LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Grando 5 jaar garantie? Een farce

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
b.as

Grando 5 jaar garantie? Een farce

Ongelezen bericht door b.as »

Beste,

graag zou ik advies krijgen inzake het volgende.

Eind 2009 hebben mijn vrouw en ik oa. wat apparatuur bij Grando te Zoetermeer aangeschaft. De verkoper destijds wees ons erop dat we met Grando keukens de beste partner hadden gevonden omdat Grando keukens 5 jaar garantie gaf op aangeschafte apparatuur ipv de standaard 2 jaar garantie die we bij andere keukenwinkels zouden krijgen. ( hij wees op verschillende reclame borden in de winkel waar dat op vermeldt stond).

Nu 4,5 jaar later is er een defect aan de afstandsbediening van de afzuigkap van ABK Prosolo, de zgn. Neerim plafondunit ( welke alleen te bedienen is via deze afstandsbediening). Het betreffende filiaal in Zoetermeer is inmiddels gesloten en ik werd doorverwezen naar het hoofdkantoor in Son omdat deze de service en garantie van de gesloten winkels heeft overgenomen.

De 'service'-afdeling in Son meldt mij nu ( na een gesteggel van 3 weken) dat Grando tegenwoordig maar 2 jaar garantie op apparatuur geeft en dat het hoofdkantoor in Son niet de garantiebepaling van een gesloten vestiging overneemt. En ik dus zelf voor de kosten moet opdraaien.

is dit zo? Ik vind het waardeloos dat men lopende een garantietermijn ( wat een duidelijk gecommuniceerd verkoopargument was) enzijdig de termijn kunnen verkorten omdat het een gesloten ( franchise) vestiging betreft.

Dit in acht nemend vind ik het logisch dat er zoveel winkels van Grando in zwaar weer zitten. Ze l#llen maar wat tijdens het verkoopgesprek, en tijdens de service zijn ze niet thuis. Tekenend voor de huidige keukenbranche, en met name de Mandemakers winkels naar wat ik na wat rondvraag heb begrepen.

groet,

een zeer teleurgestelde keukenklant welke de volgende keer lekker vanuit m'n luie stoel via een webshop mijn aankopen zal doen... En zeker niet bij een aan Mandemakers gelieerde winkel.

Harrie Kierie

Re: Grando 5 jaar garantie? Een farce

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Als het een franchise is dan kan het. Dat zijn zelfstandige winkels en die van jou bestaat dus niet meer.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Betreft de 5 jaar geen fabrieksgarantie? Dat is soms het geval bij aankoop van 5 apparaten.
Als het een franchise is dan kan het. Dat zijn zelfstandige winkels
Laten ze dat dan duidelijk maken! Nu staat met grote letters de naam van een winkelketen op de deur, terwijl je de aanschaf eigenlijk doet bij franchisenemer Dhr Jansen.

JanTinusPlukvet

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

De garantie behoort gewoon overgenomen te worden!
Franchise of een eigen vestiging van grando mag niet uitmaken.
Alle reclame activiteiten, voorwaarden, aanbiedingen enz. worden door het hoofdkantoor bepaald. De franchisenemer moet die volgen. (ze betalen zelfs voor deze reclames en ondersteuning flink wat zodat zij in dit geval de 'grando vlag' mogen voeren.
Dus als een vestiging sluit is het de verantwoordign van de franchisegever (hoofdkantoor) in dit geval.
...en dus rust er ook een verplichting op het nakomen van garantievoorwaarden door het hoofdkantoor.

Ik hoop wel voor u dat op uw factuur vermeld staat dat u een langere garantietermijn heeft afgesproken, anders wordt het lastig bewijzen. (Maar dit had u ook moeten bewijzen bij de inmiddels niet meer bestaande vestiging)
Overigens moet u wel rekening houden met de afschrijving van uw apparatuur. mocht e.e.a. niet meer hersteld kunnen worden en u een voorstel doen voor een nieuw apparaat moet u toch rekening houden met kosten voor het gebruik van de afgelopen 5 jaar.

NB:
Franchise of niet (eigen vestiging); Als er écht zulke verschillen zouden zijn zouden franchisenemers van bijvoorbeeld Appie H, C1000 en jumbo geen reclame artikelen hoeven opnemen in het assortiment. (omdat de franchisenemr vou kunnen vinden dat hij er te weinig op verdient). Zij zijn dit wel verplicht.
Ook het geven van extra garantie is in eerste instantie een risico voor de franchise vestiging. Als deze vestiging er niet meer is, zal de holding uw probleem moeten oplossen.

16again

Bij failliete trendhopper franchise nemer deed hoofdkantoor helemaal niets voor gedupeerden

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 14&t=98102
Hoofdkantoor zal in dit geval ook niets hoeven doen met garantieclaim

b.as

Ongelezen bericht door b.as »

Dank voor uw reacties.

Ik ben de voormalige franchise houder 2 maanden geleden tegengekomen in de supermarkt. Die zei me dat de Grando organisatie zijn winkel heeft (quote:) "terug gekocht". Volgens hem was dat inclusief alle rechten en verplichtingen. En volgens hem zouden daar de betalings verplichtingen, zo ook de garantie verplichtingen onder vallen.
Volgens hem zou er 2 jaar fabrieksgarantie op de betreffende apparatuur zitten en nemen ( namen) de Grandowinkels de laatste 3 jaar voor hun rekening.
Mede door dat 'supermarktgesprek' ben ik toen met het Hoofdkantoor van Grando gaan bellen.

Het gaat mij niet om de kosten van een nieuwe afstandsbediening. Het is voor mij de bekende druppel. Ik was destijds ook zo naïef om er een keuken te kopen. Wat toen werd aangeduid als Grando 6000. Achteraf bleek dat om het ( inmiddels failliete) merk Geba te zijn. Dus ook omtrent het vervangen van een krom getrokken deur op de kast bij de wasbak kon ik fluiten naar de garantie. En dat was nog terwijl die winkel in Zoetermeer nog open was.
En zoek maar eens bij een ander merk naar een kastdeur met dezelfde lak en afmeting ( maxiline). Dat is onmogelijk.
En nu heb ik er gewoon mijn buik van vol.
Je koopt een keuken en apparaten bij een grote bekende keukenwinkel JUIST om dit soort gezeik met vervallen garanties door faillissementen te voorkomen. Iedereen waarschuwde me destijds voor de faillissementen in de keukenhandel en dat ik mijn aankopen daardoor beter bij een grote bekende zaak kon doen als ik zeker wilde zijn van m'n garantie.

Nou, wat een wijsheid.

Grando Keukens & Bad

Ongelezen bericht door Grando Keukens & Bad »

Geachte heer Hegedus,

Ik heb uw bericht gelezen en kom tot de conclusie dat er nogal wat onduidelijkheden zijn. Grando Keukens Zoetermeer is inderdaad gesloten, waarbij alle klanten dossiers zijn ondergebracht bij Grando Hazerswoude. Dit om alle klanten blijvend van dienst te kunnen zijn. Dit inclusief de garantie voorwaarden. De CBW voorwaarden zijn dus nog steeds van kracht. Om u in de gelegenheid te stellen deze nogmaals door te nemen heb ik de link bijgevoegd:

http://www.cbw-erkend.nl/pages/13/garan ... rkend.html

Het kan alleen niet zo zijn dat U zonder overleg en goedkeuring van onze serviceafdeling kosten maakt en deze nu op ons wilt verhalen. Daar knelt de schoen. Ik ga ervan uit dat U ten goede trouw heeft gehandeld. U mag de factuur inscannen en naar mij mailen : [email protected]. Ik zal deze conform de geldende CBW verder voor U afhandelen. Voor service meldingen hebben we een apart telefoonnummer 088-1151888. Deze afdeling bevindt zich niet in Son.

We openen regelmatig nieuwe filialen. Ik zou U dan ook willen uitnodigen om deze eens te bezoeken. Hilversum en Doetinchem zijn de laatste aanwinsten. Tevens zijn wij regelmatig te gast bij het televisie programma Uitstel van Executie. Ik bied mijn excuus aan voor het ontstane ongemak.

Met vriendelijke groet,

Remco Sap
regiomanager Grando Retail BV

devious

Ongelezen bericht door devious »

Meneer Hegedus?

Al kosten gemaakt? Haal jij niet wat dingetjes door elkaar, Remco Sap? Bovendien vind ik het vermelden van nieuwe filialen en een winstgevend samenwerkingsverband met RTL behoorlijk vreemd.

16again

Grando Keukens & Bad schreef: Grando Keukens Zoetermeer is inderdaad gesloten, waarbij alle klanten dossiers zijn ondergebracht bij Grando Hazerswoude. Dit om alle klanten blijvend van dienst te kunnen zijn. Dit inclusief de garantie voorwaarden. De CBW voorwaarden zijn dus nog steeds van kracht.
......

Met vriendelijke groet,

Remco Sap
regiomanager Grando Retail BV
Klant heeft hier niets aan die CBW voorwaarden. Daarin geldt maar 3 jaar "garantie."
(het 3e jaar dient klant twee derde deel van de kosten te vergoeden, dit noemt men nog steeds garantie, wettelijk conformiteits beginsel is gunstiger voor klant dan cbw voorwaarden)

Indien klanten elders zijn ondergebracht, dan behoort dit inclusief alle lopende garantie verplichtingen te zijn, dus ook actie van 5 jaar garantie. Lijkt mij dat verplichtingen niet maar half overgenomen kunnen worden.
Het kan alleen niet zo zijn dat U zonder overleg en goedkeuring van onze serviceafdeling kosten maakt en deze nu op ons wilt verhalen.
Welk alternatief had klant? Garantie werd niet uitgevoerd, klant wil toch bij het koken de afzuigkap kunnen gebruiken.

Jvdstigchel

Ongelezen bericht door Jvdstigchel »

Hoi

Helaas heb ik een soortgelijke ervaring met Grando

Ik heb mijn keuken gekocht in 2009 . Model Privas met massief houten fronten. Gekocht bij de inmiddels gesloten vestiging in papendrecht

Klachten zijn oa :
Op 1 kastje onder de spoelbal én op 2 ladefronten aan de andere kant van de keuken, is het hout dusdanig aan het werken dat de laklaag gescheurd is en het oppervlakte niet meer glad is.

Tevens zijn meerdere grepen defect . Dit betreft een zogezegd metalen knoopgreepje bestaande uit een knop met een horizontaal stokje erdoor.
Dit stokje laat los en is een bekend probleem bij Grando, en eerder wel vervangen door de vestiging in Papendrecht.
Verder is mijn kraan niet in orde .

Begin dit jaar kreeg ik deze klachten en wilde bellen met de vestiging in Papendrecht, waarbij ik tot mijn schrik ontdekte dat deze vestiging gesloten was.
Na veel zoekwerk kwam ik uit bij het hoofdkantoor welke in eerste instantie aangeven dat ik dit kon melden bij de vestiging Hoogvliet, welke de garantie had overgenomen van Papendrecht.
Er is toen een persoon komen kijken en pas na enkele weken heb ik een telefoongesprek gehad waarbij werd aangegeven dat het vocht was en dat ze niets aan het kastje konden doen.
Deze persoon ging nog overleggen voor een oplossing voor de grepen.
In ditzelfde gesprek werd aangegeven dat de fabrikant ( Geba) failliet was en dat daardoor het herstel moeilijk zou worden.
De melding dat dit vocht zou zijn , heb ik direct tegengesproken ! Ik heb een overhang van mijn werkblad van minstens 2 cm en ook fronten die niet bij het water in de buurt zijn , zijn aangedaan.
tevens lijkt het mij dat een keukenfront van een spoelkast wel enig normaal gebruik zou moeten kunnen doorstaan.

Hierna heb ik lange tijd niets meer gehoord van Grando.
Uiteindelijk ben ikzelf maar weer gaan mailen met hoofdkantoor en het enige antwoord wat ik krijg is : de vestiging is gesloten , de fabrikant is failliet en daarmee is er geen garantie meer op de keuken .

Dus ik ben het volledig een met TS : Je koopt een (peperdure) keuken bij een landelijke keuken vanwege de goede naam en om juist dit niet te hebben, maar uiteindelijk is de garantie geen ... waard.

Ik ben inmiddels zover dat ik het CBW wil gaan inschakelen en ik blijf proberen Grando aan te schrijven in de hoop dit buiten alle rompslomp normaal te kunnen regelen, maar helaas heb ik hier weinig hoop op.

16again

Jvdstigchel schreef:de fabrikant is failliet en daarmee is er geen garantie meer op de keuken .
Je hebt garantie van Grando, indien dit onder garantie valt dient Grando te vervangen/repareren, of vergoeding te geven.
Doordat fabrikant failliet is, wordt vervangen/repareren moeilijke zaak , resteert de optie van een billijke vergoeding.

Probleem zal overigens weldegelijk door vocht veroorzaakt zijn. Overhang maakt niet heel veel uit, water kan langs onderkant lopen. Ook is te vochtige lucht een mogelijke oorzaak, vaatwasser deurtje is berucht

Aan het CBW heb je niets, je kan wel terecht bij geschillencommissie.

Gesloten