LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?
Re: Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?
iedereen die wel eens aan fitness heeft gedaan, weet dat zo'n loopband altijd bonkt. Daar staan dan natuurlijk geen flut apparaatjes van 400 euro, maar professioneel spul. over het algemeen staan ze op een behoor dikke mat, en dan nog hoor je ze aan de andere kant van de zaal als er iemand op loopt.
het ligt ook heel erg aan wie erop loopt en met welke schoenen.
het ligt ook heel erg aan wie erop loopt en met welke schoenen.
Zit net even in hun algemene voorwaarden te kijken:
Zij maken geen melding van het recht op retourneren zonder opgave van redenen binnen 7 werkdagen bij verkoop op afstand. Dat betekent dat die termijn verlengt wordt tot 3 maanden.
Zij maken geen melding van het recht op retourneren zonder opgave van redenen binnen 7 werkdagen bij verkoop op afstand. Dat betekent dat die termijn verlengt wordt tot 3 maanden.
-
Stond dat dan niet in de brief die bij de levering zat?olaf79 schreef:Zit net even in hun algemene voorwaarden te kijken:
Vreemde klacht, loopband word in gebruik genomen en gelijk beginnen buren van 3 huizen verder te klagen dat ze het geluid horen? Ik kan me goed voorstellen dat het bedrijf moeilijk doet, zij moeten de loopband terugnemen om een vage reden en kunnen hem niet meer als nieuw verkopen. De vraag is of het in elkaar zetten en gebruiken gelijk is aan het in gebruik nemen of de zogenaamde testperiode. Dat is weer het lastige met de wet die geen onderscheid maakt tussen een spijkerbroek die je makkelijk ff kan passen en een loopband die je eerst helemaal in elkaar moet zetten.
Probeer te bewijzen dat wat je gedaan heb in de testperiode valt en dan zou je je geld terug moeten kunnen krijgen.
Probeer te bewijzen dat wat je gedaan heb in de testperiode valt en dan zou je je geld terug moeten kunnen krijgen.
nee dat is geen optie, wij hebben geen andere ruimte om te plaatsen anders hadden we dat uiteraard allang gedaan....tenormin schreef:Als er helemaal niets lukt om met de zaak in overeenstemming te komen, zijn jullie misschien in het bezit van garage/schuur om het apparaat daar te plaatsen? Is uiteraard geen ideale oplossing, maar €200,00 verliezen is ook een smak geld. Trouwens, betonnen vloeren geleiden ook geluid, ondanks mat eronder. Als je hem te koop aanbied op MP zal je toch ook eerlijk moeten zijn dat ie 'een pestherrie' maakt, anders staat die koper weer voor jouw deur. Moeilijk.
Het is wel enigszins wat genuanceerder, de wederzijdse buren hadden enorm gedreun in huis, en de buurvrouw drie huizen verder kon de dreun, uiteraard in lichtere mate zelfs nog horen...aerox schreef:Vreemde klacht, loopband word in gebruik genomen en gelijk beginnen buren van 3 huizen verder te klagen dat ze het geluid horen? Ik kan me goed voorstellen dat het bedrijf moeilijk doet, zij moeten de loopband terugnemen om een vage reden en kunnen hem niet meer als nieuw verkopen. De vraag is of het in elkaar zetten en gebruiken gelijk is aan het in gebruik nemen of de zogenaamde testperiode. Dat is weer het lastige met de wet die geen onderscheid maakt tussen een spijkerbroek die je makkelijk ff kan passen en een loopband die je eerst helemaal in elkaar moet zetten.
Klopt ze noemen 14 dagen bedenkingstermijn maar dan ongeopend, tja daar kunnen we geen beroep meer op doen.olaf79 schreef:Zit net even in hun algemene voorwaarden te kijken:
Dank voor alle reacties en het meedenken. Het blijft ene lastige kwestie. tuurlijk snap ik dat een loopband geluid met zich meebrengt, maar dit kan ik mijn buren niet aandoen. Ik heb ene filmpje / geluidsfragment gemaild en daarop is geconstateerd dat dit een normaal geluid is voor dit apparaat en het dreunen komt door het lopen... Nogmaals in deze mate heb ik me dat nooit kunnen realiseren.
Inmiddels weer reactie van bedrijf, We kunnen het apparaat voor 16 augustus retourneren en afhankelijk van "schade / beschadigingen" aan de verpakking en/of het apparaat wordt er mogelijk minder geld teruggegeven. Apparaat is onbeschadigd en verpakking is heel. Ze hadden niet begrepen dat we de verpakking nog hadden. Al hebben we dat direct gemeld.
Ik denk dat we die poging maar gaan wagen apparaat terugbrengen en geld terug, kijken waar we op uitkomen.... anders kan het een hele nare langlopende kwestie blijven en ben het wel een beetje zat.. duurt al zolang. Ik ben blij dat er een wet kopen op afstand is en dat onze interpretatie hiervan klopt met de vele reacties die we hebben gekregen. Wordt dus vervolgd...
Inmiddels weer reactie van bedrijf, We kunnen het apparaat voor 16 augustus retourneren en afhankelijk van "schade / beschadigingen" aan de verpakking en/of het apparaat wordt er mogelijk minder geld teruggegeven. Apparaat is onbeschadigd en verpakking is heel. Ze hadden niet begrepen dat we de verpakking nog hadden. Al hebben we dat direct gemeld.
Ik denk dat we die poging maar gaan wagen apparaat terugbrengen en geld terug, kijken waar we op uitkomen.... anders kan het een hele nare langlopende kwestie blijven en ben het wel een beetje zat.. duurt al zolang. Ik ben blij dat er een wet kopen op afstand is en dat onze interpretatie hiervan klopt met de vele reacties die we hebben gekregen. Wordt dus vervolgd...
-
Maak even foto's van alles voor je hem terugstuurt en stuur hem verzekerd terug.EsthervdW schreef: Ik denk dat we die poging maar gaan wagen apparaat terugbrengen en geld terug, kijken waar we op uitkomen.... anders kan het een hele nare langlopende kwestie blijven en ben het wel een beetje zat.. duurt al zolang. Ik ben blij dat er een wet kopen op afstand is en dat onze interpretatie hiervan klopt met de vele reacties die we hebben gekregen. Wordt dus vervolgd...
Dit mag niet. Je mag een artikel gewoon uitpakken en bekijken, hierdoor verspeel je niet je recht op retour. Uitproberen in dit geval weet ik niet, misschien moet je even het juridisch loket bellen.EsthervdW schreef:
Klopt ze noemen 14 dagen bedenkingstermijn maar dan ongeopend, tja daar kunnen we geen beroep meer op doen.
Over die loopband, die maakt idd een takkeherrie. Ik sta er regelmatig op in de sportschool en kan me niet voorstellen dat je zo`n ding in je huis kan gebruiken. Wellicht in een garage of schuur maar niet in je huis
U geeft aan dat u Beter Sport een loopbank heeft gekocht. Ik vermoed dat u deze online heeft gekocht, omdat u verwijst naar de Wet koop op afstand. Ik vermoed dat Beter Sport u niet heeft geïnformeerd of het herroepingsrecht.
Het herroepingsrecht houdt in dat u binnen een termijn van zeven werkdagen tot drie maanden (hier drie maanden) de koop, zonder opgeven van redenen kunt ontbinden. Voor een beroep op dit recht maakt het niet uit of u het product heeft uitgeprobeerd of in gebruik heeft genomen. Even eens maakt niet uit of u het product binnen deze termijn terugstuurt of dat pas later doet.
Maar wellicht is het interessanter dat u zich beroept op het conformiteitsbeginsel met het herroepingsrecht als backup. U mag namelijk verwachten dat een loopband die aan consumenten geschikt is om overdag thuis gebruikt te worden. Bovendien heeft de verkoper dat zelf ook toegezegd. En u stelt zich op het standpunt dat deze loopband duidelijk te veel lawaai maakt.
U heeft dan in beginsel recht op kosteloos herstel of vervanging. De verkoper heeft aangegeven hier aan niet te willen meewerken, zodat u recht heeft op ontbinding. Voordeel van deze route is dat de verzendkosten terug voor de rekening van de verkoper komen, terwijl bij het herroepingsrecht deze voor uw rekening komen.
Het herroepingsrecht houdt in dat u binnen een termijn van zeven werkdagen tot drie maanden (hier drie maanden) de koop, zonder opgeven van redenen kunt ontbinden. Voor een beroep op dit recht maakt het niet uit of u het product heeft uitgeprobeerd of in gebruik heeft genomen. Even eens maakt niet uit of u het product binnen deze termijn terugstuurt of dat pas later doet.
Maar wellicht is het interessanter dat u zich beroept op het conformiteitsbeginsel met het herroepingsrecht als backup. U mag namelijk verwachten dat een loopband die aan consumenten geschikt is om overdag thuis gebruikt te worden. Bovendien heeft de verkoper dat zelf ook toegezegd. En u stelt zich op het standpunt dat deze loopband duidelijk te veel lawaai maakt.
U heeft dan in beginsel recht op kosteloos herstel of vervanging. De verkoper heeft aangegeven hier aan niet te willen meewerken, zodat u recht heeft op ontbinding. Voordeel van deze route is dat de verzendkosten terug voor de rekening van de verkoper komen, terwijl bij het herroepingsrecht deze voor uw rekening komen.
Uitspraken van geschillencommissies zijn in beginsel bindend. Als u dit wil aanvechten dan moet u kunnen aantonen dat de uitspraak naar redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. Als u voor de rechter verliest dan kan hier nog een vijfhonderd euro boven op komen. Neemt u hierover eens contact op met geschil online.EsthervdW schreef:Na inschakelen van geschil online horen we helemaal niks meer en vernemen we via een andere site dat Beter Sport in het gelijk gesteld zou zijn? Wij weten van niks... We hebben lang gewacht met negatieve reviews, maar aangezien de andere weg ook niet werkt gaan we nu toch verder in onze strijd, jammer dat het zo moet, maar ik toch niet zomaar 400 euro weggooien?
Ik kom het er niet zo snel in tegen. Overigens is het vermelden in algemene voorwaarden onvoldoende en wijkt de winkel van de Wet koop op afstand af, in het nadeel van de koper, als de bedenktermijn wordt verlengt naar 14 dagen terwijl het de bevoegdheid wordt afgenomen om product uit te proberen of te gebruiken. De bedenktermijn is dus drie maanden.EsthervdW schreef:Klopt ze noemen 14 dagen bedenkingstermijn maar dan ongeopend, tja daar kunnen we geen beroep meer op doen.olaf79 schreef:Zit net even in hun algemene voorwaarden te kijken:
-
Dat vermoed je dus verkeerd.alfatrion schreef:U geeft aan dat u Beter Sport een loopbank heeft gekocht. Ik vermoed dat u deze online heeft gekocht, omdat u verwijst naar de Wet koop op afstand. Ik vermoed dat Beter Sport u niet heeft geïnformeerd of het herroepingsrecht.
NEE!!!!alfatrion schreef:Het herroepingsrecht houdt in dat u binnen een termijn van zeven werkdagen tot drie maanden (hier drie maanden) de koop, zonder opgeven van redenen kunt ontbinden.
Hier dus 14 dagen want dat hebben ze aan TS medegedeeld.
De rest is dan ook zinloze bla bla en verder geen reactie waardig.
Jij hebt weer eens het verhaal niet gelezen.
Harrie Kierie,
1. De verkoper heeft de verplichting de consument correct te informeren over zijn wettelijke herroepingsrecht. Deze verplichting heeft de verkoper zowel vooraf als achteraf.
2. Het wettelijk herroepingsrecht geeft de consument het recht om zonder opgave van redenen te ontbinden. Hierbij gelden geen beperkingen zoals het openen van het pakket, het uitproberen en het gebruiken. Bovendien mag hiervan niet in het nadeel van de consument worden afgeweken.
3. Als de verkoper de consument informeert over eigen regels, waarbij in het nadeel van de consument is afgeweken van het wettelijk herroepingsrecht, dan geeft de verkoper geen correcte informatie over de wettelijke rechten van de consument. In dat geval geldt een bedenktermijn van drie maanden.
5. Dit veranderd niet op het moment dat jij hier stampvoetend kenbaar maakt dat je het hier niet mee eens bent.
1. De verkoper heeft de verplichting de consument correct te informeren over zijn wettelijke herroepingsrecht. Deze verplichting heeft de verkoper zowel vooraf als achteraf.
2. Het wettelijk herroepingsrecht geeft de consument het recht om zonder opgave van redenen te ontbinden. Hierbij gelden geen beperkingen zoals het openen van het pakket, het uitproberen en het gebruiken. Bovendien mag hiervan niet in het nadeel van de consument worden afgeweken.
3. Als de verkoper de consument informeert over eigen regels, waarbij in het nadeel van de consument is afgeweken van het wettelijk herroepingsrecht, dan geeft de verkoper geen correcte informatie over de wettelijke rechten van de consument. In dat geval geldt een bedenktermijn van drie maanden.
4. Hier is in het nadeel van de consument afgeweken van het wettelijke herroepingsrecht, omdat de koper in de eerste zeven werkdagen het product wel mag uitproberen en gebruiken. Dus geldt hier een bedenktermijn van drie maanden.EsthervdW schreef:Klopt ze noemen 14 dagen bedenkingstermijn maar dan ongeopend, tja daar kunnen we geen beroep meer op doen.
5. Dit veranderd niet op het moment dat jij hier stampvoetend kenbaar maakt dat je het hier niet mee eens bent.
-
Net hadden ze volgens jou TS helemaal niet geïnformeerd. Nu is dat al weer gewijzigd in niet correct.alfatrion schreef:De verkoper heeft de verplichting de consument correct te informeren over zijn wettelijke herroepingsrecht. Deze verplichting heeft de verkoper zowel vooraf als achteraf.
De rest van die bla bla sla ik dus maar weer over.
Je moet dit van rechtswege voordat de bestelling gedaan wordt melden. Een brief bij levering is dus te laat.Harrie Kierie schreef:Stond dat dan niet in de brief die bij de levering zat?olaf79 schreef:Zit net even in hun algemene voorwaarden te kijken:
-
Is een vermelding in de algemene voorwaarden toereikend?olaf79 schreef:Je moet dit van rechtswege voordat de bestelling gedaan wordt melden. Een brief bij levering is dus te laat.Harrie Kierie schreef:Stond dat dan niet in de brief die bij de levering zat?olaf79 schreef:Zit net even in hun algemene voorwaarden te kijken:
Zijn die 3 maanden trouwens ook al niet voorbij?
Het komt er eigenlijk op neer dat je als consument gratis een fitnessruimte kan inrichten zolang je maar na 7 werkdagen de spullen terugstuurt:D Ook leuk voor boeken, schoenen en allerlei andere apparatuur:D De wet koop of afstand geeft ons te mogelijkheid van alles 7 werkdagen te gebruiken en dan weer geld terug te krijgen. Dat is toch absurd..
It's the law....
De verkoper heeft de verplichting voor de koop gesloten wordt hierop te wijzen (art. 7:46c lid 1 sub f BW), maar aan schending daarvan zitten geen gevolgen. Daarnaast heeft de verkoper de verplicht om bij nakoming op duidelijke en begrijpelijke wijze schriftelijk de klant hierover te informeren (art. 7:46c lid 2 sub a BW). Schending van dit laatste leid tot een termijn van drie maanden. Het kan zelfs nog ook na levering, zij het dat de bedenktermijn van zeven werkdagen ingaan na ontvangst van de brief (art. 7:46d lid 1 derde volzin BW).olaf79 schreef:Je moet dit van rechtswege voordat de bestelling gedaan wordt melden. Een brief bij levering is dus te laat.
Dank dat kan ik zeker gebruiken! Geschilonline laat niks meer horen na 1 mail waar ik op moest reageren. Ook dat krijgt nog een staartje maar eerst dit afhandelen. nadeel van geschiloline is dat je alleen via mail contact kan opnemen en niet telefonisch.alfatrion schreef:U geeft aan dat u Beter Sport een loopbank heeft gekocht. Ik vermoed dat u deze online heeft gekocht, omdat u verwijst naar de Wet koop op afstand. Ik vermoed dat Beter Sport u niet heeft geïnformeerd of het herroepingsrecht.
Uitspraken van geschillencommissies zijn in beginsel bindend. Als u dit wil aanvechten dan moet u kunnen aantonen dat de uitspraak naar redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. Als u voor de rechter verliest dan kan hier nog een vijfhonderd euro boven op komen. Neemt u hierover eens contact op met geschil online.EsthervdW schreef:Na inschakelen van geschil online horen we helemaal niks meer en vernemen we via een andere site dat Beter Sport in het gelijk gesteld zou zijn? Wij weten van niks... We hebben lang gewacht met negatieve reviews, maar aangezien de andere weg ook niet werkt gaan we nu toch verder in onze strijd, jammer dat het zo moet, maar ik toch niet zomaar 400 euro weggooien?
Ik kom het er niet zo snel in tegen. Overigens is het vermelden in algemene voorwaarden onvoldoende en wijkt de winkel van de Wet koop op afstand af, in het nadeel van de koper, als de bedenktermijn wordt verlengt naar 14 dagen terwijl het de bevoegdheid wordt afgenomen om product uit te proberen of te gebruiken. De bedenktermijn is dus drie maanden.EsthervdW schreef:Klopt ze noemen 14 dagen bedenkingstermijn maar dan ongeopend, tja daar kunnen we geen beroep meer op doen.olaf79 schreef:Zit net even in hun algemene voorwaarden te kijken: