LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Teveel landbouwgif op groente en fruit

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Teveel landbouwgif op groente en fruit

Ongelezen bericht door Radar »

Twee ons groente en twee stuks fruit: dit wordt al jaren gezien als de gezonde porties voor elke dag. Maar hoe gezond zijn groente en fruit eigenlijk als er teveel resten bestrijdingsmiddelen op gevonden worden?

Deze hoeveelheden landbouwgif zijn niet goed voor volwassenen en al helemaal niet voor kinderen en baby’s. Maar dit groente en fruit wordt dagelijks in Nederland verkocht op markten en in winkels. Hoe moeten we dit voorkomen?

Maandag 9 september in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Teveel landbouwgif op groente en fruit

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Gezondheid, kom er maar in.

Maar helemaal eens met dit onderwerp. We moeten gewoon af van al die troep in ons eten. En dat het dan duurder wordt is niet erg, sparen we uit aan doktersrekeningen.

Waar we echt helemaal van af zouden moeten is het gebruik van al die middelen in de veeindustrie en met name de enorme overdaad aan preventieve antibiotica. Dat spul zou alleen gebruikt moeten worden waar het voor ontwikkeld is namelijk het behandelen van ziektes.

prisma64
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jan 2013 13:15

Re: Teveel landbouwgif op groente en fruit

Ongelezen bericht door prisma64 »

Waar we echt helemaal van af zouden moeten is het gebruik van al die middelen in de veeindustrie en met name de enorme overdaad aan preventieve antibiotica. Dat spul zou alleen gebruikt moeten worden waar het voor ontwikkeld is namelijk het behandelen van ziektes.

hoezo te veel antibiotica, weet u wel waar u het over heeft volgens mij denkt gewoon elke nederlander dat deze dieren maar volgepropt worden met medicijnen :| nou dit is dus echt niet zo, ieder boer of wat dan ook moet elk medicijn verantwoorden en is er teveel gebruikt dan staat er een ongeloofelijke boete hier tegenover , kortom ze gebruiken niet te veel ze gebruiken wat nodig is

16again
Berichten: 16170
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Teveel landbouwgif op groente en fruit

Ongelezen bericht door 16again »

prisma64 schreef: hoezo te veel antibiotica, weet u wel waar u het over heeft volgens mij denkt gewoon elke nederlander dat deze dieren maar volgepropt worden met medicijnen
Ik sla Zembla documentaires hoger aan dan wat Jan met de Pet beweerd:
http://zembla.incontxt.nl/seizoenen/201 ... ca_gebruik

Mensen zouden tot inzicht moeten komen, dat kiloknallers op termijn duur betaald gaan worden...

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Teveel landbouwgif op groente en fruit

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik wil ook geen zooi in mijn eten. Maar het is niet te voorkomen... Iedereen weet dat bespoten groente en fruit slechter is dan onbespoten groente en fruit.
Maar als er niet gespoten wordt kan dat resulteren in een slechtere of mislukte oogst wat de prijzen omhoog drijft.
Als je vervolgens in de supermarkt de keus hebt tussen de dure onbespoten appel en de goedkopere bespoten appel, (die er ook nog eens beter uitziet, want geen bruine plekjes/wormpjes) kiezen veel mensen toch voor goedkoop.
Net zoals bijvoorbeeld met de kiloknallers kipfilet : meestal geeft juist de prijs de doorslag, en niet het welzijn van het kippetje toen ie nog leefde.
En je kunt uiteraard de verkoop van landbouwgiffen verder verbieden in Nederland, er is heel veel import uit landen waar het milieu niet zo'n rol speelt als hier.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Teveel landbouwgif op groente en fruit

Ongelezen bericht door pbarendse »

16again schreef:Ik sla Zembla documentaires hoger aan dan wat Jan met de Pet beweerd:
http://zembla.incontxt.nl/seizoenen/201 ... ca_gebruik

Mensen zouden tot inzicht moeten komen, dat kiloknallers op termijn duur betaald gaan worden...
Na de documentaire van afgelopen week over 'poepvlees' sla ik de Zembla documentaires nog lager aan dan ik al deed...

marjagroot1978
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2013 21:19

Re: Teveel landbouwgif op groente en fruit

Ongelezen bericht door marjagroot1978 »

Wij als consument zijn hier ook verantwoordelijk. Wij stellen enorme hoge eisen aan ons voedsel.
Als er in de schappen een appel met een plekje ligt en daarnaast een gave appel welke pakken we dan. Juist die zonder plekje. De agrariërs en de veehouders letten al enorm op het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Je bent aan enorme regels gebonden. Je mag echt niet zomaar alles op groente en fruit spuiten en daarbij komt ook nog dat je bijv. niet mag oogsten als je net gespoten hebt.
Maar wat mijn opvalt. We laten ons wel massaal vergiftigen door de voedsel industrie. Al die pakje en zakje waar al die E- nummers in zitten en al die suikers. heel veel E-nummers zijn puur gif voor ons lichaam, maar daar hoor ik niets over. Ik zou hier wel eens een uitzending over willen zien.
Je heb altijd een keus. wil je gezond eten ga dan voor biologische maar daar hangt een prijskaartje aan. Helaas.

prisma64
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jan 2013 13:15

Re: Teveel landbouwgif op groente en fruit

Ongelezen bericht door prisma64 »

ik acht tros radar helemaal niet hoog met zulke onderwerpen, veelal is gebleken dat ze met oud materiaal aan komen waar kant nog wal meer van kloppen.

kom inderdaad een met een programma over E nummer en ander spul wat in de voedsel zit om deze langer houdbaar te maken, koop eens een brood in Denemarken daar zit totaal helemaal niks in wat brood langer vers houdt ( dit is ook te proeven want het is gortdroog ) maar wel eerlijk brood, hier moet het allemaal zo lang mogelijk vers blijven.

en dat gedoe met die antibiotica, dat is vanaf 2012 van de baan , en ja er is een dierenarts geweest die de boel lekker liep te besodemieteren en die dierenarts haalde het spul uit polen waar het wel rustig mag dus hoe krom kan dit zijn.

Gesloten