LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaring met garage Yourik Auto's te Utrecht

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
cnnpn

Ervaring met garage Yourik Auto's te Utrecht

Ongelezen bericht door cnnpn »

Wij hebben, tot onze grote spijt, 31 juli jl. een auto gekocht bij Yourik auto's te Utrecht.
We gingen voor een goed uitziende 2e hands Peugeot 206 en zag er zowel van binnen als buiten top uit. Na het maken van een proefritje dachten we een goede aankoop te doen.
De dag van aankoop zijn we doorgereden naar een plaatselijke Peugeot dealer en daar kon men niets anders dan allemaal gebreken constateren. De reparatiekosten zouden enorm in de papieren lopen.
De auto was nota bene nog 3 dagen voor de aankoop APK gekeurd terwijl er gebreken zijn die absoluut niet goedgekeurd hadden mogen worden.
We gaven de verkoper aan dat onze jongste zoon van 21 jaar voor het eerst zijn grote aankoop hiervoor deed en dat we verzekerd moesten zijn van een veilige auto. Hij beaamde dat de auto goed was en dat hij er nog een 'kleine beurt' bij zou geven.
De aankoop van zo'n eerste autootje moet toch min of meer een feest zijn maar wij zitten hier met een enorme ‘kater’ over de gang van zaken en kunnen, na een herkeuring van de RDW, enorme hoge reparatiekosten verwachten
Over een eventuele afkoop m.b.t. de garantie werd niet gesproken (zijn we nu wel inmiddels van op de hoogte).
Eén dag na aankoop zijn we teruggegaan en hebben geprobeerd om, voor beide partijen, tot een goede oplossing te komen, helaas is dit niet gelukt.

Onze ervaring is dat je service krijgt tot de deal gesloten is en de betaling heeft plaatsgevonden, daarna is er voor het sluiten van een compromis geen ruimte meer.

[Deel bericht verwijderd door Moderator. Reden: off-topic en ongefundeerd]

pima

Re: Ervaring met garage Yourik Auto's te Utrecht

Ongelezen bericht door pima »

Yourik had zeker fel lichtblauwe ogen en de plaatselijke Peugeot dealer diep donkerblauwe ogen.

waarom geen aankoopkeuring, achteraf klagen naar aanleiding van een onderzoek van notabene ook nog eens een merkdealer , die tegenwoordig ook alleen maar $$ tekens in hun ogen hebben, ga eens naar een niet merk gebonden garage voor een eerlijk onderzoek, maar dan wel vooraf aan de aankoop!!!!

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

cnnpn schreef:De aankoop van zo'n eerste autootje moet toch min of meer een feest zijn maar wij zitten hier met een enorme ‘kater’ over de gang van zaken en kunnen, na een herkeuring van de RDW, enorme hoge reparatiekosten verwachten
Waarom moet de RDW uw auto herkeuren ?

Verder mist de posting detaillering. Het zou veel duidleijker zijn als u ook aangeeft wat voor een auto het betreft ( bouwjaar, kmstand en aankoopprijs) en aangeeft welke gebreken zijn aangetroffen, met name welke APK afkeurpunten de Peugeot dealer heeft gevonden, en wat de geschatte reparatiekosten zijn.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 09 aug 2013 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

Je had ook tijdens de proefrit al even langs de dealer kunnen rijden. Dat je aangeeft dat je na aankoop meteen langs de dealer rijdt, geeft voor mij al aan dat je het zelf waarschijnlijk ook niet helemaal vertrouwde. Als dat het geval is, waarom heb je de auto dan toch gekocht?

peteroo

Ongelezen bericht door peteroo »

Een vervelende situatie, maar laten keuren of deskundig gezelschap meenemen is altijd verstandig.

Toen ik een kleine vier jaar terug een andere auto nodig had, ging ik onder meer kijken bij een grote en niet echt super goed bekend staande autohandel/exporteur hier in de buurt (Zeeland). Ze hadden verschillende Toyota Carina E's staan, een type waar ik me op richtte. Proefrit was geen probleem en ik ben direct langs mijn vaste garagist gereden voor advies. Dat luidde: niet doen; er zat zo voor 1000 euro werk aan en dan had hij slechts de direct zichtbare gebreken vastgesteld.

Aan de andere kant ga je naar een garage omdat je het idee hebt dat je daar meer kans hebt op service,. mocht er iets niet in de haak zijn.

cnnpn

Bedankt voor jullie reacties en wil hier toch nog even een toelichting op geven. Het betreft een Peugeot 206 bouwjaar 2001 met ruim 122.000 km's op de teller.
De afspraak voor de bezichtiging werd, mede doordat onze zoon alleen maar in de nachtdiensten werkt, op een zondag ingepland. Hij had de auto op het internet gezien en was min of meer helemaal verliefd op deze auto geworden. Ja, wat wil je als de binnen- en buitenkant er voor zijn leeftijd goed uitziet!. Er zaten allerlei extra's op en tja daar gaat zo'n jongen dan ook voor.
Na het maken van een proefrit heeft hij aangegeven dat de versnellingsbak een raar geluid maakte maar dit was bij de verkoper niet bekend en dit zou echter door de banden komen? Wij hebben toen € 100,00 aanbetaald en door ons goede vertrouwen verder niet onderhandeld over de prijs. Helaas zijn er geen garages op zondag open dus ergens even langsrijden voor een check, was geen optie.
Na een bezoek gebracht te hebben aan de erkende Peugeotdealer en de visie van een onafhankelijke automonteur zijn de volgende gebreken aan het licht gekomen: draagarm rechts > kogels en rubbers versleten, rechtsvoor > steun stuk, versnellingsbak > lagers versleten, bak maakt veel geluid, op de distributieriem / waterpomp staat geen jaartal vermeld, uitlaat lekt, wiellagers achter niet goed en lekkage schokdemper.
Gezien de onveilige status waarin deze auto momenteel verkeerd, hebben wij bij de RDW een herkeuring aangevraagd en houden ons hart vast voor de uitkomst. Natuurlijk hebben we als leek de bekende testjes met de auto gedaan en tja dan wint toch het vertrouwen in de mensheid. Wij zijn ook mensen die niet van het 'afdingen' zijn. Hoe kan iemand zo gewetenloos zijn om aan zo'n jonge jongen een dergelijke onveilige auto te verkopen, een jongen die nota bene zijn eerste salarisbetaling had ontvangen!.
Maar goed, nu staat de auto voorlopig voor ons huis op de parkeerplaats en worden iedere dag geconfronteerd met een miskoop. Het geld om de reparaties te laten uitvoeren zal nog even op zich moeten laten wachten en zijn erachter gekomen dat dit wel een hele dure 'les' geweest is.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

cnnpn schreef:Na een bezoek gebracht te hebben aan de erkende Peugeotdealer en de visie van een onafhankelijke automonteur zijn de volgende gebreken aan het licht gekomen: draagarm rechts > kogels en rubbers versleten, rechtsvoor > steun stuk, versnellingsbak > lagers versleten, bak maakt veel geluid, op de distributieriem / waterpomp staat geen jaartal vermeld, uitlaat lekt, wiellagers achter niet goed en lekkage schokdemper.
Dit zijn inderdaad wel serieuze tekortkomingen. Het is jammer dat u de verkoopprijs niet heeft aangegeven, maar als deze marktconform is geweest, dan had u een veel betere auto kunnen verwachten.

In juridische termen kunt u dan zeggen dat de auto non-conform is. Dat betekent dat u het garagebedrijf waar u de auto heeft gekocht kunt sommeren om de tekortkomingen binnen een redelijke termijn kostenloos op te heffen, en anders kunt u de koopovereenkomst buitengerechtelijk ontbinden en al uw geld en bijkomende kosten (RDW keuring,..) terug eisen.

Als u wat googelt op de termen consumentenkoop,non-confomiteit,auto komt u vast wel de relevante wetsartikelen in het 7e Burgerlijk Wetboek tegen en ook voldoende gerechtelijke uitspraken die hierop betrekking hebben. Tevens zijn er voorbeeldbrieven te vinden die u naar de garage kunt versturen

Het vrijwillige keuringsresultaat van de RDW kunt u natuurlijk prima gebruiken als bewijsmateriaal.

Enfin, als u dit pad op wilt gaan, zult u er wel rekening mee moeten houden dat u uiteindelijk eventueel een rechtszaak moet aanspannen tegen het garagebedrijf, dus als u een rechtsbijstandverzekering heeft, kunt u die bestens hiervoor inschakelen

nivea

Ongelezen bericht door nivea »

Leo The Emperor schreef:
cnnpn schreef:Na een bezoek gebracht te hebben aan de erkende Peugeotdealer en de visie van een onafhankelijke automonteur zijn de volgende gebreken aan het licht gekomen: draagarm rechts > kogels en rubbers versleten, rechtsvoor > steun stuk, versnellingsbak > lagers versleten, bak maakt veel geluid, op de distributieriem / waterpomp staat geen jaartal vermeld, uitlaat lekt, wiellagers achter niet goed en lekkage schokdemper.
Dit zijn inderdaad wel serieuze tekortkomingen. Het is jammer dat u de verkoopprijs niet heeft aangegeven, maar als deze marktconform is geweest, dan had u een veel betere auto kunnen verwachten.

In juridische termen kunt u dan zeggen dat de auto non-conform is. Dat betekent dat u het garagebedrijf waar u de auto heeft gekocht kunt sommeren om de tekortkomingen binnen een redelijke termijn kostenloos op te heffen, en anders kunt u de koopovereenkomst buitengerechtelijk ontbinden en al uw geld en bijkomende kosten (RDW keuring,..) terug eisen.

Als u wat googelt op de termen consumentenkoop,non-confomiteit,auto komt u vast wel de relevante wetsartikelen in het 7e Burgerlijk Wetboek tegen en ook voldoende gerechtelijke uitspraken die hierop betrekking hebben. Tevens zijn er voorbeeldbrieven te vinden die u naar de garage kunt versturen

Het vrijwillige keuringsresultaat van de RDW kunt u natuurlijk prima gebruiken als bewijsmateriaal.

Enfin, als u dit pad op wilt gaan, zult u er wel rekening mee moeten houden dat u uiteindelijk eventueel een rechtszaak moet aanspannen tegen het garagebedrijf, dus als u een rechtsbijstandverzekering heeft, kunt u die bestens hiervoor inschakelen
Ja als jij een APK gekeurde auto koopt en je hebt een proefrit mee gemaakt heb je er zelf voor gekozen om die auto te kopen. Je had altijd zelf een onafhankelijke derde om een keuring kunnen vragen. De prijs zal inderdaad wel dermate laag zijn geweest en het budget dermate klein, dat TS deze auto van dit bouwjaar in normale staat niet zou kunnen betalen. Dan wil je voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dat loopt vaak verkeerd af. Voortaan beter opletten voor je iets koopt. Misschien moet jij nog eens terug de schoolbanken in met je juridisch advies van de koude grond.

cnnpn

@Leo, bedankt voor je tips, ik ga er zeker mee aan de slag !!!

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

En waarom ook altijd die aanbetaling? Dat was het moment waarop jullie hard weg hadden moeten lopen.

En 206'jes zijn er zat te koop, dus toen jullie ontdekten dat deze een raar geluid maakte, kon je hem beter laten staan en een andere bekijken. Je kan er beter een kopen van na de facelift, 2003 en later. Daar zijn de kinderziektes wel uit.

Carbonfire

Ongelezen bericht door Carbonfire »

thecure schreef:En waarom ook altijd die aanbetaling? Dat was het moment waarop jullie hard weg hadden moeten lopen.
Omdat ze deze 206 willen kopen.
Is vrij normaal, aanbetaling. :roll:

Zal jij wel een auto vasthouden en ( nieuwe ) afspraken verzetten zonder een aanbetaling?

Carbonfire

Ongelezen bericht door Carbonfire »

Versnellingsbak, is het de druklager of echt het versnellingsbak zelf ?

Revisie kost je toch 600/700 euro.

Denk dat je gauw 1500/2000 euro kwijt bent bij een beunhaas als je dit allemaal laat herstellen :shock:

thecure

Carbonfire schreef:
thecure schreef:En waarom ook altijd die aanbetaling? Dat was het moment waarop jullie hard weg hadden moeten lopen.
Omdat ze deze 206 willen kopen.
Is vrij normaal, aanbetaling. :roll:

Zal jij wel een auto vasthouden en ( nieuwe ) afspraken verzetten zonder een aanbetaling?
normaal? ik heb nog nooit een aanbetaling gedaan. als je zegt dat je de auto neemt, dan is hij verkocht toch?
de rekening krijg ik dan altijd mee bij aflevering van de auto, zodat ik het bedrag dan thuis kan overmaken.

En 206'en genoeg te koop...

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Heb nog nooit aanbetaald voor een auto. Het hangt er natuurlijk ook vanaf met wie je zaken doet en hoe betrouwbaar je eruit ziet.

Het is zelfs nog nooit bij me opgekomen om aan te betalen bij de aankoop van een auto. Afspraak is afspraak. Wel getekend de overeenkomst met daarop wat er is afgesproken m.b.t de levering.

thecure

sjoegel schreef:Heb nog nooit aanbetaald voor een auto. Het hangt er natuurlijk ook vanaf met wie je zaken doet en hoe betrouwbaar je eruit ziet.

Het is zelfs nog nooit bij me opgekomen om aan te betalen bij de aankoop van een auto. Afspraak is afspraak. Wel getekend de overeenkomst met daarop wat er is afgesproken m.b.t de levering.
precies! En het ligt er inderdaad aan waar je koopt. Ik koop altijd jong gebruikte auto's bij merkdealers, en daar betaal ik altijd achteraf...

Joopdegekste

Ongelezen bericht door Joopdegekste »

Vorige week een auto gekocht bij Yourik Auto´s (24-07-2014), de auto zag er leuk uit, lekker sportief. Van binnen zag de auto er prima uit, ik ben een stukje gaan rijden met de auto en er was niks aan de hand dus ik kocht de auto, het ging hier om een Seat Arosa 1.4 zwart van kleur. Eenmaal thuis gekomen met de auto heb ik hem niet meer gebruikt een paar dagen dus had in totaal nog maar 35 km gereden met de auto.

Op Maandag 28 juli had ik nachtdienst dus ik dacht, ik pak de Arosa, nog geen km verder begon de auto te fluiten en stopte even om te kijken waar dat vandaan kwam. Ik zag niks en ben verder gaan rijden want moest toch werken. elke keer als ik schakelde gaf de Arosa een fluitend/ratelend geluid. Wist echt niet wat het was dus op mijn werk de ANWB gebeld. Die was vrij vlot en toen hij eenmaal de auto bekeek aan de onderkant was hij heel snel met zijn antwoord. Versnellingsbak kapot en lekkage, nou daar was ik niet blij mee dus de volgende dag gebeld naar Yourik Auto´s en zoals wel een beetje verwacht GEEN medewerking en GEEN service. Dus ik zit met een auto waar ik niks aan heb dus gewoon 1000 euro weggegooid.

Ik ben het een en ander aan het uitzoeken hoe of wat dus alle info is welkom. Wil dit bedrijf echt van de kaart hebben en deze vent mag nooit meer een garage runnen laat staan aan auto´s sleutelen.

Hoor graag jullie ervaringen en reacties....

prem

Ongelezen bericht door prem »

cnnpn schreef:Wij hebben, tot onze grote spijt, 31 juli jl. een auto gekocht bij Yourik auto's te Utrecht.
We gingen voor een goed uitziende 2e hands Peugeot 206 en zag er zowel van binnen als buiten top uit. Na het maken van een proefritje dachten we een goede aankoop te doen.
De dag van aankoop zijn we doorgereden naar een plaatselijke Peugeot dealer en daar kon men niets anders dan allemaal gebreken constateren. De reparatiekosten zouden enorm in de papieren lopen.
De auto was nota bene nog 3 dagen voor de aankoop APK gekeurd terwijl er gebreken zijn die absoluut niet goedgekeurd hadden mogen worden.
We gaven de verkoper aan dat onze jongste zoon van 21 jaar voor het eerst zijn grote aankoop hiervoor deed en dat we verzekerd moesten zijn van een veilige auto. Hij beaamde dat de auto goed was en dat hij er nog een 'kleine beurt' bij zou geven.
De aankoop van zo'n eerste autootje moet toch min of meer een feest zijn maar wij zitten hier met een enorme ‘kater’ over de gang van zaken en kunnen, na een herkeuring van de RDW, enorme hoge reparatiekosten verwachten
Over een eventuele afkoop m.b.t. de garantie werd niet gesproken (zijn we nu wel inmiddels van op de hoogte).
Eén dag na aankoop zijn we teruggegaan en hebben geprobeerd om, voor beide partijen, tot een goede oplossing te komen, helaas is dit niet gelukt.

Onze ervaring is dat je service krijgt tot de deal gesloten is en de betaling heeft plaatsgevonden, daarna is er voor het sluiten van een compromis geen ruimte meer.

[Deel bericht verwijderd door Moderator. Reden: off-topic en ongefundeerd]
Wat heeft dat autootje van 2001 nou gekost? Met al die problemen is de kilometerstand verdacht laag, ga daar eens achteraan.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Inmiddels een jaar geleden.....

prem

Ongelezen bericht door prem »

Opgelost dus :) :)

Gesloten