LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hollands Nieuwe rekent 3G/data kosten tijdens Wifi gebruik.

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Peetraa
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2012 20:44

Hollands Nieuwe rekent 3G/data kosten tijdens Wifi gebruik.

Ongelezen bericht door Peetraa »

Sinds 2 maanden overgestapt gemaakt naar HN met Samsung Ace, met een bundel van 275 mb.

De bundel, die bij alleen internet thuis op de Wifi, na paar uur zo goed als op was ? Huh hoe kan dat, Wifi is toch gratis ? Ook al meerdere malen gebeld (standaard minstens 10 minuten wachten). Ze zeggen steeds, instellingen, push berichten, synchroniseren en al dat geneuzel, terwijl dat allang allemaal uitgeschakeld staat, ook per app (ik laat ze niet automatisch updaten e.d.) (gebruik alleen Facebook en Whatsapp, en Buienalarm). Diverse keren gebeld en gemaild, ze reageren nauwelijks ergens op, al mn berichtjes bewaard en klacht geplaatst op http://www.klacht.nl, toen kreeg ik eindelijk een mail, dat ze een nieuwe simkaart zouden sturen ?? Die heb ik ontvangen, maar het probleem is nog steeds hetzelfde, telefoon ook geheel gereset, maar zodra ik mn “mobiele datapakket” activeer en ook thuis op de Wifi zit, vreet hij al mn MB's/beltegoed op !?

Ook als ik “mobiele datapakket” aan heb staan, loop de deur uit, dus buiten bereik van Wifi, en de telefoon zit 8 uur lang in mn tas zonder gebruik, dan is er toch bijna 200 MB van mn tegoed af !? Dat kan toch niet de bedoeling zijn ?

Bij onze andere smartfone (bij gelukkig andere provider) staat ‘mobiele dataverbuik’ standaard altijd aan, en schakelt hij dus zelf over van Wifi, en zodra ik de deur uit loop, over naar 3G. Klopt allemaal, en ik krijg van die smartfone dus ook géén extra kosten of dataverbruik tijdens gebruik van de Wifi. Waarom bij HN dan wel ?

Dit is een citaat uit een mail van HN:
Voor het feit dat ondanks u wifi u toch data heeft verbruikt met hollandsnieuwe heeft niets met onze diensten als provider te maken.
Ieder toestel is standaard zo ingesteld dat Whatsapp, iMessage, email en alle andere pushberichten zoals bv. Facebook en Twitter berichten, invites etc. altijd via het 3G netwerk verlopen wanneer dit actief is. Dus ook wanneer een klant WiFi gebruikt. Dit is een standaardinstelling die in ieder toestel is geprogrammeerd zodat pushberichten sneller worden ontvangen. Zolang een klant mobiel datagebruik aan heeft staan zullen alle pushberichten altijd via 3G verlopen. Om dit te voorkomen dient u dus mobiel data uit te zetten wanneer gebruik gemaakt wordt van WiFi. Wanneer u weer de wifi zone verlaat dient u dit uiteraard weer in te schakelen.
Dit is de oplossing die ik u kan bieden, wellicht niet geheel bevredigend maar wel efficient aangezien uw data verbruik binnen de wifi zone niet meer opgebruikt wordt.



Ik heb al meerdere andere telecom providers gesproken (Vodafone en T-Mobile, ook in de Belcompay winkel geweest) daar zegt iedereen hetzelfde, er kan en mag geen dataverbruik van je abb. zijn wanneer je op een Wifi zit.

HN zegt dus, als oplossing, je “mobiele datapakket” uit laten staan. Wat heb ik dan aan mn smartfone als ik buiten mn Wifi ben? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je zelf steeds je datapakket aan en uit zet continu ? dat betekent ook dat ik onderweg via bijv. whatsapp. niet bereikbaar bent. Durf mn datapakket hierdoor niet aan te zetten, en ben ik al 2 maanden dus nauwelijks bereikbaar.

Hebben meerdere mensen hier ervaring mee, of eigenlijk nog liever, een oplossing voor? Ik kom er met HN niet uit, ik ben van mening dat het niet correct is wat HN doet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hollands Nieuwe rekent 3G/data kosten tijdens Wifi gebruik.

Ongelezen bericht door sjohie »

Peetraa schreef:Sinds 2 maanden overgestapt gemaakt naar HN met Samsung Ace, met een bundel van 275 mb.

De bundel, die bij alleen internet thuis op de Wifi, na paar uur zo goed als op was ? Huh hoe kan dat, Wifi is toch gratis ? Ook al meerdere malen gebeld (standaard minstens 10 minuten wachten). Ze zeggen steeds, instellingen, push berichten, synchroniseren en al dat geneuzel, terwijl dat allang allemaal uitgeschakeld staat, ook per app (ik laat ze niet automatisch updaten e.d.) (gebruik alleen Facebook en Whatsapp, en Buienalarm). Diverse keren gebeld en gemaild, ze reageren nauwelijks ergens op, al mn berichtjes bewaard en klacht geplaatst op http://www.klacht.nl, toen kreeg ik eindelijk een mail, dat ze een nieuwe simkaart zouden sturen ?? Die heb ik ontvangen, maar het probleem is nog steeds hetzelfde, telefoon ook geheel gereset, maar zodra ik mn “mobiele datapakket” activeer en ook thuis op de Wifi zit, vreet hij al mn MB's/beltegoed op !?

Ook als ik “mobiele datapakket” aan heb staan, loop de deur uit, dus buiten bereik van Wifi, en de telefoon zit 8 uur lang in mn tas zonder gebruik, dan is er toch bijna 200 MB van mn tegoed af !? Dat kan toch niet de bedoeling zijn ?

Bij onze andere smartfone (bij gelukkig andere provider) staat ‘mobiele dataverbuik’ standaard altijd aan, en schakelt hij dus zelf over van Wifi, en zodra ik de deur uit loop, over naar 3G. Klopt allemaal, en ik krijg van die smartfone dus ook géén extra kosten of dataverbruik tijdens gebruik van de Wifi. Waarom bij HN dan wel ?

Dit is een citaat uit een mail van HN:
Voor het feit dat ondanks u wifi u toch data heeft verbruikt met hollandsnieuwe heeft niets met onze diensten als provider te maken.
Ieder toestel is standaard zo ingesteld dat Whatsapp, iMessage, email en alle andere pushberichten zoals bv. Facebook en Twitter berichten, invites etc. altijd via het 3G netwerk verlopen wanneer dit actief is. Dus ook wanneer een klant WiFi gebruikt. Dit is een standaardinstelling die in ieder toestel is geprogrammeerd zodat pushberichten sneller worden ontvangen. Zolang een klant mobiel datagebruik aan heeft staan zullen alle pushberichten altijd via 3G verlopen. Om dit te voorkomen dient u dus mobiel data uit te zetten wanneer gebruik gemaakt wordt van WiFi. Wanneer u weer de wifi zone verlaat dient u dit uiteraard weer in te schakelen.
Dit is de oplossing die ik u kan bieden, wellicht niet geheel bevredigend maar wel efficient aangezien uw data verbruik binnen de wifi zone niet meer opgebruikt wordt.



Ik heb al meerdere andere telecom providers gesproken (Vodafone en T-Mobile, ook in de Belcompay winkel geweest) daar zegt iedereen hetzelfde, er kan en mag geen dataverbruik van je abb. zijn wanneer je op een Wifi zit.

HN zegt dus, als oplossing, je “mobiele datapakket” uit laten staan. Wat heb ik dan aan mn smartfone als ik buiten mn Wifi ben? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je zelf steeds je datapakket aan en uit zet continu ? dat betekent ook dat ik onderweg via bijv. whatsapp. niet bereikbaar bent. Durf mn datapakket hierdoor niet aan te zetten, en ben ik al 2 maanden dus nauwelijks bereikbaar.

Hebben meerdere mensen hier ervaring mee, of eigenlijk nog liever, een oplossing voor? Ik kom er met HN niet uit, ik ben van mening dat het niet correct is wat HN doet.
Sommige goedkopere WiFi routers willen nog wel eens spontaan resetten, of wel in de lucht blijven, maar geen apparaten meer toelaten, en zo verder. Op dat moment kan een toestel prima overschakelen op 3G zonder dat je het merkt. Maar bijvoorbeeld ook de play store heeft een instelling die heet "alleen updaten op WiFi" oid, staat die ook aan? Idem voor de push-melding instellingen van android zelf, die app-instellingen kunnen overrulen.

Overigens moet "mobiele datapakket" volgens mij uit staan om je databundel te ontzien. Als je dus het huis uit loopt met die functie aan zoals je schrijft, ga je dus data van je databundel verbruiken.

DMBooi
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 sep 2013 16:11

Re: Hollands Nieuwe rekent 3G/data kosten tijdens Wifi gebruik.

Ongelezen bericht door DMBooi »

Dochter heeft al enkele maanden dezelfde problemen - Iphone 4. Heb alle settings laten aanpassen door diverse telecom winkels - geven allemaal aan dat settings correct zijn.
3G tegoed is binnen enkele minuten / uren op - zonder dat het wordt gebruikt!
Antwoord klantenservice HN: gebruik is gebruik: 1) WE KUNNEN NIKS VOOR U DOEN of 2) zet 3G gewoon uit, niet gebruiken dan gaat tegoed ook niet op!!!!!!!!!!

HELP HELP - wie kan mij helpen want HN doet dat niet!!
Analoog reactie HN: ZEG abonnement HN op - dan heb je geen gedoe meer!!

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Hollands Nieuwe rekent 3G/data kosten tijdens Wifi gebruik.

Ongelezen bericht door devious »

DMBooi schreef:Dochter heeft al enkele maanden dezelfde problemen - Iphone 4. Heb alle settings laten aanpassen door diverse telecom winkels - geven allemaal aan dat settings correct zijn.
3G tegoed is binnen enkele minuten / uren op - zonder dat het wordt gebruikt!
Antwoord klantenservice HN: gebruik is gebruik: 1) WE KUNNEN NIKS VOOR U DOEN of 2) zet 3G gewoon uit, niet gebruiken dan gaat tegoed ook niet op!!!!!!!!!!

HELP HELP - wie kan mij helpen want HN doet dat niet!!
Analoog reactie HN: ZEG abonnement HN op - dan heb je geen gedoe meer!!
En als je zo'n verbruiks-app gebruikt? Laat die dan ook zien dat je 3G-data verbruikt?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hollands Nieuwe rekent 3G/data kosten tijdens Wifi gebruik.

Ongelezen bericht door sjohie »

DMBooi schreef:Dochter heeft al enkele maanden dezelfde problemen - Iphone 4. Heb alle settings laten aanpassen door diverse telecom winkels - geven allemaal aan dat settings correct zijn.
3G tegoed is binnen enkele minuten / uren op - zonder dat het wordt gebruikt!
Antwoord klantenservice HN: gebruik is gebruik: 1) WE KUNNEN NIKS VOOR U DOEN of 2) zet 3G gewoon uit, niet gebruiken dan gaat tegoed ook niet op!!!!!!!!!!

HELP HELP - wie kan mij helpen want HN doet dat niet!!
Analoog reactie HN: ZEG abonnement HN op - dan heb je geen gedoe meer!!
Welke apps draaien er op? Sommige willen nog wel eens spontaan gaan syncen als het scherm zwart is, en afhankelijk van de instellingen, de WiFi verbinding om stroom te besparen uit staat. Die apps zetten dan doodleuk de 3G verbinding even aan.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Hollands Nieuwe rekent 3G/data kosten tijdens Wifi gebruik.

Ongelezen bericht door devious »

sjohie schreef:... Die apps zetten dan doodleuk de 3G verbinding even aan.
Da's ook lekker. Dus bij een iPhone ben je niet de baas over je verbinding?

sonja1977
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 jul 2011 11:33

Re: Hollands Nieuwe rekent 3G/data kosten tijdens Wifi gebruik.

Ongelezen bericht door sonja1977 »

Ik heb al maanden hetzelfde probleem met mijn iPhone 4s.
Steeds 's nachts thuis of wifi een groot verbruik en daarnaast ook via 3G.
Om hoge kosten te voorkomen toch data dan maar uitgezet om af te dwingen dat het via WiFi gaat.
Onhandig, maar zo kwam ik er wel achter dat mijn WiFi inderdaad te zwak is en zodoende steeds overschakelt op 3G. Terwijl op het scherm gewoon het WiFi teken met goed bereik weergegeven wordt.
Daarnaast blijkt de iPhone ook steeds de eerste seconde "aan te slaan" via 3G en dan pas op WiFi. Hierdoor sluipt er ook nog wel eens wat doorheen, maar dat zijn Kbs of enkele Mb's.
Inderdaad jammer van de instellingen; er zou eigenlijk een instelling moeten zijn dat je gebruik 3G bij WiFi geheel blokkeert (zonder het internet geheel uit te zetten want dat is echt onhandig steeds als je uit huis gaat). Misschien heeft iemand iets aan de tip; kijk je modem na... Heb inmiddels een nieuwe van Online.

henk51
Berichten: 1679
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Hollands Nieuwe rekent 3G/data kosten tijdens Wifi gebruik.

Ongelezen bericht door henk51 »

Inderdaad jammer van de instellingen; er zou eigenlijk een instelling moeten zijn dat je gebruik 3G bij WiFi geheel blokkeert (zonder het internet geheel uit te zetten want dat is echt onhandig steeds als je uit huis gaat). Misschien heeft iemand iets aan de tip; kijk je modem na... Heb inmiddels een nieuwe van Online.
Die knop zit op de Iphone 4 Algemeen mobiel netwerk

Bij mobiel netwerk de knop Mobiele data op uit zetten
Omschrijving bij deze knop:
(Schakel mobiele data uit om alleen Wi-Fi te gebruiken voor dataverkeer,zoals voor e-mai,websurfen,en pushberichten).
En als je naar buiten gaat en wel 3G wil gebruiken knop weer op aan zetten.

gr Henk


gr Henk

sonja1977
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 jul 2011 11:33

Re: Hollands Nieuwe rekent 3G/data kosten tijdens Wifi gebruik.

Ongelezen bericht door sonja1977 »

Hoi Henk,

Die instelling weet ik en bedoel ik dus met onhandig. Naar mijn idee heb ik geen smartphone om voortdurend aan en uit te zetten.
Als je hele telefoon ingesteld is op alléén synchroniseren/downloaden via WiFi, dan zou er m.i. niet toch van 3G gebruik gemaakt moeten worden.
En zeker wanneer het WiFi-logo gewoon in beeld is, wekt dat een verkeerde gedachte.
Via een data-app houd ik het in de gaten maar relaxed is het niet.

Groeten,
Sonja

HTCHenk007
Berichten: 277
Lid geworden op: 20 jul 2010 14:15

Re: Hollands Nieuwe rekent 3G/data kosten tijdens Wifi gebruik.

Ongelezen bericht door HTCHenk007 »

Wat heel veel consumenten niet weten is dat Hollands Nieuwe de datasessie afrond naar boven per 100kb. Dus 10 datasessie's hoe klein dan ook leveren je al dus al een gebruik op van 1MB. Dat kan heel erg snel in de papieren lopen omdat de meeste providers dat op 10kb doen.

Mocht je weten wat veel data gebruikt klik dan ff op de volgende link: http://www.belkostenwijzer.nl/MB-Wijzer/ en klik dan op stel zelf samen.

MVG,

Henk

Filijne5
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 nov 2009 15:47

Re: Hollands Nieuwe rekent 3G/data kosten tijdens Wifi gebruik.

Ongelezen bericht door Filijne5 »

:cry: Helaas heb ik hetzelfde probleem ervaren. Bijv . toen ik als gast in het ziekenhuis was of als patiënt daar lag, uiteraard overgeschakeld naar wifi.Het viel mij toen op, dat dit verbruik werd opgesnoept, door mijn eigen aangeschafte bundel ! Jullie geven ook netjes aan, over die knop van mobiele data uitschakelen, maar ook dan is het zo, dat het netwerk bijv aangeeft dat je prima met wifi bent verbonden, maar dan blijkt het toch weer te draaien op de server van HN.
Het is echt opvallend, maar ik heb meerdere consumenten hierover gehoord, sterker nog jullie weten dat Hollands Nieuwe dochter onderneming is van ... jawel Vodafone ! En daar wringt ook de schoen, want daar zijn al zovele meldingen hier op het forum inzake het excorbitante verbruik ! Ik zit helaas vast aan een jaar abonnement bij HN. Maar ik heb alleen maar ellende.

Gesloten