LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Loten verkoop Grote Clubactie dmv kleine kinderen
-
Loten verkoop Grote Clubactie dmv kleine kinderen
Regelmatig krijg ik hier mensen aan de deur voor diverse goede doelen. Soms geef ik wel, soms niet, afhankelijk van mijn oordeel daarover en de wijze waarop t opgehaald wordt, en nooit is dat een probleem. Ik doe het liefst alleen doelen die ik contant kan betalen en niet die waarvoor je moet tekenen.
Nu was er laatst een klein, lief jongetje aan de deur voor de Grote Clubactie. Omdat je dus iets moest tekenen, zei ik dat ik wel geld wilde geven, maar niet iets wilde tekenen. Dat kon niet, waarop ik zei dat ik het in dat geval niet wilde doen. Dacht dat het daarmee klaar was, maar het jongetje begon te snikken. Ik legde rustig uit waarom niet, maar het mocht niet baten, het kleine knaapje barstte uit in huilen, en bleef maar aanhouden dat het een goede actie is en dat ik moet tekenen. Hij reageerde alsof ik hem iets had aangedaan. Een koekje wilde hij niet. Ik kon het niet aanzien, ben overstag gegaan puur vanwege dat gejank en heb maar getekend.
Ik vind het geen goed idee dat ze zulke kleine kindertjes (7 jaar ?) erop uit gestuurd worden door dit soort organisaties, want het is soms moeilijk om deze sympathie opwekkende kleine kindjes een gift te weigeren. Het werkt een beetje manipulatief.
Nu was er laatst een klein, lief jongetje aan de deur voor de Grote Clubactie. Omdat je dus iets moest tekenen, zei ik dat ik wel geld wilde geven, maar niet iets wilde tekenen. Dat kon niet, waarop ik zei dat ik het in dat geval niet wilde doen. Dacht dat het daarmee klaar was, maar het jongetje begon te snikken. Ik legde rustig uit waarom niet, maar het mocht niet baten, het kleine knaapje barstte uit in huilen, en bleef maar aanhouden dat het een goede actie is en dat ik moet tekenen. Hij reageerde alsof ik hem iets had aangedaan. Een koekje wilde hij niet. Ik kon het niet aanzien, ben overstag gegaan puur vanwege dat gejank en heb maar getekend.
Ik vind het geen goed idee dat ze zulke kleine kindertjes (7 jaar ?) erop uit gestuurd worden door dit soort organisaties, want het is soms moeilijk om deze sympathie opwekkende kleine kindjes een gift te weigeren. Het werkt een beetje manipulatief.
Laatst gewijzigd door Reactie123 op 23 sep 2013 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Loten verkoop Grote Clubactie dmv kleine kinderen
Die grote clubactie, was dat voor sport o.i.d.? Die vind wel ieder jaar plaats maar kan niets vinden dat men iets moet ondertekenen. Je kan ze ook on line steunen, als je daar voor voelt natuurlijk. Ja, traantjes, huilend kindje, kan me wel voorstellen dat je voor gaas gaat, maar had hem dan maar wat lekkers gegeven, als het tegen je principe is om ergens voor te tekenen.
Dat kleine kind loopt voor z'n eigen club.
Het is niet zo dat er willekeurige kleine kinderen op pad gestuurd worden.
Het is niet zo dat er willekeurige kleine kinderen op pad gestuurd worden.
@Jolijn, ja, natuurlijk, dacht ik ff niet aan: dat zijn inderdaad de "kleintjes" maar die vragen dan meestal om gesponsord te worden. Zoveel rondjes lopen of zoveel km maken. Daar 'moet' je dan voor tekenen, over hoeveel geld je doneert per rondje of zo. Hier is dat: je tekent en later, als de festiviteiten afgelopen zijn komen ze je vertellen hoeveel ze gelopen hebben en geef je pas het geld dat je beloofd hebt te geven. Althans, als we het over hetzelfde hebben.
-
Het is loten kopen. Het gaat me niet om het bedrag, maar het feit dat je moet tekenen. Zo'n jong kind snapt niet waarom je dat niet wil, hij zei: alle anderen hebben dat ook gedaan, en ervaart het als zeer onrechtvaardig. Je kunt hem niet huilend wegsturen.
Je moet (waarschijnlijk) tekenen omdat kinderen dan niet met contact geld over straat hoeven, niet moeten rekenen, geld terug geven enz.Reactie123 schreef:Het is loten kopen. Het gaat me niet om het bedrag, maar het feit dat je moet tekenen. Zo'n jong kind snapt niet waarom je dat niet wil, hij zei: alle anderen hebben dat ook gedaan, en ervaart het als zeer onrechtvaardig. Je kunt hem niet huilend wegsturen.
De Grote Clubactie of de (voetbal)club valt niet te verwijten dat zo'n jochie begint te brullen, z'n ouders kiezen er blijkbaar voor om hem op pad te sturen (naar onbekenden).
-
Één ding moet ik zeggen, het siert u enorm hoe u omgaat met zo'n kind, kom nog maar weinig voor, maar als ze bij mij aan de deur komen, op zo'n jonge leeftijd, zou ik vragen waar hij woont, en zo mogelijk de ouders bellen, dat ze hun kind bij mij kunnen ophalen, want wie stuurt vandaag de dag een kind langs de deur voor een handtekening/geld.Reactie123 schreef:Regelmatig krijg ik hier mensen aan de deur voor diverse goede doelen. Soms geef ik wel, soms niet, afhankelijk van mijn oordeel daarover en de wijze waarop t opgehaald wordt, en nooit is dat een probleem. Ik doe het liefst alleen doelen die ik contant kan betalen en niet die waarvoor je moet tekenen.
Nu was er laatst een klein, lief jongetje aan de deur voor de Grote Clubactie. Omdat je dus iets moest tekenen, zei ik dat ik wel geld wilde geven, maar niet iets wilde tekenen. Dat kon niet, waarop ik zei dat ik het in dat geval niet wilde doen. Dacht dat het daarmee klaar was, maar het jongetje begon te snikken. Ik legde rustig uit waarom niet, maar het mocht niet baten, het kleine knaapje barstte uit in huilen, en bleef maar 8aanhouden dat het een goede actie is en dat ik moet tekenen. Hij reageerde alsof ik hem iets had aangedaan. Een koekje wilde hij niet. Ik kon het niet aanzien, ben overstag gegaan puur vanwege dat gejank en heb maar getekend.
Maar een 10+ voor u reactie.
En toch ga jij als volwassene de discussie aan met zo'n ventje, wetende dat hij veel te jong is om het te snappen? Nee da's aardig..Reactie123 schreef:Het is loten kopen. Het gaat me niet om het bedrag, maar het feit dat je moet tekenen. Zo'n jong kind snapt niet waarom je dat niet wil, hij zei: alle anderen hebben dat ook gedaan, en ervaart het als zeer onrechtvaardig. Je kunt hem niet huilend wegsturen.
En ze worden er niet op uitgestuurd door "dat soort organisaties", dat gebeurd vanuit de club in kwestie, die er zelf voor kiezen om mee te doen aan die actie. En vaak zijn die kinderen maar wat trots om wat te kunnen/mogen doen voor "hun" club ook.
Overigens pakt mijn neefje van 10 de mobiele telefoon van zijn vader, en belt alle bekende namen af om zo loten te verkopen, haha. En dan ook nog praat van "oom sjohie, jij verdient zoveel geld, je kan wel wat meer loten kopen". Dus zit ik elk jaar met een handvol loten van een sportclub 2 provincies verderop, en een grijnzend neefje die incasseert bij de eerstvolgende verjaardag.
Overigens pakt mijn neefje van 10 de mobiele telefoon van zijn vader, en belt alle bekende namen af om zo loten te verkopen, haha. En dan ook nog praat van "oom sjohie, jij verdient zoveel geld, je kan wel wat meer loten kopen". Dus zit ik elk jaar met een handvol loten van een sportclub 2 provincies verderop, en een grijnzend neefje die incasseert bij de eerstvolgende verjaardag.
-
Nou discussie is een groot woord. 2 a 3 zinnen aan gewijd, waarom ik geen loten wilde. Er staat geen volwassene bij, dus tegen wie moet ik t anders zeggen ? Gauw mee gestopt, maar daar heb je t al, door die jonge leeftijd kun je inderdaad er weinig over zeggen wat begrepen wordt, en hoor je van hem alleen dat het op deze manier MOET. Dus slikken.sjohie schreef: En toch ga jij als volwassene de discussie aan met zo'n ventje, wetende dat hij veel te jong is om het te snappen? Nee da's aardig..
OK, iemand (club of ouders) bedenkt om een kleine jongen op pad te sturen. Tuurlijk kunnen sommigen dat leuk vinden om te doen. Maar het wordt haast een verplichting om te kopen, want daar staat toch immers zo'n klein aandoenlijk jochie.sjohie schreef:En ze worden er niet op uitgestuurd door "dat soort organisaties", dat gebeurd vanuit de club in kwestie, die er zelf voor kiezen om mee te doen aan die actie. En vaak zijn die kinderen maar wat trots om wat te kunnen/mogen doen voor "hun" club ook.
FF gegoogled: Clubs kunnen loten ook via internet verkopen. Was beter voor mij.
Nou dat vind ik beter: als kinderen erop uit gestuurd worden, dat het kind gewoon in eigen familie-kring of kennissenkring zijn loten verkoopt. Laat overige mensen zelf via internet kopen.sjohie schreef: Overigens pakt mijn neefje van 10 de mobiele telefoon van zijn vader, en belt alle bekende namen af om zo loten te verkopen, haha. En dan ook nog praat van "oom sjohie, jij verdient zoveel geld, je kan wel wat meer loten kopen". Dus zit ik elk jaar met een handvol loten van een sportclub 2 provincies verderop, en een grijnzend neefje die incasseert bij de eerstvolgende verjaardag.
ik snap het niet, wat is nou het hele probleem van die handtekening? tjonge jonge...Reactie123 schreef:Regelmatig krijg ik hier mensen aan de deur voor diverse goede doelen. Soms geef ik wel, soms niet, afhankelijk van mijn oordeel daarover en de wijze waarop t opgehaald wordt, en nooit is dat een probleem. Ik doe het liefst alleen doelen die ik contant kan betalen en niet die waarvoor je moet tekenen.
-
Afgezien van het feit dat ik vind dat ik dat zelf moet kunnen bepalen, waarschuwt de bank zelf om niet zo je bankrekeningnummer EN handtekening vrij te geven.thecure schreef: ik snap het niet, wat is nou het hele probleem van die handtekening? tjonge jonge...
Oh, maar in je O.P. schrijf je niets over een bankrekening nummer, alleen handtekening.Afgezien van het feit dat ik vind dat ik dat zelf moet kunnen bepalen, waarschuwt de bank zelf om niet zo je bankrekeningnummer EN handtekening vrij te geven.
Ik was zelf op vakantie in de Filipijnen en rond 18:00 ging ik een horeca plek uit en waren een vader en een jong gastje bezig goedkope 'authentieke' kettingen te verkopen. Het jonge gastje raadde mij 'the parrot' aan. Leek niet op een papegaai, en was lelijk.
Toen ik terug kwam om 03:00 was ik straal bezopen maar dat jonge gastje stond er nog steeds (zonder zijn vader, zo fout). Maar hij had het weer over 'the parrot' van 80 pesos. In een dronken bui besloot ik deze maar te kopen, had het idee dat hij dan eten kon kopen, gaf hem toen 100 pesos maar hij was gigantisch verontwaardigd toen ik zei dat hij het wisselgeld kon houden als fooi.
Kostte mij een minuut of 10 om hem over te halen dat de fooi voor hem was en dat het OK was. Ik begreep hier geen zak van.
Omdat ik zo dronken was had ik hem per ongeluk een 1000 pesos briefje gegeven zonder dat ik dit door had. Zo'n 16 euro. Meer dan met kinderarbeid verdiend kan worden in een nacht, week of maand.
Achteraf voelde ik mij zo schuldig toen ik doorhad wat er gebeurd was, dat ik kinderarbeid heb gesponsord, maar sindsdien houd ik deze ketting bijna altijd om, hoe lelijk deze ook is.
Ik kan niets veranderen aan mijn foute dronken actie, maar ik kan wel het resultaat daarvan gebruiken om niet vaker dit soort fouten te maken.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat kinderen gebruiken om iets te verkopen gewoon fout is. In elke variant mogelijk.
Wat misschien een passend voorbeeld is van hoe kinderen gebruikt worden voor organisaties is een sponsorloop in mijn basisschool in groep 8. Er was 1 goed doel, geen idee welke, en de meest dikke leerling was elke deur afgelopen in de wijk en had de meeste personen gekregen om deel te nemen. Hij liep uiteindelijk enkele rondjes in de sponsorloop, maar haalde genoeg binnen dat wij de target redden, grotendeels dankzij hem, omdat hij de enige persoon was die langs ALLE deuren ging om aan te geven dat hij voor het goede doel hard zou rennen (terwijl hij als een aardig dikke gast voor de deur stond).
Er bleef genoeg over om ook nog eens naar Tropicana te gaan voor alle andere deelnemers (misschien doet dit wat af aan het voorbeeld, maar het goede doel waar het om ging heeft meer geincasseerd...).
Maar het meest interressante is dat deze leerling nooit werd gepest om gewicht, ook al was hij de meest dikke leerling, niemand heeft ooit een opmerking gemaakt over zijn bouw omdat hij toen al zo'n toffe gast was. Maar voor een sponsorloop was hij bereid zijn gewicht actief te gebruiken om medelijden te wekken bij personen om hem toch te sponsoren.
Ook al was dit 20 jaar geleden, kan ik als verkoper nog een hoop van hem leren. Hij heeft bijna de hele wijk overgehaald om te betalen voor de sponsorloop. Dankzij de indoctrinatie van de basisschool dat het goede doel...een goed doel was. Dat de directeurs tonnen verdienen en dat het gewoon een lobby is, dat leerden wij pas later.
Toen ik terug kwam om 03:00 was ik straal bezopen maar dat jonge gastje stond er nog steeds (zonder zijn vader, zo fout). Maar hij had het weer over 'the parrot' van 80 pesos. In een dronken bui besloot ik deze maar te kopen, had het idee dat hij dan eten kon kopen, gaf hem toen 100 pesos maar hij was gigantisch verontwaardigd toen ik zei dat hij het wisselgeld kon houden als fooi.
Kostte mij een minuut of 10 om hem over te halen dat de fooi voor hem was en dat het OK was. Ik begreep hier geen zak van.
Omdat ik zo dronken was had ik hem per ongeluk een 1000 pesos briefje gegeven zonder dat ik dit door had. Zo'n 16 euro. Meer dan met kinderarbeid verdiend kan worden in een nacht, week of maand.
Achteraf voelde ik mij zo schuldig toen ik doorhad wat er gebeurd was, dat ik kinderarbeid heb gesponsord, maar sindsdien houd ik deze ketting bijna altijd om, hoe lelijk deze ook is.
Ik kan niets veranderen aan mijn foute dronken actie, maar ik kan wel het resultaat daarvan gebruiken om niet vaker dit soort fouten te maken.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat kinderen gebruiken om iets te verkopen gewoon fout is. In elke variant mogelijk.
Wat misschien een passend voorbeeld is van hoe kinderen gebruikt worden voor organisaties is een sponsorloop in mijn basisschool in groep 8. Er was 1 goed doel, geen idee welke, en de meest dikke leerling was elke deur afgelopen in de wijk en had de meeste personen gekregen om deel te nemen. Hij liep uiteindelijk enkele rondjes in de sponsorloop, maar haalde genoeg binnen dat wij de target redden, grotendeels dankzij hem, omdat hij de enige persoon was die langs ALLE deuren ging om aan te geven dat hij voor het goede doel hard zou rennen (terwijl hij als een aardig dikke gast voor de deur stond).
Er bleef genoeg over om ook nog eens naar Tropicana te gaan voor alle andere deelnemers (misschien doet dit wat af aan het voorbeeld, maar het goede doel waar het om ging heeft meer geincasseerd...).
Maar het meest interressante is dat deze leerling nooit werd gepest om gewicht, ook al was hij de meest dikke leerling, niemand heeft ooit een opmerking gemaakt over zijn bouw omdat hij toen al zo'n toffe gast was. Maar voor een sponsorloop was hij bereid zijn gewicht actief te gebruiken om medelijden te wekken bij personen om hem toch te sponsoren.
Ook al was dit 20 jaar geleden, kan ik als verkoper nog een hoop van hem leren. Hij heeft bijna de hele wijk overgehaald om te betalen voor de sponsorloop. Dankzij de indoctrinatie van de basisschool dat het goede doel...een goed doel was. Dat de directeurs tonnen verdienen en dat het gewoon een lobby is, dat leerden wij pas later.
-
Ja dat ook nog, de salarissen van de directeur en overige medewerkers worden dus opgebracht door kleine jochies, terwijl volgens de wet een kind onder de 13 geen arbeid mag verrichten.53o schreef:Dat de directeurs tonnen verdienen en dat het gewoon een lobby is, dat leerden wij pas later.
Ik ging vroeger als kind al aan de deuren om kinderpostzegels te verkopen, is toch niets mis mee.
Van de site Of het nu om sport, muziek of cultuur g ... Clubactie.Reactie123 schreef:Ja dat ook nog, de salarissen van de directeur en overige medewerkers worden dus opgebracht door kleine jochies, terwijl volgens de wet een kind onder de 13 geen arbeid mag verrichten.53o schreef:Dat de directeurs tonnen verdienen en dat het gewoon een lobby is, dat leerden wij pas later.
Prima dat kinderen iets doen voor hun eigen vereniging.
Ja dat vind ik ook en ze zijn het niet verplicht !Jolijn schreef: Prima dat kinderen iets doen voor hun eigen vereniging.
Zeker een Nederlander 'ingehuurd' om te reageren.Wow slimme opmerking choco petje af hoor