Jan 42 schreef:Ik heb voor de grap eens gebeld met Transavia. Die geeft aan dat bij hun gewoon gebruik kan worden gemaakt van de retour vlucht bij het missen van de heen vlucht. Service Transavia! Zoals je mag verwachten! Voortaan dus maar met hun vliegen! O, en ook deze is aangesloten bij de IATA brangevereniging.
Het kan dus wel!
Tuurlijk kan het wel, ook Lufthansa hanteert op zijn Cityline vluchten een tariefstructuur waarbij je apart je heen en terugreis kiest, met individuele prijzen van beide vluchten. Heb voor het gemak de allergoedkoopste combinatie van KLM voor die periode gekozen.
-KLM retourtje AMS-BCN 29/8 (14:50) tot 3/9 (17:15) €173 inclusief bagage (Economy G - géén wijzigingen mogelijk) maar met een zeer beperkt aantal plaatsen voor die prijs. Een uurtje eerder of later op beide data of de mogelijkheid tot wijzigen (flex)geeft al snel honderden euros verschil.
-Transavia zelfde retourtje héén €55 (06:00), €85 ( 12:25) of €75 (18:50) terug €95 (08:55 of 21:45) of €85 (15:20) exclusief bagage, bagage 15kg héén en terug €30, totaal €160 tot €210 - wijzigingen tot 2 uur voor vertrek tegen €14 bijbetaling anders wijzigingskosten €50 per ticket plus tariefsverschil (teruggaaf indien het nieuwe ticket goedkoper is: niet mogelijk).
Niemand dwingt u om een product af te nemen bij een bedrijf waar u de voorwaarden niet van accepteert. U heeft ook de keus uit een vervoerder die zowat om het uur op uw bestemming vliegt of één die "maar" drie keer per dag vliegt. Maar eerst de voorwaarden gewoon negeren en er later stennis over schoppen is dan ook weer heel iets anders.
Als u de service van Transavia zo roemt (en ik gebruik ze bijna elke maand) dan hoop ik dat u nooit op een Transavia toestel met technische problemen stuit want waar u bij de KLM dan probleemloos een uurtje later mee kunt of omgeboekt wordt op een andere maatschappij, heeft Transavia géén vervangende toestellen, de volgende vlucht is vol en omboeken naar een andere maatschappij doen ze niet aan. Ik kan hier uit ervaring spreken.
U kiest zèlf voor full-service/full-fare of restricted-fare/prijsvechter. In véél gevallen is de laatste prima te doen en een stuk goedkoper, ik zal de laatste zijn om dat te erkennen. U eist echter full-service tegen een prijsvechter prijs en daar gaat het toch mis.