LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NS Gebruikt Regelgeving Om Je Geld Te Stelen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
RileyFlevoland

NS Gebruikt Regelgeving Om Je Geld Te Stelen

Ongelezen bericht door RileyFlevoland »

Ik ben een trouwe reiziger die bijna dagelijks met de trein naar mijn werk moet. Tot mijn grote verbazing was ik afgelopen augustus mijn Jaartraject kaart thuis vergeten. Dit is de eerste keer in bijna 4 jaar. Ik stap netjes naar de conducteur af voordat de trein weg rijd om aan te geven dat ik mijn pasje thuis ben vergeten en of ik alsnog mee mag. Ik werk op schiphol en woon in lelystad. Hij knikt ja en ik stap in.

Vervolgens komt de beste man naar mij toe om te vertellen dat hij een boete voor me gaat schrijven omdat ik geen geldig vervoers bewijs bij me heb. Ik vertel hem dan dat een paar seconden geleden naast hem stond, en dat ik mijn verhaal al had verteld en hij vond het allemaal ok. Ik vraag dan vriendelijk of hij niet contact kan opnemen met NS om mijn jaartraject te controleren. Ik had namelijk wel mijn paspoort bij me. De conducteur verteld mij dood leuk, nee dat kan niet gecheckt worden.

Nu zit ik met de gebakken peren omdat je van de NS de boete eerst moet betalen voordat je kan bewijzen dat je een jaar abbonement hebt. De boete en ritprijs zijn samen 45.80 euro. Als je dit niet op tijd betaald komt daar nog eens 10 euro bovenop. Betaal je nog niet dan 25euro.

Hoe zou jij je voelen als je gewoon een abbo hebt en je moet toch nog betalen. Je word hier neergezet als een ordinaire zwartrijder.

Nu komt de regelgeving: De regelgeving zegt dat NS het bedrag niet terug hoefd te betalen als jij alsnog kunt aantoont dat je een abbo hebt. Je moet een kopie van je jaarkaart maken en vervolgens een postzegel kopen en deze opsturen naar de NS. He je hebt maar 14 dagen om dit te doen want anders kan je je geld al helemaal vergeten.

Ik heb die 45.80 euro net 1 dag te laat betaald, (stom) waardoor ik de herinnering net mis liep. Dit betekent dat ik de verhoging van 10euro nog moet betalen. Nee ik word meteen doorgestuurd naar Incasso Unie, die vervolgens 25 euro boven op de 10euro gooit. Want dat is een verhoging van 15%, en dat is volgens de regels.

Al met al betaal ik nu eerst: 45.80euro + 35.00euro = 80.00euro. En dit terwijl ik gewoon een jaartraject kaart heb die maandelijks betaald word door mijn werkgever. Lekker social allemaal.

Dit is gewoon een vorm van diefstal als je het aan mij vraagt. Lekker NS, ga zo door!

sjohie

Re: NS Gebruikt Regelgeving Om Je Geld Te Stelen

Ongelezen bericht door sjohie »

RileyFlevoland schreef:Ik ben een trouwe reiziger die bijna dagelijks met de trein naar mijn werk moet. Tot mijn grote verbazing was ik afgelopen augustus mijn Jaartraject kaart thuis vergeten. Dit is de eerste keer in bijna 4 jaar. Ik stap netjes naar de conducteur af voordat de trein weg rijd om aan te geven dat ik mijn pasje thuis ben vergeten en of ik alsnog mee mag. Ik werk op schiphol en woon in lelystad. Hij knikt ja en ik stap in.

Vervolgens komt de beste man naar mij toe om te vertellen dat hij een boete voor me gaat schrijven omdat ik geen geldig vervoers bewijs bij me heb. Ik vertel hem dan dat een paar seconden geleden naast hem stond, en dat ik mijn verhaal al had verteld en hij vond het allemaal ok. Ik vraag dan vriendelijk of hij niet contact kan opnemen met NS om mijn jaartraject te controleren. Ik had namelijk wel mijn paspoort bij me. De conducteur verteld mij dood leuk, nee dat kan niet gecheckt worden.

Nu zit ik met de gebakken peren omdat je van de NS de boete eerst moet betalen voordat je kan bewijzen dat je een jaar abbonement hebt. De boete en ritprijs zijn samen 45.80 euro. Als je dit niet op tijd betaald komt daar nog eens 10 euro bovenop. Betaal je nog niet dan 25euro.

Hoe zou jij je voelen als je gewoon een abbo hebt en je moet toch nog betalen. Je word hier neergezet als een ordinaire zwartrijder.

Nu komt de regelgeving: De regelgeving zegt dat NS het bedrag niet terug hoefd te betalen als jij alsnog kunt aantoont dat je een abbo hebt. Je moet een kopie van je jaarkaart maken en vervolgens een postzegel kopen en deze opsturen naar de NS. He je hebt maar 14 dagen om dit te doen want anders kan je je geld al helemaal vergeten.

Ik heb die 45.80 euro net 1 dag te laat betaald, (stom) waardoor ik de herinnering net mis liep. Dit betekent dat ik de verhoging van 10euro nog moet betalen. Nee ik word meteen doorgestuurd naar Incasso Unie, die vervolgens 25 euro boven op de 10euro gooit. Want dat is een verhoging van 15%, en dat is volgens de regels.

Al met al betaal ik nu eerst: 45.80euro + 35.00euro = 80.00euro. En dit terwijl ik gewoon een jaartraject kaart heb die maandelijks betaald word door mijn werkgever. Lekker social allemaal.

Dit is gewoon een vorm van diefstal als je het aan mij vraagt. Lekker NS, ga zo door!
Je vergeet je jaarkaart, en dan betaal je de boete ook nog te laat? Nee da's lekker oplettend, beetje pot<-->ketel verhaal in mijn ogen.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Inderdaad, ik had exact hetzelfde geschreven;
Je niet houden aan de voorwaarden en dan denken dat je ergens recht op hebt?

Welkom in de wereld van de omgekeerde redenaties, weet je wat? je moet politiek gaan bedrijven domme trol....

weetnietveel

Ongelezen bericht door weetnietveel »

RileyFlevoland schreef: was ik afgelopen augustus mijn Jaartraject kaart thuis vergeten. Dit is de eerste keer in bijna 4 jaar. Ik stap netjes naar de conducteur af voordat de trein weg rijd om aan te geven dat ik mijn pasje thuis ben vergeten en of ik alsnog mee mag. Hij knikt ja en ik stap in.

Vervolgens komt de beste man naar mij toe om te vertellen dat hij een boete voor me gaat schrijven omdat ik geen geldig vervoers bewijs bij me heb. Ik vertel hem dan dat een paar seconden geleden naast hem stond, en dat ik mijn verhaal al had verteld en hij vond het allemaal ok.

De boete en ritprijs zijn samen 45.80 euro. Als je dit niet op tijd betaald komt daar nog eens 10 euro bovenop. Betaal je nog niet dan 25euro.

De regelgeving zegt dat NS het bedrag niet terug hoeft te betalen als jij alsnog kunt aantoont dat je een abbo hebt. Je moet een kopie van je jaarkaart maken en vervolgens een postzegel kopen en deze opsturen naar de NS. He je hebt maar 14 dagen om dit te doen want anders kan je je geld al helemaal vergeten.

Ik heb die 45.80 euro net 1 dag te laat betaald,

Dit verhaal klopt niet helemaal.

Je vraagt aan de conducteur of je mee mag en dat mag natuurlijk wel, maar je krijgt alleen een boete omdat je geen geldig vervoersbewijs kunt laten zien en je moet een kaartje kopen. Dus niets mis mee.

Deze boete van €35,- kon je (zoals dit waarschijnlijk ook door de conducteur verteld is)terug krijgen én ook het bedrag voor het treinkaartje dat je hebt moeten kopen. Je hebt daar volgens de algemene voorwaarden een maand de tijd voor.
de algemene voorwaarden schreef:Art. 5 Vergeten Abonnementskaart
Als u uw Abonnementskaart bent vergeten en u daarom die dag een vervangend vervoerbewijs heeft gekocht wordt maximaal driemaal per Abonnementsjaar het voor die dag geldige vervangende vervoerbewijs terugbetaald, maar alleen als u dit vervangende vervoerbewijs meteen fotokopie van de vergeten Abonnementskaart en het ingevulde formulier Geld terug bij vergeten abonnement, binnen één maand na reisdatum opstuurt naar NS Klantenservice.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

RileyFlevoland schreef:Ik stap netjes naar de conducteur af voordat de trein weg rijd om aan te geven dat ik mijn pasje thuis ben vergeten en of ik alsnog mee mag. Ik werk op schiphol en woon in lelystad. Hij knikt ja en ik stap in.
Je mocht toch gewoon mee? Of heb je ook expliciet gevraagd of GRATIS mee mocht?

melomaan

Ongelezen bericht door melomaan »

Allereerst geldt vanaf januari jl. de procedure dat de conducteur wel kan bellen (wanneer u een geldige legitimatie kunt tonen) om te controleren of u een jaartrajectkaart heeft. Hij schrijft dan een kosteloos vervoersbewijs uit. Dit scheelt NS geld (administratief) en is voor de klant prettiger.
Schrijft hij wel een normaal vervoersbewijs (oude procedure), dan maakt hij er de aantekening op dat de klant aangeeft dat hij zijn jaarkaart vergeten is, waardoor er bij de administratieve afwikkeling even in de computer gekeken wordt of de klant hem nog geen 3x vergeten is en wordt de transactie met gesloten beurzen afgehandeld (deze procedure bestaat al een jaar of 3).

Wanneer bovenstaand verhaal op deze wijze is gegaan is dit niet volgens de juiste procedure afgehandeld.

weetnietveel

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Melomaan worden evt. boetes voor reizen zonder geldig vervoersbewijs geïnd door het CJIB?

melomaan

Ongelezen bericht door melomaan »

@weetnietveel: In eerste instantie wordt het bedrag door NS geïnd. Wanneer er niet betaald wordt, wordt het een proces verbaal en vindt de inning plaats door het CJIB.

Gesloten