Hallo allemaal,
Ik heb een vraag waar ik hier hopelijk antwoord op kan krijgen.
Heb een tijdje terug Liander gebelt voor een meter-ijking dit omdat we ontzettend veel schijnen te verbruiken.
- 6000kwh per jaar
- Zijn maar met zijn 2en
- 1e huis, alle aparatuur zo goed als nieuw
- Geen groot verbruikers behalve de droger en wasmachine
- Heb alle aparaten al keer gecontroleerd middels een energiemeter van de gamma
- Boiler afgesloten omdat ik dacht dat het daaraan lag ( bleek niet zo te zijn )
Dit leek mij reden genoeg om mijn meter te laten ijken, ik Liander bellen, maar rade het mij tot 3 keer toe af om te doen omdat het mij geld zou kosten als de meter niet defect zou zijn.
Waar ik nu vandaag ben achter gekomen is dat als ik al mijn stoppen ( behalve hoofd/aardlek schakelaar ) omklik, ik nog op verschillende plekken stroom kan verkrijgen ( Oven, Eetkamerlamp ) wanneer ik de eetkamer lamp aanzet gaat mijn meter als een speer lopen.
Concreet zijn mijn 2 vragen :
Heb gelezen dat je meter niet meer hoort te kunnen lopen als je alle stoppen uit hebt klopt dit?
Raad liander het mij alleen af omdat ze weten dat er haast wel iets moet zijn? ( Mijn verhaal + 20jaar oude meter ? )
Benieuwd wat julie hier van vinden / denken
Alvast bedankt voor julie reacties!
Groetjes Sander
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Liander
-
Re: Liander
Wanneer alle stoppen eruit zijn zou je niets meer kunnen verbruiken.
Je oven doet het dan toch...Weet je zeker dat er niet nog ergens een extra groep is of dat je een stop (2 stoppen) vergeten bent?
Als dat klopt is het een zaak een elektrotechnisch installateur hiernaar te laten kijken (of een betrouwbare klusjesman ).
Meterijking levert zelden wat op. Meterpopulaties worden periodiek door de netbeheerders gecheckt en 20 jaar is niet heel erg oud voor een meter. 6000 kWh in een kalenderjaar is erg hoog, maar met een boiler erbij (120 liter?) nog wel verklaarbaar.
Je oven doet het dan toch...Weet je zeker dat er niet nog ergens een extra groep is of dat je een stop (2 stoppen) vergeten bent?
Als dat klopt is het een zaak een elektrotechnisch installateur hiernaar te laten kijken (of een betrouwbare klusjesman ).
Meterijking levert zelden wat op. Meterpopulaties worden periodiek door de netbeheerders gecheckt en 20 jaar is niet heel erg oud voor een meter. 6000 kWh in een kalenderjaar is erg hoog, maar met een boiler erbij (120 liter?) nog wel verklaarbaar.
-
Hoi josephien,
Bedankt voor je reactie,
Het klopt dat ik alle stoppen omklik ( meer heb ik er niet )
De boiler heb ik na 2maand sinds we er wonen al afgekoppelt die kan het niet zijn verbruik veranderde ook niet trouwens.
Dan zou ik dus bij een monteur uitkomen..
Groetjes Sander
Bedankt voor je reactie,
De boiler heb ik na 2maand sinds we er wonen al afgekoppelt die kan het niet zijn verbruik veranderde ook niet trouwens.
Groetjes Sander
Afhankelijk van wanneer het huis is gebouwd kan de meterkast, lees de eindgroepen, differentiaalschakelaar(s) (aardlekschakelaar) en hoofdschakelaar afwijken. Dit ivm het regelmatig wijzigen van de voorschriften, NEN 1010.
Het feit dat de hoofdschakelaar en/of differentiaal ervoor dienen om de elektrische installatie spanningsloos te maken, geeft aan dat er geen spanning meer mag staan op de elektrisch installatie indien deze uitstaan. Dit geldt nu ook voor het individuele uitschakelen van de eindgroepen ( stoppen). Er mag op de bedrading achter de uitgeschakelde eindgroep/stop geen spanning meer staan.
Indien de woning al eerder door iemand anders bewoond is geweest en er blijft spanning op een gedeelte van de installatie staan dan zou er buiten de groepen om bedrading aangesloten kunnen zijn die een gedeelte van spanning voorziet. Wat hier achter zit is gissen, het kan zijn dat er geen groep meer vrij is geweest om een uitbreiding op aan te sluiten of om te voorkomen dat een zekering zou doorsmelten bij een hoge belasting. Dit is hopelijk niet het geval omdat het gedeelte dan niet beveiligd is tegen kortsluiting (en overbelasting) dan alleen door de hoofdveiligheid. De installatie bedrading (2 ½ mm2) mag met ten hoogste 16 ampère afgezekerd zijn, en de hoofdveiligheid kan 20, 25 en zelfs 35 ampère zijn. Dat door het aanzetten van de eetkamerlamp de meter als een speer gaat lopen is zeer vreemd en onmogelijk. Mogelijk wordt met de schakelaar van de eetkamer nog iets anders ingeschakeld (elektrische verwarming?) waardoor de meter zo reageert.
Dus samengevat: De meter dient niet meer te lopen als alle eindgroepen (stoppen) uitgeschakeld zijn.
Liander raadt waarschijnlijk de meterijking af, omdat “iets” met de installatie aan de hand is en dit valt niet onder hun verantwoordelijkheid.
Advies: Neem een erkende elektrotechnisch installateur in de arm en laat deze eea uitzoeken.
Ps.: Het verbruik voor 2 personen is inderdaad aan de ruime kant, al hoe wel het afhankelijk is van de apparatuur en de bedrijfstijd.
Het feit dat de hoofdschakelaar en/of differentiaal ervoor dienen om de elektrische installatie spanningsloos te maken, geeft aan dat er geen spanning meer mag staan op de elektrisch installatie indien deze uitstaan. Dit geldt nu ook voor het individuele uitschakelen van de eindgroepen ( stoppen). Er mag op de bedrading achter de uitgeschakelde eindgroep/stop geen spanning meer staan.
Indien de woning al eerder door iemand anders bewoond is geweest en er blijft spanning op een gedeelte van de installatie staan dan zou er buiten de groepen om bedrading aangesloten kunnen zijn die een gedeelte van spanning voorziet. Wat hier achter zit is gissen, het kan zijn dat er geen groep meer vrij is geweest om een uitbreiding op aan te sluiten of om te voorkomen dat een zekering zou doorsmelten bij een hoge belasting. Dit is hopelijk niet het geval omdat het gedeelte dan niet beveiligd is tegen kortsluiting (en overbelasting) dan alleen door de hoofdveiligheid. De installatie bedrading (2 ½ mm2) mag met ten hoogste 16 ampère afgezekerd zijn, en de hoofdveiligheid kan 20, 25 en zelfs 35 ampère zijn. Dat door het aanzetten van de eetkamerlamp de meter als een speer gaat lopen is zeer vreemd en onmogelijk. Mogelijk wordt met de schakelaar van de eetkamer nog iets anders ingeschakeld (elektrische verwarming?) waardoor de meter zo reageert.
Dus samengevat: De meter dient niet meer te lopen als alle eindgroepen (stoppen) uitgeschakeld zijn.
Liander raadt waarschijnlijk de meterijking af, omdat “iets” met de installatie aan de hand is en dit valt niet onder hun verantwoordelijkheid.
Advies: Neem een erkende elektrotechnisch installateur in de arm en laat deze eea uitzoeken.
Ps.: Het verbruik voor 2 personen is inderdaad aan de ruime kant, al hoe wel het afhankelijk is van de apparatuur en de bedrijfstijd.
-
Boiler wordt nu niet meer gebruikt maar wel na gemeten wat die verbruikte ? Ook de droger na gemeten als je die veel gebruikt kan dat veel energie voor rekening nemen.Sanderh1989 schreef:Hoi josephien,
Bedankt voor je reactie,
Groetjes Sander
Meter is echt zelden defect maar daar kun je wel achter komen om eerst alles uit stopcontact te trekken echt alles nog steeds een verbruik ? stroomverbruik berging/schuur uit of wordt er afgetapt buren etc. nee, dan zou ik hem laten ijken en niet eerder kost hoop geld.