode geweest, die tot een tijdelijke piek in de dekkingsgraad hebben geleid. Of andersom, dat ze al wisten dat de dekkingsgraad volgens de 'nieuwe' systematiek onder de 100 zou zijn. In dat geval heeft het ook weinig zin om het proces weer in gang te zetten: tegen de tijd dat de overdracht werkelijk zou plaatsvinden, zou de dekkingsgraad immers toch alweer onder de 100 zijn.

Gesloten