| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gezwollen batterij Iphone 4s, Geen garantie bij telfort?
-
gjpvanderlinden
Gezwollen batterij Iphone 4s, Geen garantie bij telfort?
de glazen achterkant van mijn 1,5 jaar oude Iphone is vorige week gesprongen, terwijl hij op tafel lag. Ik vermoedde dat de batterij opgezwollen was en ben naar de apple store gegaan. Zij hebben bevestigd dat dit inderdaad het geval was. Omdat ik de telefoon bij Telfort heb aangeschaft en apple als productent maar 1 jaar garantie heeft, hebben zij mij aangeraden om het toestel bij telfort in te leveren.
Dat heb ik dan ook gedaan.
Nu krijg ik een brief binnen van telfort dat het toestel niet binnen de garantie valt (schijnbaar is het mijn schuld dat de batterij opgezwollen is) en dat ik ofwel voor 703,01 euro een nieuwe kan krijgen of mijn eigen telefoon voor 39,70 terug kan krijgen (met een alsmaar opzwellende batterij en risico op ontploffing).
In de telfort winkel kunnen ze me pas maandag kunnen helpen omdat de reparatie afdeling niet geopend is in het weekend. Ook de telefonische klantenservice (met een persoon die zijn naam niet wilde herhalen, zodat ik deze kon opschrijven) was niet van veel hulp en vertelden me dat ze niets konden doen en dat ik maar een second opinion moest aanvragen bij een ander bedrijf.
Al met al is de manier waarop telfort met deze situatie omgaat vreemd. Wat is de beste manier om hier mee om te gaan?
Dat heb ik dan ook gedaan.
Nu krijg ik een brief binnen van telfort dat het toestel niet binnen de garantie valt (schijnbaar is het mijn schuld dat de batterij opgezwollen is) en dat ik ofwel voor 703,01 euro een nieuwe kan krijgen of mijn eigen telefoon voor 39,70 terug kan krijgen (met een alsmaar opzwellende batterij en risico op ontploffing).
In de telfort winkel kunnen ze me pas maandag kunnen helpen omdat de reparatie afdeling niet geopend is in het weekend. Ook de telefonische klantenservice (met een persoon die zijn naam niet wilde herhalen, zodat ik deze kon opschrijven) was niet van veel hulp en vertelden me dat ze niets konden doen en dat ik maar een second opinion moest aanvragen bij een ander bedrijf.
Al met al is de manier waarop telfort met deze situatie omgaat vreemd. Wat is de beste manier om hier mee om te gaan?
Re: Gezwollen batterij Iphone 4s, Geen garantie bij telfort?
Wat is er vreemd aan de constatering van Telfort dat het euvel niet binnen de garantie valt?
U zoekt gewoon naar mensen die het eens zijn met uw mening.
Er rest u inderdaad niets anders dan een second opinion, die u zelf dient te betalen.
Telfort heeft gewoon een punt, bewijslast ligt bij u...
U zoekt gewoon naar mensen die het eens zijn met uw mening.
Er rest u inderdaad niets anders dan een second opinion, die u zelf dient te betalen.
Telfort heeft gewoon een punt, bewijslast ligt bij u...
Wellicht is het zelf vervangen van de accu een uiterste optie. Hoe dat moet is hier te vinden: http://www.ifixit.com/Guide/Installing+ ... ery/7111/1gjpvanderlinden schreef:Nu krijg ik een brief binnen van telfort dat het toestel niet binnen de garantie valt (schijnbaar is het mijn schuld dat de batterij opgezwollen is) en dat ik ofwel voor 703,01 euro een nieuwe kan krijgen of mijn eigen telefoon voor 39,70 terug kan krijgen (met een alsmaar opzwellende batterij en risico op ontploffing).
Het lijkt er op dat Telfort zich verschuilt achter de eigen garantievoorwaarden. Dat neemt niet weg dat u wellicht een beroep zou kunnen doen op het conformiteitsbeginsel van 7:17 BW. Een opzwellende batterij duidt op een productiefout en niet op (normale) slijtage. U kunt mogelijk een beroep doen op de wettelijke garantie.
Mooi verhaal maar Telfort heeft e.e.a. al uitgelegd, die gaan echt niets aanpassen.
-
gjpvanderlinden
Het vreemde is dat garantie gaat over een productiefout en iets wat buiten mijn schuld om gebeurt. Volgens het Europees consumenten recht heb je twee jaar garantie op producten. Nederland heeft dit iets anders overgenomen, in de zin dat een product aan verwachtingen moet voldoen qua levensduur. Van een telefoon bij een abonnement van twee jaar mag je dit toch wel verwachten.
Verder heb ik van Telfort niets gehoord over waarom dit euvel buiten de garantie valt, noch wat er mis is met het toestel. Er is dus niets uitgelegd, geen schaderapport.
Dit zou ik toch ten minste willen weten.
Verder heb ik van Telfort niets gehoord over waarom dit euvel buiten de garantie valt, noch wat er mis is met het toestel. Er is dus niets uitgelegd, geen schaderapport.
U heeft het over levensduur, maar een opgezwollen batterij duidt op een productiefout en niet op een gevolg van slijtage door normaal gebruik. U had redelijkerwijs mogen verwachten dat bij het aangaan van de overeenkomst met Telfort deze fout niet aanwezig was in het product. Daarmee voldoet Telfort niet aan de overeenkomst van 7:17 BW. Tevens lijkt het er op dat Telfort de overeenkomst niet wenst na te komen. In dat geval rest nog slechts één van de in art 7:22 BW genoemde mogelijkheden.gjpvanderlinden schreef:Het vreemde is dat garantie gaat over een productiefout en iets wat buiten mijn schuld om gebeurt. Volgens het Europees consumenten recht heb je twee jaar garantie op producten. Nederland heeft dit iets anders overgenomen, in de zin dat een product aan verwachtingen moet voldoen qua levensduur. Van een telefoon bij een abonnement van twee jaar mag je dit toch wel verwachten.
-
HTCHenk007
Volgens mij duidt een opgezwolle batterij meer op vloeistof contact, maar hebben ze daar geen bewijzen (foto's) van dan zou je sterk kunnen staan.
Second opinion aanvragen bij een externe onafhankelijke partij zoals eerder gesuggereerd lijkt mij dan wel zinvol.
Mocht Telfort wel bewijs hebben van vloeistof/schade dan ben ik bang dat het lastig gaat worden.
MVG,
Henk
Second opinion aanvragen bij een externe onafhankelijke partij zoals eerder gesuggereerd lijkt mij dan wel zinvol.
Mocht Telfort wel bewijs hebben van vloeistof/schade dan ben ik bang dat het lastig gaat worden.
MVG,
Henk
Daarvoor zitten er sensors in de iPhone.Mocht Telfort wel bewijs hebben van vloeistof/schade dan ben ik bang dat het lastig gaat worden.
Heb je niet toevallig een Chinese hakkietakkie lader gebruikt? Apple is juist deze week begonnen met een actie waarbij je korting krijgt op een echte lader, als je zo'n kloon-ding inlevert. Dit omdat er met van die nep-laders nogal serieuze ongelukken zijn gebeurd, denk aan doden door elektrocutie en ik meen ook schade aan accu's.
-
gjpvanderlinden
Geen chinese lader gebruikt, gewoon standaard. Ik heb nu meer uitleg gekregen:
Vochtschade heeft alles veroorzaakt. De telefoon is nooit echt nat geworden, maar hardlopen met zo'n telefoonband, wintersporten met telefoon in binnenzak, zoiets zal het dan wel zijn geweest.
Natuurlijk komt er vocht in de telefoon gedurende z'n leven. Maarja, ik ga nu naar de applestore waar ze me voor 200 euro een nieuwe geven.
Over een paar maandjes naar de applestore om daar een nieuwe telefoon/contract te halen. Zij bieden fantastische service, en direct.
Vochtschade heeft alles veroorzaakt. De telefoon is nooit echt nat geworden, maar hardlopen met zo'n telefoonband, wintersporten met telefoon in binnenzak, zoiets zal het dan wel zijn geweest.
Natuurlijk komt er vocht in de telefoon gedurende z'n leven. Maarja, ik ga nu naar de applestore waar ze me voor 200 euro een nieuwe geven.
Over een paar maandjes naar de applestore om daar een nieuwe telefoon/contract te halen. Zij bieden fantastische service, en direct.
Ik blijf dit onzin argumenten vinden. Een telefoon is gemaakt om mee naar buiten te gaan. Uiteraard niet mee douchen, zwemmen of in de stortregen. Maar hardlopen of een warme binnezak moet ie tegen kunnen.gjpvanderlinden schreef:Geen chinese lader gebruikt, gewoon standaard. Ik heb nu meer uitleg gekregen:
Als ik jouw was zou ik een waterdichte smartphone overwegen. Bijvoorbeeld een Samsung galaxy s4 active of Sony experia z. Deze kun je zelfs tot 30 minuten onderdompelen in water!
Ben je gelijk van de apple / iphone troep verlost.
Ik zou als ik jouw was echt GRATIS vervanging eisen van Apple. Het door jou beschreven probleem is een gekend probleem, en Apple heeft in de VS rechtzaken verloren wegens niet bewezen vochtschade.
Misschien helpt dit je:
http://webwereld.nl/hardware/77922-appl ... 53-miljoen
Misschien helpt dit je:
http://webwereld.nl/hardware/77922-appl ... 53-miljoen
Nogmaals, bij vochtschade kleuren er 2 sensors (van buiten uit zichtbaar) rood , altijd foto's maken van deze sensors voor je het toestel opstuurt, ben je gelijk van de discussie af. Hier zou je om foto-bewijs kunnen vragen maar omdat het toestel niet meer in je bezit is moeilijk te bewijzen dat het dan om jouw toestel gaat naatuurlijk.wegens niet bewezen vochtschade.
Jaja, maar die verklikkers kan iedereen laten verkleuren door bijvoorbeeld in zeer vochtige lucht te zijn. Of je staat in de buurt van iets dat stoom blaast.En dat rood worden kan uiteraard bij 10% vocht maar ook bij 99% vocht, dus echt betrouwbaar is het niet.bprosman schreef:Nogmaals, bij vochtschade kleuren er 2 sensors (van buiten uit zichtbaar) rood , altijd foto's maken van deze sensors voor je het toestel opstuurt, ben je gelijk van de discussie af. Hier zou je om foto-bewijs kunnen vragen maar omdat het toestel niet meer in je bezit is moeilijk te bewijzen dat het dan om jouw toestel gaat naatuurlijk.wegens niet bewezen vochtschade.
Krijg daar ook wel een beetje het "Wij van WC eend gevoel bij" , het interne laadcircuit van de telefoon is verantwoordelijk voor de juiste laadstroom en is vrij tolerant mbt wat er aan de ingang aangeboden wordt. Wat kwaliteit betreft van laders mag Apple ook wel eens de hand in eigen boezem steken, mijn dochter is inmiddels aan haar derde MacBook lader waarvan het kabeltje net achter de "Magsafe" begint te "spetteren" en te vonken. Dit wordt dan iedere keer wel onder garantie opgelost maar handig is het niet.Heb je niet toevallig een Chinese hakkietakkie lader gebruikt? Apple is juist deze week begonnen met een actie waarbij je korting krijgt op een echte lader, als je zo'n kloon-ding inlevert. Dit omdat er met van die nep-laders nogal serieuze ongelukken zijn gebeurd, denk aan doden door elektrocutie en ik meen ook schade aan accu's.
Vochtschade is de favoriete smoes van telefoonwinkels en fabrikanten van dergelijke toestellen om onder de garantie uit te komen. Het opzwellen van lithium ion accu's wordt meestal veroorzaakt door een chemische reactie in de batterij die het gevolg is van een te hoge laadtemperatuur.gjpvanderlinden schreef:Vochtschade heeft alles veroorzaakt. De telefoon is nooit echt nat geworden, maar hardlopen met zo'n telefoonband, wintersporten met telefoon in binnenzak, zoiets zal het dan wel zijn geweest. Natuurlijk komt er vocht in de telefoon gedurende z'n leven. Maarja, ik ga nu naar de applestore waar ze me voor 200 euro een nieuwe geven.
Kleine correctie: Li-On accu kunnen alleen maar opzwellen door een chemische reaktie. Vaak is inderdaad de laadspanning te hoog waardoor alles net wat te warm wordt. En ja, het zou er tegen moeten kunnen. Autoladers zijn overigens vaak de oorzaak bij iPhones...Wim2007 schreef:... Het opzwellen van lithium ion accu's wordt meestal veroorzaakt door een chemische reactie in de batterij die het gevolg is van een te hoge laadtemperatuur.
Hallo!
Ik heb precies hetzelfde gehad. Ook ik had een iPhone (iPhone 4) gekregen bij een abonnement via Telfort. Al na slechts 3,5 maanden ging de batterij steeds snel leeg.
Toen ik hiermee naar de winkel ging werd mij verteld dat dit normaal was voor een iPhone. Nou ik vind het niet normaal dat een batterij bij géén gebruik slechts maximaal 10 uur mee gaat en bij gebruik ( Gamen/whatsapp/email) slecht 1 tot 1.5 uur. Ik ben vervolgens naar een reparatie winkel hier uit de buurt gegaan. Deze beste man heeft mij iPhone open gemaakt. Toen de achterkant er af lag kon je zien dat de accu een bolle vorm had, zeg maar een beetje opgeblazen. Ik kon in deze winkel een nieuwe accu er in laten zetten voor 79,95 euro. Dit vond ik erg duur en bedacht dat ik dit zelf ook wel zou moeten kunnen doen.
Ik ben vervolgens op internet opzoek gegaan naar een betrouwbare website die accu's/ batterijen voor de iPhone verkoop. ( deze zijn gemakkelijk te vinden via Google)
Vervolgens heb ik met behulp van deze site de iPhone accu kunnen vervangen. Hier staat stap voor stap in het Nederlands beschreven hoe je de batterij van een iPhone 4/4s vervangt.
Om een lang verhaal kort te maken heb ik voor ongeveer 15 euro - inclusief schroevendraaier- mijn batterij voor de iPhone kunnen vervangen. Ik raad jou hetzelfde aan ipv in een rompslomp terecht te komen van de grote telecom providers en haar verzekeringsvriendjes.
Succes er mee!
Ik heb precies hetzelfde gehad. Ook ik had een iPhone (iPhone 4) gekregen bij een abonnement via Telfort. Al na slechts 3,5 maanden ging de batterij steeds snel leeg.
Toen ik hiermee naar de winkel ging werd mij verteld dat dit normaal was voor een iPhone. Nou ik vind het niet normaal dat een batterij bij géén gebruik slechts maximaal 10 uur mee gaat en bij gebruik ( Gamen/whatsapp/email) slecht 1 tot 1.5 uur. Ik ben vervolgens naar een reparatie winkel hier uit de buurt gegaan. Deze beste man heeft mij iPhone open gemaakt. Toen de achterkant er af lag kon je zien dat de accu een bolle vorm had, zeg maar een beetje opgeblazen. Ik kon in deze winkel een nieuwe accu er in laten zetten voor 79,95 euro. Dit vond ik erg duur en bedacht dat ik dit zelf ook wel zou moeten kunnen doen.
Ik ben vervolgens op internet opzoek gegaan naar een betrouwbare website die accu's/ batterijen voor de iPhone verkoop. ( deze zijn gemakkelijk te vinden via Google)
Vervolgens heb ik met behulp van deze site de iPhone accu kunnen vervangen. Hier staat stap voor stap in het Nederlands beschreven hoe je de batterij van een iPhone 4/4s vervangt.
Om een lang verhaal kort te maken heb ik voor ongeveer 15 euro - inclusief schroevendraaier- mijn batterij voor de iPhone kunnen vervangen. Ik raad jou hetzelfde aan ipv in een rompslomp terecht te komen van de grote telecom providers en haar verzekeringsvriendjes.
Succes er mee!
-
Davidoff2013
Dat is inderdaad een standaard argument tegenwoordig!HTCHenk007 schreef:Volgens mij duidt een opgezwolle batterij meer op vloeistof contact, maar hebben ze daar geen bewijzen (foto's) van dan zou je sterk kunnen staan.
MVG,
Henk