LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verbod op chemische bestrijdingsmiddelen

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
witte angora

Verbod op chemische bestrijdingsmiddelen

Ongelezen bericht door witte angora »

Op de site van Tuin en Landschap stond vanmorgen o.a. het volgende bericht:
Staatssecretaris Mansveld van Milieu wil een verbod voor alle professionele onkruidbestrijdingsmiddelen op verhardingen met ingang van november 2015. Aanvankelijk zou het verbod pas in 2018 ingaan. Voor particulieren komt er een algeheel verbod voor het gebruik van bestrijdingsmiddelen.

http://www.tuinenlandschap.nl/nieuws/70 ... al-in-2015
Er worden volgens het bericht wel een aantal uitzonderingen gemaakt, zoals voor parken, sport- en recreatieterreinen, en specifieke zaken zoals de eikenprocessierups.

Wat denken jullie, is dit een goede zaak? Als chemische bestrijdingsmiddelen niet meer mogen, hoe gaat onkruid in de toekomst dan bestreden worden? Wat voor mogelijkheden blijven er voor particulieren over?

bprosman

Re: Verbod op chemische bestrijdingsmiddelen

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat ik raar vind is dat er een uitzondering komt voor de eikenprcessierups en juist DIE heb ik nog nooit bestreden zien worden met bestrijdingsmiddelen maar altijd met een brander.
Ook "gewoon" onkruid (op de stoepen e.d.) zie je door de gemeente ook steeds vaker bestreden worden met een brander.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

witte angora schreef: Wat voor mogelijkheden blijven er voor particulieren over?
Ik ga altijd het onkruid te lijf met schoonmaakazijn, werkt perfect !

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

@ chocomelk: welke verhouding water/azijn gebruik je dan? Ik heb van dat heermoes (wat je op de foto ziet), het wordt er wel wat minder groen van, maar echt weg krijg ik het niet. Maar ik neem aan dat je azijn niet in de border strooit? Dan houdt je toch helemaal geen planten meer over?

Afbeelding

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Witte Angora, ik neem schoonmaakazijn met een geurtje (dan stinkt het niet zo erg) en dat
doe ik puur.
Wat ook heel goed werkt is schoonmaakazijn met flink wat zout erbij maar als je huisdieren hebt die in je tuin lopen is dat niet zo prettig voor hun voetzooltjes dus vandaar dat ik geen zout gebruik.
Wel moet het zeker een paar uur droog blijven nadat je het bespoten hebt met azijn, zodat het goed kan intrekken ook de stoepen worden er mooi schoon van geen groene stoep meer.
Dit doe ik zo al jaren.

Ik heb alles bestraat en allemaal bloempotten erop en die zet ik dan even aan de kant.

Kijk eens bij oma weet raad, daar zie je allerlei tips etc.
http://www.omaweetraad.com/

groenteman

Ongelezen bericht door groenteman »

betreffende het verbod op het gebruik van professionele bestrijdingsmiddelen o.a. op verhardingen is in 2012 een onderzoek van twee nederlandse universiteiten ( amsterdam en wageningen) gepubliceerd waaruit blijkt dat de toepassing van Roundup op verhardingen in totaliteit minder milieuschade geeft als de alternatieven zoals borstelen, branden en heet water. Bovendien zal dit verbod de nederlandse gemeentes op jaarbasis circa 100 miljoen euro extra kosten. Het lijkt mij niet logisch om dan de, aan strenge regels gebonden, toepassing van Roundup te verbieden.

groenteman

betreffende het algehele verbod op het gebruik van bestrijdingsmiddelen voor particulieren ;
mansveld noemt als alternatieven o.a. het gebruik van kokend water en chloor; over het gebruik van chloor als alternatief denk ik dat we als normaal denkende mensen niet eens hoeven te discussieren.
Over alternatieven zoals kokend water is onderzoek gedaan zoals je in mijn andere reactie kunt lezen.
Mansveld kijkt dus niet naar bestaande onderzoeken en al helemaal niet naar de gevolgen van zo een verbod; neemt niet weg dat ik wel denk dat het gebruik aan regels gebonden moet zijn.
Bij een totaal verbod gaan mensen alternatieven bedenken c.q. toepassen die veel gevaarlijker en/of meer milieuschade veroorzaken; zoals haar toepassing met chloor bijvoorbeeld. Mogelijk gaan mensen middelen in het buitenland kopen die hier helemaal niet zijn onderzocht en niet zijn toegelaten, op dit soort illegale toepassingen heb je dan geen enkele controle meer. Iedereen die in zijn huis last heeft van muizen, ratten, wespen, vliegen, mieren kan deze dan niet meer bestrijden met alle gevaar voor volksgezondheid door het overbrengen van ziektes of bijvoorbeeld mensen die allergisch zijn voor wespesteken. Ik verwacht dat er een tekort aan flats en appartementen zal onstaan omdat menig tuinliefhebber veel problemen niet meer kan bestrijden en liever in een flat gaat wonen. Veel planten zullen ten ondergaan aan insecten en schimmels en mos en onkruid in het gazon bestrijden mag niet meer. Mensen die een beetje landelijk wonen kunnen geen probleemonkruiden zoals distels en giftige onkruiden voor het vee zoals jacobskruiskuid meer aanpakken terwijl deze in toenemende mate een probleem vormen door het uitgeklede maaibeleid van bermen en degelijke; ik zie je al in het weiland staan met je fluitketeltje heet water om het jacobskruiskruid te bestrijden. Mansveld woont waarschijnlijk al in een appartement......... . De slakken vreten al je planten op. De buxus gaat kapot door schimmel of wordt opgevreten door de buxusmot. De mieren halen je terras onderste boven en gaan vervolgens binnenshuis in je keukenkastje op zoek naar voedsel. Binnenshuis is de stank van de urine en uitwerpselen van ratten en muizen niet meer te harden. De aardappelen in je moestuintje gaan dood door de aardappelziekte of de coloradokever; gelukkig kun je nog voedsel bij de supermarkt kopen omdat de boer nog mag spuiten. Verder zullen diverse bedrijven zoals welkoop- en boerenbondwinkels, tuincentra, bouwmarkten economisch schade lijden door het verbod op de middelen en de verkoop van planten zal afnemen. Het verbod is natuurlijk wel weer goed voor onze buurlanden omdat we dan daar de niet onderzochte giftigere middelen gaan kopen.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

witte angora schreef:@ chocomelk: welke verhouding water/azijn gebruik je dan? Ik heb van dat heermoes (wat je op de foto ziet), het wordt er wel wat minder groen van, maar echt weg krijg ik het niet. Maar ik neem aan dat je azijn niet in de border strooit? Dan houdt je toch helemaal geen planten meer over?

Afbeelding
De verhouding is bij mij zoek..kwestie kill and attack

Oftwel mieter de hele fles in me gisteren en ga over het onkruid puur!! Nou droogt goed op :wink:
En datvoor die 60 ct geloof ik....hoppa gaan...
Werkt goed...

groenteman

[Reactie op verwijderde reactie verwijderd door de Moderator]

Ik denk dat het voorstel van Ouwehand van de PVDD een betere oplossing is;
de toegelaten middelen alleen nog van achter de toonbank door deskundige, gecertificeerde mensen laten verkopen , net zoals bij vuurwerk en medicijnen.

F.van Holten

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Chocomelk schreef:[Off-topic reactie verwijderd]
8
Als jij gewoon je katten in je eigen tuin houd heb je geen last van zieke katten.
En terecht dat je buurman boos word ![/quote]

Wat gebruikt u buurman, ik wil dit graag weten, mijn buren laten hun katten uit in mijn tuin, zodoende.
En voor de tegels gebruik ik schoonmaak azijn, of veevoederzout.

Gesloten