LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door devious »

TheLD schreef:
En provider moet ook erg goed documenteren en zeggen wat vanaf welk ip ! wat voor trojan
Leg me dit eens uit. Providers krijgen/zien meldingen op internet/WAN IP. Daarom komen ze ook bij je aankloppen.
Providers documenteren het ook, maar eigenlijk mag dat (nog) niet vanwege de privacywetgeving. Maar wees toch maar blij dàt ze het doen. Herstel aan anderen betalen is pas echt zuur. Dan hebben ze ineens allemaal nagelnieuwe systemen nodig.

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door Moedt »

devious schreef:
Diana333 schreef:...
Bovendien heeft het mij nog een flinke duit gekost omdat ik iemand moest inhuren om dit probleem te verhelpen, en een hoop ergernis.
Ik vraag me af of een provider dit zomaar mag doen.
Ja dat mag de provider. En stel nou eens dat deze dat niet deed. Dan was je thuisnetwerk geïnfecteerd en traceerbaar bezig andermans netwerken te vernietigen. Bij thuisgebruikers zal het je wellicht worst wezen. Maar stel nou dat JOUW computers traceerbaar binnenkomen bij een databank van bijv de overheid? Dan draai JIJ 100% voor de herstelkosten op.
Heb je liever dat je je eigen machines moet herstellen of lijkt het je wel leuk om ook andermans netwerken te vergoeden? Dan zien we hier weer een topic: " Mag de nederlandse overheid mij zomaar voor de schade laten opdraaien? En waarom had mijn provider mij niet gewoon geblokkeerd?"

Think, act and take responsibility...
Bangmakerij.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door devious »

Moedt schreef: Bangmakerij.
Leg eens uit?

1978maarten
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 aug 2013 21:11

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door 1978maarten »

Snap het probleem ook niet zo. Tuurlijk is het vervelend dat je afgesloten wordt maar volgens mij niet volledig. Dus meestal kun je nog wel internetten alleen E-mailen is dan niet mogelijk.

Voor hetzelfde geld heb je een virus dat je internetbankieren hackt en dan ben je verder van huis.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door ciske »

Snap het probleem ook niet zo
Misschien snap je het probleem , als het jezelf overkomt.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door devious »

1978maarten schreef:Snap het probleem ook niet zo. Tuurlijk is het vervelend dat je afgesloten wordt maar volgens mij niet volledig. Dus meestal kun je nog wel internetten alleen E-mailen is dan niet mogelijk.

Voor hetzelfde geld heb je een virus dat je internetbankieren hackt en dan ben je verder van huis.
Nou, bij een blokkade heb je maar 1 signaal en dat is direct naar de quarantaine-afdeling van de provider. Meer heb je niet. Dus nee, internetten kan niet en emailen ook niet. Bovendien, als je kunt emailen kun je ook internetten. Maar hier in dit geval is het echt een block.

1978maarten
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 aug 2013 21:11

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door 1978maarten »

Beste Devious,

We hebben het een paar jaar terug aan de zaak ook eens gehad en er was nog wel de mogelijkheid om te internetten en kregen toen ook netjes een mail van tevoren voordat er mail en bepaalde diensten werden afgesloten, ik heb het mailtje nog eens opgezocht:

Geachte klant,

Het XS4ALL Abuse Centre heeft geconstateerd dat er vanaf uw systeem spam wordt verstuurd. Dit veroorzaakt veel overlast. Lees deze mail alstublieft aandachtig.

Mogelijk is uw verbinding al gedeeltelijk afgesloten om verdere overlast te voorkomen. Door de proxy server in te stellen kunt u website's bezoeken, programma's en update's downloaden, hulp bij het instellen van de proxy vindt u op:

<https://www.xs4all.nl/helpdesk/beveiliging/proxy/>

Vermoedelijk wordt de spam vanaf uw systeem verstuurd door derden, door middel van een zogenaamde 'Trojan horse'. Dit is software die waarschijnlijk zonder uw medeweten ge?nstalleerd is op uw systeem met de intentie dit systeem te misbruiken en spam te versturen.

Daarom staan er in deze waarschuwing scanners die u kunt gebruiken om het probleem op te sporen en te verwijderen. Om de scanners hun werk goed te laten doen, moeten ze voorzien te zijn van de laatste updates en moeten scannen terwijl de pc in safe mode is opgestart.

U kunt het beste met alle drie de programma's scannen omdat deze niet hetzelfde doen, maar elkaar aanvullen.

Avira Antivir: <http://www.free-av.com>
Malwarebytes Anti-Malware: <http://www.malwarebytes.org/mbam.php>
McAfee Stinger: <http://vil.nai.com/vil/stinger/>

Voordat u de scans uitvoert is het noodzakelijk de programma's, indien mogelijk, van de nieuwste updates te voorzien.

We raden u aan, te scannen in Windows Veilige Modus, zie <http://www.xs4all.nl/helpdesk/beveiliging/modus/>

Na het verwijderen van de trojans dient uw systeem herstart te worden, en de scans opnieuw uitgevoerd, pas daarna weet u zeker dat de trojans daadwerkelijk verwijderd zijn.

Het is aan te raden antivirus en firewall software te installeren, deze kunt u downloaden uit het service centre. Deze software moet wel regelmatig (liefst automatisch) voorzien worden van updates, net zoals Windows.

<https://service.xs4all.nl/>

Graag vernemen wij van u het volgende:

- welke trojan(s) en/of virus(sen) er verwijderd zijn ;
- met welke programma's de trojan(s) en/of virus(sen) er verwijderd zijn ;
- of de programma's voorzien zijn van de laatste updates en de scans zijn uitgevoerd in safe mode ;
- of er antivirus en/of firewall software ge?nstalleerd is ;
- of alle software van Windows, antivirus en firewall voorzien zijn van de laatste updates;

Voor hulp kunt u ons per email bereiken op <[email protected]>

Wanneer we uw verbinding gefilterd hebben, kunt u mogelijk geen email versturen met uw normale emailprogramma. U kunt dan mail sturen via secure webmail:
<https://webmail.xs4all.nl>, of door in uw emailprogramma de poort voor uitgaande email (smtp) te veranderen in poort 587 en smtp-autenticatie aan te zetten. Onze helpdesk kan u daarbij helpen, bel 020 - 398 7666.

Met vriendelijke groet,
XS4ALL Abuse Centre

Het is vervelend als het gebeurt maar beter dan dat je op een spamlijst komt met je ipadres, daar kom je veel moeilijker van af.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door devious »

Kijk, ik zie je fout, zie jij em ook?

Jouw systeem werd verdacht van het versturen van spam. En dat betekent dus dat je systeem zelf geen aktie onderneemt om een virus naar buiten te gooien via de openstaande poorten. In het geval van TS is dat wel aan de orde. Daar werd geconstateerd dat het systeem via de internet-poorten virussen had verspreid. En daardoor dus een nullroute. Jij kreeg een tijdelijk ander WAN-IP om al jouw digitale verkeer te kunnen scannen. Bij een nullroute is al het digitale verkeer geblocked.

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door 16again »

devious schreef: Jouw systeem werd verdacht van het versturen van spam. En dat betekent dus dat je systeem zelf geen aktie onderneemt om een virus naar buiten te gooien via de openstaande poorten. In het geval van TS is dat wel aan de orde. Daar werd geconstateerd dat het systeem via de internet-poorten virussen had verspreid. En daardoor dus een nullroute. Jij kreeg een tijdelijk ander WAN-IP om al jouw digitale verkeer te kunnen scannen. Bij een nullroute is al het digitale verkeer geblocked.
Totale nonsens.
Bij xs4all krijg je geen nieuw WAN IP zodat xs4all kan scannen of blokkeren.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door devious »

16again schreef:Totale nonsens.
Bij xs4all krijg je geen nieuw WAN IP zodat xs4all kan scannen of blokkeren.
zozo, en wat doen ze dan wel?

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door sadfly »

door 1978maarten
Hee dat mailtje komt wel heel bekend voor, zoiets heb ik toen ook gehad.
In dat mailtje kan je ook duidelijk lezen dat xs4all
je dwingt je pc te vervuilen met extra software.
Maar ze geen compensatie geven als er niks gevonden word.
want je kan darana wel meteen ene clean install doen.

Daarnaast gaat xs4all er maar vanuit dat de klant alleen windows draait,
dus apple / linux gebruikers komen nooit meer online.
want je kan de door xs4all verplicte software niet draaien.
En als je gene logs van die sofdtware terug stuurt, doen ze dus niks.

Nee xs4all blijven grote prutsers, eerst waarschuwen.
dan kan de klant actie ondernemen.
blijft het dan nog aanhouden dan kunnen we verder praten.
Maar direct blokkeren is absoluut verkeerd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door crazyme »

sadfly schreef: Nee xs4all blijven grote prutsers, eerst waarschuwen.
dan kan de klant actie ondernemen.
blijft het dan nog aanhouden dan kunnen we verder praten.
Maar direct blokkeren is absoluut verkeerd.
Dat lijkt mij helemaal afhangen van de schade die JOUW systeem veroorzaakt.

Wanneer jouw systeem virussen de wereld in helpt, dan verwacht ik van XS4ALL dat ze direct de lijn blokkeren. Niet eerst een paar waarschuwingen mailen, dat is toch zinloos voor mensen die laks met hun systeem omgaan.

1978maarten
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 aug 2013 21:11

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door 1978maarten »

Blijven 2 kanten aan het verhaal, aan de ene kant is het te begrijpen dat ze je afsluiten aan de andere kant lijkt het wel een beetje kort door de bocht dat je vrij vlot afgesloten wordt na een waarschuwing. (zat een paar uur tussen)

Maar na telefonisch contact hadden we na een paar uur weer internet.

Hellig
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 aug 2013 03:03

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door Hellig »

1978maarten schreef:Blijven 2 kanten aan het verhaal, aan de ene kant is het te begrijpen dat ze je afsluiten aan de andere kant lijkt het wel een beetje kort door de bocht dat je vrij vlot afgesloten wordt na een waarschuwing. (zat een paar uur tussen)

Maar na telefonisch contact hadden we na een paar uur weer internet.
Maar jij bent de TS niet. Mocht je ook wat aandacht willen dan kun je volgens mij beter je eigen topic openen. :mrgreen:

Gesloten