LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] tijdelijk emigreren, waar inkomsten belast?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Hendrikzon

tijdelijk emigreren, waar inkomsten belast?

Ongelezen bericht door Hendrikzon »

Beste mensen,

Ik zit met de volgende vraag. Ik heb hier in nederland een eenmanszaak in de juridische dienstverlening. Ik ga over een paar weken voor een half jaar in Zweden werken (tijdelijk) en in loondienst aldaar bij een zweeds bedrijf.

Nu zijn mijn vragen als volgt:

Behoud ik al mijn zakelijk aftrekposten (zelfstandigenaftrek e.d.)? Ik blijf werkzaamheden verrichten voor mn nederlandse zaak terwijl ik in Zweden zit.

Wordt mijn Zweedse loon in Nederland belast (de werkgever aldaar houdt het in)? Dien ik in Nederland nog belasting hierover te betalen?

ArneLH
Contacteer:

Re: tijdelijk emigreren, waar inkomsten belast?

Ongelezen bericht door ArneLH »

Hendrikzon schreef:Wordt mijn Zweedse loon in Nederland belast (de werkgever aldaar houdt het in)? Dien ik in Nederland nog belasting hierover te betalen?
Als er geen belastingverdrag, zoals het Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en het Koninkrijk Zweden tot vermijding van dubbele belasting en tot het vaststellen van regelen voor wederzijdse administratieve hulp met betrekking tot belastingen van inkomsten en van vermogen van 1968, is dat dubbele heffing uitsluit wel.

Hendrikzon

Allereerst bedankt voor je reactie!

Maar stel dat het tarief in Zweden 20% is en ik verdien 10k daar in twee maanden. Dan betaal ik dus 2k belasting aldaar. Dien ik dan nog enig bedrag in nederland af te tikken of moet ik het wel in Nederland opgeven maar wordt dat verder totaal niet belast hier? Zie ik dit zo correct?

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Hendrikzon schreef:Allereerst bedankt voor je reactie!

Maar stel dat het tarief in Zweden 20% is en ik verdien 10k daar in twee maanden. Dan betaal ik dus 2k belasting aldaar. Dien ik dan nog enig bedrag in nederland af te tikken of moet ik het wel in Nederland opgeven maar wordt dat verder totaal niet belast hier? Zie ik dit zo correct?
Nee wat je daar verdient is daar is belast, wat je hier verdient is hier belast.
Het is twijfelachtig of je waar kunt maken dat je voor je NL bedrijf nog werkzaamheden verricht en of die voldoende zijn om van aftrek gebruik te maken.

Hendrikzon

Dankjewel voor de duidelijke informatie. Stel ik vertrek 1 november. Kan ik dan nog wel aanspraak maken op de aftrekposten over 2013? Daar ik het gehele jaar hier mijn eigen zaak heb gehad? Of verlies ik die? Ik ben even door de bomen het bos kwijt. Excuses voor deze lekenvragen!

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

In principe is er sprake van emigratie als iemand uit Nederland vertrekt, met de intentie om in een ander land te gaan wonen. Bij emigratie is het begrip "wonen" voor de behandeling van uw belastingaangifte van groot belang. Uitschrijven uit Nederland is verplicht als men langer dan 8 maanden in het buitenland woont. N.B: degene die binnen een jaar weer terugkeert naar Nederland, wordt door de Nederlandse belasting dienst niet beschouwd als emigrant.

U emigreert volgens fiscale begrippen dus niet. U moet in Nederland uw wereldinkomen opgeven d.w.z. uw inkomen in Nederland én uw inkomen in Zweden. Nederland geeft over het inkomen in Zweden aftrek dubbele belasting, maar realiseert u zich wel dat deze aftrek slechts de inkomstenbelasting betreft, dus niet de te betalen sociale premies (tot een premieinkomen van ruim € 50.000) Voor deze te betalen premies (AOW, ANW en AWBZ) telt het inkomen uit Zweden dus gewoon mee. Of dit kan inhouden dat er in Zweden op verzoek vermindering is van te betalen sociale premies is mij niet bekend. U zou immers dan in twee landen sociale premies betalen.

Wat betreft uw tweede vraag:
De Hoge Raad heeft in 2010 een einduitspraak gedaan in de zaak Gielen. Volgens de Hoge Raad dient de hoogte van de zelfstandigenaftrek te worden gerelateerd aan de totale winst die de ondernemer heeft behaald en niet alleen aan de Nederlandse winst. Dat zou betekenen dat u gemakkelijjker de urennorm haalt. Voor eventuele andere aftrekposten kunt u het beste uw belastingconsulent raadplegen. Die kent uw specifieke situatie. Lees voor de zelfstandigenaftrek hier

Hendrikzon

Zeer goed punt. Dankjewel hiervoor. Heeft iemand anders een idee hoe het zit met de dubbele premiebetaling? Daar je in Zweden in beginsel ook het grootste gedeelte van het ingehouden bedrag op je loon beslaat op premies? En dan met name hoe dit dan zit als ik tegelijk nog werkzaamheden verricht voor mijn Nederlands bedrijf?

fisbel

Uw situatie is helemaal niet zo bijzonder: u gaat een maand of acht in het buitenland werken - wel verdeeld over twee jarn. Maar het wordt gelijk ingewikkeld wat betreft de te betalen belasting en hoe u verzekerd bent voor de sociale zekerheid c.q. zorgverzekering. Na de oriëntatie op internet zult u verder moeten informeren bij de Belastingdienst / afdeling buitenland, de SVB, ziektekostenverzekeraar en een belastingadviseur of consulent.

Wat algemene informatie en ook adressen met de desbetreffende links volgen hieronder:
Als u voor korte perioden bijvoorbeeld twee maanden wordt uitgezonden om te werken, verandert er voor uw belastingplicht meestal niets. U blijft dan gewoon inwoner van uw land en daar belastingplichtig.
Wordt u voor langere tijd uitgezonden, maar emigreert u niet? Dan bent u belastingplichtig in het land waar u werkt en in het land waar u woont. U moet dan in beide landen belasting betalen. Om te voorkomen dat u dubbel belasting betaalt over uw inkomen, zijn er tussen de meeste landen afspraken gemaakt welk land welke inkomsten mag belasten.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... uitzending

Nieuwe regelgeving sinds 1 mei 2010
Sinds 1 mei 2010 geldt er nieuwe regelgeving voor de sociale zekerheid binnen Europa. Uitgangspunt daarbij is dat u verzekerd bent in het EU-land waar u werkt, ook al woont u in een ander EU-land. Werkt u in 2 of meer landen? Dan kunt u sinds 1 mei 2010 in een ander EU-land verzekerd zijn. Als u 1 werkgever hebt, bent u voortaan verzekerd in het land waar u woont, als u in dat land ten minste 25% van uw tijd werkt. Anders bent u verzekerd in het land waarin uw werkgever is gevestigd. Is uw werkgever gevestigd in het land waar u woont? Dan bent u verzekerd in uw woonland. Ook als u voor 2 werkgevers in verschillende EU-landen werkt, bent u in uw woonland verzekerd.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ondernemen

Het hele jaar of een deel ervan niet verzekerd voor de sociale premies - hier ook adressen waar u verder kunt informeren: http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1t31fd.pdf
N.B: in het belastingprogramma zijn bij vrijstellingen en verminderingen de volgende opties aan te vinken:
1. Aftrek om dubbele belasting te voorkomen
2. In het buitenland verzekerd voor de sociale zekerheid
Bij deze laatste optie kan de periode aangegeven worden dat de verzekering in Nederland van kracht was, uit te splitsen in
a. AOW / ANW en b. AWBZ / Zorgverzekeringswet
Over de periode dat u in het buitenland verzekerd vindt dan geen premieheffing plaats.

Hendrikzon

Dankjewel voor je reactie. Waardeer het ten zeerste. Weet iemand hoe het zit met de ondernemersaftrek van 2013 en of ik daar recht op heb? Ik kan het niet zo 1,2,3 wat de gevolgen hiervoor zijn. Ik ben reeds dit jaar aan mijn urencriterium gekomen maar ben bang dat door mijn tijdelijke emigratie het recht op startersaftrek en dergelijke vervalt.

fisbel

Of u voor de Belastingdienst in aanmerking komt voor de startersaftrek? U moet dan voldoen aan de voorwaarden zoals te lezen in nevenstaande link: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... tersaftrek

Of u in aanmerking komt voor de ondernemersaftrek? (gezamenlijk bedrag van zelfstandigenaftrek, aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk, de meewerkaftrek, de startersaftrek, de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid en de stakingsaftrek) Lees de voorwaarden in de onderstaande links. Een persoonlijk 1 op 1 advies met uw belastingconsulent is aan te raden. Die kent uw persoonlijke situatie. Hier op internet zijn slechts de gegevens die u verstrekt bekend. De adviezen kunnen daarom slechts globaal zijn.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... mersaftrek
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ersaftrek/

Hendrikzon

Dankjewel voor de input. Dat ik aan de zelfstandigenaftrek voldoe als ik hier in Nederland zou blijven wonen begrijp ik. Heb meerdere opdrachtgevers, een goede winst, investeringen en heb reeds 1225 uren+ eraan besteed. Mijn vraag was eigenlijk of mijn tijdelijke emigratie (met wellicht een periode tot langer) het gevolg heeft dat ik de startersaftrek, ondernemersaftrek, mkb winstvrijstellingen en ook bijvoorbeeld de algemene heffingskorting misloop.

fisbel

Hendrikzon schreef:Dankjewel voor de input. Dat ik aan de zelfstandigenaftrek voldoe als ik hier in Nederland zou blijven wonen begrijp ik. Heb meerdere opdrachtgevers, een goede winst, investeringen en heb reeds 1225 uren+ eraan besteed. Mijn vraag was eigenlijk of mijn tijdelijke emigratie (met wellicht een periode tot langer) het gevolg heeft dat ik de startersaftrek, ondernemersaftrek, mkb winstvrijstellingen en ook bijvoorbeeld de algemene heffingskorting misloop.
Voor de zelfstandigenaftrek zult u alleen in aanmerking komen als u aan de urennorm voldoet. Voor het urencriterium tellen de uren in Nederland én in het buitenland, zowel bij binnenlandse als buitenlandse belastingplicht. Maar begrijp ik het goed dat u géén ondernemer bent in het buitenland. Dat zou betekenen dat alleen de Nederlandse uren tellen.

Voor de ondernemer die binnenlands of buitenlands belastingplichtig is tellen voor de ondernemersaftrek zowel de uren mee die hij aan zijn onderneming in Nederland besteedt als de uren die hij besteedt aan een eventuele onderneming in het buitenland. Dit betekent dat voor de berekening van het urencriterium ook de in het buitenland bestede uren mogen meetellen. Maar als u géén ondernemer bent in Zweden tellen dus alleen de Nederlandse uren.
Zie: http://pleinplus.nl/eigen-zaak/-/asset_ ... ndernemers

Voor de MKB-vrijstelling kan enig nadeel ontstaan omdat de winstvrijstelling pro rata moet worden toegerekend aan het buitenlands inkomen en niet geheel aan de Nederlandse winst mag worden toegerekend. Hogere belastingkunde: zie: https://www.ctrl.nl/actual/MKB-winstvri ... an-bu.aspx

Voor de algemene heffingskorting zullen er consequenties zijn. Het bedrag van de heffingskortingen bestaat uit 2 verschillende onderdelen. Een deel van het kortingsbedrag is een korting op de premie volksverzekeringen. Een ander deel is een korting op de inkomstenbelasting. Afhankelijk van uw omstandigheden krijgt u het hele bedrag van een heffingskorting of een deel van dat bedrag of géén heffingskorting. N.B: als er alleen premie hoeft te worden betaald over de "Nederlandse' periode wordt de heffingskorting over het premiedeel verminderd. Hetzelfde geldt voor de korting op de inkomstenbelasting. Als er aftrek dubbele belasting is, is er voor dit deel geen heffingskorting inkomstenbelasting.
Zie voor de percentages: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... skortingen

Hendrikzon

Superbedankt. IK waardeer deze duidelijke informatie echt enorm. Het enige wat ik mij verder nog afvraag is het volgende: stel dat de belastingdienst mij wel als emigrant ziet (bijvoorbeeld omdat ik daar voor langere tijd blijf werken).

Wat voor gevolgen heeft dat voor het feit dat ik tijdens een kalenderjaar ben verhuist naar het buitenland voor mijn inkomsten uit mijn onderneming welke ik gedreven had in de periode dat ik in Nederland zat (en waar ik als zzper zonder vaste inrichting werkte)? En dan met name uiteraard het gebruik kunnen maken van de (mkb winstvrijstelling en zelfstandogenaftrek).

fisbel

Hendrikzon schreef:Superbedankt. IK waardeer deze duidelijke informatie echt enorm. Het enige wat ik mij verder nog afvraag is het volgende: stel dat de belastingdienst mij wel als emigrant ziet (bijvoorbeeld omdat ik daar voor langere tijd blijf werken).

Wat voor gevolgen heeft dat voor het feit dat ik tijdens een kalenderjaar ben verhuist naar het buitenland voor mijn inkomsten uit mijn onderneming welke ik gedreven had in de periode dat ik in Nederland zat (en waar ik als zzper zonder vaste inrichting werkte)? En dan met name uiteraard het gebruik kunnen maken van de (mkb winstvrijstelling en zelfstandogenaftrek).
Als u alleen ondernemer bent in Nederland en niet in Zweden maakt het geen verschil of u wel of niet emigreert. De mkb winstvrijstelling en zelfstandigeaftrek worden gegeven over uw inkomen als ondernemer in Nederland, mits u aan de voorwaarden voldoet.

N.B: U moet zich uitschrijven als u verwacht dat u binnen een periode van 12 maanden minstens 8 maanden in het buitenland verblijft. Zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijven.html

De aangifte wordt anders als u zich laat uitschrijven. Als u zich bijvoorbeeld per 1 november 2013 laat uitschrijven moet er voor 2013 een zogenaamde M-aangifte worden ingevuld. Deze aangifte is van toepassing bij emigratie en immigratie. De aangifte kan alleen op papier. Er moet gekozen worden voor binnenlandse of buitenlandse belastingplicht (keuzerecht) Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... mulier_201

Als u een deel van 2014 in het buitenland woonde en in dit jaar weer immigreert moet u dus wederom een M-aangifte invullen. Als u heel 2014 buiten Nederland woonde en u hebt inkomsten uit Nederland bent u buitenlands belastingplichtig. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... plichtigen

Voor de zelfstandigenaftrek en de mkb-winstvrijstelling is er geen verschil of u wel of niet bent geëmigreerd. Voor de zelfstandigenaftrek moet u als ondernemer aan de urennorm voldoen. Voor de mkb-winstvrijstelling gelden dezelfde normen als wanneer u niet geëmigreerd zou zijn.

Hendrikzon

Dankje Fisbel. Je helpt me enorm op weg hier. Uiteindelijk valt het dus allemaal wel mee maar ik was er echt zonder jou niet uitgekomen. Chapeau!

Nu heb ik nog 1 laatste vraag. Betreffende het afdragen van Sociale premies in Zwitserland/Nederlands. Deze worden automatisch door mijn Zwitserse werkgever aldaar ingehouden op mijn loon. Alleen lijkt het als ik in Nederland sta blijven ingeschreven, daar de bedoeling in principe is om na zes maanden weer terug te keren. Ik over deze inkomsten ook in Nederland premies dien te betalen.

Zie ik dit correct en zo ja, hoe kan dit voorkomen worden?

fisbel

Hendrikzon schreef:Dankje Fisbel. Je helpt me enorm op weg hier. Uiteindelijk valt het dus allemaal wel mee maar ik was er echt zonder jou niet uitgekomen. Chapeau!

Nu heb ik nog 1 laatste vraag. Betreffende het afdragen van Sociale premies in Zwitserland/Nederlands. Deze worden automatisch door mijn Zwitserse werkgever aldaar ingehouden op mijn loon. Alleen lijkt het als ik in Nederland sta blijven ingeschreven, daar de bedoeling in principe is om na zes maanden weer terug te keren. Ik over deze inkomsten ook in Nederland premies dien te betalen.

Zie ik dit correct en zo ja, hoe kan dit voorkomen worden?
In 1 van de twee landen zult u vrijstelling van betaalde premies kunnen krijgen. Als u inwoner van Nederland blijft waarschijnlijk in Zwitserland. Daar zullen ze ook wel zoiets hebben als bij ons de SVB.

Het is mogelijk om AOW-premies in Nederland tijdens uw buitenlandse periode te blijven afdragen. U krijgt dan later iets meer AOW uitgekeerd. Meestal kiest men niet voor deze optie, want de premies die betaald moeten worden zijn niet gering. U kunt in Nederland alvast informeren bij de SVB en bijvoorbeeld belastingdienst buitenland. Adressen en telefoonnummers vindt u hier

Hendrikzon

Zie ik het zo correct? En dat het inkomen dat ik in zwitserland verdien en waarover zwitserse premies worden betaald wordt afgetrokken van mijn totale inkomsten (dus zzper in nederland-loondienst bedragen in zwitserland) over 2013 waardoor ik de premies van mijn Zwitserse inkomsten in Nederland betaal?

(gevonden op de website van de belastingdienst: http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1t31fd.pdf)

Voorbeeld
U woonde heel 2013 in Nederland. U werkte vanaf 1 juli 2013 in
het buitenland. Omdat u heel 2013 in Nederland woonde was u het
hele jaar belastingplichtig voor de inkomstenbelasting. Maar u was
slechts van 1 januari 2013 tot en met 30 juni 2013 verplicht verzekerd
voor de volksverzekeringen. Vermeld dan bij de vraag Inkomen
over de periode dat u niet verzekerd was voor de volksverzekeringen
(vermindering premie-inkomen) het bedrag van de inkomsten min de
aftrekposten vanaf 1 juli 2013 tot en met 31 december 2013

Twee methoden
Wij berekenen het premie-inkomen volgens een van de volgende
twee methoden:
1. Uw belastbare inkomen over het hele kalenderjaar, verminderd
met de inkomsten en aftrekposten uit de periode waarin u niet
meer verzekerd was. Belastbaar inkomen is het inkomen dat onder
de premieheffing voor de volksverzekeringen valt.
2. Het maximumbedrag van € 33.363 (of € 33.555 als u geboren
bent vóór 1 januari 1946), evenredig berekend over de periode
dat u in 2013 verplicht verzekerd was. Was uw werkelijke
premie-inkomen hoger dan het maximum? Dan geldt het
maximumbedrag, evenredig berekend over de periode dat u
verzekerd was.
Wij berekenen altijd beide methodes, en passen de methode toe die
voor u het voordeligst is.

Voorbeeld
U woont in Nederland en hebt een jaarinkomen van € 40.000 in
box 1. Op 1 augustus gaat u in Duitsland werken. U betaalt over
de eerste zeven maanden premie voor de volksverzekeringen. Van
uw inkomen van € 40.000 valt € 25.000 onder de premieheffing in
Duitsland.

Methode 1: Berekening vermindering
Wij verminderen het premie-inkomen met het inkomen over de
periode dat u niet meer verzekerd was (periode van werken in
Duitsland). Resultaat € 40.000 - € 25.000 = € 15.000.

Methode 2: Berekening maximum premie-inkomen
evenredig aan de periode
Het maximum inkomen waarover we in 2013 premie berekenen is
€ 33.363 (of € 33.555 als u geboren bent vóór 1 januari 1946). Voor
210 dagen is het maximum premie-inkomen dan 210/360 x € 33.363 =
€ 19.461 (of € 19.573 als u geboren bent vóór 1 januari 1946).
In dit voorbeeld is methode 1 voor u het gunstigst. Wij stellen het
premie-inkomen daarom vast op € 15.000.

fisbel

U weet het vragen stellen wel op te rekken. Maar ala, we zijn de beroerdste niet en u wilt uiteraard zo goed mogelijk geinformeerd zijn voordat u uw vragen stelt aan belastingconsulent en instanties.

U gaat er in uw conclusie vanuit dat rekenmethode 1 voor u van toepassing is. Welke rekenmethode van de 2 voor u het voordeligst is hangt van een aantal factoren af (welk deel wordt er gewoond en gewerkt in Nederland en welk deel in Zwitserland bijvoorbeeld, hoe hoog zijn de inkomens in Nederland en Zwitserland). Geen nood, de Belastingdienst stelt automatisch de voor u voordeligste methode vast.
Als u uw inkomens in beide landen schat, kunt u eenvoudig rekensom 1 of rekensom 2 maken en kijken welke rekensom voor u het voordeligst uitkomt. Zo krijgt u een idee hoe groot uw premieinkomen gaat worden.

Het laatste deel van uw conclusie lijkt me onjust. De in Zwitserland betaalde premies betaalt u niet in Nederland. U betaalt die in Zwitserland. Nederland geeft vrijstelling vanwege dubbel betaalde of te betalen sociale premies volgens rekenmethode 1 (de aftrekmethode) of rekenmethode 2 (de evenredigheidsmethode) .

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

De eerste vraag die bij mij opkwam was waarom je in Zweden in loondienst gaat. Kan je je diensten vanuit je eenmanszaak daar niet gewoon aanbieden tegen een leuk uurtarief? Alle inkomsten vallen dan gewoon in Nederland maar een deel van de werkzaamheden doe je in Zweden. Is ook nog eens goed voor de Nederlandse economie :-)

Hendrikzon

Heb ik geprobeerd maar werkte helaas niet voor hun. Bovendien ben ik eigenlijk uit nood zzper geworden na mijn studie en ondanks dat het aardig loopt merk ik gewoon dat het niets voor mij is (mis de structuur en dergelijke ;)). Daarom prefereer ik een leuke baan boven vanuit huis, vrijwel zonder sociaal contact te werken.

@ Fisbel: Ontzettend bedankt voor je geduld en hulp. Je hebt me ontzettend op weg geholpen en waardeer je hulp enorm. Super!

Gesloten