LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vlucht tix.nl omboeken?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
sonja1977

vlucht tix.nl omboeken?

Ongelezen bericht door sonja1977 »

Goedendag,

Graag zou ik hierbij advies willen vragen over de volgende situatie:

Mijn ouders hebben twee weken geleden via tix.nl een vlucht naar New York geboekt die in mei 2014 plaats gaat vinden. Nu willen zij die reis graag verzetten vanwege onvoorziene familie-omstandigheden (niet ernstig en niet grondig genoeg om te annuleren).
Helaas blijkt er niks mogelijk ondanks diverse mailtjes en telefoongesprek met de vliegmaatschappij zelf (waar het overigens wel kan, maar niet als er niet direct bij hun geboekt is; logisch).
Mijn ouders hebben al aangegeven dat ze alle kosten om de vlucht te verzetten willen betalen. Ook het tegen betaling aanpassen van de namen zodat anderen kunnen gaan, is niet mogelijk.

Vanzelfsprekend is tix.nl tot niks verplicht (al zou een beetje service netjes zijn aangezien de reis over dik een half jaar pas is).
Mijn vraag is of er iemand is die hier nog advies over heeft? Behalve dan om het verlies te nemen door "goedkoop" te willen boeken. Want die boodschap is inmiddels al duidelijk voor een volgende keer :wink:

Alvast bedankt!

sjohie

Re: vlucht tix.nl omboeken?

Ongelezen bericht door sjohie »

sonja1977 schreef:Goedendag,

Graag zou ik hierbij advies willen vragen over de volgende situatie:

Mijn ouders hebben twee weken geleden via tix.nl een vlucht naar New York geboekt die in mei 2014 plaats gaat vinden. Nu willen zij die reis graag verzetten vanwege onvoorziene familie-omstandigheden (niet ernstig en niet grondig genoeg om te annuleren).
Helaas blijkt er niks mogelijk ondanks diverse mailtjes en telefoongesprek met de vliegmaatschappij zelf (waar het overigens wel kan, maar niet als er niet direct bij hun geboekt is; logisch).
Mijn ouders hebben al aangegeven dat ze alle kosten om de vlucht te verzetten willen betalen. Ook het tegen betaling aanpassen van de namen zodat anderen kunnen gaan, is niet mogelijk.

Vanzelfsprekend is tix.nl tot niks verplicht (al zou een beetje service netjes zijn aangezien de reis over dik een half jaar pas is).
Mijn vraag is of er iemand is die hier nog advies over heeft? Behalve dan om het verlies te nemen door "goedkoop" te willen boeken. Want die boodschap is inmiddels al duidelijk voor een volgende keer :wink:

Alvast bedankt!
Ik lees hier dat het in sommige gevallen wel mogelijk zou moeten zijn, en dat je het in geval van low-cost tickets contact op moet nemen met de maatschappij in kwestie. Maar als dat geen soelaas biedt zoals je al schrijft, tsja dan in het volgens mij einde oefening.

Die tix.nl club is zo te zien niet bij een ANVR of iets vergelijkbaars aangesloten, dus een beroep tegen de toch behoorlijk strikte voorwaarden zal ook nog een aardige klus worden.

Je zou kunnen "dreigen" met flink wat stampij en herrie door het te melden bij Radar en/of Kassa, in de hoop dat die er een item van willen maken, maar dat moet ook je ding zijn.

Misschien kan je het via een schriftelijke klacht bij de luchtvaartmaatschappij proberen? Dan omzeil je die callcenter miepjes, en kan je een balletje opgooien over wat voor een negatieve beeldvorming om hun A-merk ontstaat door clubs als tix.nl?

sonja1977

Sjohie; dank voor je reactie.
Jouw link had ik ook gevonden en vandaar dat we dachten dat het (tegen betaling) mogelijk was, omdat de vliegmaatschappij zelf ook aangeeft dat het kan. Alleen na contact met beiden blijft men naar elkaar verwijzen dat het door de ander niet mogelijk is.
Stampei maken is niet de bedoeling, omdat zij uiteindelijk in hun recht staan en de reden niet geldig is voor annulering. We hopen alleen op coulance of tips van reacties hier op wat er eventueel wel nog mogelijk is. We gaan in elk geval nog eens bellen (en schrijven) en wellicht dat dit helpt. Dank!

meniles

Ongelezen bericht door meniles »

Het hangt er vanaf in welke klasse tix.nl het ticket bij de betreffende airline heeft geboekt. Dit zal naar verwachting de voordeligste klasse zijn en die biedt zelfs bij intercontinentale airlines niet de mogelijkheid om om te boeken. Met welke airline zouden uw ouders vliegen? En weet u in welke boekingsklasse tix.nl uw ticket geboekt heeft? (Economy, economy saver, economy bonus, er zijn heel veel verschillende benamingen voor discount tickets waar u net iets minder voor betaald dan voor standaard economy class tickets, helaas geeft u voor dit stukje korting vaak veel rechten op)..

Kort samengevat: checken met welke airline gevlogen zou worden en vervolgens de voorwaarden van hun goedkoopste boekingsklasse checken.

sonja1977

Na bellen met Lufthansa even een terugkoppeling op dit forum.
Volgens Lufthansa zijn deze tickets (standard economy class) verkocht met de extra voorwaarde dat ze op geen enkel punt wijzigbaar zijn. Ze gaf aan dat dit via hun eigen site wel duidelijk zichtbaar is, maar vaak via tussenpersonen niet direct. Nu maakt dat in dit geval niet uit, want de reden van niet kunnen/willen gaan was op dat moment niet bekend, dus waren de tickets evengoed geboekt.
In elk geval klopt de verwijzing van Tix.nl naar Lufthansa en is het enige dat ze terug kunnen krijgen een gedeelte van de tax (m.u.v. benzinetax dat het grootste gedeelte van deze kosten is).
Bedankt voor de reacties in elk geval!

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sonja1977 schreef: en is het enige dat ze terug kunnen krijgen een gedeelte van de tax (m.u.v. benzinetax dat het grootste gedeelte van deze kosten is).
OT: "benzinetax" is geen belasting, maar gewoon een vergoeding aan de luchtvaartmaatschappij voor de brandstofkosten. Vandaar dat je die niet terugkrijgt. De luchtvaartindustrie krijgt het nog steeds voor elkaar om geen belasting op brandstof te hoeven betalen. I.t.t. tot alle andere vervoerders.

sonja1977

Dank voor de aanvulling. Dan heb ik de benaming waarschijnlijk verkeerd begrepen in de uitleg van de telefoniste. In elk geval zijn de kosten uitgesplitst in ticket en toeslagen etc. Van dat laatste is het mogelijk iets terug te krijgen. Alleen gaf zij al aan dat dit erg weinig/niks zou zijn vanwege o.a. die benzinekosten die niet terugbetaald kunnen worden en blijkbaar een groot gedeelte van dit bedrag is.
Resultaat is echter hetzelfde ondanks mijn foute verwoording: omboeken niet mogelijk :(

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

Het vervelende is dat je die toeslagen alleen via Tix kan terugkrijgen. Tix rekent daar waarschijnlijk weer dusdanig hoge afhandelingskosten voor dat het de moeite niet is om dat te doen.

sonja1977

Mk schreef:Het vervelende is dat je die toeslagen alleen via Tix kan terugkrijgen. Tix rekent daar waarschijnlijk weer dusdanig hoge afhandelingskosten voor dat het de moeite niet is om dat te doen.
Klopt dat dit via Tix gaat en blijkt rond €100,- te zijn. Dus 1/12 van de totaalprijs, maar in elk geval iets :wink:

Gesloten