Goedendag,
In mijn nieuwe contract staat, die ik nog niet getekend heb, dat werkgever en werknemer een opzegtermijn heeft van 2 kalendermaanden. Mijn werkgever zegt dat wij niet onder een CAO vallen.
Is het dan wettelijk verplicht dat het 1 maand opzegtermijn wordt?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] CAO
Re: CAO
De wettelijke opzegtermijn is 1 maand maar de werkgever kan en mag daar in een contract van afwijken.
http://www.ontslag.nl/werknemers/ontsla ... zeggen%3F-
http://www.ontslag.nl/werknemers/ontsla ... zeggen%3F-
De volgende bepaling is dus toegestaan:
‘De opzegtermijn voor de werknemer bedraagt drie maanden. De opzegtermijn voor de werkgever bedraagt zes maanden.'
In dat geval zal de werknemer dus een opzegtermijn van drie maanden in acht moeten nemen.
De volgende bepaling is echter niet toegestaan:
‘De opzegtermijn voor de werkgever en de werknemer bedraagt drie maanden.'
Omdat deze bepaling niet is toegestaan, is de werknemer er niet aan gebonden. Voor deze werknemer geldt de gewone wettelijke opzegtermijn van een (1) maand.
De onderste geldt eigenlijk voor mij, in het contract staat precies hetzelfde, alleen dan geen 3 maar 2 maanden. Dus ik hoef hier niet mee akkoord te gaan want ik heb dus gewoon recht op 1 maand?
‘De opzegtermijn voor de werknemer bedraagt drie maanden. De opzegtermijn voor de werkgever bedraagt zes maanden.'
In dat geval zal de werknemer dus een opzegtermijn van drie maanden in acht moeten nemen.
De volgende bepaling is echter niet toegestaan:
‘De opzegtermijn voor de werkgever en de werknemer bedraagt drie maanden.'
Omdat deze bepaling niet is toegestaan, is de werknemer er niet aan gebonden. Voor deze werknemer geldt de gewone wettelijke opzegtermijn van een (1) maand.
De onderste geldt eigenlijk voor mij, in het contract staat precies hetzelfde, alleen dan geen 3 maar 2 maanden. Dus ik hoef hier niet mee akkoord te gaan want ik heb dus gewoon recht op 1 maand?
Wat bedoel je met "recht hebben op" ?Dus ik hoef hier niet mee akkoord te gaan want ik heb dus gewoon recht op 1 maand?
Bij een opzegtermijn van 1 maand hoeft een werkgever maar 1 maand vantevoren te laten weten dat hij je niet meer nodig heeft, bij een opzegtermijn van 2 maanden , is dat 2 maanden.
Uiteraard geldt dat ook andersom, als je een andere baan hebt gevonden kunnen ze je houden aan je 2 maanden uitwerktermijn.
Wat is eigenlijk je probleem met die 2 maanden ?
Nee, net zomin als dat de werkgever je aan hoeft te nemen als je niet accoord gaat.Dus ik hoef hier niet mee akkoord te gaan