LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SNS: Kosten beleggen in fondsen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Truus01
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:52

SNS: Kosten beleggen in fondsen

Ongelezen bericht door Truus01 »

Hallo Allemaal,

Ik heb vandaag een brief gekregen van de SNS-bank dat hun kostenstructuur voor beleggingen gaat veranderen. Ze zeggen dat dit verplicht is vanwege het AFM. Ze moeten de kosten om te beleggen transparanter maken.
Het komt op mij over zoals de regels over de provisie van de hypotheekadviseur. Wat uiteindelijk in houdt dat het allemaal duurder wordt voor de klant, dus voor mij.

Mag een bank dit zomaar doen? Zal wel. Maar ik heb belegd, met het idee om er pas 30 jaar later naar om te kijken. Ik heb bewust niet belegd bij Binck en Lynx en Alex en de zijne, omdat die kosten berekenden, daar waar SNS alleen kosten berekende bij het verkopen van de beleggingen, niet bij de aankoop of bv per maand/jaar.
Nu gaat de SNS hetzelfde doen, maar overstappen kan in principe niet, want dan ben ik transactiekosten kwijt, weer nieuwe aankoopkosten en mijn winst (over 20 jaar) op de beleggingen. Want momenteel zijn mijn beleggingen natuurlijk niet zo veel waard als dat ze ooit geweest zijn en mijn verwachting is dat ze ook wel weer meer waard worden. Maar ondertussen zit ik nu dan wel met die kosten.

En gaat dan ook nog een om 'een percentage van uw gemiddeld belegde vermogen', dus hoe meer je belegd hebt (en nog zou willen doen) hoe meer je gaat betalen.

Ik vind het allemaal erg oneerlijk. :evil:
Dit zouden ze moeten doen als de economie goed is, zodat mijn beleggingen er ook goed voor staan en ik dus wel over kan stappen met winst (ipv nu met dikke verliezen)!

Weet iemand hier al meer over? Is er wellicht iets aan te doen?

Zou bv een andere bank mijn fondsbeleggingen over kunnen nemen 'as is', als ik een bank vind met betere voorwaarden en lagere kosten?

Spaargeld is makkelijk over te plaatsen, daar komen geen aan-en verkoopkosten bij kijken. Een hypotheek over plaatsen gaat ook nog wel, met soms een bepaalde boete en tegen andere voorwaarden.
Maar beleggingen is onderhand als een auto, je koopt ze, en om over te stappen moet je de auto die je hebt verkopen (en krijg je wat ze op dit moment waard zijn) en moet je dan weer een nieuwe auto kopen. Je wordt nu dus eigenlijk gedwongen om je oude auto door te rijden (en hopen dat die in de toekomst meer waard wordt), maar je gaat ondertussen wel hogere kosten betalen voor dat doorrijden. Of eigenlijk kosten die er eerst niet waren.
Zoals ik al zei, oneerlijk!
Laatst gewijzigd door Truus01 op 16 okt 2013 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: SNS: Kosten beleggen in fondsen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Bij mij weten kunt u gratis overstappen naar bv. Binck. Eventueel worden de kosten van overstappen door Binck betaald. Verder betaalt u bij Binck ook geen bewaarloon. Wel aan en verkoop kosten. Hoewel bij een nieuwe klant hier de eerste € 50,- niet in rekening worden gebracht. Laat u zich aanmelden door een bestaande klant krijgt u beide deze € 50,- korting.

Jantje7

Truus01
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:52

Re: SNS: Kosten beleggen in fondsen

Ongelezen bericht door Truus01 »

Kunnen Binck en anderen bank specifieke fondsen overnemen? Bv het SNS Optimaal Rood fonds of het SNS Amerika Aandelen fonds.

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: SNS: Kosten beleggen in fondsen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Kijk een rustig op de site van Binck zou ik zeggen.

https://www.binck.nl/

Jantje7

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: SNS: Kosten beleggen in fondsen

Ongelezen bericht door sjohie »

Truus01 schreef:Kunnen Binck en anderen bank specifieke fondsen overnemen? Bv het SNS Optimaal Rood fonds of het SNS Amerika Aandelen fonds.
Lijkt me niet, maar ze hebben allemaal wel grofweg dezelfde type fondsen, dus wat conservatieve met triple A staatsobligaties, eentje met blue-chip aandelen zoals Shell, Ahold etc, en dan nog wat meer high-risk fondsen met volatielere aandelen of fondsen speciaal voor de BRIC landen etc. Kwestie van even inhoudelijk vergelijken lijkt me?

Maar als je door het overstappen je koerswinst van de laatste 20 jaar kwijt bent zoals je hier boven schrijft, zou ik dit moment aanpakken om je strategie eens wat bij te stellen.

Truus01
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:52

Re: SNS: Kosten beleggen in fondsen

Ongelezen bericht door Truus01 »

Mijn idee was om koerswinst te hebben over een flink aantal jaren en er in de tussentijd niet naar om te kijken. Dus op dit moment, met de huidige koersen, zou ik dus flink koersverlies hebben, maar (naar mijn en alle verwachting) over een flink aantal jaren weer wel winst.
Door over te stappen maak ik onnodige extra kosten en maak ik uiteindelijk minder winst.
Maar door de wijziging bij de SNS ga ik nu ineens ook kosten krijgen, die ik eerst niet had, waardoor mijn inleg, ook al doe ik niks, minder wordt.

Mijn strategie was dus: laag instappen, hoog uitstappen en vooral jaren wachten, en daarmee ook crisisjaren overbruggen, door dan niet uit te stappen maar te wachten.
En nu krijg ik het gevoel dat ze me verplichten toch uit te stappen op het punt dat de fondsen een hele lage koers hebben, of ik moet de kosten betalen die er eerst niet waren.

Met de strategie was mi niks mis.
Oh, het staat er overigens ook nog geen 20 jaar, het zou er eerder nog 20 jaar op moeten staan.

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: SNS: Kosten beleggen in fondsen

Ongelezen bericht door Mk »

Wat de SNS nu doet is wat alle Nederlandse banken per 1 januari moeten doen. Vanaf die datum mogen ze namelijk geen provisie meer ontvangen van de beleggingsfondsen. Dat is inderdaad nieuwe wetgeving.

Nu lijkt het alsof het beleggen in beleggingsfondsen gratis is. Dat is niet zo. Een beleggingsfonds brengt kosten in rekening. Deze kosten gaan ten laste van de waarde van uw beleggingen.

Een deel van die 'kosten' wordt doorbetaald aan de banken die die beleggingsfondsen verkopen. De kosten die ze in rekening brengen kan je terugvinden op internet. Voor normale Nederlandse aandelenfondsen liggen die vaak rond de 1,3% op jaarbasis, voor obligatiefondsen rond de 0,8%. Meestal wordt ongeveer de helft daarvan doorbetaald.

Oftewel: u betaalt nu ook al een percentage aan kosten op jaarbasis. Afhankelijk van uw beleggingsfondsen is dat ergens tussen de 0,8 en 1,3%. Als de SNS daar de helft van ontvangt dan betaalt u de SNS dus eigenlijk nu ook al tussen de 0,4 en 0,65% op jaarbasis.

Per 1 januari mag de SNS die provisie niet meer ontvangen. Ze gaan dat dus rechtstreeks bij u in rekening brengen. Dit betekent echter wel dat de kosten van het beleggingsfonds omlaag gaan. De totale kosten zouden dus (min of meer....) gelijk moeten blijven.

Truus01
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:52

Re: SNS: Kosten beleggen in fondsen

Ongelezen bericht door Truus01 »

@ MK, bedankt voor de uitleg. Dit is dus inderdaad vergelijkbaar met de afgeschafte provisie van de hypotheken en de nu directe kosten voor de hypotheekadviseur.
En wat blijkt, daar zijn de kosten omgeteld hoger van geworden.
En dat verwacht ik dus ook met mijn beleggingen.

Daarbij komt dat ik vanaf 1 januari dus minder/geen kosten meer in het beleggingsfonds heb, maar die dus rechtstreeks aan de bank betaal. Gaat de waarde van mijn beleggingen dan ook per 1 januari omhoog?
Of heb je alleen 'voordeel' (of gelijke kosten) als je nieuwe beleggingen doet?
Want als ik dat niet doe, en de beleggingswaarde gaat niet omhoog, moet ik wel ineens jaarlijkse kosten betalen, over iets waar ik altijd al kosten over heb betaald.

Ach, wellicht moet ik het geheel even afwachten, maar ik ben er bang voor...

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: SNS: Kosten beleggen in fondsen

Ongelezen bericht door Mk »

Het is inderdaad vergelijkbaar met de afgeschafte provisie voor hypotheekadvies. Ik vraag me overigens af of die kosten nu echt hoger zijn geworden (je wil niet weten hoeveel provisie die adviseurs soms ontvingen).

Het verschil met hypotheekadvies is dat het hier over jaarlijkse kosten gaat. Deze kosten worden gerekend over de totale waarde van je beleggingen, ongeacht wanneer je daarvoor geld hebt ingelegd.

Even een voorbeeld: stel dat je nu in 1 fonds belegt waarvan de kosten 1% zijn. SNS krijgt daar de helft van; 0,5%.

Vanaf 1 januari zou het zo moeten zijn dat je 0,5% betaalt aan de SNS en daarnaast nog steeds 0,5% aan het fonds. In totaal dus nog steeds 1%. Het is echter de vraag of de kosten van het fonds dan inderdaad 0,5% worden. Ze zullen wel dalen maar of dat inderdaad met hetzelfde percentage zal zijn is de vraag.

Gesloten