LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ijken van onze gasmeter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
smily01
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 dec 2004 08:59

ijken van onze gasmeter

Ongelezen bericht door smily01 »

Hallo,

Ik heb een vraag over de ijking van onze gasmeter. We wonen sinds 21 maanden in een rijtjeshuis. Vorig jaar (oktober 2013) constateerde de verwarmingsmonteur dat de B-klep van onze gasmeter kapot was. Ik heb toen contact opgenomen met onze netbeheerder (Stedin). Zij hebben toen meteen een andere gasmeter geïnstalleerd. Sinds die tijd is ons gasverbruik met 90 % omhoog gegaan, terwijl ik veel maatregelen heb genomen (huis beter geïsoleerd, verwarming structureel 1 ½ graad lager gezet, klokthermostaat ingesteld zodat de verwarming in de ochtend, de middag en in de avond een uur minder aanstaat).

Ik weet dat mijn gebruik nog redelijk normaal is (1400 m3 het afgelopen jaar), maar in vergelijking met andere huishoudens die in het hetzelfde huis wonen, dat in dezelfde periode is gebouwd, is ons verbruik aan de hoge kant. Volgens de verwarmingsmonteur is er niets aan de hand zijn met de CV-ketel.

Nu is mijn vraag aan jullie of jullie in mijn geval de gasmeter zouden ijken of dat jullie weten aan wie ik zoiets zou kunnen vragen. De kosten van de ijking zijn namelijk best wel hoog (EUR 515,-)

Ik heb al geprobeerd om een slimme meter te laten installeren om zo op de kosten te besparen, maar dit is praktisch niet mogelijk.

Bedankt voor jullie reacties!!!

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: ijken van onze gasmeter

Ongelezen bericht door Jolijn »

Wat is aan de hoge kant?
En wat is je normale verbruik door de jaren heen en met name voor de installatie van de andere gasmeter?

smily01
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 dec 2004 08:59

Re: ijken van onze gasmeter

Ongelezen bericht door smily01 »

Het gaat niet om het gebruik dat aan de hoge kant is, maar dat mijn verbruik bijna is verdubbeld, sinds het plaatsen van de gasmeter. Ik baseer me hierbij op gegevens van vorig jaar januari tot en met oktober en de gegevens sinds oktober 2012 (ik woon hier nog maar 21 maanden. Ik heb dus niet echt vergelijkingsmateriaal.

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: ijken van onze gasmeter

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Als uw vorige gasmeter ca. 90% afweek en de nieuw geplaatste meter correct meet, kan het verbruik inderdaad flink gestegen zijn. Ook het feit dat de meter in oktober vervangen is kan t.o.v. de laatste 6 (zomer)maanden een groot verschil geven.
U kunt misschien uw verbruik mededelen, dan is er mogelijk een zinnig antwoord gegeven worden.

Jantje7

smily01
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 dec 2004 08:59

Re: ijken van onze gasmeter

Ongelezen bericht door smily01 »

Ik heb de periode begin februari tot midden september 2012 (316 m3) en de periode begin februari en midden september 2013 (582 m3) met elkaar vergeleken.

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: ijken van onze gasmeter

Ongelezen bericht door Jantje7 »

In dit geval hoeft u zich mider zorgen te maken. Dit jaar is de maand maart erg koud geweest.
Even ter info mijn verbruik in zelfde periode is 373 m3 en 460 m3 (1 feb-20 sept.)

Jantje7

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ijken van onze gasmeter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik neem aan dat de meterstanden van de oude meter correct zijn verwerkt?

smily01
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 dec 2004 08:59

Re: ijken van onze gasmeter

Ongelezen bericht door smily01 »

de standen zijn goed verwerkt. Ik weet dat het een strenge winter was, alleen heb ik ook allemaal maatregelen genomen om het verbruik te verminderen...

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: ijken van onze gasmeter

Ongelezen bericht door hawkwind »

@smiley
Hoe weet U dat uw verbruik verdubbeld is?
U woont er nog maar 21 maanden........
BTW , 1400m3 voor een rijtjeshuis is heel normaal (zelfs aan de lage kant).
U kunt met een gerust hart gaan slapen , er is niets aan de hand :)
En we hebben idd een lange en vrij koude winter gehad , met als klap op de vuurpijl
een abnormaal koud voorjaar :(

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: ijken van onze gasmeter

Ongelezen bericht door e-chec »

Smily91,

U zegt dat uw verbruik van oktober 2012 tot oktober 2013 in totaal 1400 m3 is. Dat vindt u een hoog verbruik t.o.v. mensen in een vergelijkbare woning in uw omgeving.

Vergelijkt u dan wel dezelfde periode ? Zoals Jantje07 terecht opmerkt was dit voorjaar extreem koud. Ik heb zelf een verbruik gehad in het afgelopen jaar van ruim 2300 m3, terwijl mijn verbruik de afgelopen jaren tussen 1600 en 2000 m3 varieerde.

Als u deze cijferverhouding doortrekt naar uw woning, komt voor u het verbruik in normale jaren op ca. 1000 tot 1200 m3. Komen die verbruiken beter overeen met die van anderen in uw buurt?

smily01
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 dec 2004 08:59

Re: ijken van onze gasmeter

Ongelezen bericht door smily01 »

bedankt voor jullie reacties!!! Het zal dan wel aan de vorige gasmeter hebben gelegen dat ik toen minder verbruikte. Waar ik deze cijfers trouwens vandaan haal zijn de websites http://energiemanageronline.nl/ en mijnwoningdossier.nl Op deze websites kan je iedere week je standen doorgeven. Ze worden dan vergeleken met andere huishoudens die in ongeveer huis wonen. Hier geeft men aan dan het gasverbruik wat hoger is.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: ijken van onze gasmeter

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Bij een verbruik van 1400 M3 :shock: ga ik zeker voor een ijking zit nu al jaren op verbruik van rond de 500 M3 gas per jaar.

Ketel goed instellen kun je hoop mee besparen bv verwarming waterzijdig inregelen.

Gesloten