LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag terug betalen, ben ik verplicht dit te betalen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
janny68

Huurtoeslag terug betalen, ben ik verplicht dit te betalen?

Ongelezen bericht door janny68 »

Beste Forum leden,

Mischien iemand mij advies kan/wilt geven of iemand weet hoe dit zit?
Want ik vermoed dat er van alles niet klopt.

Ik ben al jaren arbeidsongeschikt, daardoor in de bijstand.
Ik heb recht op huurtoeslag.
Via de Sociale Dienst gaat alles automatisch van mijn uitkering, zoals de huur e.d
De huurtoeslag sort de belastingdienst naar de woningbouw en dus ontvangt de woning bouw vereniging, en die geeft dan door aan de Sociale Dienst welke huur ik moet betalen (dus wat hun moeten inhouden van mijn uitkering).
Dat gaat jaren netjes en goed.

In 2010 ontving ik 1000 euro terug van de huur, ik bellen toen en ze zei dat dat teveel betaalde huur was. Ik ontving daarvan geen schrijven ofzo, maar ik ging ervan uit dat dat goed was.
En alles ging verder gewoon door.
Tot 3 weken terug ik een definitieve berekening over het jaar 2010 ontving en 529,- terug moet betalen.
Ik bellen en met de woning bouw en blijkt dat van alles niet klopt.
Bij de belastingdienst staan verkeerde gegevens, de huurprijs en ook mijn inkomen.
De woning bouw zegt de belastingdienst een verkeerde type fout gemaakt heeft.

Ook deze week ben ik erachter dat de gegevens van dit jaar niet kloppen, een hogere huur en een hogere inkomen. Dit gaan ze aanpassen vanaf 22 oktober, dan krijg ik nog maar 17 euro huurtoeslag voor de rest van het jaar omdat ik teveel gehad heb in de eerste helft van het jaar.
Ik weet mij geen raad, dit is toch niet mijn fout?
De woning bouw heeft geen goede gegevens opgegeven aan de belastingdienst.
De Sociale Dienst had ik ook al gebeld, en hun hebben wel de juiste gegevens opgegeven, maar ik moest wel copy's maken en alles opsturen.

Nu is dus ook van de afgelopen jaren, 2010 dus, en de jaren daarna alles verkeerd opgegeven.
Maar ik heb wel een definitieve berekening gehad van 2011 kan dat alsnog dat ze dan opnieuw berekenen als iets definitief is?

Mvg Janny

henrika

Re: Huurtoeslag terug betalen, ben ik verplicht dit te betalen?

Ongelezen bericht door henrika »

dan krijg ik nog maar 17 euro huurtoeslag voor de rest van het jaar
Maar u krijgt dan toch nog wel huursubsidie of niet ?

janny68

Alleen de 17 euro, en daar kan ik echt niet mee rondkomen, dat houdt in dat ik de volledige huur bijna zelf moet betalen van mijn uitkering.
Plus nog de 529 euro van 2010, en plus...wat er nog meer verkeerd is gegaan.
Ikzelf heb dus niet de gegevens doorgegeven maar dat doet de Sociale Dienst al jaren, die geeft mijn inkomen door aan de Woningbouw en die berekent dan de huur die van mijn uitkering af gaat. De woning bouw berekent dus de huur en geeft de gegevens aan de Belastingdienst door.
Dat ging jaren gewoon goed. Maar, de Woningbouw heeft i.p.v 301 euro 400 euro doorgegeven en bordevol meer fouten aan de Belastingdienst dus vanaf 2010. Dus kan ik straks 3000 euro gaan terug betalen.
Is dit mijn fout? Ik vind van niet. Ik ga ervan uit dat (zoals altijd voorheen) alles netjes en goed doorgegeven wordt.
Ik weet ook niet waar ik dan nog van moet leven en of dit zo wel kan en mag.
Dit is toch de schuld van de Woninbouw?

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Janny,
het kan heel goed de schuld zijn van de woningbouw of de belastingdienst, helaas maakt dat voor jouw situatie niet zoveel uit. er is voor jou teveel huurtoeslag betaald, en dat moet terug komen.
Doordat je teveel toeslag hebt gehad, heb je uiteindelijk dus teveel uitkering ontvangen.
Het klinkt heel zuur, maar zo werkt dat in Nederland. als het teveel betaalde bedrag nu in de kas van de woningbouw terecht was gekomen, had je er misschien nog wat aan kunnen doen.
sterkte

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Is dit mijn fout? Ik vind van niet. Ik ga ervan uit dat (zoals altijd voorheen) alles netjes en goed doorgegeven wordt.
Je bent er uiteindelijk nog altijd zelf verantwoordelijk voor dat de juiste gegevens bij de belastingdienst bekend zijn. Je krijgt ook niet voor niets de overzichten, die zou je moeten controleren om te zien of de gegevens wel kloppen.

Het is aardig van de instanties dat ze je een beetje werk uit handen nemen, maar daarmee nemen ze niet de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de bedragen over.

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

kweenie schreef:
Je bent er uiteindelijk nog altijd zelf verantwoordelijk voor dat de juiste gegevens bij de belastingdienst bekend zijn. Je krijgt ook niet voor niets de overzichten, die zou je moeten controleren om te zien of de gegevens wel kloppen.

Het is aardig van de instanties dat ze je een beetje werk uit handen nemen, maar daarmee nemen ze niet de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de bedragen over.
Inderdaad. Het is heel erg vervelend, maar het is echt je eigen verantwoordelijkheid.

Een paar weken terug was in "een dubbeltje op z'n kant" een zelfde soort verhaal. Die mensen hadden in de schuldsanering gezeten, en de bewindvoerder regelt dan ook toeslagen enzo. Bleek dus dat ze teveel hadden ontvangen, en ja, dat moest gewoon terugbetaald worden.

Ik zou als ik jou was de Belastingdienst bellen, je situatie zo goed mogelijk uitleggen, de verantwoordelijkheid nemen (dus niet zeggen dat het niet jou schuld is, denk niet dat je daar veel mee opschiet) en vragen om een betalingsregeling. Misschien kun je vragen of het goed is dat je bijvoorbeeld € 50 per maand (is dat haalbaar?) terugbetaald, en of de Belastingdienst dan geen rente wil rekenen zodat je schuld niet verder oploopt?

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U kunt bezwaar maken tegen de definitieve aanslag 2010 binnen 6 weken. Tevens de goede cijfers nogmaals hierin vermelden. Het formulier kunt u downloaden van de belasting site.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... berekening
Vraag ook een betalingsregeling aan, anders komt er nog een boete bij als u niet of te laat betaald.

Jantje7

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Als je een betalingsregeling hebt gekregen, betrek dan de Sociale dienst en woningbouwvereniging erbij.
Probeer via hen (wie is de eerst verantwoordelijke voor het doorgeven van foutieve gegevens?) een tijdelijke huurvermindering, bijzondere bijslag of iets dergelijks om zo het maandbedrag aan de belastingsdienst te 'verlagen', als de betalingsregeling niet haalbaar is.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Tijdelijke huurvermindering heeft nauwelijks nut, omdat de bijbehorende huurtoeslag dan ook naar beneden gaat.

De enige optie richting belastingdienst is een betalingsregeling, maar dat is aan een maximaal aantal termijnen gebonden. Ik meen maximaal 10.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

witte angora schreef:Tijdelijke huurvermindering heeft nauwelijks nut, omdat de bijbehorende huurtoeslag dan ook naar beneden gaat.

De enige optie richting belastingdienst is een betalingsregeling, maar dat is aan een maximaal aantal termijnen gebonden. Ik meen maximaal 10.
Ik bedoel ook geen officiële huurvermindering.

trail46

Ongelezen bericht door trail46 »

Het vervelende van dit soort situaties is ( helaas zelf ondervonden) dat je niet kunt terugvallen op de belastingdienst/Sociale dienst of welke dienst dan ook. En dit zelfs als de rekenfout bij hun ligt .Je bent en blijft altijd persoonlijk aansprakelijk.De enige oplossing is een betalingsregeling want elke cent die zij teveel uitbetaald hebben word op TS verhaalt.Trieste toestanden waar steeds weer de armste de dupe van worden.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... nt_betalen
BelastingTelefoon

0800 - 0543 (gratis). Voor vragen over belastingen en toeslagen.
Bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.
Houd uw burgerservicenummer/sofinummer bij de hand. Dit staat op uw paspoort, loonstrook en rijbewijs. Als wij uw vraag niet meteen kunnen beantwoorden, wordt u later teruggebel

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

De situatie is balen maar je hebt gewoon teveel ontvangen (had je zelf moeten controleren) dus terug betalen is onvermijdelijk.

honda98

Ongelezen bericht door honda98 »

als je teveel toeslag ontvangt moet dat terug betaald worden !
ik had ook huurtoeslag maar ik heb het stop gezet om dat ik bijna alles moest terug betalen !
het kan wel intermijnen worden terug betaald maar daar schied je niets mee op !
rekennen kunnen ze bij de lasting dienst niet want als je teveel krijgt moet je het volgende jaar
toch minder toeslag krijgen maar het werd steed hoger ! laat ze dan maar die paar centen houden !
dan heb ik daar geen zorgen over !
de zorg toeslag gaat wel goed bij mij !
:D :)

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:

Jawel hoor. Zij zijn gewoon verantwoordelijk voor het leveren van de juiste gegevens. Ze moeten of geen gegevens leveren, doen ze dat wel, zijn zij er voor verantwoordelijk dat het klop.
Verder, het gaat hier niet om teveel genoten huurtoeslag, maar om te weinig betaalde huur. Als dat van 2010 is, is de verjaringstermijn allang verlopen en is het jammer maar helaas voor de woningstichting, hadden ze maar eerder de boel moet controleren.

janny68

Dank jullie wel voor al jullie reacties en informatie!

Ik vind zelf niet dat ik verantwoordelijk ben voor de fouten van de woningbouw.
Hun hebben de verantwoordelijkheid genomen voor mij om bedragen door te geven aan de belastingdienst, en als hun die verantwoordelijkheid niet aankunnen dan moeten ze dat niet doen.
Of mensen een brief sturen (soort contract ofzo) van ''Wij willen voor u de bedragen van de huur doorgeven aan de belastingdienst, maar wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten'' en dan met handtekeningen eronder.

Ja, ik heb een bezwaarschrift aangevraagd, maar ik wil ook even met een advocaat praten, wat zij zegt. Ik heb vanmiddag van alles afgebeld, en wel een uur met een man van de belastingdienst aan de telefoon gezeten. Ook met de woningbouw gebeld.
De meneer van de woningbouw deed een paar weken terug nog aardig. Vanmiddag niet meer, hij blijft erbij hij zegt dat hij de juiste gegevens van rekenhuur heeft door gegeven aan de belastingdienst, en dat de belastingdienst een type fout gemaakt heeft. Hij zei hij dat kon aantonen. Ik vroeg hem of hij mij een copy wilde sturen van het bewijs van wat hij doorgegeven heeft aan de belastingdienst. Hij zei dat dat niet kon want er stonden meerdere namen op en vanwege privacy. Maar voor de rechter kon dat wel zei hij. (om de 1 of andere reden vertrouw ik hem niet zo). En dat dat einde discussie was (en van die woningbouw huur ik notabene al 22 jaar deze woning> goede klant!).

De huurtoeslag gaat naar de woningbouw, niet naar mij.
Wat van mijn uitkering afgaat (dus wat de sociale dienst inhoudt op mijn uitkering en doorbetaald aan de woningbouw) is verekend dan met de huurtoeslag die de woningbouw van de belastingdienst krijgt elke maand.

De Sociale dienst geeft alleen inkomen/jaaropgave door aan de belastingdienst, en dat klopte.

De belastingdienst de meneer vond ik een stuk aardiger.
Ik had de formulieren erbij en hij zei dat het niet zo was dat er een type fout was gemaakt, dat alles automatisch direct in het systeem wordt gezet. Hij zei dat er dus over meerdere jaren dan niet klopt. Bijvoorbeeld: in 2009 is er in de eerste helft de helft minder huurtoeslag overgemaakt dan de 2 helft, hij zei dat de woningbouw dat echt wel gezien moest hebben. Hij zei dat de woningbouw echt wel elke maand checkt of er voldoende toeslag binnenkomt (vanwege anders dat ze niet de gehele huur binnen krijgen). En als er dan opeens het dubbele opeens binnenkomt een paar maanden dat zeker moest opvallen zo zei de meneer van de belastingdienst.

De huur wordt 2 keer per jaar aangepast, dus ik kan zo niet weten wat de woningbouw allemaal doorgeeft.

De jaren erna is ook teveel huur door gegeven aan de belastingdienst.
De woningbouw weet precies waarover ik huurtoeslag krijg, ikzelf niet, zoals waterverbruik niet maar onderhoud groen weer wel begreep ik dus. En zodoende dacht ik dat dat allemaal netjes geregeld was, en jaren en jaren goed gegaan, maar sinds 2009 dus niet.
De man van de belastingdienst zegt dus ik bij de woningbouw moet zijn, en dat hun onjuiste gegevens hebben doorgegeven. Hij zei zelfs als die meneer niet meer wilt praten kan je aangifte doen van fraudering, dus dat de woningbouw fraudeert door het opgeven van onjuiste gegevens.

Hoe bedoel je Olaf79 dat ik te weinig betaalde huur heb gedaan? Het is zo dat dus de woningbouw te hoge huur aan de belastingdienst doorgegeven heeft, en dus hun meer huurtoeslag ontvangen hebben zegmaar.
En hoezo is van 2010 termijn verjaard? Dat is toch pas na 5 jaar?

Het gaat trouwens om jaar 2009. En toen heb ik in 2010 1000 euro gehad van de woningbouw, ik
toen bellen en vragen hoe dat kon (ik kreeg geen brief ofzo), en toen zeiden hun dat dat teveel betaalde huur was. Dus toen dacht ik/nam ik aan dat dat ook zo was. Ik had immers gebeld voor de zekerheid, en dacht dus ook dat dat goed was.
Nu blijkt dat ze dus dat geld naar de belastingdienst hadden moeten storten en niet naar mij.
Het gaat over de definitieve huurtoeslag van 2009.

janny68

O ja, als je een definitieve aanslag krijg is dat dan ook echt definitief? Of kan de belastingdienst later dan ook nog willen terug vorderderen? Ik heb een definitieve aanslag van 2010, en 2011, die kloppen natuurlijk ook van geen kant maar hoefde ik niets te betalen en is definitieve aanslag van de huurtoeslag. Weet iemand dit?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar heb je in die jaren dan nooit enige post over de huurtoeslag gehad? Het is toch gebruikelijk dat je bij een wijziging een brief krijgt met de gegevens die ze gebruiken. Dat zou je in ieder geval minstens een keer per jaar moeten hebben ontvangen. Logischerwijs zou je vooraf te horen moeten krijgen wat de huurtoeslag wordt en op welke gegevens dat gebaseerd is. Dan zou je vrij eenvoudig moeten kunnen nagaan wat er mis is gegaan.

trail46

Ongelezen bericht door trail46 »

janny68 schreef:Dank jullie wel voor al jullie reacties en informatie!

Hun hebben de verantwoordelijkheid genomen voor mij om bedragen door te geven aan de belastingdienst, en als hun die verantwoordelijkheid niet aankunnen dan moeten ze dat niet doen.
Of mensen een brief sturen (soort contract ofzo) van ''Wij willen voor u de bedragen van de huur doorgeven aan de belastingdienst, maar wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten'' en dan met handtekeningen eronder.

Ja, ik heb een bezwaarschrift aangevraagd, maar ik wil ook even met een advocaat praten, wat zij zegt.
Dat mag je vinden natuurlijk, maar zo werkt het dus niet. Je bent en blijft altijd zelf verantwoordelijk en word geacht dit na te controleren. kweenie stelde de juiste vraag want je krijgt het toch ook ieder jaar de definitieve bedragen op papier aangeleverd door de Belastingdienst? Ik dacht dat de dienst tot 5 jaar kan terugvorderen dus 2009 valt daarbinnen. Goed dat je bezwaar maakt en een advocaat bezoekt, maar onthou dit. Elke euro die je teveel krijgt ( jou schuld of niet) moet worden terug betaald en dat is een vaststaand feit.Ik weet dit uit eigen ervaring, bel op naar de belastingtelefoon en degene geeft mij een verkeerd (zoekt niet mijn dossier en geeft een algemeen advies, wist ik niet. Er komt toch een naheffing en mijn verwijzing naar het antwoord van een medewerker werd verworpen, daardoor was de termijn verstreken waarin ik bezwaar kon maken en heb ik gevraagd om coulance vanwege het foute advies, de reden was dus het foute advies. Uitslag? Afgewezen, ik had de bezwaartermijn laten verlopen.

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

trail46 schreef:
janny68 schreef:Dank jullie wel voor al jullie reacties en informatie!

Ja, ik heb een bezwaarschrift aangevraagd, maar ik wil ook even met een advocaat praten, wat zij zegt.
Dat mag je vinden natuurlijk, maar zo werkt het dus niet. Je bent en blijft altijd zelf verantwoordelijk en word geacht dit na te controleren. kweenie stelde de juiste vraag want je krijgt het toch ook ieder jaar de definitieve bedragen op papier aangeleverd door de Belastingdienst? Ik dacht dat de dienst tot 5 jaar kan terugvorderen dus 2009 valt daarbinnen. Goed dat je bezwaar maakt en een advocaat bezoekt, maar onthou dit. Elke euro die je teveel krijgt ( jou schuld of niet) moet worden terug betaald en dat is een vaststaand feit.Ik weet dit uit eigen ervaring, bel op naar de belastingtelefoon en degene geeft mij een verkeerd (zoekt niet mijn dossier en geeft een algemeen advies, wist ik niet. Er komt toch een naheffing en mijn verwijzing naar het antwoord van een medewerker werd verworpen, daardoor was de termijn verstreken waarin ik bezwaar kon maken en heb ik gevraagd om coulance vanwege het foute advies, de reden was dus het foute advies. Uitslag? Afgewezen, ik had de bezwaartermijn laten verlopen.
Precies. Je mag dat vinden, maar daar schiet je niets mee op. Je kunt een advocaat raadplegen, maar dat kost geld. Ik raad je aan om eerst even in de afleveringen van "dubbeltje op z'n kant" van RTL4 van dit seizoen te kijken. Zoals gezegd komt daarin eenzelfde situatie voor die volgens mij zelfs naar de rechtbank is geweest, en die mensen moesten gewoon terugbetalen.

janny68

Dank jullie wel voor de reacties!
Ik heb zojuist mijn advocaat gesproken, en alles uitgelegd, en zij zei toch hetzelfde als Olaf79, 'Jawel hoor. Zij zijn gewoon verantwoordelijk voor het leveren van de juiste gegevens. Ze moeten of geen gegevens leveren, doen ze dat wel, zijn zij er voor verantwoordelijk dat het klopt.''. Ik krijg idd een voorschot beschikking maar dat is ook pas eeen half jaar later dan dat de huur wordt doorgegeven, daarnaast maakt de woning bouw vereniging wel èrg veel fouten. Ik zie bijvoorbeeld aan mijn huur van 2011 dat de rekensom is 409, maar...als ik mijn uitkeringspecificatie erbij houdt en dan wat ik betaald aan huur heb klopt dat niet. Het had moeten zijn 302 euro, ook daardoor heeft de woningbouw teveel toeslag gekregen, ik krijg dat dus niet want de belastingdienst stort dat naar de woningbouw. Mijn advocaat zei ''je woont al 22 jaar op dat adres en van de zelfde woningbouw''. Nu dit jaar heeft de woningbouw ook teveel toeslag ontvangen en daarom de laatste maanden van dit jaar is er dus 9 euro overgemaakt om dat gelijk te maken. Ik kan dus niet de volledige huur betalen min 9 euro toeslag, dan houdt dat in dat ik met de energie en ziekenfonds eraf nog maar 20 euro per week heb om van te leven. Mijn advocaat vind dit niet kunnen, maandag om 4 uur heb ik een afspraak met haar op kantoor. Ik vroeg nog ''denkt u dat dit een rechtszaak kan worden en in mijn gelijk?'' Ze zei ''Ja dat denk ik wel, want is een fout van de woningbouw''.

'

Gesloten