LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat gebeurt er met ons pensioen?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
arnoudj

Re: Wat gebeurt er met ons pensioen?

Ongelezen bericht door arnoudj »

@kweenie
Vergis je je niet tussen de gewone pensioenrechten en het nabestaandenpensioen? Het eerste kun je verrekenen bij de scheiding of later verrekenen, het laatste kun je zelf niets aan doen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt wel degelijk afstand doen van het bijzonder nabestandenpensioen. Maar dan moet je dat wel in het convenant opnemen. Maar veel mensen denken überhaupt niet aan hun pensioenen als ze gaan scheiden. (Laat stan dat ze de waarde van die pensioenen zouden onderkennen.)

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Heel goed! Toen ik járen geleden ging scheiden was dat het eerste dat ik in het convenant liet zetten. Ik had geen zin om later op te draaien voor een geldverspillende ex, terwijl ik zelf bezig was een goed pensioen op te bouwen.
En maar goed ook, want er zal over 16 jaar toch wel niks meer van over zijn...

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:Je kunt wel degelijk afstand doen van het bijzonder nabestandenpensioen. Maar dan moet je dat wel in het convenant opnemen. Maar veel mensen denken überhaupt niet aan hun pensioenen als ze gaan scheiden. (Laat stan dat ze de waarde van die pensioenen zouden onderkennen.)
Was toevallig gisteren in dat programma van Martijn Krabbé, uitstel van executie. Een vrouw die op latere leeftijd getrouwd was met een gescheiden (en inmiddels overleden) man, verwachtte dat zij het hele pensioen van haar overleden man zou krijgen. Dit terwijl dit middels het scheidingsconvenant anders geregeld was tussen hem en zijn ex, een aantal jaren eerder. Die kreeg dus maar een paar jaar van het opgebouwde pensioen, de bulk was voor de eerste (ex) vrouw.

arnoudj

Ik denk nog steeds dat het om verschillende zaken gaat. De wederzijdse pensioenrechten die zijn opgebouwd tot het moment van scheiding kun je of op het moment van scheiding in één keer verrekenen of die worden later verrekend in de pensioenuitkering. Het nabestaandenpensioen is iets anders, dat blijft een recht op pensioen van iedere ex als de andere ex overlijdt. Het huwelijk kan worden ontbonden, je blijft altijd nabestaande van een ex.

kweenie

Punt was bij Krabbé juist dat het partnerpensioen bij die scheiding níet goed was geregeld. Ik kan me nu niet meer herinneren of ze het juist niet goed in het convenant hadden opgenomen, of dat ze het niet aan het pensioenfonds hadden doorgegeven, maar het was in elk geval niet goed geregeld.

arnoudj

Van het nabestaandenpensioen kan een ex afzien bij de scheiding. Maar waarom zou iemand dat doen, er staat immers niets tegenover? Je geeft toch niet zomaar een recht op eventueel geld op? Het zou logisch zijn als het pensioenfonds dan een bedrag uitkeert, gelijk aan de waarde van het nabestaandenpensioen als levensverzekering. Die waarde is toch te berekenen?

kweenie

Die waarde is inderdaad te berekenen en die waarde kun (moet) je dus, net als de rest van je bezittingen en schulden, meenemen in de verdeling. Die waarde zou je bijvoorbeeld kunnen gebruiken als wisselgeld voor de overwaarde (of juist de onderwaarde) van een koopwoning. Daarmee zou de ene ex dus de andere ex kunnen uitkopen.

Een andere reden kan zijn dat je allebei ongeveer even veel werkt en even veel pensioen hebt opgebouwd. Door (evt. 'met gesloten beurs') van elkaars partnerpensioen af te zien, hoef je niets meer met elkaar te maken te hebben.

Nog een reden zou kunnen zijn dat je een nieuwe partner hebt en je die goed verzorgd achter wil laten. Dus eigenlijk de situatie als bij Krabbé. Maar dan moet je het natuurlijk wel goed uitvoeren, dus het goed opnemen in het convenant en ook de pensioenfondsen tijdig inlichten. Dat was gisteren dus niet helemaal goed gegaan...

Zomaar laten uitbetalen gaat niet, dan kom je heel erg in de knoei met de pensioenregelgeving.

josje40

Ongelezen bericht door josje40 »

Waarom wordt er pas vanaf het 25e jaar premie betaald? Vroeger begon je op je 15e of 16e jaar te werken, en was je verplicht om na één jaar pensioenpremie te betalen. Dan kom je ook aan 40, ofwel 49 pensioenjaren. Toos.

kweenie

Je begint nu op zijn laatst met 21 jaar met opbouwen. Vroeger begon je vaak pas met 25 jaar met opbouwen. De jaren daarvoor telden bijna nooit mee voor de pensioenopbouw, maar soms wel voor bv. het recht op (en de hoogte van) vroegpensioen.

Een reden waarom er pas vanaf 21 wordt opgebouwd, is omdat veel jongeren daarvoor nog in tijdelijke baantjes zitten, waarbij het niet echt nuttig is om een klein bedragje aan pensioen op te bouwen.
Een tweede reden is dat je niet over je hele inkomen pensioen opbouwt, maar alleen over het deel boven de franchise. Met een jeugdloon zul je vaak niet boven die franchise uitkomen en zul je dus ook geen pensioen opbouwen.

arnoudj

kweenie schreef: Een andere reden kan zijn dat je allebei ongeveer even veel werkt en even veel pensioen hebt opgebouwd. Door (evt. 'met gesloten beurs') van elkaars partnerpensioen af te zien, hoef je niets meer met elkaar te maken te hebben.

Nog een reden zou kunnen zijn dat je een nieuwe partner hebt en je die goed verzorgd achter wil laten. Dus eigenlijk de situatie als bij Krabbé. Maar dan moet je het natuurlijk wel goed uitvoeren, dus het goed opnemen in het convenant en ook de pensioenfondsen tijdig inlichten. Dat was gisteren dus niet helemaal goed gegaan...

Zomaar laten uitbetalen gaat niet, dan kom je heel erg in de knoei met de pensioenregelgeving.
Kun je mij uitleggen wat een voordeel kan zijn voor een van beide exen om af te zien van nabestaandenpensioen? Dat levert voor zo'n ex toch niets op?

kweenie

Het NP heeft een bepaalde waarde, net als de auto of het huis. Als de waarde van bv de auto ongeveer gelijk is aan de waarde van het NP, dan kun je afspreken dat partner A het NP krijgt en partner B de auto. Zeker als er geen of weinig spaargeld is, is dat een handige manier om iets duurs zoals de auto op een eerlijke manier te verdelen, zonder dat de auto moet worden verkocht of één van de partners een lening aan zou moeten gaan.

Het lijkt mij toch een behoorlijk voordeel om de boel zo beter eerlijk te kunnen verdelen.

Miepje1

Miepje1 schreef:Heel goed! Toen ik járen geleden ging scheiden was dat het eerste dat ik in het convenant liet zetten. Ik had geen zin om later op te draaien voor een geldverspillende ex, terwijl ik zelf bezig was een goed pensioen op te bouwen.
En maar goed ook, want er zal over 16 jaar toch wel niks meer van over zijn...
Ik quote mezelf maar even. Niet iedereen zit te wachten op contact met een ex, na zoveel jaar. Laat staan andersom. In mijn convenant staat zoiets als dat wij nooit of te nimmer enige aanspraak zullen maken op wat voor pensioen van elkaar dan ook. Lekker duidelijk.
Ik geef toe, als je nooit gewerkt hebt ligt het anders. Maar ik ben mijn hele werkende leven al economisch zelfstandig en ik wil dat graag zou houden...

arnoudj

@Miepje1
Maar waarom wil je niet een paar duizend euro per jaar ontvangen van het ABP als je ex overleden is? Dat spekt dan toch alleen maar het ABP? Of zie ik iets over het hoofd?

plumber

Ongelezen bericht door plumber »

Nou laat ik het zo zeggen. Ik heb 50 jaar premie betaald. ben nu 9 jaar met pensioen
waarvan 4 jaar opwaardering van pensioen 4 jaar de nul lijn en van dit jaar 40€ minder.
Dus gewoon minder per maand gekregen want ze moeten boven een bepaalde norm zitten.
Geloof 105 % maar begrijpen doe ik er geen moer van.Heb inmiddels al weer bericht dat ze
volgend jaar waarschijnlijk weer geld moeten inhouden want ze komen niet aan de norm.
Ze hebben 1.000 miljard in de kas, overheid heeft het over investeren in Nederland maar als
ze van iedereen geld inhouden dan komen ze toch tekort.Ik had gewoon goochem moeten
zijn en bij zo'n pensioenfonds moeten gaan werken en net doen of ik het allemaal wist dan
had ik er nu een stuk beter voor gestaan.Met andere woorden ik begrijp van die hele jota
geen ene klo te en je doet er niets tegen.

Heb dit dus op het topic pensioenen gezet,maar als ik hier zo het een en ander lees
en net als die pensioenfondsen met van die berichten komt waar je niets van snapt
dan begrijp ik ook waarom die pensionades gewoon besodemieterd worden.
Zal dus wel een dom iemand zijn die er niks van snapt maar volgens mij snapt niemand
het nog.

kweenie

arnoudj schreef:@Miepje1
Maar waarom wil je niet een paar duizend euro per jaar ontvangen van het ABP als je ex overleden is? Dat spekt dan toch alleen maar het ABP? Of zie ik iets over het hoofd?
Kunnen twee redenen voor zijn.
Ten eerste kan het zijn dat je een nieuwe partner krijgt (zie Krabbé dinsdag) voor wie je een hoger nabestaandenpensioen zou willen.
Ten tweede kun je op het moment dat je met pensioen gaat, ervoor kiezen om het opgebouwde partnerpensioen uit te ruilen voor een stukje extra ouderdomspensioen. Dat gaat dan dus niet verloren.

arnoudj

Ben je al met (pre)pensioen zoals ik dan heb je die tweede mogelijkheid niet. En de eerste vervalt al omdat meestal de ex niet veel zal gunnen aan de nieuwe partner.

kweenie

Als je uit elkaar gaat als je al met pensioen bent, dan is het (financieel) inderdaad niet handig om van elkaars partnerpensioen af te zien. Maar veel scheidingen zijn vóór ingang van het pensioen en dan kunnen er dus wel redenen zijn om er vanaf te zien.

kweenie

Ze hebben 1.000 miljard in de kas, overheid heeft het over investeren in Nederland maar als
ze van iedereen geld inhouden dan komen ze toch tekort.
1.000 miljard bezit klinkt heel veel, maar hoeveel verplichtingen staan daar tegenover? Als ze nu maar voor 900 miljard aan toekomstige verplichtingen hebben, dan is het geen probleem en hebben ze zelfs wat geld over. Maar als er 1.100 aan toegezegde pensioenen tegenover staat, dan zit je wel met een probleem.

En dat laatste is nu wat er is gaan spelen. Er is een bepaalde rekenmethode afgesproken om te bepalen hoeveel geld een pensioenfonds nú in kas moet hebben om in de toekomst, over bv gemiddeld 25 jaar, genoeg geld te hebben. De rekenmethode is afhankelijk van de rentestand: lage rente betekent weinig groei en dus moet je dan veel in kas hebben. Omdat die rente de laatste tijd (kunstmatig) heel laag is gehouden, moeten de pensioenfondsen volgens de regels dus heel veel in kas hebben om over 25 jaar aan de verplichtingen te moeten voldoen.

Miepje1

Dankjewel Kweenie, dat klopt. Ik heb een geweldige nieuwe partner, en mocht ik eerder overlijden dan wordt hij geconfronteerd met een ex die hij niet eens kent. Reden 2 is ook belangrijk. En echt, ik zit niet op dat geld te wachten.

Gesloten