LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Regels omtrent vervanging
-
Regels omtrent vervanging
Eigenlijk een heel simpele en korte vraag:
Wat zijn nou precies de regels omtrent vervanging van een redelijk nieuw product? Slechts een paar weken oude laptop die al gecrasht was en nadien traag functioneerde.
Nu wil de winkelier, na een week druk te hebben uitgeoefend met het bespoedigen van de reparatie daar ik het nodig heb voor studie, mij een vervangend product aanbieden in plaats van het verder repareren van de laptop. Echter zegt de winkelier dat het nieuwe product naar waarde van oude product moet zijn.
Echter had ik ergens gelezen dat het naar technische specificaties moet zijn, alleen kan ik dit nou nergens meer vinden.
Heb ik dus het recht om te eisen om een technisch gelijkwaardig product te kiezen? Als dat het geval is dan zal het moeten leiden tot ontbinding koop daar de winkelier geen vervangend product heeft dat vergelijkbaar is met mijn model.
Er zijn weliswaar enkele laptops (2) die in één aspect de mijne overtreffen of vergelijken. Echter zijn alle overige specificaties beduidend slechter en in mijn nadeel. Even een voorbeeld ter illustratie:
- Laptop heeft een betere processor, scoort 200 punten beter +- 8000 punten totaal.
- Grafische scoort de helft in vergelijking met mijn defecte laptop.
- Geheugen is ook beduidend lager, 500 GB tegenover 1000 GB.
- Resolutie is sterk lager, 1368x766 t.o. 1920x1080. [Vind ik persoonlijk fijner en heb daar ook mede mijn oorspronkelijk laptop op geselecteerd.]
En bij de andere is de grafische kaart en CPU prestaties omgedraaid. Dan scoort de CPU de helft van de oorspronkelijke laptop maar is de grafische kaart wel beter of gelijkwaardig. Echter zijn er daar ook weer dingen die dan in mijn nadeel zijn. Overigens zijn de meeste laptops beduidend boven of onder de prijs van de laptop die ik had gekocht en is er maar 1 die aan de prijs voldoet, doch slechter.
Zelfs als ik naar een hoge prijsklasse ga kijken (+60% oorspronkelijke prijs) dan zijn deze specificaties niet gelijkwaardig.
Heb ik dan recht om te eisen tot ontbinding koop of ben ik verplicht een wat nadeliger laptop te kiezen?
P.S. Ook graag een verwijzing als het kan naar de wet zodat ik een voet heb om op te staan.
Wat zijn nou precies de regels omtrent vervanging van een redelijk nieuw product? Slechts een paar weken oude laptop die al gecrasht was en nadien traag functioneerde.
Nu wil de winkelier, na een week druk te hebben uitgeoefend met het bespoedigen van de reparatie daar ik het nodig heb voor studie, mij een vervangend product aanbieden in plaats van het verder repareren van de laptop. Echter zegt de winkelier dat het nieuwe product naar waarde van oude product moet zijn.
Echter had ik ergens gelezen dat het naar technische specificaties moet zijn, alleen kan ik dit nou nergens meer vinden.
Heb ik dus het recht om te eisen om een technisch gelijkwaardig product te kiezen? Als dat het geval is dan zal het moeten leiden tot ontbinding koop daar de winkelier geen vervangend product heeft dat vergelijkbaar is met mijn model.
Er zijn weliswaar enkele laptops (2) die in één aspect de mijne overtreffen of vergelijken. Echter zijn alle overige specificaties beduidend slechter en in mijn nadeel. Even een voorbeeld ter illustratie:
- Laptop heeft een betere processor, scoort 200 punten beter +- 8000 punten totaal.
- Grafische scoort de helft in vergelijking met mijn defecte laptop.
- Geheugen is ook beduidend lager, 500 GB tegenover 1000 GB.
- Resolutie is sterk lager, 1368x766 t.o. 1920x1080. [Vind ik persoonlijk fijner en heb daar ook mede mijn oorspronkelijk laptop op geselecteerd.]
En bij de andere is de grafische kaart en CPU prestaties omgedraaid. Dan scoort de CPU de helft van de oorspronkelijke laptop maar is de grafische kaart wel beter of gelijkwaardig. Echter zijn er daar ook weer dingen die dan in mijn nadeel zijn. Overigens zijn de meeste laptops beduidend boven of onder de prijs van de laptop die ik had gekocht en is er maar 1 die aan de prijs voldoet, doch slechter.
Zelfs als ik naar een hoge prijsklasse ga kijken (+60% oorspronkelijke prijs) dan zijn deze specificaties niet gelijkwaardig.
Heb ik dan recht om te eisen tot ontbinding koop of ben ik verplicht een wat nadeliger laptop te kiezen?
P.S. Ook graag een verwijzing als het kan naar de wet zodat ik een voet heb om op te staan.
Laatst gewijzigd door Paarse Olifantje op 09 aug 2013 06:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Regels omtrent vervanging
In de eerste plaats is men niet verplicht jou een vervangend product aan te bieden, ten tweede is het een vervanging van de ter reparatie aangeboden laptop.
Is dus tijdelijk, de mindere specificaties ook...kun je best even mee voort...
-
Neen, dit is een complete vervanging van de ter reparatie aangeboden laptop. De reparatie wilde niet vlotten en kon uiteindelijk niet gerepareerd worden. Het gaat dus in de plaats van de laptop die ik had gekocht. De oorspronkelijke zal ik niet meer terug zien...dhc schreef:In de eerste plaats is men niet verplicht jou een vervangend product aan te bieden, ten tweede is het een vervanging van de ter reparatie aangeboden laptop.
Lijkt mij dat er sprake is van non-conformiteit (art. 7:22 BW). Je krijgt iets geleverd wat niet aan de (voor jou relevante) specificaties voldoet. Je moet de verkoper dan nog wel de kans geven om een vervangende laptop te regelen die wel aan je specificaties voldoet, maar als dat niet lukt binnen een redelijke termijn, dan kun je de koop ontbinden.
Vreemd trouwens, dat hij niet een redelijk vergelijkbaar (of iets beter) product heeft. Dat lagere geheugen en de lagere resolutie zijn namelijk wel heel afwijkende specificaties, ik zou denken dat hij wel iets beters heeft.
Vreemd trouwens, dat hij niet een redelijk vergelijkbaar (of iets beter) product heeft. Dat lagere geheugen en de lagere resolutie zijn namelijk wel heel afwijkende specificaties, ik zou denken dat hij wel iets beters heeft.
Jij hebt als koper de keuze om bij non conformiteit te kiezen voor vervanging of reparatie. Als je kiest voor vervanging omdat reparatie niet mogelijk is, heb je recht op een gelijkwaardig product, en niet een of anders slap aftreksel daarvan.
Lukt het vervangen niet binnen redelijke termijn dan kun je de koop ontbinden. In dat geval dien je uiteraard de laptop in te leveren en krijg je je geld retour.
Lukt het vervangen niet binnen redelijke termijn dan kun je de koop ontbinden. In dat geval dien je uiteraard de laptop in te leveren en krijg je je geld retour.
Bij non-conformiteit heeft de kopers inderdaad de keuze tussen herstel of vervanging. In uitzonderingsgevallen is dat anders. Vervanging wil zeggen een ander product dat aan de overeenkomst beantwoord. In de regel zal een gelijkwaardig product ook non-conform zijn. Immers, dat product had u niet besteld. Minieme verschillen zullen wel aanvaardbaar zijn.
Als vervanging niet mogelijk is dan heeft u alleen recht op herstel. Als dat niet binnen een redelijke termijn plaats vind (zeg 4 weken) dan heeft u recht op prijsvermindering of ontbinding.
Als vervanging niet mogelijk is dan heeft u alleen recht op herstel. Als dat niet binnen een redelijke termijn plaats vind (zeg 4 weken) dan heeft u recht op prijsvermindering of ontbinding.
Paarse Olifantje schreef:Neen, dit is een complete vervanging van de ter reparatie aangeboden laptop. De reparatie wilde niet vlotten en kon uiteindelijk niet gerepareerd worden. Het gaat dus in de plaats van de laptop die ik had gekocht. De oorspronkelijke zal ik niet meer terug zien...dhc schreef:In de eerste plaats is men niet verplicht jou een vervangend product aan te bieden, ten tweede is het een vervanging van de ter reparatie aangeboden laptop.
Helder,
dan verwijs ik ook naar de conclusie van de mede-forumleden. Je hebt recht op een gelijkwaardig product of je geld terig.
-
Ook nog eventueel een verwijzing naar de wet of een quote van een aangeschreven onafhankelijke instantie? Daar ben ik voornamelijk naar op zoek.dhc schreef:Paarse Olifantje schreef:Neen, dit is een complete vervanging van de ter reparatie aangeboden laptop. De reparatie wilde niet vlotten en kon uiteindelijk niet gerepareerd worden. Het gaat dus in de plaats van de laptop die ik had gekocht. De oorspronkelijke zal ik niet meer terug zien...dhc schreef:In de eerste plaats is men niet verplicht jou een vervangend product aan te bieden, ten tweede is het een vervanging van de ter reparatie aangeboden laptop.
Helder,
dan verwijs ik ook naar de conclusie van de mede-forumleden. Je hebt recht op een gelijkwaardig product of je geld terig.
Consuwijzer.nl
-
Daar kan ik dus niet vinden dat er explicit gezegd word dat het vervangende product technisch gelijkwaardig moet zijn.dhc schreef:Consuwijzer.nl
-
Bovenstaande quote is uit het burgerlijk wetboek en betreft consumentenverkoop.Burgerlijk Wetboek 7 artikel 21 schreef:Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij ....
In uw geval is artikel 21 optie C aan de orde. Het betreft een vervanging van het eerder geleverde product. In basis is dit vervanging door een identiek maar verder goed werkend product, daar heeft u formeel recht op volgens de wet.
Het is redelijk en billijk om een gelijkwaardig product te accepteren, als een vertaling van de zinsnede "vervanging van de afgeleverde zaak " uit artikel 21.
Het is echter niet in te zien waarom u met een minder product genoegen moet nemen als de wet helder voorschrijft dat u recht hebt op vervanging door een identiek product
Er is nog nooit een rechter geweest die heeft geoordeeld dat "vervanging van de afgeleverde zaak" betekend dat er een zaak mag worden afgeleverd die niet aan de overeenkomst beantwoord.
Artikel 7:17 lid 1 BW schreef:De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
Ook het vervangende product moet aan de overeenkomst beantwoorden. De eisen van redelijkheid en billijkheid brengen niet met zich mee dat u een product moet accepteren dat het afgeleverde product niet aan de overeenkomst beantwoord, ook niet als dat gelijkwaardig is. Immers, gelijkwaardig is een rekbaar begrip.Artikel 7:17 lid 2 BW schreef:Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
-
En als ik nu dus over ga tot ontbinding koop, hoe lang mag de termijn zijn voordat het teruggestort moet zijn?
Dat kunt je zelf bepalen. Je moet een schriftelijke aanmaning versturen, met daarin a) wat je wilt, b) een redelijke termijn voor de nakoming (gebruikelijke termijnen zijn 8, 14 en 30 dagen) en c) melding waaruit blijkt dat ze aansprakelijk houd. Bijvoorbeeld door te vermelden dat ze daarna in verzuim zijn of dat ze daarna de wettelijke rente en incassokosten verschuldigd zijn. (zie art. 6:82 lid 1 en 6:38 BW)
Voor de toekomst meld ik dat er verschil zit tussen ontbinding en vervanging. Bij vervanging mogen geen gebruikskosten in rekening worden, terwijl dit wel kan bij ontbinding. Uw laptop is zo jong dat dit verschil hier niet speelt.
Voor de toekomst meld ik dat er verschil zit tussen ontbinding en vervanging. Bij vervanging mogen geen gebruikskosten in rekening worden, terwijl dit wel kan bij ontbinding. Uw laptop is zo jong dat dit verschil hier niet speelt.
-
Nog enige onderbouwing?, of dit is gewoon zo omdat u het zegt?alfatrion schreef:De eisen van redelijkheid en billijkheid brengen niet met zich mee dat u een product moet accepteren dat het afgeleverde product niet aan de overeenkomst beantwoord, ook niet als dat gelijkwaardig is. Immers, gelijkwaardig is een rekbaar begrip.
Een product dat non conform geleverd is voldoet niet aan het contract. Als dat wordt vervangen met een ander product dat ook non conform is, voldoet het nog steeds niet aan het contract. Tenzij beide partijen akkoord gaan is een contract bindend en kan daar niet van worden afgeweken. Zowel dan kun je het contract ontbinden.Leo The Emperor schreef:Nog enige onderbouwing?, of dit is gewoon zo omdat u het zegt?alfatrion schreef:De eisen van redelijkheid en billijkheid brengen niet met zich mee dat u een product moet accepteren dat het afgeleverde product niet aan de overeenkomst beantwoord, ook niet als dat gelijkwaardig is. Immers, gelijkwaardig is een rekbaar begrip.
-
Dat is waar, maar beantwoord de vraag niet.olaf79 schreef:Een product dat non conform geleverd is voldoet niet aan het contract. Als dat wordt vervangen met een ander product dat ook non conform is, voldoet het nog steeds niet aan het contract. Tenzij beide partijen akkoord gaan is een contract bindend en kan daar niet van worden afgeweken. Zowel dan kun je het contract ontbinden.
Alfatrion gooit 2 vragen door elkaar.
1. Wanneer is iets gelijkwaardig ?
2. Dient de koper een gelijkwaardig product te accpeteren, met andere woorden is dit conform de overeenkomst?
Ik heb aangegeven dat conform eisen van redelijkheid en billijkheid, alleen vraag 2 met ja beantwoord dient te worden. Dus als beide partijen vinden dat het een gelijkwaardig product is, kan de koper dit niet blijven weigeren.
Precies, jij schreef dat en verlangt vervolgens dat jouw stelling voor waar wordt aangenomen tenzij er onderbouwing wordt gegeven van het tegendeel.
Ik schreef dat "de eisen van redelijkheid en billijkheid brengen niet met zich mee dat u een product moet accepteren [als] het afgeleverde product niet aan de overeenkomst beantwoord, ook niet als dat gelijkwaardig is". En dat wordt hier beaamt, dus is daar geen onderbouwing voor nodig. Over producten die aan de overeenkomst beantwoorden én gelijkwaardig zijn heb ik geen standpunt ingenomen.
Ik schreef dat "de eisen van redelijkheid en billijkheid brengen niet met zich mee dat u een product moet accepteren [als] het afgeleverde product niet aan de overeenkomst beantwoord, ook niet als dat gelijkwaardig is". En dat wordt hier beaamt, dus is daar geen onderbouwing voor nodig. Over producten die aan de overeenkomst beantwoorden én gelijkwaardig zijn heb ik geen standpunt ingenomen.
-
Een product wat gelijkwaardig is voldoet daarmee aan de overeenkomst. U standpunt lijkt op witte sneeuw. Als ik het woord Haviltex zegt weet u misschien wel genoegalfatrion schreef:Precies, jij schreef dat en verlangt vervolgens dat jouw stelling voor waar wordt aangenomen tenzij er onderbouwing wordt gegeven van het tegendeel.
Leo The Emperor schreef:Een product wat gelijkwaardig is voldoet daarmee aan de overeenkomst.
Leo The Emperor schreef:Nog enige onderbouwing?, of dit is gewoon zo omdat u het zegt?