| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] redelijkheid en billijkheid is ziggo onbekend
-
redelijk&billijk
redelijkheid en billijkheid is ziggo onbekend
Ik heb nog nooit een bericht op een forum of wat dan ook gezet, maar Ziggo heeft ervoor gezorgd dat ik de moeite neem om mezelf te registreren en een bericht plaats in de hoop dat ik eventuele teleurstellingen voor andere personen kan voorkomen. In mijn ogen is ziggo het meest onklantvriendelijke bedrijf dat ik ooitben tegengekomen en ik ben bang dat dit ook niet snel wordt overtroffen door elk ander bedrijf.
De term redelijkheid en billijkheid is ziggo dan ook volledig vreemd.
Ik zal proberen een korte samenvatting te geven van mijn ervaringen met het meest onbetrouwbare bedrijf dat er is:
2 jaar en 1 maand gekeden klant geworden. Aangezien ik zelf niet handig ben heb ik extra geld betaald zodat een monteur alles kwam aansluiten. De monteur was de straat nog niet uit of alles viel uit. Meteen gebeld. Ze konden iemand anders sturen (een paar dagen later) maar alleen op de doordeweekse dagen onder werktijd, want op andere tijdstiooen waren ze niet in mijn buurt (randstad). Of ik even vrij van mijn werk wilde nemen.... uiteindelijk kunnen regelen dat ze van te voren zouden bellen zodat mijn ouders de monteur binnen zou kunnen laten. De afgesproken dag hebben ze niet gebeld, maar wel een briefje in de bus gedaan dat er niemand thuis was en dat ziggo dus 65 euro voorrijdkosten in rekening zou brengen. Uiteindelijk na een paar maanden van vaak storing weer een monteur langsgeweest, die doodleuk vertelde dat de interactieve recorder kapot was (hebben we zelf moeten kopen). De monteur heeft de recorder vervangen door een nieuwe. Nu blijkt de recorder opnieuw stuk, maar het is 2 jaar en 1 maand geleden dat we lid zijn geworden en er zit maar 2 jaar garantie op. Dus we moeten op eigen kosten maar een nieuwe recorder aanschaffen bij ziggo. In hun interne systeem kunnen ze niets vinden dat de monteur minder dan 2 jaar gekeden de recorder heeft vervangen voor een nieuwe en de garantie dus nog binnen de 2 jaar zit. Vervolgens ook nog doodleuk vertellen dat ze niks voor ons kunnen doen en dat de decorder voor bestaande klanten 119 euro kost. Nieuwe klanten kunnen deze kopen mvoor 49 euro.
En dit is nog de korte versie! Naar mijn mening is ziggo dan ook compleet de weg kwijt en is vollediv ingericht om de klant binnen te halen en ze daarna zo weinig mogelijk service te geven, maar ze in de tijd dat ze klant zijn (ze weteeb zelf ook dat elke klant binnen een bepaalde tijd het abonnement opzegt met zo'n service) voor zoveel mogelijk geld leeg te trekken. Ik kan alleen maar adviseren om nooit klant te worden van dit bedrijf!!!
De term redelijkheid en billijkheid is ziggo dan ook volledig vreemd.
Ik zal proberen een korte samenvatting te geven van mijn ervaringen met het meest onbetrouwbare bedrijf dat er is:
2 jaar en 1 maand gekeden klant geworden. Aangezien ik zelf niet handig ben heb ik extra geld betaald zodat een monteur alles kwam aansluiten. De monteur was de straat nog niet uit of alles viel uit. Meteen gebeld. Ze konden iemand anders sturen (een paar dagen later) maar alleen op de doordeweekse dagen onder werktijd, want op andere tijdstiooen waren ze niet in mijn buurt (randstad). Of ik even vrij van mijn werk wilde nemen.... uiteindelijk kunnen regelen dat ze van te voren zouden bellen zodat mijn ouders de monteur binnen zou kunnen laten. De afgesproken dag hebben ze niet gebeld, maar wel een briefje in de bus gedaan dat er niemand thuis was en dat ziggo dus 65 euro voorrijdkosten in rekening zou brengen. Uiteindelijk na een paar maanden van vaak storing weer een monteur langsgeweest, die doodleuk vertelde dat de interactieve recorder kapot was (hebben we zelf moeten kopen). De monteur heeft de recorder vervangen door een nieuwe. Nu blijkt de recorder opnieuw stuk, maar het is 2 jaar en 1 maand geleden dat we lid zijn geworden en er zit maar 2 jaar garantie op. Dus we moeten op eigen kosten maar een nieuwe recorder aanschaffen bij ziggo. In hun interne systeem kunnen ze niets vinden dat de monteur minder dan 2 jaar gekeden de recorder heeft vervangen voor een nieuwe en de garantie dus nog binnen de 2 jaar zit. Vervolgens ook nog doodleuk vertellen dat ze niks voor ons kunnen doen en dat de decorder voor bestaande klanten 119 euro kost. Nieuwe klanten kunnen deze kopen mvoor 49 euro.
En dit is nog de korte versie! Naar mijn mening is ziggo dan ook compleet de weg kwijt en is vollediv ingericht om de klant binnen te halen en ze daarna zo weinig mogelijk service te geven, maar ze in de tijd dat ze klant zijn (ze weteeb zelf ook dat elke klant binnen een bepaalde tijd het abonnement opzegt met zo'n service) voor zoveel mogelijk geld leeg te trekken. Ik kan alleen maar adviseren om nooit klant te worden van dit bedrijf!!!
Re: redelijkheid en billijkheid is ziggo onbekend
Heb je toen geen omruilbon ontvangen ?In hun interne systeem kunnen ze niets vinden dat de monteur minder dan 2 jaar gekeden de recorder heeft vervangen voor een nieuwe en de garantie dus nog binnen de 2 jaar zit.
MAC-adressen zijn toch ook gewoon na te gaan? Staat gewoon geregistreerd. Het is zeker weer onwil ipv onmacht. Of weer de eerste-lijn die geen idee heeft hoe het werkt maar wel in het kader van "help de klant verder, verkoop ook eens wat en verdien een badeend" graag een nieuwe recorder wil verkopen..Tja. Verlies nemen en opzeggen... en dan die goede aanbieding van 49 euri nemen 
-
Harrie Kierie
De garantie zit niet binnen de twee jaar. Vervanging zorgt er niet voor dat er een nieuwe termijn gaat lopen.redelijk&billijk schreef:In hun interne systeem kunnen ze niets vinden dat de monteur minder dan 2 jaar gekeden de recorder heeft vervangen voor een nieuwe en de garantie dus nog binnen de 2 jaar zit.
Precies, de eerste vervanging verlengt de oorspronkelijke garantietermijn niet. Hij is dus buiten de garantietermijn kapot gegaan.
Het is dan nog wel de vraag wat je als levensduur voor zo'n apparaat zou kunnen verwachten. Naast de gewone garantie heb je namelijk ook nog wettelijke garantieregels. Als een apparaat ver voor de te verwachten levensduur kapot gaat, dan zouden ook buiten de garantietermijn de reparatiekosten gedeeld moeten worden tussen verkoper en eigenaar. Deze apparaten hebben in de praktijk inderdaad niet zo'n lange levensduur, maar als hij net buiten de garantietermijn stuk gaat, dan zou een deel van de reparatiekosten toch nog voor rekening van de verkoper moeten komen.
Je zou dus ziggo kunnen bellen en zeggen dat op grond van de conformiteitseisen van Burgerlijk wetboek boek 7 artikel 17, een langere levensduur mag worden verwacht en dat zij daarom ook een deel van de reparatiekosten op zich moeten nemen. Je hebt grote kans dat ze dan liever een voordelige aanbieding doen dan dat ze de reparatie afwachten en daar dan een deel van moeten betalen.
Het is dan nog wel de vraag wat je als levensduur voor zo'n apparaat zou kunnen verwachten. Naast de gewone garantie heb je namelijk ook nog wettelijke garantieregels. Als een apparaat ver voor de te verwachten levensduur kapot gaat, dan zouden ook buiten de garantietermijn de reparatiekosten gedeeld moeten worden tussen verkoper en eigenaar. Deze apparaten hebben in de praktijk inderdaad niet zo'n lange levensduur, maar als hij net buiten de garantietermijn stuk gaat, dan zou een deel van de reparatiekosten toch nog voor rekening van de verkoper moeten komen.
Je zou dus ziggo kunnen bellen en zeggen dat op grond van de conformiteitseisen van Burgerlijk wetboek boek 7 artikel 17, een langere levensduur mag worden verwacht en dat zij daarom ook een deel van de reparatiekosten op zich moeten nemen. Je hebt grote kans dat ze dan liever een voordelige aanbieding doen dan dat ze de reparatie afwachten en daar dan een deel van moeten betalen.
Overdrijven we even een paar termijnen om het duidelijk te maken.
RecorderA heeft 24 maanden garantie en gaat na 23 maanden defect. Wordt vervangen door RecorderB. En jullie denken dan dat er op B dan nog maar een maand garantie zit? Mooi niet! Nieuw apparaat, nieuwe garantie termijn. TS heeft een goed punt, maar zal zelf met de bewijzen moeten komen. Want dat is, jawel, verantwoording klant.
RecorderA heeft 24 maanden garantie en gaat na 23 maanden defect. Wordt vervangen door RecorderB. En jullie denken dan dat er op B dan nog maar een maand garantie zit? Mooi niet! Nieuw apparaat, nieuwe garantie termijn. TS heeft een goed punt, maar zal zelf met de bewijzen moeten komen. Want dat is, jawel, verantwoording klant.
Waar haal je dit vandaan ?Mooi niet! Nieuw apparaat, nieuwe garantie termijn.
Een reparatie of vervanging van een defect product verlengd niet de termijn van de originele garantieperiode.
Binnen welke termijn is de eerste en binnen welke termijn is de tweede kapot gegaan?
Waarom staat in art. 7:21 lid 2 BW dan dat deze kosten niet bij de koper inrekening kunnen worden gebracht?kweenie schreef:Als een apparaat ver voor de te verwachten levensduur kapot gaat, dan zouden ook buiten de garantietermijn de reparatiekosten gedeeld moeten worden tussen verkoper en eigenaar.
Het Europees Hof van Justitie is van mening dat de koper bij vervanging slechts met vertraging het door hem bestelde conforme goed krijgt. Dit wijst in de richting dat de garantieperiode opnieuw begint te lopen. Voor handelsgarantie lijkt mij het uitgangspunt daarom dat deze opnieuw begint te lopen, tenzij er iets anders is afgesproken.bprosman schreef:Een reparatie of vervanging van een defect product verlengd niet de termijn van de originele garantieperiode.
-
Harrie Kierie
RecorderA gaat na een paar maanden defect. Niet 23.devious schreef:Overdrijven we even een paar termijnen om het duidelijk te maken.
Ziggo denkt daar anders over. En nu?alfatrion schreef:Voor handelsgarantie lijkt mij het uitgangspunt daarom dat deze opnieuw begint te lopen, tenzij er iets anders is afgesproken.
Dit wijst meer in de richting dat TIJDENS de reparatie/omruilperiode de garantieperiode niet doorloopt en bij aflevering pas weer gaat lopen. Dus (hoogstens) een verlenging van de garantieperiode en niet een NIEUWE periode van 2 jaar.Dit wijst in de richting dat de garantieperiode opnieuw begint te lopen.
na reparatie blijft de garantieperiode gehandhaafd, maar na vervanging begint deze uiteraard opnieuw. Het is immers een nieuw apparaat.
Maar dan nog, Ziggo moet nu wel even meewerken, en dat doen ze dus niet. Klantjepesten?
Maar dan nog, Ziggo moet nu wel even meewerken, en dat doen ze dus niet. Klantjepesten?
Maar er is geen nieuwe koop(-overeenkomst). Dus begint deze termijn niet opnieuw.devious schreef:na reparatie blijft de garantieperiode gehandhaafd, maar na vervanging begint deze uiteraard opnieuw. Het is immers een nieuw apparaat.
kweenie schreef: Maar er is geen nieuwe koop(-overeenkomst). Dus begint deze termijn niet opnieuw.
Antwoorden met quoten...pfffHet Europees Hof van Justitie is van mening dat de koper bij vervanging slechts met vertraging het door hem bestelde conforme goed krijgt. Dit wijst in de richting dat de garantieperiode opnieuw begint te lopen. Voor handelsgarantie lijkt mij het uitgangspunt daarom dat deze opnieuw begint te lopen, tenzij er iets anders is afgesproken.
devious schreef:kweenie schreef: Maar er is geen nieuwe koop(-overeenkomst). Dus begint deze termijn niet opnieuw.Antwoorden met quoten...pfffHet Europees Hof van Justitie is van mening dat de koper bij vervanging slechts met vertraging het door hem bestelde conforme goed krijgt. Dit wijst in de richting dat de garantieperiode opnieuw begint te lopen. Voor handelsgarantie lijkt mij het uitgangspunt daarom dat deze opnieuw begint te lopen, tenzij er iets anders is afgesproken.
dat is een handige manier om alles weters op de feiten te drukken
En daarmee het belangrijkste deel van de zin weglatendeDit wijst in de richting dat de garantieperiode opnieuw begint te lopen.
LOL, nee, geen kwade opzet. Maar het betekent in dit geval echt niet dat de garantietermijn op het nieuwe apparaat wordt overgenomen door de lopende garantietermijn.bprosman schreef:En daarmee het belangrijkste deel van de zin weglatendeDit wijst in de richting dat de garantieperiode opnieuw begint te lopen.
Hoe dan ook, TS zal Ziggo mee moeten krijgen, en dat kan nog wel eens tegenvallen.
Maar er is wel een nieuwe aflevering. Dus begint deze termijn wel opnieuw.kweenie schreef:Maar er is geen nieuwe koop(-overeenkomst). Dus begint deze termijn niet opnieuw.devious schreef:na reparatie blijft de garantieperiode gehandhaafd, maar na vervanging begint deze uiteraard opnieuw. Het is immers een nieuw apparaat.
Overigens, ik had je overigens nog een vraag gesteld.
O, sorry, had ik nog niet beantwoord. Als je het product een paar jaar zonder problemen hebt kunnen gebruiken, dan kan daar een vergoeding (of verlaging van het geld terug) voor worden gerekend.
Waar baseer je dit op? En is het niet wat vreemd om een gebruikvergoeding te vragen in het geval het non-conforme goed wordt herstel, omdat de klant daarvoor al heeft betaald?kweenie schreef:O, sorry, had ik nog niet beantwoord. Als je het product een paar jaar zonder problemen hebt kunnen gebruiken, dan kan daar een vergoeding (of verlaging van het geld terug) voor worden gerekend.
Garantie is een waarborg die de garantie aanbieder geeft op het goed. Het is vanzelfsprekend dat de garantietermijn in beginsel begint te lopen op het moment dat je het goed krijgt. Anders kan de verkoper eenvoudig weg wachten totdat de garantie is afgelopen, zodat hij altijd kan roepen dat het product zich buiten de garantie bevind.bprosman schreef:Dit wijst meer in de richting dat TIJDENS de reparatie/omruilperiode de garantieperiode niet doorloopt en bij aflevering pas weer gaat lopen. Dus (hoogstens) een verlenging van de garantieperiode en niet een NIEUWE periode van 2 jaar.Dit wijst in de richting dat de garantieperiode opnieuw begint te lopen.
Met verjaring is het overigens eveneens geen verlenging, maar gaat door stuiting de termijn opnieuw lopen.
Complete onzin natuurlijk. Een vervanging wegens non-conformiteit kun je gelijkstellen aan een vertraagde levering omdat immers bij de eerste levering nooit aan het contract is voldaan. Een apparaat dat na 1 maand wegens defect vervangen wordt heeft dus gewoon weer garantie vanaf de periode dat de vervanging plaatsvond.Harrie Kierie schreef:De garantie zit niet binnen de twee jaar. Vervanging zorgt er niet voor dat er een nieuwe termijn gaat lopen.