LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vergoeding medische hulpmiddelen
Vergoeding medische hulpmiddelen
De Friesland Zorgverzekeraar verplicht apothekers om een extra keurmerk te halen voor de uitgifte van medische hulpmiddelen. Dit zorgt ervoor dat de verzekerden vaak niet meer terecht kunnen bij hun eigen apotheek. Waarom maakt De Friesland Zorgverzekeraar de zorg voor zijn eigen klanten zo moeilijk? Radar zoekt het uit.
Maandag 16 september in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1
Maandag 16 september in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1
Re: Vergoeding medische hulpmiddelen
Ook OHRA forceert zijn klanten om bij geselecteerde leveranciers zijn materiaal te bestellen. Zo niet, wordt maar 80% vergoed. In ons geval moest voor client in Purmerend spullen geleverd worden door een leverancier in Brabant. Er is geen leverancier in de kop van Noord-Holland. Het materiaal wordt per koerier binnen 24 gebracht. Hoezo besparing? Huisarts moest verklaring maken voor verpleegkundige in Brabant dat hulpmiddelen nodig waren. Verpleegkundige heeft client nooit kunnen zien of bezoeken op deze afstand. Verpleegkundige goedkeuring was wassen neus, omdat zij zich verschuilt en of beroept op de verklaring van de huisarts.
Laatst gewijzigd door braalte op 16 sep 2013 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 26 feb 2011 12:41
Re: Vergoeding medische hulpmiddelen
Wat een klantvriendelijkheid! Ik zou zeggen: Uw verzekering bij de Friesland opzeggen. U bent nog op tijd! Dit lijkt me de beste oplossing!
Re: Vergoeding medische hulpmiddelen
Ik ben al jaren verzekerd bij Cz en een aantal jaren terug mocht mijn apotheek ineens geen incontinentiemateriaal leveren. Ik werd verplicht om 3 à 4 x per jaar zelf de firma Bosman te bellen en dan mag ik normaal gesproken 4 pakken tegelijk bestellen. Uitzondering; als ik met vakantie ga mag ik zowaar wat meer pakken bestellen. Ik heb een goede relatie met de firma Bosman maar was pissig op Cz omdat ik ten eerste extra telefoonkosten krijg opgezadeld en ben gebonden aan de limiet van ongeveer 4pakken per 3maanden.
Re: Vergoeding medische hulpmiddelen
Huisartsen beschikken vaak over praktijkondersteuners. Dit zijn veelal gespecialiseerde verpleegkundigen die met name deze zorg zouden moeten leveren die de Friesland wil. Huisartsen zijn voorschrijvers van medicatie en hulpmiddelen (en de verlengde arm van specialisten uit ziekenhuizen die voorschrijven). De huisarts en ook zijn / haar praktijkondersteuner(s) kennen de patiënt en zijn daardoor de aangewezen personen voor deze zorg. Dit moet je niet bij de apotheker willen neerleggen. De apotheker in de buurt dient wel goede voorlichting te geven en medicatiebewaking over voorgeschreven medicatie te waarborgen.
Ook de wijkverpleegkundige zou deze taken kunnen uitvoeren en / of coördineren.
Ook de wijkverpleegkundige zou deze taken kunnen uitvoeren en / of coördineren.
Laatst gewijzigd door lola48 op 16 sep 2013 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vergoeding medische hulpmiddelen
Er is maar een mogelijkheid om deze domme actie van deze zorgverzekeraar te stoppen. Allemaal per 1 januari over naar een andere verzekeraar. Verzekerden hebben meer macht dan dat ze denken.
Re: Vergoeding medische hulpmiddelen
Heb (nog) geen probleem met Ohra (is CZ) i.v.m. apotheek, huisarts en praktijk ondersteunster. Wat ik dan begreep uit de uitzending was dat de praktijk ondersteunster dus verpleegkundige is, zoals Lola48 schrijft. Want huisarts zie ik zelden of nooit (meer) voor de diabetes controle. Heb in 'mijn' apotheek wel de indruk dat er goed word samengewerkt met arts-medicatie/ziekenhuis/specialist-medicatie. Maar de mevrouw uit Assen hoeft haar incontinentie materiaal gelukkig toch niet in Maastricht of elders te halen, de spreekbuis van de Friesland sprak gelukkig van "overijverig" te zijn geweest.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 16 sep 2013 21:38
Re: Vergoeding medische hulpmiddelen
Heb je vragen, opmerkingen of wil je nog napraten over de uitzending van vanavond? Onze medewerkers zijn tot 22.30 uur bereikbaar via 058 291 31 31.
Re: Vergoeding medische hulpmiddelen
Sorry hoor, maar WAT een slechte journalistiek bij Radar over dit onderwerp. Waar is woord-wederwoord, waarom komt die oude oma met haar koffie drinken verhaal? Bah, bah.
Er is helemaal niets aan de hand. Dat oudje krijgt haar incontinentie materiaal (want daar ging het enkel om) gewoon thuisbezorgd door een andere apotheek. Da's makkelijk toch? Oh, ze wil geen tien pakken, want daar heeft ze geen plaats voor? Ze wil elke dag naar de apotheek kunnen lopen, daar een duurbetaalde medewerkster elke dag een half uur aan de praat kunnen houden omdat ze zich verveelt?
Ze kan echt nog wel naar de apotheek voor haar plaspillen, dan heeft ze die 10 pakken incontinentie ook snel vol!
Dit is echt weer een probleem zoeken bij een oplossing. Niet doen, er is genoeg écht consumentenleed!
Er is helemaal niets aan de hand. Dat oudje krijgt haar incontinentie materiaal (want daar ging het enkel om) gewoon thuisbezorgd door een andere apotheek. Da's makkelijk toch? Oh, ze wil geen tien pakken, want daar heeft ze geen plaats voor? Ze wil elke dag naar de apotheek kunnen lopen, daar een duurbetaalde medewerkster elke dag een half uur aan de praat kunnen houden omdat ze zich verveelt?
Ze kan echt nog wel naar de apotheek voor haar plaspillen, dan heeft ze die 10 pakken incontinentie ook snel vol!
Dit is echt weer een probleem zoeken bij een oplossing. Niet doen, er is genoeg écht consumentenleed!
Re: Vergoeding medische hulpmiddelen
Met het eerste gedeelte van uw betoog daar kan ik nog wel een beetje in meegaan echter de rest vind ik uiterst respectloos : over plaspillen en incontinentiemateriaal. En voor de journalistiek moet u bij het redactieteam en Antoinette Hertsenberg zijn.geengast schreef:Sorry hoor, maar WAT een slechte journalistiek bij Radar over dit onderwerp. Waar is woord-wederwoord, waarom komt die oude oma met haar koffie drinken verhaal? Bah, bah.
Er is helemaal niets aan de hand. Dat oudje krijgt haar incontinentie materiaal (want daar ging het enkel om) gewoon thuisbezorgd door een andere apotheek. Da's makkelijk toch? Oh, ze wil geen tien pakken, want daar heeft ze geen plaats voor? Ze wil elke dag naar de apotheek kunnen lopen, daar een duurbetaalde medewerkster elke dag een half uur aan de praat kunnen houden omdat ze zich verveelt?
Ze kan echt nog wel naar de apotheek voor haar plaspillen, dan heeft ze die 10 pakken incontinentie ook snel vol!
Dit is echt weer een probleem zoeken bij een oplossing. Niet doen, er is genoeg écht consumentenleed!
-
- Berichten: 32323
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Vergoeding medische hulpmiddelen
Kortom, we drinken een glas, deden een...
en uiteindelijk blijft alles zoals het was
Van Friesland vind ik het inderdaad een beetje vreemde actie. Je zou verwachten dat de apotheek gewoon levert wat er geleverd moet worden, en als er extra hulp nodig is, dan kan dat vanuit de huisarts geregeld worden. Daar zitten al mensen die ervoor geschoold zijn. Dan zijn we er ook. Of dat het vanuit de thuiszorg kan of zoiets.
Van dat voorbeeld van iemand met darmkanker die een stoma heeft werd ik een beetje onpasselijk. Niet van het voorbeeld, maar hoe dat misbruikt wordt. Heb twee jaar geleden zelf iemand gekend die ermee te maken had. Sorry, maar die stoma werd er in het ziekenhuis in gezet, en in het ziekenhuis leerde die man er mee om te gaan. De apotheek was nog lang niet in beeld (Is in zijn geval ook nooit in beeld geweest, vanuit het ziekenhuis ging hij naar een verzorgingstehuis). Slecht voorbeeld dus. Sowieso, want ik denk toch niet dat die stoma in de apotheek verwisseld gaat worden, als het thuis niet lukt, of wel dan.
Ik heb het idee dat er bij de Friesland een duurbetaalde manager zonder inhoudelijke taak rondloopt, en dat die meent zijn baantje veilig te moeten stellen door het organiseren van een zinderde actie, die in de praktijk ronduit nergens op slaat. Maar dat zal ik wel weer verkeerd zien natuurlijk.
en uiteindelijk blijft alles zoals het was
Van Friesland vind ik het inderdaad een beetje vreemde actie. Je zou verwachten dat de apotheek gewoon levert wat er geleverd moet worden, en als er extra hulp nodig is, dan kan dat vanuit de huisarts geregeld worden. Daar zitten al mensen die ervoor geschoold zijn. Dan zijn we er ook. Of dat het vanuit de thuiszorg kan of zoiets.
Van dat voorbeeld van iemand met darmkanker die een stoma heeft werd ik een beetje onpasselijk. Niet van het voorbeeld, maar hoe dat misbruikt wordt. Heb twee jaar geleden zelf iemand gekend die ermee te maken had. Sorry, maar die stoma werd er in het ziekenhuis in gezet, en in het ziekenhuis leerde die man er mee om te gaan. De apotheek was nog lang niet in beeld (Is in zijn geval ook nooit in beeld geweest, vanuit het ziekenhuis ging hij naar een verzorgingstehuis). Slecht voorbeeld dus. Sowieso, want ik denk toch niet dat die stoma in de apotheek verwisseld gaat worden, als het thuis niet lukt, of wel dan.
Ik heb het idee dat er bij de Friesland een duurbetaalde manager zonder inhoudelijke taak rondloopt, en dat die meent zijn baantje veilig te moeten stellen door het organiseren van een zinderde actie, die in de praktijk ronduit nergens op slaat. Maar dat zal ik wel weer verkeerd zien natuurlijk.
Re: Vergoeding medische hulpmiddelen
@witte angora, welnee, jij ziet het best, de Friesland zag het andere gedeelte al verkeerd en morgen zien de dat de rest ook een verkeerde actie was. Fijne uitzending weer. Krijg echt waar voor "haar geld".
-
- Berichten: 32323
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Vergoeding medische hulpmiddelen
Dus ik zie het toch wel goed. Ik zit nu toch ook nog aan die incontinentieluiers te denken. Want daarvoor moet er dus ook een verpleegkundige in die apotheek zijn, anders wordt er maar 80% vergoed.
Stel nou dat het de zieke meneer of mevrouw niet lukt om die luier te verwisselen. Wordt de patiënt dan naar de apotheek gebracht, zodat de verpleegkundige het daar kan doen? Of moet die verpleegkundige dan naar de patiënt toe?
Of wacht, was er al niet zoiets, thuiszorg of zo?
Stel nou dat het de zieke meneer of mevrouw niet lukt om die luier te verwisselen. Wordt de patiënt dan naar de apotheek gebracht, zodat de verpleegkundige het daar kan doen? Of moet die verpleegkundige dan naar de patiënt toe?
Of wacht, was er al niet zoiets, thuiszorg of zo?
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 17 sep 2013 12:22
Re: Vergoeding medische hulpmiddelen
Hetis prima dat er goede en duidelijke eisen gesteld worden. Certificering is hierbij ook een prima middel. Echter, laten we niet de doelstelling uit het oog verliezen: het geven van zorg aan de verzekerde. Mensen gebruiken niet voor hun lol medische hulpmiddelen.
Laatst gewijzigd door Dhr. Reinders op 19 sep 2013 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 32323
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Vergoeding medische hulpmiddelen
Vreemd, kan ineens geen berichten meer verwijderen, wel wijzigen...
Re: Vergoeding medische hulpmiddelen
Een topic dat geopend wordt door Radar zelf, daarvan kun je geen berichten verwijderen. Heeft trouwens nooit gekund.witte angora schreef:Vreemd, kan ineens geen berichten meer verwijderen, wel wijzigen...
Re: Vergoeding medische hulpmiddelen
Klopt helemaal.hondjekees schreef:Een topic dat geopend wordt door Radar zelf, daarvan kun je geen berichten verwijderen. Heeft trouwens nooit gekund.witte angora schreef:Vreemd, kan ineens geen berichten meer verwijderen, wel wijzigen...
-
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 26 feb 2011 12:41
Re: Vergoeding medische hulpmiddelen
Volgens mij heeft De Friesland in de uitzending haar versie van dit probleem uitvoerig kunnen toelichten. Vind uw reactie wel heel overdreven. Deze mevrouw betaalt iedere maand haar verzekeringspremie en daar mag zij best iets voor terug verwachten. Overigens heeft De Friesland zelf toegegeven dat ze een beetje erg voortvarend mensen uit andere regios een brief heeft gestuurd die eigenlijk alleen voor Friese verzekerden bestemd was........Sorry hoor, maar WAT een slechte journalistiek bij Radar over dit onderwerp. Waar is woord-wederwoord, waarom komt die oude oma met haar koffie drinken verhaal? Bah, bah.
Er is helemaal niets aan de hand. Dat oudje krijgt haar incontinentie materiaal (want daar ging het enkel om) gewoon thuisbezorgd door een andere apotheek. Da's makkelijk toch? Oh, ze wil geen tien pakken, want daar heeft ze geen plaats voor? Ze wil elke dag naar de apotheek kunnen lopen, daar een duurbetaalde medewerkster elke dag een half uur aan de praat kunnen houden omdat ze zich verveelt?
Ze kan echt nog wel naar de apotheek voor haar plaspillen, dan heeft ze die 10 pakken incontinentie ook snel vol!
Dit is echt weer een probleem zoeken bij een oplossing. Niet doen, er is genoeg écht consumentenleed!
Re: Vergoeding medische hulpmiddelen
In de uitzending over medische hulpmiddelen werd de mevrouw van de Friesland helaas niet bevraagd over de heer Dantuma van het gelijknamige bedrijf..Hij werd genoemd als bestuurslid van de SEMH en als directeur van het bedrijf dat deze hulpmiddelen aan de patient zou mogen leveren. Tja de Friese apothekers hebben allemaal een SEMH certificaat en de Friesland juicht dit toe...Wat als de apothekers niet voor dit SEMH certificaat hadden gekozen..waarschijnlijk had Dantuma dan alles kunnen leveren...Enig doorvragen op dit onderdeel had interessante inzichten kunnen geven. Tja en die patient uit Assen moet dan maar hopen dat de apotheker uit Drachten 60 km wil en kan rijden om het pakketje incontinentie materiaal bij hem of haar te bezorgen. Tja ,deze patient haalde het altijd al naar volle tevredenheid bij de apotheek op de hoek en werd daar ook nog es prima geholpen en geinformeerd...Weer een directeur die vanachter haar bureau allerlei prachtige plannen bedenkt die in de praktijk alleen maar onrust en ongemak met zich mee brengen en dat terwijl het allemaal al prima geregeld was..Ze bleef maar lachen en beweerde dat het voor de gebieden buiten Friesland (?) teruggedraaid zou worden....(?) Radar: houdt u vinger hier aan de pols zou ik zeggen...
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 16 jul 2013 21:50
Re: Vergoeding medische hulpmiddelen
Zou Meneer Dantuma enkele cadeautjes achtergelaten hebben In mijn werkzame leven als artsenbezoeker heb ik menig TV toestel afgeleverd bij apothekers, huisartsen etc. heb nu een mooi pensioen en autoKeimpe65 schreef:In de uitzending over medische hulpmiddelen werd de mevrouw van de Friesland helaas niet bevraagd over de heer Dantuma van het gelijknamige bedrijf..Hij werd genoemd als bestuurslid van de SEMH en als directeur van het bedrijf dat deze hulpmiddelen aan de patient zou mogen leveren. Tja de Friese apothekers hebben allemaal een SEMH certificaat en de Friesland juicht dit toe...Wat als de apothekers niet voor dit SEMH certificaat hadden gekozen..waarschijnlijk had Dantuma dan alles kunnen leveren...Enig doorvragen op dit onderdeel had interessante inzichten kunnen geven. Tja en die patient uit Assen moet dan maar hopen dat de apotheker uit Drachten 60 km wil en kan rijden om het pakketje incontinentie materiaal bij hem of haar te bezorgen. Tja ,deze patient haalde het altijd al naar volle tevredenheid bij de apotheek op de hoek en werd daar ook nog es prima geholpen en geinformeerd...Weer een directeur die vanachter haar bureau allerlei prachtige plannen bedenkt die in de praktijk alleen maar onrust en ongemak met zich mee brengen en dat terwijl het allemaal al prima geregeld was..Ze bleef maar lachen en beweerde dat het voor de gebieden buiten Friesland (?) teruggedraaid zou worden....(?) Radar: houdt u vinger hier aan de pols zou ik zeggen...