LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 18 tekens als banknummer nodig in 2014 voor consumenten?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Dick99999

Re: 18 tekens als banknummer nodig in 2014 voor consumenten?

Ongelezen bericht door Dick99999 »

sjohie schreef:[............]Overigens heb ik als goede Europeaan al jaren al mijn telefoonnummers opgeslagen met de landcode ervoor, dus alle Nederlandse nummers in mijn telefoon beginnen met +31. Ideaal op vakantie.
Dat is een mooi voorbeeld van een aktie die net zo overbodug is als iban voor binnen Nederland. Een beetje telefoon heeft een intenationaal vinkje dat automatisch de +31 invult. Hoef je zelf dus niet te doen.

Zo zouden de banken dat natuurlijk ook voor binnenlandse betalingen moeten doen, maak het de klant makkelijk! Ook valt mij op dat niemand van de voorstanders hiervoor aangeeft wat nu precies het voordeel is van iban voor binnelandse betalingen. Of heb ik iets gemist?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Banken dóen dat ook al een tijdje voor binnenlandse betalingen...

Groot voordeel van iban is dat alle betalingen op één hoop kunnen. Met name voor banken en bedrijven maakt dat het leven een stuk eenvoudiger (en dus goedkoper).

En om bij de telefoon te blijven, daar hebben ze jaren geleden ook alle nummers tot tien cijfer nummers gemaakt. Veel mensen kregen er toen ook een cijfer bij (of twee). Soms ook een heel nieuw netnummer, moest je dus ook wnnen aan extra cijfers, maar dat ben je nu ook al lang gewend.

CB

Ongelezen bericht door CB »

kweenie schreef:Groot voordeel van iban is dat alle betalingen op één hoop kunnen. Met name voor banken en bedrijven maakt dat het leven een stuk eenvoudiger (en dus goedkoper).
Wat weer goed is voor de bonussen. Dat het goedkoper wordt, daar merken wij als klant dan weer niets van. Het zijn en blijven graaiers.

TonGr

Ongelezen bericht door TonGr »

Dat ibannummer is uitgevonden voor onderstaande, gewoon met 1 druk op de knop van alle rekeningnummers 10% er af.
http://mwnw.nl/blog/2013/10/11/imf-geef ... taks-35565

m.vr.gr.
Ton

Dick99999

kweenie schreef:Banken dóen dat ook al een tijdje voor binnenlandse betalingen...
Het punt is dat ze het nog maar een tijdje doen! Wat na feb 2014?
Groot voordeel van iban is dat alle betalingen op één hoop kunnen. Met name voor banken en bedrijven maakt dat het leven een stuk eenvoudiger (en dus goedkoper).
Als het voordelig is voor een bedrijf: ga dan over op Iban, dat mag toch ook? Maar moeten consumeneten die bijna niet naar het buitenland betalen daarom ook maar overstappen?
Goedkoper? Kosten worden nu verschoven naar bedrijven en consumenten (deze laatste in de vorm van gebruiksgemak).

En bovendien: het is slechts 1 'test' ('if') die in het programma van de bank moet worden opgenomen:
' als het minder dan 9 cijfers zijn, vul het dan aan met Iban gegevens van de betreffende Nederlandse bank'
En dan kunnen alle betalingen ook op één hoop!

Kortom, mijn pleidooi:
Banken, laat de betaalwijze van de consument en het MKB zoals het nu is bij een aantal banken. Vul, ook na 2013, het Iban nummer automatisch aan op basis van het gewone banknummer. Laat dat niet weg in feb 2014.
Ik hoef toch ook niet uit te zoeken of mijn gesprekspartner bij Vodafone, KPN, T Mobile, Ziggo etc. zit voordat ik bel!
Laatst gewijzigd door Dick99999 op 12 okt 2013 11:43, 3 keer totaal gewijzigd.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Bijkomend voordeel is dat het niet meer uitmaakt of je een Nederlandse of een buitenlandse bank hebt. Je hebt immers in beide gevallen een 18-cijferig nummer. Dus overstappen naar een buitenlandse bank wordt veel meer een realistische optie. En dat gezeur over dat je geen keuze hebt en dat de Nederlandse bankiers allemaal graaiers zijn en er geen keuze is kan dan ook stoppen.

Kun je lekker je dus simpel je 'dure' nederlandse bank ontvluchten.

Dick99999

Inderdaad, dat is een voordeel. Helaas hanteren buitenlandse banken andere iban's. Ik dacht in Portugal zelfs 24 tekens. En je valt dan niet meer onder het Nederlandse garantie stelsel. Maar voor de juiste gelegenheid, inderdaad eindelijk een voordeel.

Gesloten