LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] KPN dringt bewoners Brunssum Glasvezelkabel abonnement op
Re: KPN dringt bewoners Brunssum Glasvezelkabel abonnement op
We hebben het hier in het dorp ook gehad begin dit jaar - opdringerig? Ja, dat ben ik met u eens. Maar verplicht is het zeker niet. Reggefiber heeft hier (naar eigen zeggen) de 30% "gehaald" en is begonnen met de aanleg.
We hebben wel 10 mailings gehad waarin de voordelen van glas hoog op werden gehemeld, alsmede even zovele jongelui aan de deur die mij als "ouwe ***" wel eens even zouden uitleggen waarom ik glas "moest" nemen. Heb ze stuk voor stuk moeten uitleggen dat glas tot aan de meterkast de wifi snelheid in huis géén bit of byte sneller maakt en dat ik voorlopig met de hoogste snelheid op de kabel prima vooruit kan.
"Ja maar, het is de toekomst" en "de uploadsnelheid is véél hoger dan bij kabel" en nog véél meer van die pogingen heb ik keurig kunnen pareren. Nog verschillende pogingen om dan op z'n minst maar "gratis een modem in uw meterkast" te installeren zodat "u dan alsnog kunt beslissen" zijn met succes afgeslagen aangezien ze géén antwoord hadden op mijn "tegen de tijd dat ik ècht glasvezel wil, is er allang een nieuw en verbeterd modem op de markt".
Uiteindelijk hebben ze de kabel onder mijn tuinpad doorgeschoten en stak hij vlak voor de voorgevel tussen twee baksteentjes uit de grond. Ik heb hem vervolgens weer netjes onder de steentjes geschoven en een merktekentje gezet.
Het argument dat je huis er meer waard van zou worden is natuurlijk ongelofelijke kul. Die paar honderd euro van de aanleg van een modem staan in geen verhouding tot de prijs van een huis, evenmin als een zonwering of pergolaa'tje.
U maakt zich er véél te druk om. Gewoon vriendelijk "nee, dank u" blijven zeggen.
We hebben wel 10 mailings gehad waarin de voordelen van glas hoog op werden gehemeld, alsmede even zovele jongelui aan de deur die mij als "ouwe ***" wel eens even zouden uitleggen waarom ik glas "moest" nemen. Heb ze stuk voor stuk moeten uitleggen dat glas tot aan de meterkast de wifi snelheid in huis géén bit of byte sneller maakt en dat ik voorlopig met de hoogste snelheid op de kabel prima vooruit kan.
"Ja maar, het is de toekomst" en "de uploadsnelheid is véél hoger dan bij kabel" en nog véél meer van die pogingen heb ik keurig kunnen pareren. Nog verschillende pogingen om dan op z'n minst maar "gratis een modem in uw meterkast" te installeren zodat "u dan alsnog kunt beslissen" zijn met succes afgeslagen aangezien ze géén antwoord hadden op mijn "tegen de tijd dat ik ècht glasvezel wil, is er allang een nieuw en verbeterd modem op de markt".
Uiteindelijk hebben ze de kabel onder mijn tuinpad doorgeschoten en stak hij vlak voor de voorgevel tussen twee baksteentjes uit de grond. Ik heb hem vervolgens weer netjes onder de steentjes geschoven en een merktekentje gezet.
Het argument dat je huis er meer waard van zou worden is natuurlijk ongelofelijke kul. Die paar honderd euro van de aanleg van een modem staan in geen verhouding tot de prijs van een huis, evenmin als een zonwering of pergolaa'tje.
U maakt zich er véél te druk om. Gewoon vriendelijk "nee, dank u" blijven zeggen.
newmikey schreef:We hebben het hier in het dorp ook gehad begin dit jaar - opdringerig? Ja, dat ben ik met u eens. Maar verplicht is het zeker niet. Reggefiber heeft hier (naar eigen zeggen) de 30% "gehaald" en is begonnen met de aanleg.
Gratis een modem installeren? Da's gelikt verkooppraat, op het glibberige af zelfs. Dat heb ik ze hier nog niet horen verkondigen. Ik heb ze overigens wel de glasvezelkabel tot in huis laten afmonteren, dus tot en met installatie van de wandcontactdoos, pontificaal náást het Ziggo modem.
En ook wij zijn prima tevreden, al was het al maar omdat Ziggo abonnees gratis onderling bellen, en mijn schoonouders ook Ziggo hebben.
Is hier ook gedaan hoor, helemaal gratis.Gratis een modem installeren? Da's gelikt verkooppraat, op het glibberige af zelfs
Ben je niet in de war met de (vrij forse) wandcontactdoos? Die lijkt vaag wel wat op een modem, en er zit bij ons ook zo'n loden zegeltje op.ciske schreef:Is hier ook gedaan hoor, helemaal gratis.Gratis een modem installeren? Da's gelikt verkooppraat, op het glibberige af zelfs
Een modem krijg je in het geval van zowel ADSL als kabelinternet pas als je daadwerkelijk een abonnement afneemt, en dan ook nog in bruikleen.
sjohie schreef:
Een modem krijg je in het geval van zowel ADSL als kabelinternet pas als je daadwerkelijk een abonnement afneemt, en dan ook nog in bruikleen.
Nee , het modem hangt hier. Wat ik er mee mot?? Ik heb geen belangstelling voor glasvezel.
Hangt dat ding niet in de weg ?ciske schreef:sjohie schreef:
Nee , het modem hangt hier. Wat ik er mee mot?? Ik heb geen belangstelling voor glasvezel.
Har06 schreef:
Hangt dat ding niet in de weg ?
Beetje maar goed, tis niet anders
Ik denk dat glasvezel niet meer zo in trek is.
-
Ik flos mijn tanden er altijd mee.
Bob Schurkjens schreef:Ik flos mijn tanden er altijd mee.
nog veel tanden ?
Bob Schurkjens schreef:Ik flos mijn tanden er altijd mee.
nog veel tanden ?
Foute berekening. Je betaald met die 50 euro niet alleen voor glasvezel, maar voornamelijk voor achterliggende diensten: toegang internet via provider, eventueel tv en telefoon.soedah schreef: Nu het kostenplaatje bij een abonnement van 50 euro/mnd en 600 euro/jaar is dit bij 30 jaar afschrijving 18.000 euro per aansluiting.( indien de tarieven gelijk blijven) Lekker snel verdient toch.
dan is € 50,00 toch aan de lage kant16again schreef:Foute berekening. Je betaald met die 50 euro niet alleen voor glasvezel, maar voornamelijk voor achterliggende diensten: toegang internet via provider, eventueel tv en telefoon.soedah schreef: Nu het kostenplaatje bij een abonnement van 50 euro/mnd en 600 euro/jaar is dit bij 30 jaar afschrijving 18.000 euro per aansluiting.( indien de tarieven gelijk blijven) Lekker snel verdient toch.
In ons geval is de situatie als volgt KPN en Reggifiber zijn beiden aandeelhouder 51/49% van de Fysieke Glasvezelkabel firma en die leggen na 30 % afgesloten abbonnementen een 100% Glasvezelkabelnet in ons dorp. Dat betekend 2 dingen, 1e die 30% aansluitingen/abbonnementen zijn de voorfinanciers van het hele projekt, en dat is erg veel geld per maand elke later aangesloten huis lift dan in principe mee met deze ontwikkeling maar betaald op zijn minst dezelfde hoge maandlasten voor de rest van de looptijd. m.a.w. het maand bedrag wordt niet of nooit meer aangepast naar beneden naar gelang er meer aansluitingen komen. 2e wat gebeurd er met de bestaande en betrouwbare koperkabel van de KPN die in vorige eeuw is aangelegd ZONDER voorfinancieren door de klanten zoals dit nu gebeurd.16again schreef:Volgens mij doe je als particulier geen zaken met reggefiber.soedah schreef: Reggefiber is de eigenaar van de glasvezelkabel (monopolist) en hoe ben ik als klant hiertegen juridisch beschermd?
Dit is alleen de club die infra verzorgt, meerdere partijen bieden eigen diensten aan op die infrastructuur.
Met oude koperdraden was dit niet anders: onderliggende koper verbinding naar je huis is/was altijd KPN, elke adsl aanbieder gebruikt KPN voor de laatste meters naar je huis.
Het zou wat worden als elke aanbieder zelf zou moeten graven voor eigen klanten....
Ik ben minder goed uit met mijn glasvezel: Deze is niet van reggefiber maar van CIF.
Deze laat geen andere aanbieders toe op zijn netwerk, en zit ik vast aan Caiway.
Dat betekent voor mij: Dan maar geen glas en verder met adsl, aansluiting in meterkast blijft ongebruikt ........of neemt reggefiber hier ooit het spul over?
3e wat gebeurd er met mijn abonnement wanneer de Provider ( KPN, Ziggo etc ) straks overgenomen worden door buitenlandse investeringsmaatschappijen. Want uiteindelijk gaat het hier niet meer om levering van Produkten aan Klanten maar om grote finaciële beursgenoteerde hopen geld.
Har06 schreef:
dan is € 50,00 toch aan de lage kant
Vind je?? Ze verhogen het om de haverklap bij glasvezel , dus voor je het weet zit je nog hoger.
Maar wat wil je nou eigenlijk zeggen? Dat je moeite hebt de Nederlandse handelspraktijken te accepteren? Of wil je dat de overheid alles gaat regelen? Dan krijg je namelijk de oude OostDuitse-praktijken waar ALLES wordt geregeld door de overheid. En daar heb je dan zeker ook weer problemen mee? ( overigens ken ik een aantal echte Oud-Duitsers die ook echt terugverlangen naar de Stasitijd. Vrijheid had je misschien niet, maar de rest was toch maar weer mooi geregeld )soedah schreef:In ons geval is de situatie als volgt KPN en Reggifiber zijn beiden aandeelhouder 51/49% van de Fysieke Glasvezelkabel firma en die leggen na 30 % afgesloten abbonnementen een 100% Glasvezelkabelnet in ons dorp. Dat betekend 2 dingen, 1e die 30% aansluitingen/abbonnementen zijn de voorfinanciers van het hele projekt, en dat is erg veel geld per maand elke later aangesloten huis lift dan in principe mee met deze ontwikkeling maar betaald op zijn minst dezelfde hoge maandlasten voor de rest van de looptijd. m.a.w. het maand bedrag wordt niet of nooit meer aangepast naar beneden naar gelang er meer aansluitingen komen. 2e wat gebeurd er met de bestaande en betrouwbare koperkabel van de KPN die in vorige eeuw is aangelegd ZONDER voorfinancieren door de klanten zoals dit nu gebeurd.soedah schreef: Reggefiber is de eigenaar van de glasvezelkabel (monopolist) en hoe ben ik als klant hiertegen juridisch beschermd?
3e wat gebeurd er met mijn abonnement wanneer de Provider ( KPN, Ziggo etc ) straks overgenomen worden door buitenlandse investeringsmaatschappijen. Want uiteindelijk gaat het hier niet meer om levering van Produkten aan Klanten maar om grote finaciële beursgenoteerde hopen geld.
newmikey
ik kan me helemaal vinden in jouw ervaring en instelling.
Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat de kabelaar de kabelaftakking bij jouw woning onder de grond gestopt heeft.? Moest ie wel en had hij geen keuze? Of is dat gewoon de techniek en procedure dat de kabel per straat in de grond onder het trottoir gelegd wordt met een aftakking naar elke woning aansluiting.?Zodat wanneer de bewoner ooit besluit toch over te gaan tot aansluiting slechts deze opgerolde glasvezelkabel in de tuin wordt opgegraven en aangesloten wordt in de meterkast. ( uiteraard tegen betaling). Graag zou ik van je willen weten wat inmiddels de ervaringen zijn van jouw buren die wel besloten hebben een abonnement af te sluiten tijdens de aanleg. Zijn die allemaal tevreden of was en is jouw beslissing van toen nog altijd korrekt.?
ik kan me helemaal vinden in jouw ervaring en instelling.
Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat de kabelaar de kabelaftakking bij jouw woning onder de grond gestopt heeft.? Moest ie wel en had hij geen keuze? Of is dat gewoon de techniek en procedure dat de kabel per straat in de grond onder het trottoir gelegd wordt met een aftakking naar elke woning aansluiting.?Zodat wanneer de bewoner ooit besluit toch over te gaan tot aansluiting slechts deze opgerolde glasvezelkabel in de tuin wordt opgegraven en aangesloten wordt in de meterkast. ( uiteraard tegen betaling). Graag zou ik van je willen weten wat inmiddels de ervaringen zijn van jouw buren die wel besloten hebben een abonnement af te sluiten tijdens de aanleg. Zijn die allemaal tevreden of was en is jouw beslissing van toen nog altijd korrekt.?
Stel je voor dat alle providers in handen raken van de Russen, dan worden de signalen regelmatig af geknepen en de prijzen per MB verhoogdciske schreef:Har06 schreef:
dan is € 50,00 toch aan de lage kant
Vind je?? Ze verhogen het om de haverklap bij glasvezel , dus voor je het weet zit je nog hoger.
Har06 schreef: Stel je voor dat alle providers in handen raken van de Russen, dan worden de signalen regelmatig af geknepen en de prijzen per MB verhoogd
Laat die Russen er maar buiten, die zijn gek
Er is geen sprake van voorfinanciering. Dan zou volledige aanleg kosten in 1 keer opgehoest moeten worden, en heb je het zo over duizend(en) euros per woning. Die 30% is alleen maar grens, waarboven de investering van aanleg terugverdiend kan worden. Ik sluit overigens niet uit dat diensten op glasvezel goedkoper worden. De eerste ADSL abbonnementen waren ook vrij duur, zeker voor beperkte bandbreedte toen.soedah schreef: 1e die 30% aansluitingen/abbonnementen zijn de voorfinanciers van het hele projekt, en dat is erg veel geld per maand elke later aangesloten huis lift dan in principe mee met deze ontwikkeling maar betaald op zijn minst dezelfde hoge maandlasten voor de rest van de looptijd. m.a.w. het maand bedrag wordt niet of nooit meer aangepast naar beneden naar gelang er meer aansluitingen komen. .
Gas , electriciteits- en waterleidingen etc zijn (en worden) ook gewoon door abonnees betaald . Kijk maar eens op jaarrekening energie leverancier.2e wat gebeurd er met de bestaande en betrouwbare koperkabel van de KPN die in vorige eeuw is aangelegd ZONDER voorfinancieren door de klanten zoals dit nu gebeurd.
Diensten op koper blijven voorlopig, maar doordat abbonnees weglopen moeten prijzen wel stijgen: Vaste netwerklasten worden nu eenmaal door minder abonnees opgehoest
3e wat gebeurd er met mijn abonnement wanneer de Provider ( KPN, Ziggo etc ) straks overgenomen worden door buitenlandse investeringsmaatschappijen.
Je zal weinig merken als de aandeeltjes in naar andere handen overgaan
De keuzes waren:soedah schreef: Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat de kabelaar de kabelaftakking bij jouw woning onder de grond gestopt heeft.? Moest ie wel en had hij geen keuze? Of is dat gewoon de techniek en procedure dat de kabel per straat in de grond onder het trottoir gelegd wordt met een aftakking naar elke woning aansluiting.?Zodat wanneer de bewoner ooit besluit toch over te gaan tot aansluiting slechts deze opgerolde glasvezelkabel in de tuin wordt opgegraven en aangesloten wordt in de meterkast. ( uiteraard tegen betaling).
1. kabel tpt aan de perceelgrens
2. kabel tot aan de gevel
(Beide met idd opgerolde kabel die tzt kan worden doorgetrokken)
3. aansluiten op modem in meterkast
Alledrie de opties waren gratis. Ik zag géén enkel voordeel in een glasvezelmodem wat plaats inneemt in m'n meterkast terwijl het naar alle waarschijnlijkheid in ieder geval de komende 2-4 jaar niet gebruikt zal gaan worden, ondanks dat hier zwaar voor gelobbied werd door verschillende brieven met nogal dwingende toon, sommige met een z.g. "opt-out" constructie die ik gewoon verworpen heb zonder verdere communicatie van mijn kant.
Toen de monteurs in de straat kwamen heeft mijn wederhelft ze duidelijk gemaakt dat ze onder géén beding achter de voordeur terecht konden, wat voor opdracht ze ook mee hadden. Ze hebben toen keurig gevraagd of ze tot de gevel mochten op stellige belofte dat mijn voortuinbestrating geheel onberoerd zou worden gelaten op een paar steentjes na.
Ik heb nog géén van de buren gehoord over glasvezel aansluiting, bij de meesten steekt de kabel voor de gevel of aan de straat boven de grond uit. In het dorp heb ik nog géén enkel bericht gehoord over glasvezel, het is net alsof glasvezel gewoon niet bestaat, ondanks de tamtam waarmee het uitgerold werd.Graag zou ik van je willen weten wat inmiddels de ervaringen zijn van jouw buren die wel besloten hebben een abonnement af te sluiten tijdens de aanleg. Zijn die allemaal tevreden of was en is jouw beslissing van toen nog altijd korrekt.?
Ik zie géén reden om aan mijn beslissing van toen te twijfelen, we hebben ook indertijd niet voor de opgeklopte interactieve TV verhalen gekozen aangezien we een XMBC mediacenter op een mini-laptopje hebben draaien - we waren al interactief voordat de kabelaars er uberhaupt over begonnen. Onze Humax5050C (niet-interactief) levert nog steeds prima service (jaar 6) en ik zie geen reden tot vervanging.
Het wifi netwerk in huis wordt alleen door de mobiele telefoons gebruikt, alle PC's gebruiken het powerline netwerk en het DECT basisstation voor de telefoon staat gewoon in de meterkast naast het Ziggo modem waar hij op aangesloten is.