ik zou graag horen of het volgende verhaal de normale gang van zaken is of dat de winkelier in gebreke blijft.
Woensdag (18 september 2013) zoekt mijn moeder (76) bij Pronto Spijkenisse een relaxstoel uit met elektrische bediening. De stoel kost Euro 900, heeft twee motoren, één voor de rugleuning en één voor de voetensteun en sta-op-functie.
Aangezien de stoel niet in het magazijn aanwezig is, spreken we af dat we de stoel de volgende dag komen halen, en betalen. Aanbetalen hoefde niet, dat was wel netjes. Thuisbezorgen kon ook maar dat kost Euro 35 extra omdat Pronto een afhaalformule is en zelf geen bezorgdienst heeft.
Donderdag (19 september 2013) stoel opgehaald, thuis in elkaar gezet, stoel getest, alles werkt, alleen de voetensteun hapert een beetje wanneer je hem uit laat klappen. Nieuwigheid, dachten we.
Vrijdag constateert mijn moeder dat er wel erg veel speling in de stoel zit. Ze dacht nog dat de poten niet allemaal op de grond stonden maar dat bleek wel het geval. Ze belt de winkel. Nee dat hoort niet. Om de speling te kunnen vergelijken met de stoel die in de showroom staat, is de meneer van de winkel daar in de stoel gaan zitten, mijn moeder thuis in haar stoel en hebben ze diverse functies van de stoel getest en ervaringen uitgewisseld. Iets voor in een film, maar dat terzijde.
De stoel van mijn moeder bleek aanmerkelijk meer speling te hebben. Tot overmaat van ramp viel tijdens dit "via de telefoon" testen van de stoel, de helft van het systeem uit. Alleen de rugleuning kon (en kan) nog heen er weer, de voetensteun beweegt helemaal niet. Helaas gebeurde dit net toen ze de sta-op-functie aan het testen waren en is de stoel in een tussenstand blijven hangen.
De meneer van de winkel spreekt af dat hij maandag (23 september 2013) komt kijken. Het eerste weekend dat de stoel in huis staat kan er niemand op zitten. Mijn moeder zit zolang op een tuinstoel, kijkend naar een stoel die nog het meest weg heeft van een elektrische stier.
Maandag (23 september 2013) de meneer komt langs en constateert dat het inderdaad niet werkt en dat er veel speling is. Hij neemt de afstandsbediening mee om te zien of daar het probleem zit. Later blijkt dat hij dit niet kan testen omdat de afstandsbediening niet past op de stoel in de showroom. De technische dienst moet gaan beslissen wat er gaat gebeuren. Woensdag weet hij meer. Mijn moeder geeft al aan dat zij geen genoegen neemt met een nieuwe stoel waar al aan moet worden geknutseld.
Woensdag (25 september 2013) De beslissing is geworden dat er een andere stoel moet komen. Het model gaat er bij de fabrikant uit dus het is nog even de vraag of er in een ander filiaal nog één staat. Zo niet, dan is alleen het showmodel nog aanwezig. Mijn moeder geeft aan alleen genoegen te nemen met het showmodel wanneer er iets aan de prijs wordt gedaan.
Donderdag (26 september 2013) Er is een nieuwe stoel in een filiaal in Utrecht. Het duurt 1 tot 1,5 week totdat de stoel in Spijkenisse is. We hadden niet verwacht na aanschaf van een nieuwe stoel nog 2,5 week op een tuinstoel te moeten zitten. Ze bellen zodra de stoel er is. Dan kunnen we hem komen HALEN?!
Is het niet logischer dat de stoel door de winkelier thuis wordt omgeruild?
Als een product niet bevalt en je wilt het retourneren dan kan ik mij voorstellen dat je zelf moet zien hoe de stoel weer bij de winkel komt. Maar als het gaat om een defect meubelstuk, een product dat je niet even onder je arm meeneemt, lijkt mij dat toch anders liggen?
Bedankt voor het lezen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)