LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe coöperatieve bank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
sjohie

Nieuwe coöperatieve bank

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik kwam dit bericht tegen op de Telegaaf, en dat gaat in het kort over een aantal mensen die een nieuwe coöperatieve bank, genaamd "De Financiële Coöperatie" op willen gaan zetten, en hier nu ook echt werk van aan het maken zijn. Zijn er hier al mensen lid van ze geworden?

Jefdus

Re: Nieuwe coöperatieve bank

Ongelezen bericht door Jefdus »

Als je daar je geld aan toevertrouwt, ben je volgens mij toch wel heel erg dom bezig...

sjohie

Jefdus schreef:Als je daar je geld aan toevertrouwt, ben je volgens mij toch wel heel erg dom bezig...
Waarom dat precies? Ken jij deze organisatie dan al?

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Jefdus schreef:Als je daar je geld aan toevertrouwt, ben je volgens mij toch wel heel erg dom bezig...
Kom, leg uit want u heeft al kennis genomen van dit fenomeen?
Een oordeel baseren op een internetfilmpje is wel heel....knap....

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben ook wel benieuwd naar je onderbouwing.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

dhc schreef:
Mijn oordeel is niet gebasseerd op het filmpje, maar puur op het idee om met een groep particulieren bankje te gaan spelen. Allemaal leuk bedacht hoor, maar zijn er ook garanties voor je gestalde geld als er iets mis gaat met het clubje? Als het op den duur zichzelf bewezen heeft en onder de landelijke garantiestelsels valt, kun je je geld er aan toevertrouwen. Maar voordat ze op dat punt zijn aangekomen, zullen ze zelf ook al wel gemerkt hebben dat ze veel zijn gaan lijken op de banken waartegen ze nu ageren. Tot die tijd zijn de risicos gewoon veel te groot.

sjohie

Jefdus schreef:
dhc schreef:
Mijn oordeel is niet gebasseerd op het filmpje, maar puur op het idee om met een groep particulieren bankje te gaan spelen. Allemaal leuk bedacht hoor, maar zijn er ook garanties voor je gestalde geld als er iets mis gaat met het clubje? Als het op den duur zichzelf bewezen heeft en onder de landelijke garantiestelsels valt, kun je je geld er aan toevertrouwen. Maar voordat ze op dat punt zijn aangekomen, zullen ze zelf ook al wel gemerkt hebben dat ze veel zijn gaan lijken op de banken waartegen ze nu ageren. Tot die tijd zijn de risicos gewoon veel te groot.
Ik weet niet zeker of je je in de materie verdiept hebt, maar ik gok van niet. Je kan nu lid worden van die coöperatie, à 20 euro. Met dat geld gaan ze samen met professionals het businessplan optuigen, waarmee ze ultimo een vergunning van de DNB moeten zien te verkrijgen om daadwerkelijk een operationele bank te worden. Onderdeel van dat businessplan is de kapitalisatie van de bank, maw hoe komen ze aan genoeg geld op de balans om echt rendabel te kunnen bankieren, want met die 20 euro inleg per klant, gaat ze dat niet lukken. Ook zullen ze, en je geld, dan vallen onder het garantiestelsel, net als alle andere banken.

Voordeel van een verse/nieuwe bank is dan wel een schone lei op IT gebied, waardoor ze op dat vlak de kosten vermoedelijk wel een stuk lager kunnen houden als de grote banken, waar 10+ jaar oude mainframes met custom programma's ineens betrouwbaar moet kunnen praten met mobiele apps etc. En die betrouwbaarheid is de laatste tijd nog wel wat in het geding.

Op dit moment is het slechts een coöperatie met groeiend aantal leden, nog lang geen werkende bank, en dat zeggen ze ook zelf op de site en in de voorwaarden etc.

Jan1

Ongelezen bericht door Jan1 »

Ondanks alle goede bedoelingen, ga ik daar niet mijn geld stallen, het risico is mij te groot.

Lisare

Ongelezen bericht door Lisare »

@Jan

Is alleen een risico als je meer dan € 100.000,00 anders valt het gewoon onder het garantiestelsel zodra de bank officieel is opgericht en een bankvergunning heeft gekregen.

PeterW1572

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

Het hele plan lijkt leuk maar is absoluut niet realistisch. Om te beginnen moet zo'n nieuwe bank investeren in een IT infrastructuur die zo degelijk en betrouwbaar is dat ze mogen integreren met andere banken. Je wilt immers wel betalingen naar mensen die niet bij die bank zitten kunnen uitvoeren (en je wilt ook je salaris gestort krijgen). Alleen de kosten die daarmee gemoeid gaan zitten minimaal in de tientallen miljoen zo niet meer.

Vervolgens moet je mensen hebben die de bank gaan runnen. Daarvoor heb je, zeker als je met niets begint, ervaren mensen voor nodig. Kleine kans dat je vrijwilligers vindt die deze dagtaak op zich willen nemen.

Er moet een netwerk van kantoren, of op z'n minst overeenkomsten met andere banken komen, zodat je je geld uit de muur kunt halen. Wil je geen geldautomaten, dan zijn er fysieke kantoren met loketten nodig (en hoe sla je het geld daar op?).

Zo kan je nog heel lang door gaan.

Dit is typisch zo'n initiatief waar de mensen die dit opstarten de enige zijn die er goed uitkomen. Ik zal niet verbaast zijn als over 2 jaar stichting worden opgericht om gedupeerden van deze bank te helpen (en mensen die daar dan weer instinken kunnen weer een stichting oprichten voor gedupeerden van deze stichting.

PeterW1572

Lisare schreef:@Jan

Is alleen een risico als je meer dan € 100.000,00 anders valt het gewoon onder het garantiestelsel zodra de bank officieel is opgericht en een bankvergunning heeft gekregen.
En wat denk je dat het kost om een bank op te zetten die voldoet aan alle regelgeving om officieel bank te worden en onder het garantiestelsel te vallen? Als dit makkelijk was waren er al lang andere banken geweest op de Nederlandse markt.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat er verschillende manieren zijn om een bank op te zetten. Bijvoorbeeld iets soortgelijks als je bij de telefoonmaatschappijen ziet: Bedrijven als Telfort maken gebruik van het KPN-netwerk.

Zonder enig inzicht te hebben in wat de groep van plan is: een nieuwe dochteronderneming van een bestaande (desnoods buitenlandse) bank zou een mogelijkheid kunnen zijn.

sjohie

PeterW1572 schreef:Het hele plan lijkt leuk maar is absoluut niet realistisch. Om te beginnen moet zo'n nieuwe bank investeren in een IT infrastructuur die zo degelijk en betrouwbaar is dat ze mogen integreren met andere banken. Je wilt immers wel betalingen naar mensen die niet bij die bank zitten kunnen uitvoeren (en je wilt ook je salaris gestort krijgen). Alleen de kosten die daarmee gemoeid gaan zitten minimaal in de tientallen miljoen zo niet meer.

Vervolgens moet je mensen hebben die de bank gaan runnen. Daarvoor heb je, zeker als je met niets begint, ervaren mensen voor nodig. Kleine kans dat je vrijwilligers vindt die deze dagtaak op zich willen nemen.

Er moet een netwerk van kantoren, of op z'n minst overeenkomsten met andere banken komen, zodat je je geld uit de muur kunt halen. Wil je geen geldautomaten, dan zijn er fysieke kantoren met loketten nodig (en hoe sla je het geld daar op?).

Zo kan je nog heel lang door gaan.

Dit is typisch zo'n initiatief waar de mensen die dit opstarten de enige zijn die er goed uitkomen. Ik zal niet verbaast zijn als over 2 jaar stichting worden opgericht om gedupeerden van deze bank te helpen (en mensen die daar dan weer instinken kunnen weer een stichting oprichten voor gedupeerden van deze stichting.
Valt wel wat mee hoor, de certificering voor aansluiting op IBAN en ook iDeal bijvoorbeeld, zijn gewoon gedocumenteerd. Kwestie van de bankvergunning van de DNB, en alle (IT) items stuk voor stuk afvinken. Voordeel is dat een nieuwe bank als deze, niet gehinderd zal zijn door soms 10+ jaar oude IT systemen, zoals oude mainframes etc, waar bestaande banken dat wel zijn.

Dirk Scheringa lukte het ook om een complete bank uit de grond te stampen, met slechts een handjevol eigen pin-automaten en 1 fysiek filiaal. Ik denk dat ze die route zullen volgen, vergelijkbaar met dus de DSB en ook de Triodos bank, die is ook niet zo fysiek aanwezig, maar werven en houden wel klanten door een goed achterliggend verhaal.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Alleen al uit opvoedkundig opzicht krijgt dit initiatief mijn steun.

Die eerste twee ton die ze willen ophalen is waarschijnlijk om het plan verder uit te werken.

Crowdfunding is zo gek nog niet.

sjohie

crazyme schreef:Alleen al uit opvoedkundig opzicht krijgt dit initiatief mijn steun.

Die eerste twee ton die ze willen ophalen is waarschijnlijk om het plan verder uit te werken.

Crowdfunding is zo gek nog niet.
Ze moeten alleen wel oppassen dat niet alle leden van de coöperatie, mee willen gaan stemmen over het lettertype op het papier, of de kleurtjes van de website etc. Dan krijgen ze nooit meer wat gedaan. Ook hier zal uit eindelijk een fors deel van de operationele verantwoordelijkheid terecht komen bij een directie en management, maar het is een goed en vernieuwend initiatief, ik denk dat ik er maar 20 euro in ga stoppen, dit verdient wel wat steun vind ik.

Lisare

Ongelezen bericht door Lisare »

Prachtig initiatief dat zeker mijn steun krijgt al is het alleen al vanwege het feit dat de gevestigde orde gelijk van de leg is zoals blijkt uit onderstaand artikel

http://amweb.nl/-/koelewijn-noemt-banki ... een-giller

Ik noem de reactie van de gevestigde orde een giller :D

SOIA

Ongelezen bericht door SOIA »

[quote][/quPrachtig initiatief dat zeker mijn steun krijgt al is het alleen al vanwege het feit dat de gevestigde orde gelijk van de leg is zoals blijkt uit onderstaand artikel
ote]

Helemaal mee eens!
Waarom niet deze mensen steunen en ze een kans te geven?Anders verandert er nog niets wezelijks.
Ik wil gewoon weer klant worden en geen prooi bij een bank.
Mocht dit een succes worden en er komt een grote pot met geld dan is het grootste probleem om de strontvliegen weg te houden!
Weet zeker dat er nog genoeg mensen in het bankwezen zijn die wel integer zijn, hopelijk horen deze mensen daar ook bij.

PeterW1572

sjohie schreef:
Dirk Scheringa lukte het ook om een complete bank uit de grond te stampen, met slechts een handjevol eigen pin-automaten en 1 fysiek filiaal.
Goed voorbeeld....
sjohie schreef:
...ook de Triodos bank, die is ook niet zo fysiek aanwezig, maar werven en houden wel klanten door een goed achterliggend verhaal.
Triodos bank is al ruim 30 jaar bezig en is gestart in een totaal andere tijd. Niet te vergelijken met "even een bank oprichten".

PeterW1572

Ik ben overigens benieuwd hoeveel mensen die dit toejuichen ook daadwerkerlijk iets er mee gaat doen.

sjohie

PeterW1572 schreef:Ik ben overigens benieuwd hoeveel mensen die dit toejuichen ook daadwerkerlijk iets er mee gaat doen.
Ik ga er zeker wat mee doen, om te beginnen lid worden van de coöperatie voor 20 euro. Meer is er op dit moment ook niet om te doen eigenlijk.

Gesloten