LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterecht ontslag, wederzijds goedkeuren.

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Kuifjuh

Onterecht ontslag, wederzijds goedkeuren.

Ongelezen bericht door Kuifjuh »

Omdat onderstaande situatie voor ons volledig nieuw is hoop ik hier mensen tegen te komen die met een soort gelijke situatie te maken hebben gehad. Wellicht kan het ons verder helpen.

De situatie:
Mijn man heeft bij zijn werkgever een onbedoeld vast contract ( in uitzendbeding 2x ziek geweest, werkgever heeft hem overgenomen en een 4e contract gegeven, die altijd een vast contract is.)

Na een gesprek met de hr manager en zijn hoofd afdeling kwam naar voren dat ze hem geen vast contract wilden geven maar als het kon wel een jaarcontract. Dit kon echter niet omdat hij dan een 4e contract zou moeten en dus een vast contract. ( door dit gesprek en uitzoekwerk kwamen wij er dus zelf achter dat mijn man al een vast contract heeft).

Omdat de werkgever mijn man niet vast in dienst wil is ons nu een beeindigingsovereenkomst aangeboden met ontslagvergoeding van 1 netto maand.
( de directie is op zijn teentjes getrapt wegens eerlijke antwoorden van mijn man op hun vragen, lees: mijn mans antwoorden stond de directie niet aan )
Maar omdat er in het personeelsdossier geen reden is voor ontslag en dus wederzijds goedvinden voor de werkgever de enige mogelijkheid is zal het waarschijnlijk een zaak worden voor het kantongerecht.
Volgens de vakbond staan wij sterk in onze schoenen en zij raden aan om voorlopig nergens mee akkoord te gaan.

Nu mijn vraag, wie heeft iets soortgelijks meegemaakt en hoe is dat afgelopen?
Is dat ook afgehandeld via kantongerecht? Wat voor ontslagvergoeding is daaruit voort gekomen?

GJvdZ

Re: Onterecht ontslag, wederzijds goedkeuren.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Hoe lang werk hij bij dat bedrijf en hoe groot is het bedrijf? Het laatste is van belang voor de rechter besluit dat de arbeidsovereenkomst niet ontbonden mag worden. In een groot bedrijf is dat meestal geen probleem, maar in een klein bedrijf wordt je leven er niet leuker op.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

De kantonrechter maakt vaak gebruik van de kantonrechtersformule :
http://www.ontslag-krijgen.nl/berekenen ... rmule.html

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

er ontstaat dan wel een onwerkbare situatie.
als het tot een rechtszaak komt, dan zal er wel een ontslag vergoeding uitkomen. dus afhankelijk van de leeftijd tijdens het dienstjaar tussen de 0.5 en 2 maanden per dienstjaar

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Vaak kom je er uiteindelijk met elkaar wel uit, als er een realistische vergoeding tegenover staat. De kantonrechter is dan voor beide partijen een goede stok achter de deur om geen irreële eisen te stellen.

Je kunt je in dit geval wel afvragen of er werkelijk een goede reden is voor het ontslag. Als er blijkbaar al langere tijd (4 contracten) genoeg werk is dat ze hem wel nodig hebben voor het werk, dan kun je moeilijk volhouden dat ze hem niet zouden kunnen aannemen vanwege te weinig werk. Dan is het puur vanwege de onwil om iemand voor vast aan te willen nemen. En omdat het wel makkelijk is om structureel met tijdelijke contracten te werken in plaats van gewoon iemand voor vat in dienst te nemen en zo in feite misbruik te maken van de mogelijkheden die er zijn om mensen tijdelijk an het lijntje te houden.

Kuifjuh

Ongelezen bericht door Kuifjuh »

Dankjewel voor de reacties.

Hij werkt er nu 2 jaar, waarvan het eerste jaar als uitzendkracht.
Het is een kleiner bedrijf tot 50 werknemers waarvan zijn afdeling bestaat uit 5 werknemers.
Zijn collega's willen hem ook zeker niet missen.

We wachten af en ondertussen kijken we uit naar wat anders.
Maar dat is in deze arbeidsmarkt geen makkelijke.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Hmm, 2 jaar zal niet zo veel ontslagvergoeding opleveren en een rechtzaak om te mogen blijven zal misschien wel lukken, maar dan is de lol er wel af in zo'n klein bedrijf.

Gesloten