alfatrion schreef:Het is natuurlijk makkelijk om te verwijzen naar iets dat niet aan te wijzen is.
U gaat toch niet beweren dat u de genoemde vonnissen niet kunt vinden om dat er geen link in de posting staat ?
alfatrion schreef:KLM mag best nadeel voor de tegenpartij compenseren met een voordeel voor de tegenpartij en zo de balans herstellen. Zo had een netbeheerder Liander haar wettelijke plicht tot het vergoeden van schade beperkt in haar algemene voorwaarden. De klant had schade geleden omdat Liander een te hoge spanning had doorgeven.
Nu staat het betreffende beding op de grijze lijst onder f, dus Liander moet aantonen dat het beding niet onredelijk bezwarend was. Liander voerde aan dat het voor haar ondoenlijk was om zich tegen te verzekeren tegen eventuele aansprakelijkheidsrisico’s zonder haar tarieven fors te moeten verhogen. En gaf daarbij aan dat de klant zichzelf kon verzekeren tegen dergelijke schade. Nu dit niet door de klant werd betwist was dit voor de rechter voldoende om het vermoeden te doen weerleggen.
Ik ben verheugd dat u dit voorbeeld van Liander gebruikt. Het illustreert precies, wat ik heb gezegd.
De opsteller dient alleen aan te tonen dat het beding in zijn bedrijfsvoering een redelijk beding is.
In dit geval is Liander daarin geslaagd, en is deze algemene voorwaarde door de rechter geaccepteerd, ondanks het feit dat het te goede trouw, etc etc, evenwicht tussen rechten en plichten wel degelijk tenn nadele van de consument is verschoven.
alfatrion schreef:Bij Liander ging het om een zeer uitzonderlijke situatie, bij KLM gaat het om iets dat wel vaker voorkomt. KLM zit op deze manier moedwillig haar verplichtingen uit te kleden.
Dit is de kern waarover het gaat.
Ik bestrijd dat KLM moedwillig haar verplichtingen uitkleed, maar per soort ticket een bepaalde flexibiliteit inbouwt. De klant kan vooraf kiezen welke verplichting hij aangaat (lees welke prijs hij betaalt), en krijgt hiervoor een bepaalt pakket ( lees bepaalde rechten).
Het staat of valt wel met de definitie van het product. Ik heb eerder aangegeven dat ik geneigd ben om een retourticket te zien als 1 enkel product en niet als een opsomming van meerdere producten