LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV-schuld door lerarenbeurs

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
Hans102
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 okt 2013 20:57

OV-schuld door lerarenbeurs

Ongelezen bericht door Hans102 »

Afgelopen 2 jaar heb ik een studie afgerond met behulp van een lerarenbeurs. Hierbij kreeg ik 2.006,40 om mijn studiekosten te dekken. Doordat ik nog mijn OV kon gebruiken, heb ik dit gedurende 15 maanden ook gedaan. Blijkbaar mag dit niet wanneer je gebruik maakt van de lerarenbeurs en nu mag ik meer dan 2000 euro terugbetalen wegens onrechtmatig gebruik OV, ofwel een OV-schuld.
Zelf was ik niet op de hoogte dat ik geen OV jaarkaart mocht gebruiken en ben in de periode van 15 maanden ook nooit erop geattendeerd door DUO.

Ik kan bezwaarschrift indienen, heeft iemand enig idee of ik hiermee kans maak op kwijtschelding van mijn OV-schuld?

Groet,
Hans

Dextertje
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 okt 2013 12:17

Re: OV-schuld door lerarenbeurs

Ongelezen bericht door Dextertje »

Het recht op het gebruik van de OV-chipkaart voor studenten is gekoppeld aan het recht op studiefinanciering. Zodra het recht hierop eindigt, dient de gebruiker deze zelf stop te zetten. Daarnaast moet ook het stopzet product worden opgehaald bij de automaat om het product daadwerkelijk van de kaart te halen (dit was zo tot 1 december 2012). Een lerarenbeurs valt niet onder de regeling studiefinanciering en van recht op OV kan dus geen sprake zijn. De kans dat een bezwaarschrift zal slagen omdat u dit niet wist lijkt mij zeer klein.

Dat het OV product op de chipkaart stopgezet moet worden, wordt wel degelijk door Duo gecommuniceerd. Via brieven en de website wordt altijd aangegeven dat vooral niet moet worden vergeten om het OV product stop te zetten. Is hier geen correspondentie over gestuurd vanuit Duo danwel vanuit het OV-chipbedrijf op Duo briefpapier? Of anders online via Mijn Duo?

Bezwaar indienen kan natuurlijk altijd maar ik zou eerst de klantenservice bellen om te vragen welke brieven en informatie u hierover heeft gehad. Eventueel kunnen zij brieven nasturen. Als blijkt dat u dit had kunnen/moeten weten is een bezwaar natuurlijk kansloos.

groeten,

Dextertje

Hans102
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 okt 2013 20:57

Re: OV-schuld door lerarenbeurs

Ongelezen bericht door Hans102 »

Hoi Dexter,

Ik zag dat je gereageerd had op mijn bericht. Om even iets duidelijker te zijn, ik heb mijn OV-jaarkaart aangevraagd, omdat ik nog 15 maanden mijn OV mocht gebruiken van DUO. Hierbij wisten hun niet dat ik gebruik maakte van de lerarenbeurs (dit is weer een aparte afdeling van DUO). Ik heb hierdoor dus nooit een brief gekregen dat ik mijn OV moest opzeggen, enkel na de 15 maanden (dit heb ik toen ook gedaan).
Tijdens mijn studie ging ik er vanuit dat dit een rechtmatige manier van reizen was, echter vertelde de mevrouw van de afdeling lerarenbeurs dat een OV-jaarkaart onder studiefinanciering valt en ik daarom of 2 jaren mijn lerarenbeurs 2000 + 2000 euro=4000 moet terugbetalen of mijn 15 maanden OV x 136 =2000.

Ik begrijp dat wat ik heb gedaan fout was, aangezien OV dus onder studiefinanciering valt, maar ik heb hier nooit iets over gehoord. Ik heb mijn OV en nul-lening gedurende mijn studie aangevraagd en gekregen, terwijl ik toen al stond ingeschreven als student met een lerarenbeurs.

Denk jij dat een bezwaarschrift schrijven succesvol kan zijn?

Groeten,
Hans

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: OV-schuld door lerarenbeurs

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Hans102 schreef: Denk jij dat een bezwaarschrift schrijven succesvol kan zijn?
Doet dat er iets toe? Schrijf je een bezwaarschrift dan maak je een kans. Doe je dat niet dan ook geen kans.

Of vind jij een postzegel te duur?

Dextertje
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 okt 2013 12:17

Re: OV-schuld door lerarenbeurs

Ongelezen bericht door Dextertje »

Hans102 schreef:Hoi Dexter,

Ik zag dat je gereageerd had op mijn bericht. Om even iets duidelijker te zijn, ik heb mijn OV-jaarkaart aangevraagd, omdat ik nog 15 maanden mijn OV mocht gebruiken van DUO. Hierbij wisten hun niet dat ik gebruik maakte van de lerarenbeurs (dit is weer een aparte afdeling van DUO). Ik heb hierdoor dus nooit een brief gekregen dat ik mijn OV moest opzeggen, enkel na de 15 maanden (dit heb ik toen ook gedaan).
Tijdens mijn studie ging ik er vanuit dat dit een rechtmatige manier van reizen was, echter vertelde de mevrouw van de afdeling lerarenbeurs dat een OV-jaarkaart onder studiefinanciering valt en ik daarom of 2 jaren mijn lerarenbeurs 2000 + 2000 euro=4000 moet terugbetalen of mijn 15 maanden OV x 136 =2000.

Ik begrijp dat wat ik heb gedaan fout was, aangezien OV dus onder studiefinanciering valt, maar ik heb hier nooit iets over gehoord. Ik heb mijn OV en nul-lening gedurende mijn studie aangevraagd en gekregen, terwijl ik toen al stond ingeschreven als student met een lerarenbeurs.

Denk jij dat een bezwaarschrift schrijven succesvol kan zijn?

Groeten,
Hans
Je zegt dat je van Duo nog 15 maanden gebruik mocht maken van je OV. Hoe kom je aan deze informatie? Heb je hiervoor de klantenservice aan de lijn gehad?

Ook geef je aan dat je gekregen hebt wat je hebt aangevraagd. Er wordt inderdaad pas later gecontroleerd of je wel aan de voorwaarden voldoet. Je bent dus ook zelf verantwoordelijk om de juiste regeling aan te vragen. Ik adviseer nogmaals om de klantenservice te bellen en duidelijk te vragen wat er nu precies gebeurd is en waarom er pas zo laat geconstateerd is dat je geen recht had op een nul-lening + OV.

Als je wat meer op schrift wil hebben zou ik een email sturen naar [email protected], schrijf anders in ieder geval de naam van de medewerker op die je helpt.

Zorg gewoon dat je zoveel mogelijk informatie krijgt over wat er precies is gebeurd, dan kan je zelf wel enigzins inschatten hoe groot je kans is bij een bezwaar. Maar niet geschoten is altijd mis....zoals Harrie Kierie ook al aangaf.

RickB90
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2015 13:39

Re: OV-schuld door lerarenbeurs

Ongelezen bericht door RickB90 »

Hallo,

Is de kwestie uiteindelijk opgelost?
Op dit moment zit ik in een soortgelijke situatie.

Groeten Rick

Gesloten