LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vodafone, gebrekkige informatie bij telefonische verkoop
Vodafone, gebrekkige informatie bij telefonische verkoop
3 jaar lang betaalde ik maandelijks een vast bedrag van 30 euro voor mijn Vodafone USB abonnement. Dit abonnement hield in dat ik tot een internetgebruik van 1 GB een bepaalde snelheid zou hebben. Na het overschrijden van 1 GB zou mijn snelheid worden verlaagd.
Het ging om een jaarcontract, maar deze werd automatisch verlengd. Dus 3 jaar lang heb ik onder dit systeem een abonnement gehad.
Afgelopen maand besloot ik om financiële redenen te kijken of ik geen lager en goedkopere bundel kon krijgen en nam telefonisch contact op met Vodafone. Telefonisch sloot ik op 20-09-2013 het Start abonnement af voor 500 MB, waarbij ik, was mijn veronderstelling, minder zou gaan betalen.
Ik had de indruk dat ik nog steeds een vast bedrag per maand ging betalen en dat na 500 MB mijn snelheid zou worden verlaagd. Tijdens deze overeenkomst op afstand is mij nooit verteld dat ik zowel een vast bedrag per maand kwijt zou zijn voor een bundel van 500 MB PLUS dat er nog een extra tarief bij zou komen voor iedere Mb die ik boven 500 MB zou verbruiken! Dit is gemakkelijk na te gaan, aangezien het gesprek is opgenomen.
Was mij dat verteld, dan had ik:
a) het abonnement nooit afgesloten, ofwel
b) mijn internetgedrag hierop aangepast.
Groot was mijn schrik dan ook toen ik gister een sms kreeg van Vodafone dat mijn rekening inmiddels 130 euro bedraagt . Mijn internetgedrag is niet anders dan de afgelopen 3 jaar, maar de kosten onder dit nieuwe abonnement vallen vele malen hoger uit. Bizar is, dat wanneer ik mijn oude abonnement niet zou hebben opgezegd, ik nog steeds een vast bedrag van 30 euro per maand zou zijn kwijt geweest, met hetzelfde internetgedrag. In plaats van goedkoper uit te zijn , ben ik nu duurder uit dan ooit.
Kan ik van deze overeenkomst af, aangezien ik hem ben aangegaan onder onjuiste veronderstellingen/ gebrekkige informatie over de prijs?
Het ging om een jaarcontract, maar deze werd automatisch verlengd. Dus 3 jaar lang heb ik onder dit systeem een abonnement gehad.
Afgelopen maand besloot ik om financiële redenen te kijken of ik geen lager en goedkopere bundel kon krijgen en nam telefonisch contact op met Vodafone. Telefonisch sloot ik op 20-09-2013 het Start abonnement af voor 500 MB, waarbij ik, was mijn veronderstelling, minder zou gaan betalen.
Ik had de indruk dat ik nog steeds een vast bedrag per maand ging betalen en dat na 500 MB mijn snelheid zou worden verlaagd. Tijdens deze overeenkomst op afstand is mij nooit verteld dat ik zowel een vast bedrag per maand kwijt zou zijn voor een bundel van 500 MB PLUS dat er nog een extra tarief bij zou komen voor iedere Mb die ik boven 500 MB zou verbruiken! Dit is gemakkelijk na te gaan, aangezien het gesprek is opgenomen.
Groot was mijn schrik dan ook toen ik gister een sms kreeg van Vodafone dat mijn rekening inmiddels 130 euro bedraagt . Mijn internetgedrag is niet anders dan de afgelopen 3 jaar, maar de kosten onder dit nieuwe abonnement vallen vele malen hoger uit. Bizar is, dat wanneer ik mijn oude abonnement niet zou hebben opgezegd, ik nog steeds een vast bedrag van 30 euro per maand zou zijn kwijt geweest, met hetzelfde internetgedrag. In plaats van goedkoper uit te zijn , ben ik nu duurder uit dan ooit.
Kan ik van deze overeenkomst af, aangezien ik hem ben aangegaan onder onjuiste veronderstellingen/ gebrekkige informatie over de prijs?
Re: Vodafone, gebrekkige informatie bij telefonische verkoop
Nee, je bent willens en wetens het contract aangegaan. Daarbij heb je zelf een aantal aannames gedaan, en dat is het probleem. Geen aannames doen, je moet zekerheid hebben. Dus je had van te voren aan de telefoon kunnen informeren of je had de site kunnen doorspitten waar het namelijk ook beschreven staat. Het is niet de plicht van de telefonische verkoper om jou tot in de kleinste details op de hoogte te brengen, dat is je eigen plicht. Bovendien hetgeen is opgenomen bevat alleen je akkoord en dus je instemming dat het contract neemt met een aantal persoonlijke gegevens die jezelf ook beaamt.
Voor zover ik het kan nagaan kun je hier niet zomaar vanaf. Een goed onderbouwde klacht kan misschien nog wat voor je betekenen maar ik vraag het me echt af.
Voor zover ik het kan nagaan kun je hier niet zomaar vanaf. Een goed onderbouwde klacht kan misschien nog wat voor je betekenen maar ik vraag het me echt af.
Nee, er onderuit komen kan alleen als ze in gebreke zijn, en dat is niet zo. De informatie die jij mist, is met je normale internetgedrag zo in te kijken in de algemene voorwaarden op hun site. Die is niet verstopt ofzo, iedereen die hier een topic kan openen, heeft voldoende internet vaardigheden om die in korte tijd te kunnen vinden en inzien voordat ze een contract ondertekenen.S-s schreef:3 jaar lang betaalde ik maandelijks een vast bedrag van 30 euro voor mijn Vodafone USB abonnement. Dit abonnement hield in dat ik tot een internetgebruik van 1 GB een bepaalde snelheid zou hebben. Na het overschrijden van 1 GB zou mijn snelheid worden verlaagd.
Helaas heb ik niet veel aan bovenstaande reacties. Ik begrijp dat ik een onderzoeksplicht heb, maar ik internet al 3 jaar onder dit systeem. In die 3 jaar heb ik mijn Mb ook nog eens telefonisch laten verhogen.
Het systeem is compleet omgegooid, waardoor ik nu vele honderden euros meer betaal voor een dienst dat me eerst slechts 30 euro kostte. Een rekening van 130 euro in 8 dagen= ongeveer 500 euro per maand voor een dienst dat me dus eerst slechts 30 kostte en zou hebben gekost, als ik het niet had opgezegd. Dat is toch wel een erg drastische verandering van het systeem, waar ik niet op bedacht hoefde te zijn, gezien het feit ook dat ik gewoon had door kunnen internretten onder het oude systeem?
Maar goed, zelfs als ik er niet onderuit kan, dan heb ik nog een probleem. Want ik heb die bewuste dag ook nog eens expliciet gevraagd of ik kosteloos kon opzeggen ( dus zonder eindafrekenig over de resterende maanden). Hier heb ik nog uitgebreid met de verkoopster over gepraat. En zij verzekerde me dat dit inderdaad kosteloos kan. Als inderdaad slechts het laatste deel van het gesprek is opgenomen ( wat ik niet hoop) dan is dit niet terug te vinden. En mocht het dan inderdaad niet zo zijn, dan zal ik dat bedrag moeten gaan betalen.
Ik internet dus al 3 jaar tevreden met vodafone en had enig vertrouwen in dat bedrijf opgebouwd, waardoor ik vertrouwen had in wat de medewerkers van dat bedrijf me vertelden. Misschien vinden sommigen me naief hier, maar onzin vertellen aan de telefoon kan toch ook niet?
Het systeem is compleet omgegooid, waardoor ik nu vele honderden euros meer betaal voor een dienst dat me eerst slechts 30 euro kostte. Een rekening van 130 euro in 8 dagen= ongeveer 500 euro per maand voor een dienst dat me dus eerst slechts 30 kostte en zou hebben gekost, als ik het niet had opgezegd. Dat is toch wel een erg drastische verandering van het systeem, waar ik niet op bedacht hoefde te zijn, gezien het feit ook dat ik gewoon had door kunnen internretten onder het oude systeem?
Maar goed, zelfs als ik er niet onderuit kan, dan heb ik nog een probleem. Want ik heb die bewuste dag ook nog eens expliciet gevraagd of ik kosteloos kon opzeggen ( dus zonder eindafrekenig over de resterende maanden). Hier heb ik nog uitgebreid met de verkoopster over gepraat. En zij verzekerde me dat dit inderdaad kosteloos kan. Als inderdaad slechts het laatste deel van het gesprek is opgenomen ( wat ik niet hoop) dan is dit niet terug te vinden. En mocht het dan inderdaad niet zo zijn, dan zal ik dat bedrag moeten gaan betalen.
Ik internet dus al 3 jaar tevreden met vodafone en had enig vertrouwen in dat bedrijf opgebouwd, waardoor ik vertrouwen had in wat de medewerkers van dat bedrijf me vertelden. Misschien vinden sommigen me naief hier, maar onzin vertellen aan de telefoon kan toch ook niet?
Misschien vinden sommigen me naief hier, maar onzin vertellen aan de telefoon kan toch ook niet?
Nee, maar het gebeurt wel en daarom komt, in dit geval, Vodafone er mee weg en heb jij pech.
Nee, maar het gebeurt wel en daarom komt, in dit geval, Vodafone er mee weg en heb jij pech.
Onzin wordt er voldoende geschreven en vertelt, de providers trekken meestal aan het langste eindJolijn schreef:Misschien vinden sommigen me naief hier, maar onzin vertellen aan de telefoon kan toch ook niet?
Wat voor contract heb je precies?
En weer mag je beter lezen:preston88 schreef:Wat voor contract heb je precies?
Telefonisch sloot ik op 20-09-2013 het Start abonnement af voor 500 MB...
Mag ik "weer" beter lezen
Ik zei precies. Dus de titel van het contract. De precieze benoeming ervan.... Graag het verbeteren bij toi.
Start abo zegt heel weinig. ZIjn er om precies te zijn 6 verschillende.... Dus de precieze benaming bedoel ik ook de precieze benaming, zodat ik kan zien wat voor type het precies is en zodoende een preciezere conclusie en advies kan geven.
Verder nog iets?
Ik zei precies. Dus de titel van het contract. De precieze benoeming ervan.... Graag het verbeteren bij toi.
Start abo zegt heel weinig. ZIjn er om precies te zijn 6 verschillende.... Dus de precieze benaming bedoel ik ook de precieze benaming, zodat ik kan zien wat voor type het precies is en zodoende een preciezere conclusie en advies kan geven.
Verder nog iets?
Prolix schreef:En weer mag je beter lezen:preston88 schreef:Wat voor contract heb je precies?Telefonisch sloot ik op 20-09-2013 het Start abonnement af voor 500 MB...
Nou fijn mensen, ik ben dus inderdaad dubbel genaaid. Ik had een mail gestuurd naar vodafone met de vraag of ik nou wel of niet een eindafrekening moest betalen. Ik kreeg hierop een belabberd antwoord van 'Ja, u kunt uw contract inderdaad opzeggen binnen een maand'. Wat dus helemaal niet mijn vraag is.
Ik heb even gekeken op de site en daar staat idd dat ik een eindafrekening moet betalen, terwijl ik het hierover notabene uitgebreid heb gehad met de medewerker telefonische verkoop die met mij de koop heeft afgesloten. Zij verzekerde mij dus van niet.
Ik ben dus dubbel genaaid, want mevrouw wou kennelijk alleen maar scoren en dat heeft ze idd gedaan, over mijn rug. Ik zal dus kennelijk een 2e klachtbrief moeten opsturen en hopend at ze het 1e gedeelte van het gesprek wel hebben opgenomen. Dankzij vodafone zit ik nu in een puinzooi.
Ik heb even gekeken op de site en daar staat idd dat ik een eindafrekening moet betalen, terwijl ik het hierover notabene uitgebreid heb gehad met de medewerker telefonische verkoop die met mij de koop heeft afgesloten. Zij verzekerde mij dus van niet.
Ik ben dus dubbel genaaid, want mevrouw wou kennelijk alleen maar scoren en dat heeft ze idd gedaan, over mijn rug. Ik zal dus kennelijk een 2e klachtbrief moeten opsturen en hopend at ze het 1e gedeelte van het gesprek wel hebben opgenomen. Dankzij vodafone zit ik nu in een puinzooi.
"Onzin vertellen" is het meestal niet. Meestal gaat het om niet vertellen van details, als daar niet om gevraagd wordt. Dat is niet verboden.Jolijn schreef:Misschien vinden sommigen me naief hier, maar onzin vertellen aan de telefoon kan toch ook niet?
Je begrijpt me verkeerd. 'Onzin vertellen' slaat op het feit dat de verkoopster me heeft verteld dat er geen eindafrekening zou plaatsvinden. Ik heb expliciet gevraagd of ik niet over de resterende contractsduur nog een vergoeding verschuldigd was en paar keer herhaald, om geen misverstanden te voorkomen. Zij zei van niet. Er is me dus onzin verkocht.GJvdZ schreef:"Onzin vertellen" is het meestal niet. Meestal gaat het om niet vertellen van details, als daar niet om gevraagd wordt. Dat is niet verboden.Jolijn schreef:Misschien vinden sommigen me naief hier, maar onzin vertellen aan de telefoon kan toch ook niet?
Er zijn hier 2 dingen fout gegaan.