Graag zou ik juridisch advies vragen over het volgende.
Mijn ex-partner weigert al jaren mee te werken aan de verdeling van ons huis en de bijbehorende hypotheek. Hoe kan ik de koopakte en hypotheek overzetten op mijn naam als mijn ex hier niet redelijker wijze aan meewerkt? Tevens ligt er beslag op het huis door een schuld die bij haar wordt gevorderd.
Mijn ex en ik zijn sinds 2009 uit elkaar. Wij hadden een samenlevingscontract (beëindigd in 2009) en hadden samen een huis gekocht gebaseerd op mijn inkomen. Ik wil graag het huis, waarin ik vanaf de koop in woon, en bijbehorende hypotheek op mijn naam hebben staan, maar mijn ex eist te worden uitgekocht terwijl er sprake is van onderwaarde als het huis verkocht zou worden.
Ik heb een makelaarskantoor een waarde-indicatie van het huis laten opstellen en de onderwaarde zou ongeveer € 30.000 bedragen. We hebben een hypotheek afgesloten van 215.000 en het huis gekocht voor zo'n € 200.000. Het zou nu max € 170.000 opleveren. Een deel van de hypotheek van ongeveer € 10.000 is reeds afgelost door mij (spaarhypotheek). Mijn ex wil €15.000 van mij, maar ik zou toch juist € 10.000 van mijn ex moeten krijgen en niet andersom?
Al vanaf het begin van de koop, maar zeker vanaf de ontbinding van ons samenlevingscontract in 2009 draai ik voor de hypotheek en bijbehorende kosten op + de kosten van zowel mijn eigen levensverzekeringen als die van mijn ex. Sindsdien woont mijn ex ergens anders. Als mij wat zou overkomt dan krijgt mijn ex nog geld ook.
Het probleem wordt groter:
Door een schuld van mijn ex (boete van de AID door buitenlandse werknemers te verhuren zonder tewerkstellingsvergunning) is er beslag gelegd op het huis. Het beslag is via een gerechtsdeurwaarder opgelegd in opdracht van het bedrijf dat de werknemers in dienst nam. Om het vonnis (grosse) van € 10.500 te voldoen heeft mijn ex vanaf 2009 een schamele betalingsregeling getroffen met de gerechtsdeuwaarder die naar verwachting loopt tot 2017...Zolang er beslag ligt kan het huis niet verkocht worden.
Hoe kan ik mijn ex "dwingen" mee te werken aan de verdeling van het huis en hypotheek waarbij de koopakte en hypotheek op mijn naam komt? Kan een rechter in dit geval vervangende toestemming geven? Loopt dit via een advocaat?
Wat zijn mijn opties? Mijn grote dank voor wie maar kan helpen!!!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ex weigert uitkoop huis met onderwaarde
-
Re: Ex weigert uitkoop huis met onderwaarde
Kijk hier eens?
http://www.eerstehulpbijrecht.nl/forum/ ... jke-woning
Met name het tweede bericht (eerste reactie op de vraag) zou je wel eens een heel eind verder kunnen helpen.
http://www.eerstehulpbijrecht.nl/forum/ ... jke-woning
Met name het tweede bericht (eerste reactie op de vraag) zou je wel eens een heel eind verder kunnen helpen.
Re: Ex weigert uitkoop huis met onderwaarde
Het is natuurlijk ook de vraag hoeveel het huis in 2009 waard was, toen jullie relatie stopte. Misschien was de waarde toen wel tienduizenden euro's hoger?
Maar nu er beslag op de woning ligt, zal het niet lukken om het huis op jouw naam te krijgen en zal het sowieso een lastige zaak worden om een eerlijke verdeling te regelen. Lijkt mij in elk geval juristenwerk.
Maar nu er beslag op de woning ligt, zal het niet lukken om het huis op jouw naam te krijgen en zal het sowieso een lastige zaak worden om een eerlijke verdeling te regelen. Lijkt mij in elk geval juristenwerk.