LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overzicht begrijpen Brand New Day

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Binnetie

Overzicht begrijpen Brand New Day

Ongelezen bericht door Binnetie »

Ik heb sinds 1 mei 2012 een soort van 'sparen voor de toekomst/aanvulling op pensioen rekening' afgesloten bij Brand New Day. Ik had een woekerpolis die via een financieel adviseur omgezet is naar Brand New Day.

Ik spaar elke maand 50 euro en de bedragen worden elke maand voor 45% belegd in obligaties en 55% in aandelen. Ik heb ongeveer €2250,- euro (na aftrek van kosten van de adviseur) laten storten.

Ik vraag me nu alleen af hoe ik de resultaten moeten interpreteren:

Zie bijvoorbeeld dit overzicht:

Afbeelding

Wat betekent nu de inleg precies? En de ontrekkingen? Neem aan dat dit de gemaakte kosten zijn.
De nieuwe inleg komende maand wordt voor 50%-50% belegd.

Kan iemand mij helpen dit beter te begrijpen?

Edit: ik zie dat de afbeelding enigszins kleiner is geworden, blauw betekent inleg en groen betekent waarde.

GJvdZ

Re: Overzicht begrijpen Brand New Day

Ongelezen bericht door GJvdZ »

020 – 7585310 lijkt me het beste. Dan kunnen ze het uit de eerste hand vertellen ipv dat wij gaan speculeren over wat het precies betekent zonder dat we de details kennen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Blijkbaar heeft het voortijdig stopzetten (en overboeken) van de lopende polis je zo'n €750 gekost. Daar zal wel zo'n 200 of 300 voor BND in zitten en de rest is waarschijnlijk boete voor de oude verzekeraar. In totaal ben je nu, met de normale aankoop en beheerskosten, dus 771 aan kosten kwijt.

Dan is er ong 2200 overgebleven als eerste storing plus 800 aan periodieke stortingen, maakt €2998 in totaal aan waarde die je erin hebt gestort. (met die 771 onttrekking erbij kom je dan op 3769 uit).

Dan heb je nog ong. 9,5% rendement behaald over die 2998 (waarbij over de latere stortingen natuurlijk minder rendement is behaald omdat die korter hebben kunnen renderen) en dan kom je uit op een huidige waarde van 3243.

Vraag ik me wel af waarom je naar een bedrijf als BND gaat als je blijkbaar eigenlijk niet weet wat alles betekent en waar het over gaat.

BrandNewDay

Ongelezen bericht door BrandNewDay »

Beste Binnetie,

Sorry voor de late reactie, wij zien jouw posting pas nu. Vanzelfsprekend leggen wij alle gegevens in jouw klantdomein graag uit.

De onttrekking van EUR 771 bestaat uit 2 bedragen. Enerzijds zijn dit de kosten van het advies. De hoogte hiervan heb je afgesproken met jouw adviseur. Toen jouw polis was overgeboekt, hebben wij de rekening voor jouw adviseur verrekend en het bedrag overgemaakt naar jouw adviseur. Dit zijn dus geen kosten die je aan Brand New Day hebt betaald, het volledige bedrag is naar jouw adviseur gegaan. Anderzijds is er dividendbelasting ingehouden. De beleggingsfondsen waar je in belegt keren dividend uit. Omdat het een niet-fiscaal gefaciliteerde rekening is, wordt dividendbelasting ingehouden. Dit maken wij over naar de belastingdienst. Je kunt dit dividend overigens bij je belastingaangifte weer terugvorderen. Als je wilt weten hoe: bel of mails ons gerust even. Over het geld op jouw rekening heb je een tijdgewogen rendement gemaakt van 9,49%.

In het vak onderaan kun je trouwens zien welke kosten je aan ons betaalt. Hier staan de stortingskosten en beheerkosten van de beleggingsfondsen over die periode. Linksboven kun je een periode (de hele periode of een bepaald jaar) selecteren waarvan je de kosten wilt zien.

Omdat dit openbaar is, vermeld ik niet alle rekeningdetails. Als je ons belt op 020-7585310 of een e-mail stuurt op [email protected] leggen we natuurlijk alles graag gedetailleerd uit.

Met vriendelijke groet,

Olav Pannenborg
Brand New Day

Binnetie

Ongelezen bericht door Binnetie »

Klinkt allemaal heel erg helder, bedankt Olav!
Het bedrag wat naar de adviseur is overgemaakt klopt dat heb ik destijds met hem afgesproken i.v.m. de werkzaamheden die hij heeft bij het omzetten van de woekerpolis die ik had naar BND.

Ik zal contact opnemen met de klantenservice. Met name het stukje wat ik kan terugvorderen van de belastingdienst was ik nog niet van op de hoogte.

Gesloten