LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Groene Oplichting

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
liegenislekker

Groene Oplichting

Ongelezen bericht door liegenislekker »

Wat hieronder staat is niet juist. Uit de discussie hieronder blijkt dat ik een denkfout heb gemaakt. :oops:

Ik laat het staan ter lering en de vermaak.

Er is veel aandacht van Radar voor oplichtingspraktijen. Ik mis echter een erg in het oog lopende(al kan ik dat gemist hebben). Alle media staan vol met reclame en redactionele artikelen over energiebesparing. Ook overheden doen daar aan mee. Het is al jaren een echte hype. In al die verhalen over besparingsmogelijkheden gaat men uit van een KWH prijs van minimaal 0,22 eurocent. Een modaal energiegezin betaalt echter niet meer dan 0,10 eurocent. De terugverdientijd van een zonnepaneel of een sexy lampje is dus minstens twee maal zo lang als wordt voorgespiegeld. Is het geen tijd voor Radar om daar eens aandacht aan te besteden?
Laatst gewijzigd door liegenislekker op 01 sep 2013 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Franski

Re: Groene Oplichting

Ongelezen bericht door Franski »

0,22 euro of 22 eurocent, maar niet 0,22 eurocent!

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Volgens mij vergeet je de transportkosten en de energiebelasting , als ik de energieprijzen bekijk van diverse leveranciers kom ik toch echt ergens rond de 0,20....0,22 Euro uit.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

liegenislekker schreef:Er is veel aandacht van Radar voor oplichtingspraktijen. Ik mis echter een erg in het oog lopende(al kan ik dat gemist hebben). Alle media staan vol met reclame en redactionele artikelen over energiebesparing. Ook overheden doen daar aan mee. Het is al jaren een echte hype. In al die verhalen over besparingsmogelijkheden gaat men uit van een KWH prijs van minimaal 0,22 eurocent. Een modaal energiegezin betaalt echter niet meer dan 0,10 eurocent. De terugverdientijd van een zonnepaneel of een sexy lampje is dus minstens twee maal zo lang als wordt voorgespiegeld. Is het geen tijd voor Radar om daar eens aandacht aan te besteden?
Is het niet eens tijd om je zélf in de materie te verdiepen? De uiteindelijke prijs per kWh wordt door meer bepaald dan sec de prijs die je betaald aan de stroomleverancier voor de stroom. Denk aan transportkosten, vastrecht van de meter en aansluiting, heffingen en btw vanuit de overheid, en zo verder.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ze gaan niet uit van een kwh prijs van 22 ct, ze gaan uit van een besparing van 22 ct per kwh. Wat wél klopt. Dat is een heel verschil omdat, al opgemerkt, de prijs van stroom voor een groot deel bestaat uit transportkosten en belastingen.

Als je een kwh zelf opwekt, dan bespaar je dus niet alleen die 9 ct voor de stroom zelf, maar ook de transportkosten en belastingen voor die kwh. Daarmee komt de totale besparing dus uit op 22 ct per zelf opgewekte kwh.

liegenislekker

Blijkbaar hebben veel mensen geen idee van hoe de elektriciteitsrekening in elkaar zit. Een aantal kostencomponenten zijn niet gekoppeld aan de hoeveelheid kwh die je afneemt. Die betaal je voor het hebben van een aansluiting, ook als je 0 kwh afneemt. Dat zijn de netwerkkosten van de transporteur en het vastrecht dat je betaald aan de leverancier van de stroom.

De kwh kosten bestaan uit een leveringstarief vermeerderd met energiebelasting. Over de som van die twee betaal je dan ook nog eens 21% btw. Maar, je moet daar ook iets van aftrekken. Dat is namelijk de teruggave energiebelasting. Dat is een vast bedrag per jaar van 385,53(incl btw). Als je bijvoorbeeld 3600 kwh verbruikt dan komt dat op een aftrekpost van 10,7 cent per kwh.

Het kwh tarief van bijvoorbeeld de NUON voor de tweede helft van dit jaar voor continue levering zonder contract is 22,81 cent inclusief belasting en btw, maar exlusief de teruggave energiebelasting. De echt kwh prijs is dan dus 22,81-10,7=12,11 cent. Nuon is duur, ik doe mee met het collectief van de consumentenbond en betaal 20,52 cent. Bij 3600 kwh is dat minus de teruggave 9,81 cent.

9,81 cent is dan waar je mee moet rekenen als besparingsberekeningen per kwh maakt. Ik heb op het internet geen enkele eerlijk berekening kunnen vinden. Niet bij leveranciers van lampjes en zonnepanelen, maar ook niet op de websites van overheden.

kweenie

liegenislekker schreef:De kwh kosten bestaan uit een leveringstarief vermeerderd met energiebelasting. Over de som van die twee betaal je dan ook nog eens 21% btw. Maar, je moet daar ook iets van aftrekken. Dat is namelijk de teruggave energiebelasting. Dat is een vast bedrag per jaar van 385,53(incl btw). Als je bijvoorbeeld 3600 kwh verbruikt dan komt dat op een aftrekpost van 10,7 cent per kwh.
Het is precies wat je zegt, de teruggave is een vast bedrag. Als je bv 3600 verbruikt,dan is dat gemiddeld 10,7 ct. Als je vervolgens bv 1800 kwh zelf opwekt, dan blijft die teruggave het vaste bedrag van 385,53. Of anders gezegd, op je verbruik van 1800 is de teruggave dan 21,4 ct per kwh.

Je teruggave wordt niet minder, alleen de al eerder genoemde 22 ct per kwh die je anders zou moeten betalen bespaar je.

kweenie

Voor deduidelijkheid een versimpeld rekenvoorbeeld

Verbruik 3000 kwh

Vaste Netwerkkosten 300
Electriciteit 0,09 x 3000 = 270
Belastingen 0,13 x 3000 = 390
Teruggave energiebelasting -360

Maakt samen € 600.

Verbruik 2000 kwh

Vaste Netwerkkosten 300
Electriciteit 0,09 x 2000 = 180
Belastingen 0,13 x 2000 = 260
Teruggave energiebelasting -360

Maakt samen € 380.

Verschil bij 1000 kwh minder verbruik is €220, of 22 ct per kwh.

liegenislekker

kweenie schreef:
liegenislekker schreef:De kwh kosten bestaan uit een leveringstarief vermeerderd met energiebelasting. Over de som van die twee betaal je dan ook nog eens 21% btw. Maar, je moet daar ook iets van aftrekken. Dat is namelijk de teruggave energiebelasting. Dat is een vast bedrag per jaar van 385,53(incl btw). Als je bijvoorbeeld 3600 kwh verbruikt dan komt dat op een aftrekpost van 10,7 cent per kwh.
Het is precies wat je zegt, de teruggave is een vast bedrag. Als je bv 3600 verbruikt,dan is dat gemiddeld 10,7 ct. Als je vervolgens bv 1800 kwh zelf opwekt, dan blijft die teruggave het vaste bedrag van 385,53. Of anders gezegd, op je verbruik van 1800 is de teruggave dan 21,4 ct per kwh.

Je teruggave wordt niet minder, alleen de al eerder genoemde 22 ct per kwh die je anders zou moeten betalen bespaar je.

Zo te zien heb je gelijk. Ik moet ergens een denkfout hebben gemaakt. Bedankt voor de les: :D

kweenie

Geen probleem, het is ook lastige materie, met al die verschillende bedragen en posten op de rekening. Maar mooi dat het nu iets helderder is geworden.

Gesloten