Nee hoor, begrijpend lezen is niet zo moeilijk. Er is niets mis met het plaatsen van een router achter het modem. Dit is echter ALLEEN mogelijk als er sprake is van glasvezel.devious schreef:Begrijpend lezen is toch niet zo heel moeilijk? Wat is er mis met het plaatsen van een router achter de modem? En dat zeg ik eigenlijk in mijn verhaaltje. Dat jullie er iets heel anders van maken omdat ik niet in jullie straatje praat, tja...
Bij adsl/vdsl zijn modem en router één en heeft het helemaal geen zin om een router achter het modem te plaatsen aangezien de router functionaliteit om de verbinding met KPN te onderhouden dan toch door die Experia box zal worden uitgevoerd. Je kunt dan wel de router/modem vervangen door een eigen router/modem, maar een tweede router erachter plaatsen heeft absoluut geen zin.
Een switch met ingebouwd WiFi achter de router plaatsen zal daarentegen wel een heleboel problemen kunnen verhelpen op het eigen netwerk, met name als je ALLE apparaten al dan niet via WiFi op deze switch aansluit. De router van KPN zal dan niet meer betrokken zijn bij de communicatie tussen twee apparaten, anders dan voor het uitdelen van IP adressen (mits je gebruik blijft maken van de DHCP server op de Experia box).
Overigens blijft het feit dat, je vast zit aan die Experia box zolang je telefonie van KPN via internet afneemt. Deze kan je dan eventueel wel achter je eigen router plaatsen (zie een eerder door mij geplaatste link), maar dat is voor de meeste consumenten (met minder technische affiniteit) geen sinecure.