Artikel 6:237 aanhef en onder k BW schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat voor een overeenkomst als bedoeld in artikel 236 onder j of p respectievelijk q een duur bepaalt van meer dan een jaar, tenzij de wederpartij na een jaar de bevoegdheid heeft de overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand;
De Wet Van Dam heeft op dit artikel als enigste uitwerking gehad dat de verwijzing naar art. 6:236 BW licht is aangepast. De strekking van het artikel is niet aangepast. Dit artikel heeft ook betrekking op abonnementen van twee jaar met een telefoon tegen één vast bedrag per maand. Dat de gebruiker (de gene die algemene voorwaarden hanteert) er voor kiest om de kosten van het abonnement en de kosten van de telefoon in één te stoppen, maar niet dat het niet onredelijk bezwarend is om via deze constructie het verbod op twee jarige abonnement zonder ontbindingsmogelijkheid te omzeilen.
Nijssen.Sari schreef:Het lijkt me dat ik onredelijk bezwaard ben omdat ik:
A) mijn contract niet in het buitenland kan gebruiken
B) nog niet wist dat ik naar het buitenland zou gaan ten tijde van het afsluiten van het contract en;
C) nu als enige optie heb om alle maandlasten van het contract dat ik dus niet kan gebruiken in één keer te betalen
Een beding is onredelijk bezwarend wanneer de rechten en plichten van partijen aanzienlijk wordt aangetast in het nadeel van de consument. Argumenten a en b hebben daar geen enkele invloed op.
Een beding dat u verplicht om de resterende abonnementskosten in één keer te betalen is ook onredelijk bezwarend. Ten eerste verplicht dit beding u te betalen voor de kosten opeisbaar zijn geworden. Ten tweede verliest u het recht om van het abonnement gebruik te maken terwijl u daar wel voor moet betalen.
De telefoonmaatschappijen hebben nog niet eens recht op het volledige bedrag wanneer de klant niet betaald en de telefoonmaatschappijen de overeenkomst ontbind. In dergelijke gevallen heeft de telefoonmaatschappij recht op het resterende abonnementsdeel van de telefoon en de helft van het belcomponent of 75% van de resterende abonnementskosten, en dan nog alleen als de klant de telefoon mag houden.
Zie daarvoor het eindrapport van de werkgroep ambtshalve toetsing, p 15, vanaf 6.6 Telefoonabonnementen.
http://www.rechtspraak.nl/Procedures/La ... _17210.pdf
Maar goed u moet de telefoon weer teruggeven, dus ik zeg betaal niet meer dan de helft van de resterende abonnementskosten.