LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vaste incassokosten en verbod op verkoop vorderingen

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Kernelizer
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2013 04:24

Vaste incassokosten en verbod op verkoop vorderingen

Ongelezen bericht door Kernelizer »

Hoi,

Het lijkt mij een fantastisch idee om de incassokosten vast te stellen ongeacht de hoogte van de vordering, de lengte van de betalingsachterstand. Verder lijkt het mij een goed idee bedrijven te verbieden vorderingen door te verkopen. Er is m.i. een hoop leed te besparen als vorderingen niet meer mogen door verkocht, een incassobedrijf heeft in de beginne niets te maken met de vordering en handelen uitsluitend uit eigen belang en met een winstoogmerk. Zij zijn er per definitie niet bij gebaat de schuldenaar te helpen en voor te lichten daar het hun bestaansrecht in het geding komt.

Anders gezegd pleit ik voor een verbod op incassobureau's en bedrijven uitsluitend hun eigen vorderingen laten innen om belangenconflicten te voorkomen. Het is pervers te denken dat er incassodirecteuren tonnen mee naar huis nemen gegenereerd uit incasso- administratie- en weet ik wat voor kosten. Geind bij mensen die het lastig vinden aan betalingsverpichtingen te voldoen.

Ik vraag me ook oprecht af waarom mensen voor een incassobureau gaan werken als je ook aan de kant van de kredietbank of andere voorlichting of preventie instantie.

Ik weet het het is niet reeel, maar toch.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vaste incassokosten en verbod op verkoop vorderingen

Ongelezen bericht door sjohie »

Kernelizer schreef:Hoi,

Het lijkt mij een fantastisch idee om de incassokosten vast te stellen ongeacht de hoogte van de vordering, de lengte van de betalingsachterstand. Verder lijkt het mij een goed idee bedrijven te verbieden vorderingen door te verkopen. Er is m.i. een hoop leed te besparen als vorderingen niet meer mogen door verkocht, een incassobedrijf heeft in de beginne niets te maken met de vordering en handelen uitsluitend uit eigen belang en met een winstoogmerk. Zij zijn er per definitie niet bij gebaat de schuldenaar te helpen en voor te lichten daar het hun bestaansrecht in het geding komt.

Anders gezegd pleit ik voor een verbod op incassobureau's en bedrijven uitsluitend hun eigen vorderingen laten innen om belangenconflicten te voorkomen. Het is pervers te denken dat er incassodirecteuren tonnen mee naar huis nemen gegenereerd uit incasso- administratie- en weet ik wat voor kosten. Geind bij mensen die het lastig vinden aan betalingsverpichtingen te voldoen.

Ik vraag me ook oprecht af waarom mensen voor een incassobureau gaan werken als je ook aan de kant van de kredietbank of andere voorlichting of preventie instantie.

Ik weet het het is niet reeel, maar toch.
Of het reëel is weet ik niet, maar ik vind het wel wat eenzijdig. Die incassokosten ontstaan niet door de bedrijven waar je zo op afgeeft.

En waarom zou een directeur van toevallig een incassobureau niet een passend salaris mogen ontvangen? Als we op deze subjectieve manier salarissen gaan vaststellen wordt het 1 grote janboel natuurlijk.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Vaste incassokosten en verbod op verkoop vorderingen

Ongelezen bericht door kokka »

mensen die het lastig vinden aan betalingsverpichtingen te voldoen
Als we nu eens met z'n allen gewoon wel onze betalingsverplichtingen nakomen, dan houden die grote boze incassobureaus vanzelf op te bestaan.
Wat denk je dat er gebeurt als elke ondernemer zelf achter zijn centjes aanmoet? De uren die hij daar in moet stoppen moet hij wel terug verdienen, dus alles wordt gewoon duurder. Dan draaien de mensen die wel normaal hun rekeningen betalen voor de nalatigheid van anderen op.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Vaste incassokosten en verbod op verkoop vorderingen

Ongelezen bericht door Jefdus »

Inderdaad, het lijkt mij ook een veel beter idee als iedereen gewoon op tijd zijn rekeningen betaalt...

firoec
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2008 22:35

Re: Vaste incassokosten en verbod op verkoop vorderingen

Ongelezen bericht door firoec »

Automatische incasso moet je alleen gebruiken net als vroeger door een incassoformulier in te vullen en getekend terug zenden of persoonlijk afgeven.Dat je mondeling je accoord kan geven aan een bedrijf vind ik erg gevaarlijk.Wanneer je het niet mee eens bent met een incasso op je rekening en dit meld aan het bedrijf kunnen ze vaak moeilijk doen,hun argument is u heeft toegestemd in een automatische incasso.Het kan daarom heel lang duren eer je in je gelijk wordt gesteld.Met internetbankieren is het dan wat minder moeilijk want je storneer gewoon het incassobedrag,maar er zijn nog genoeg mensen die geen ib hebben.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Vaste incassokosten en verbod op verkoop vorderingen

Ongelezen bericht door kokka »

firoec schreef:Automatische incasso moet je alleen gebruiken net als vroeger door een incassoformulier in te vullen en getekend terug zenden of persoonlijk afgeven.Dat je mondeling je accoord kan geven aan een bedrijf vind ik erg gevaarlijk.Wanneer je het niet mee eens bent met een incasso op je rekening en dit meld aan het bedrijf kunnen ze vaak moeilijk doen,hun argument is u heeft toegestemd in een automatische incasso.Het kan daarom heel lang duren eer je in je gelijk wordt gesteld.Met internetbankieren is het dan wat minder moeilijk want je storneer gewoon het incassobedrag,maar er zijn nog genoeg mensen die geen ib hebben.
je kan ook gewoon naar je lokale bank filiaal gaan om te storneren, daar heb je geen Internetbankieren voor nodig.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vaste incassokosten en verbod op verkoop vorderingen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik heb een nog beter plan: als je niet kunt betalen moeten bedrijven het gewoon kwijtschelden. Dan heb je helemaal geen incassobureau's meer nodig. Sommige problemen zijn zo makkelijk op te lossen....

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vaste incassokosten en verbod op verkoop vorderingen

Ongelezen bericht door ArneLH »

Als alles gratis wordt aangeboden bespaar je ook nog de kosten van het factureren ;)

marjoboon
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:54

Re: Vaste incassokosten en verbod op verkoop vorderingen

Ongelezen bericht door marjoboon »

Hoezo niet reëel? Er zijn al regeltjes, zie http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=14 en werkelijk, die oude opgeleide juristen die nog in oude talen spreken, omdat er wetten bestaan uit die tijd ... als de koning dit zou weten ... slaapt ie beter

Gesloten