Bijna drie jaar geleden heb ik voor mijn vrouw een Citroen c1 aangeschaft. Eergisteren begon de auto ineens raar te doen tijdens het rijden en ging het waarschuwingslampje van het motormanagement branden.
De dealer die de auto geleverd heeft en ook in onderhoud heeft, heeft de c1 aan de computer gelegd en kwam erachter dat het lag aan een kapotte bobine. Nu vroeg ik me af, is het normaal dat een bobine na minder dan drie jaar (ongeveer 60.000 km) kapot kan gaan? En kan dit nog andere gevolgen hebben voor de toekomst, bijvoorbeeld de katalysator of de andere bobines? Of is dit gewoon een kwestie van pech hebben maar heeft het verder geen gevolgen?
De reparatie kost uiteindelijk, samen met de normale beurt van 149 euro, in totaal 483 euro. Dit is inclusief nieuwe bobine en drie nieuwe bougies. Is dit een redelijke prijs?
Zoals je wellicht inmiddels al begrepen had, ik weet niet zoveel van auto's. Alle hulp wordt zeer gewaardeerd.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Citroen c1 (Peugot 107 & Toyota Aygo)
-
- Berichten: 32332
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Citroen c1 (Peugot 107 & Toyota Aygo)
Dank voor de reacties, het lijkt erop dat ik gewoon pech heb gehad.
Re: Citroen c1 (Peugot 107 & Toyota Aygo)
483 min 149 van de beurt is 334 voor de bobine, 3 bougies en de manuren. Een C1 bobine kost ~85 euro, een setje bougies ~20 euro, dus dat zou 230 euro aan manuren over laten. Dat is voor de beurt, wat montagewerk en het troubleshooten (uitlezen etc) aan het begin wel een te verdedigen bedrag als je uitgaat van een uurtarief van 60 euro.wiseger schreef:Bijna drie jaar geleden heb ik voor mijn vrouw een Citroen c1 aangeschaft. Eergisteren begon de auto ineens raar te doen tijdens het rijden en ging het waarschuwingslampje van het motormanagement branden.
De dealer die de auto geleverd heeft en ook in onderhoud heeft, heeft de c1 aan de computer gelegd en kwam erachter dat het lag aan een kapotte bobine. Nu vroeg ik me af, is het normaal dat een bobine na minder dan drie jaar (ongeveer 60.000 km) kapot kan gaan? En kan dit nog andere gevolgen hebben voor de toekomst, bijvoorbeeld de katalysator of de andere bobines? Of is dit gewoon een kwestie van pech hebben maar heeft het verder geen gevolgen?
De reparatie kost uiteindelijk, samen met de normale beurt van 149 euro, in totaal 483 euro. Dit is inclusief nieuwe bobine en drie nieuwe bougies. Is dit een redelijke prijs?
Zoals je wellicht inmiddels al begrepen had, ik weet niet zoveel van auto's. Alle hulp wordt zeer gewaardeerd.
Misschien zou je in het kader van de langlopende relatie, en het feit dat die bobine wel wat aan het begin van de gemiddelde levensduur kapot ging, er nog iets vanaf kunnen onderhandelen, zeg 50 of 100 euro, maar dat moet je ding wel zijn. Grosso modo wordt je geen echte poot uitgedraaid ofzo.
Re: Citroen c1 (Peugot 107 & Toyota Aygo)
Ik had hetzelfde met mijn c1 van 2 jaar oud. Een bobine was kapot, onder garantie gerepareerd en nieuwe bougies gekregen. Daarna nog 2,5 jaar probleemloos gereden. Inmiddels een nieuw model c1 aangeschaft, wauw wat een verschil, heerlijke auto!
Re: Citroen c1 (Peugot 107 & Toyota Aygo)
Dat weet u toch pas als u er een aantal jaren in hebt gereden? Of een auto echt goed is, daar komt de koper van uw auto als occasion wel achter.