LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] restschuld obvion

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
een vraag, een antwoord

Re: restschuld obvion

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

En wat voegt jouw reactie precies toe voor ts?
Net zoveel als de jouwe.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

wat betreft de specifieke handelswijze van obvion inderdaad. Niets dus.
Geldt overigens niet voor andere banken.
Was handig geweest wanneer Lisare (en in de toekomst anderen) zoals gezegd daar gelijk antwoord op had gegeven met een toelichting waarom.....Had het topic de helft korter gemaakt en deze onzin vermeden.
of gelijk naar hypotheekforum, zoals wel vaker gedaan (bij teruglezen van eerdere reacties).
Je verwacht om een of andere reden blijkbaar dat iemand eerst het verleden gaat opvragen van mensen die hier antwoord geven om in te schatten wat je eraan hebt. is niet logisch, zou niet nodig hoeven zijn ook...
Ieder zijn vak, maar maak zeker nieuwe posters even duidelijk dat het ook je vak is mocht dat uit het antwoord zelf niet al blijken (zoals hier)...
ik antwoord uit mijn eigen ervaring, en dat is dus een andere lijn dan Obvion erop na houdt, duidelijk. Bedrijf om te mijden dus.

Lisare

Ongelezen bericht door Lisare »

@vroem

Je trek eea een beetje uit zijn verband.

De vraagstelling was duidelijk. Namelijk; gaat Obvion de restschuld meefinancieren.
Mijn antwoord daarop was ook duidelijk. Neen. In een latere posting zelfs nog met een summiere uitleg.

Jij trekt de discussie breder zonder inhoudelijke toevoeging. Misschien... Er zijn... Of,of,of...
Daar heeft TS mijne inziens weinig aan.

Zoals je zelf aan aangeeft is het meefinancieren van restschuld sowieso al erg moeilijk, je zit er zelf immers middenin en hebt ook nog geen oplossing kunnen vinden, en bij een vrijwillige keuze is het helemaal zo goed als onmogelijk. Overigens terecht naar mijn mening.

Ik ben van mening dat ik de vraag duidelijk genoeg heb beantwoord en dat is voor mij voldoende.

vroem

Heb je wat ik geschreven heb wel goed gelezen? Ik heb toch denk ik duidelijk geschreven dat ik 2 offertes heb liggen waar restschuld in meegefinancierd is. Dus om dat probleem op te lossen hoef ik alleen onder een ervan een handtekening te zetten.

Waar het mij dus om gaat is dat het weldegelijk mogelijk is. Dat obvion daar niet aan meedoet is dan duidelijk, maar begrijp je op zijn minst dat vraagstelling van ts voorkomt uit het simpele feit dat de teksten op de site van obvion op zijn minst anders doen vermoeden, en ook de tv recalem doet vermoeden dat je met een meedenkende organisatie te maken hebt,mtereijl het tegendeel waar is. Een simpele toevoeging dat je dat weet uit je praktijkervaring met obvion vanuit je werk had een hoop gescheelt.
Inmiddelsis het mij en ik denk ook ts dat met obvion niet alleen geen zaken te doen is, maar dat ze dus ook helemaal niets regelen voor de restschuld, die als ik andere berichten over die toko goed begrijp dus gewoon bij een andere bank ( zitten ze op te wachten) moeten worden ondergebracht.

Advies aan ts is dus of blijven zitten, door meerdere geadviseerd, of de restschuld anders financieren en dan denk ik persoonlijk aan onderhandse leningen of zo bij familie. Goed rekenen en goede schriftelijke afspraken, niet geregistreerd bij bkr ook. Overigens snap ik met de bedragen en verhouding restschuld daarin best dat dit geen deal is waar de meeste financiers om zitten te springen, loopt wel heel erg scheef.

Die opmerking " en terecht" begrijp ik niet helemaal , vind ik redelijk misplaatst daar waar banken en ook hypotheekintermediairs op zeer grote schaal fors medeverantwoordelijk zijn voor de enorme zeepbel die geklapt is. Dan mogen ze iets meer hun nek uitsteken en mensen niet zomaar in de hoek zetten. Eerst fors verdienen met vaak te forse hypotheken, medeverantwoordelijk voor de forse stijging van huizenprijzen door het gemak waarmee aan jan en alleman (te) hoge hypotheken werden verstrekt etc. en vervolgens 0 verantwoordelijkheid nemen...
Gezien mijn eigen offertes zijn er gelukkig ook banken die anders denken. Zullen we gaan zien in marktaandeel en zo op termijn.

Lisare

@vroem

Ik kan een heel eind met je meegaan maar begin me nu toch af te vragen of jou situatie identiek is aan die van TS.

Er is een verschil tussen mensen met een restschuld uit verkoop van de woning en mensen met een fictieve restschuld (hypotheek hoger dan marktwaarde) die hun hypotheek willen wijzigen. Behoor jij tot de eerste of de tweede groep?

Tenslotte een reactie op jou laatste alinea. Daar kan ik kort over zijn. Eens, maar je vergeet één belangrijke groep en dat is de klant zelf! Wie wilde nu die steeds duurdere woning met een zo laag mogelijke maandlast? Afschuiven op banken en intermediairs dat vindt ik dan weer misplaatst. Nogmaals ook banken en intermediairs zijn meegegaan in de vaart der volkeren maar zij zijn niet de enige verantwoordelijken.

vroem

de consument werd wel geadviseerd door de banken en intermediairs, die komen met de vraag : kan dit met mijn inkomen en binnen de regels? meestal was het antwoord ja, nemen we gelijk de salarisverhoging van de komende promotie erin mee. Slechts zelden tot heel weinig is naar de klant toe de opmerking gemaakt vanuit adviseurs of het wel zo verstandig is dat werkelijk volledig te benutten....
De klant dient geadviseerd te worden niet alleen over mogelijkheden maar ook over beperkingen en risico`s, zorgplicht heet dat. En dat weegt nog altijd zwaarder dan de rol van de consument zelf in deze. Die komt naar een adviseur om geadviseerd te worden. En de risico`s en negatieven bijverschijnselen zijn daar te weinig tot niet belicht. Sterker nog, velen hebben te horen gekregen dat het geen probleem is want het huis is met een aantal jaren toch weer fors in waarde gestegen dus risico is er niet....tja..
Laten we de rol van de regering trouwens niet vergeten.

Mijn situatie is best vergelijkbaar met TS omdat ik verhuizen wil, niet moet. Verhuizen levert op andere vlakken zoveel besparing op netto dat de kosten van een restschuld bruto uit die besparing meer dan betaald worden, netto dus helemaal, en er dus meer ruimte overblijft.
Nu in afwachting van financiering koper of dat goed gaat komen, en is lastig...

Gewoondiekleine

Ongelezen bericht door Gewoondiekleine »

Oke ik heb antwoord van mijn hypotheek adviseur zie hier;

Beste ,

Klopt, sommige geldverstrekkers (bijv. ING en ABN) hebben voor financiering restschuld mogelijkheden, maar alleen voor bestaande klanten. Obvion heeft deze regeling tot op heden niet. Alleen als er sprake is van een gedwongenheid is het voor te leggen (bijv. wonen in 1-kamerappartement en tweeling op komst met hierdoor noodzaak om te verhuizen).

Overigens wordt bij meefinanciering restschuld altijd een hypotheek zonder Nationale Hypotheek Garantie. Dit betekent dat de rente voor dergelijke financieringen gemiddeld 0,7% hoger liggen.

Enige alternatief is een hypotheek te nemen op de nieuw aan te kopen woning en voor de restschuld een persoonlijke lening te nemen. Een persoonlijke lening zorgt wel voor dat je minder kan lenen, maar op basis van jullie inkomens en gewenste koopsom zijn er wel mogelijkheden voor jullie. Van belang is uiteraard wel dat eerst de huidige verkocht moet zijn.

Anders weer een keer bij elkaar komen om dit nog een keer door te nemen.

Lisare

I rest my case.

vroem

me too. dank voor de update trouwens.

Gesloten