LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GGN onterechte aanmaning

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
tiki1980

GGN onterechte aanmaning

Ongelezen bericht door tiki1980 »

Het volgende is mij recent overkomen:
  1. eind juli krijg ik een brief van GGN waarin ik wordt aangemaand voor een rekening van een energiebedrijf. Het adres wat vermeld stond was mij niet bekend (het is 200km van waar ik woon), en de persoon die er zou wonen is mij ook niet bekend. Wel delen we dezelfde achternaam maar niet dezelfde initialen. Ook was ik in het verleden klant bij het betreffende energiebedrijf.
  2. Ik bel GGN direct en geef aan dat het niet klopt. Ze geven als suggestie dat ik bezwaar kan maken en alle informatie die ik heb van een energiebedrijf moet toevoegen. Dat doe ik dan ook online via hun site. Hierbij geef ik mijn eigen klantnummer van een energiebedrijf en een overzicht van de betalingen die ik gedaan heb, als ook een uitleg dat ik de betreffende persoon niet ben en het adres ook niet.
  3. Tot mijn verbazing krijg ik 2 dagen later een brief of ik het nogmaals schriftelijk wil doen. Dit heb ik gedaan per mail (ik weet het aangetekend is beter)
  4. Eind augustus krijg ik een brief van GGN mijn bezwaar is afgewezen want je kan energie afnemen op een plek waar je niet woont. Deze is voorzien van schermprints van de administratie van het energiebedrijf die op een andere naam staat dan die van mij, en allerlei documentatie als contracten etc. Als je niet binnen 5 dagen betaald krijg je een dagvaarding.
  5. Na het lezen bel ik direct met het energiebedrijf en leg hen het probleem uit. Hun reactie is dat moet u via GGN regelen, en u zou een uittreksel van de GBA mee moeten sturen. (Oftewel of ik kosten wil maken om hun fout recht te zetten). Daarbij ik denk niet dat een GBA uittreksel aan zou geven of je eventueel een pand huurt waarmee de redenering van GGN nog steeds valide blijft dat je energie kan afnemen op een plek waarmee je niet woond.
  6. Daarna heb ik mijn rechtsbijstandverzekering gebeld. Die deden een kosten baten analyse en wilden mij het bedrag wat ik zogenaamd nog moest voldoen vergoeden omdat ze anders natuurlijk bij de rechtszaak betrokken zouden worden. (Dit kostte hen nog geen 5 minuten) Ik ben hier maar op in gegaan om er van af te zijn. Wel heb ik nog gechecked bij GGN of zei of het energiebedrijf bij BKR registreerden wat niet zo was. Daarbij gaven ze bij de rechtsbijstand verzekering nog aan dat GGN ook het GBA kan raadplegen, oftewel het was onzinnig dat ik dat zelf zou moeten doen.
Wat mij hoogstens verbaasd is het volgende:
  1. Dat een bedrijfs als GGN eigenlijk nauwelijks onderzoek doet na een bezwaar. Als het GBA voor hen bewijs was hadden ze die informatie allang kunnen achterhalen.
  2. Dat een energiebedrijf alle verantwoordelijkheid bij GGN legt, ik neem aan dat zij aangeven welke vorderingen er achterhaald moeten worden door het incassobureau.
  3. Dat het als consument aan jou is om te bewijzen dat twee grote bedrijven een fout hebben gemaakt, wat zowat onmogelijk is want hoe bewijs je dat je niets te maken hebt met een bepaald adres / persoon?
Ik ben benieuwd of meer mensen in soortgelijke situaties hebben gezeten en hoe zij dit hebben opgelost?

ArneLH
Contacteer:

Re: GGN onterechte aanmaning

Ongelezen bericht door ArneLH »

tiki1980 schreef:Ik ben benieuwd of meer mensen in soortgelijke situaties hebben gezeten en hoe zij dit hebben opgelost?
Lees ieder topic in dit subforum?

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

tiki1980 schreef:Het volgende is mij recent overkomen:

Wat mij hoogstens verbaasd is het volgende:

Dat het als consument aan jou is om te bewijzen dat twee grote bedrijven een fout hebben gemaakt, wat zowat onmogelijk is want hoe bewijs je dat je niets te maken hebt met een bepaald adres / persoon?
Dat is helemaal niet zo.
Het verbaast me dat je rechtsbijstand dat niet duidelijk heeft weten te maken.
tiki1980 schreef: Daarna heb ik mijn rechtsbijstandverzekering gebeld. Die deden een kosten baten analyse en wilden mij het bedrag wat ik zogenaamd nog moest voldoen vergoeden omdat ze anders natuurlijk bij de rechtszaak betrokken zouden worden. (Dit kostte hen nog geen 5 minuten) Ik ben hier maar op in gegaan om er van af te zijn.
Dat verbaast mij dat de rechtsbijstand er zich zo gemakkelijk van af maakt: jammer geld!
En ook dat je er maar op in bent gegaan om er van af te zijn.

tiki1980

Ongelezen bericht door tiki1980 »

Jolijn schreef:
tiki1980 schreef:Het volgende is mij recent overkomen:

Dat het als consument aan jou is om te bewijzen dat twee grote bedrijven een fout hebben gemaakt, wat zowat onmogelijk is want hoe bewijs je dat je niets te maken hebt met een bepaald adres / persoon?
Dat is helemaal niet zo.
Het verbaast me dat je rechtsbijstand dat niet duidelijk heeft weten te maken.

Dat verbaast mij dat de rechtsbijstand er zich zo gemakkelijk van af maakt: jammer geld!
En ook dat je er maar op in bent gegaan om er van af te zijn.
Hoe bedoel je dat, ik snap dat het bedrijf moet bewijzen dat ze in het gelijk staan, echter ze leggen direct deze verantwoordelijkheid bij jou neer.

Als je er niet op reageert krijg je een dagvaarding en kost het jou als consument nog veel meer tijd om je gelijk te halen (lees vrije dagen opnemen om daar te verschijnen, afspraak met jurist etc) . Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn niet hetzelfde helaas heeft dit wederom bewezen. Dat de rechtsbijstandverzekering dit zo makkelijk vergoede heeft mij ook verbaasd het blijkt dus meer een verzekering te zijn dan iets waarmee je je recht kan halen :?

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Als GGN ( ofwel de eiser de energieleverancier) het op een rechtszaak aan zou willen laten komen, zullen ze zelf voor een dagvaarding de GAB moeten checken. En dat was het verhaal misschien al over.
Zo niet, hoef je niet zelf persee aanwezig te zijn, maar kun je het ook schriftelijk afhandelen. Afspraak met jurist is ook niet nodig, zoiets eenvoudigs kun je zelf.

Als je snapt dat het bedrijf moet bewijzen dat ze in hun recht staan, kunnen ze niet de verantwoordelijkheid bij jou neerleggen. Dwz kunnen ze wel, maar daar heb jij geen boodschap aan.

Ergens zit blijkbaar een fout in het systeem, als er door iemand anders klakkeloos betaald wordt, is het de vraag of die fout daarmee uit het systeem is.

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn niet hetzelfde helaas heeft dit wederom bewezen
Er is niks bewezen, zover is het niet gekomen, want de rechtsbijstand heeft betaald.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

tiki1980 schreef:
Daarna heb ik mijn rechtsbijstandverzekering gebeld. Die deden een kosten baten analyse en wilden mij het bedrag wat ik zogenaamd nog moest voldoen vergoeden omdat ze anders natuurlijk bij de rechtszaak betrokken zouden worden. (Dit kostte hen nog geen 5 minuten) Ik ben hier maar op in gegaan om er van af te zijn.

Altijd laten uitbetalen! Daar heb je een verzekering voor. Alleen niet doorbetalen aan GGN!
eind juli krijg ik een brief van GGN waarin ik wordt aangemaand voor een rekening van een energiebedrijf. Het adres wat vermeld stond was mij niet bekend (het is 200km van waar ik woon), en de persoon die er zou wonen is mij ook niet bekend. Wel delen we dezelfde achternaam maar niet dezelfde initialen. Ook was ik in het verleden klant bij het betreffende energiebedrijf.
Schrijf ze: De persoon die u aanmaant is mij onbekend. Alle verdere correspondentie van u aan mij zal ongeopend aan u worden teruggestuurd.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

sacredfour schreef:tiki1980 schreef:
Daarna heb ik mijn rechtsbijstandverzekering gebeld. Die deden een kosten baten analyse en wilden mij het bedrag wat ik zogenaamd nog moest voldoen vergoeden omdat ze anders natuurlijk bij de rechtszaak betrokken zouden worden. (Dit kostte hen nog geen 5 minuten) Ik ben hier maar op in gegaan om er van af te zijn.

Altijd laten uitbetalen! Daar heb je een verzekering voor. Alleen niet doorbetalen aan GGN!
Is dat wijs...?
Als dan GGN je dagvaardt, heb je wel een paar stuivers op zak, maar dan kun je niet meer aankloppen bij je rechtsbijstand, en dien je jezef te (laten) verdedigen bij rechtbank.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

GGN gaat niet dagvaarden!
Hoe kunnen ze, je bent niet de persoon die ze zoeken.

Gesloten