LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 2e hands doorverkopen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
gabon

2e hands doorverkopen

Ongelezen bericht door gabon »

wanneer ik een boek koop en wil doorverkopen mag dat,echter als ik legaal een E-book(Epub)koop en dit bestand wil doorverkopen heb ik via marktplaats gelijk de de juristen van copyrechtengraaier BREIN op m'n nek,ik begin langzamerhand wel erg veel vertrouwen in de nederlandse rechtspraak te verliezen en snap hier helemaal niets meer van.???? wie wel.
hier komt nog bij dat wettelijk Brein moet aantonen dat ik illegaal handel ,want er is niet te zien of op te merken of dit bestand het orgineel (gekocht bij Bol.com) of een copie is en of ik een copie achterhoud,dus verwacht ik zeker geen berichten van de juristen van Brein met sommeringen en of dreigen met boetes.
Laatst gewijzigd door gabon op 04 aug 2013 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens

Re: 2e hands doorverkopen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vertel es wat meer. Dit is wel heel summier.

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Inderdaad, heb je bezoek gehad ? Volgens mij koop je bij een E-book het gebruiksrecht en niet de eigendom of zoiets.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjoegel schreef:Inderdaad, heb je bezoek gehad ? Volgens mij koop je bij een E-book het gebruiksrecht en niet de eigendom of zoiets.
Ja maar je hebt het recht dat gebruiksrecht door te verkopen. Je doet dat wel onder dezelfde voorwaarden als dat je het hebt gekocht. Je mag dus niet de beveiliging kraken, of zelf een kopie houden. Je mag (meestal) ook niet voor meer of minder doorverkopen.
In theorie mag het dus. In praktijk kan het niet want de drm staat doorverkopen niet toe zonder die drm te kraken

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hier moet onderscheid gemaakt worden tussen het werk en het exemplaar. Het werk bestaat uit de letters, woorden, zinnen, alinea's, paragrafen, hoofdstukken, ect. En het exemplaar bestaat uit de inkt en het papier. Het auteursrecht op het exemplaar raakt uitgeput en mag u daarom doorverkopen.

Verdedigbaar is dat er een exemplaar tot stand komt bij het betaald downloaden van een e-book. Immers, de harde schrijf, USB stik, floppy, CD zijn allemaal stoffelijke objecten die voor menselijke beheersing vatbaar is. Hiervan is er dan eentje als het originele kopie te beschouwen en de overige kopieer heeft u gedaan op grond van thuiskopie recht. Het origineel mag u doorverkopen.

U mag het bestand niet digitaal uitwisselen, want dan bent u betrokken bij het produceren van een nieuw exemplaar in plaats van het doorverkopen van het originele exemplaar.
olaf79 schreef:Je mag dus niet (...) zelf een kopie houden.
Het thuiskopie recht (wat een beperking is op het auteursrecht) stelt de koper in staat om een kopie voor hem zelf te houden. Het maakt niet uit of het exemplaar gedownload, geleend of gedownload hebt. Je overtreed geen wetten door het maken en houden van de kopie.

Je kunt met tien vrienden een CD kopen, alleen daarvan een kopie maken en daar is dan niets dat rechthebbende tegen kunnen doen. Behalve het maken een consument onvriendelijke en kwalitatief slecht product, dat toch te kraken valt en waardoor je kopers het beter maar gratis kunnen downloaden van internet.

Gesloten