Momenteel woon ik sinds 1 september samen in een nieuw appartement met mijn vriendin.
Helaas kreeg ik pas op 2 oktober het huurcontract. Verspreid over de maand september heb ik de makelaar en verhuurder wel zeker 10 tot 15 e-mails verzonden met verzoeken om eindelijk mijn huurcontract toe te sturen. Ook heb ik beide partijen geregeld aan de telefoon gehad hierover.
Zoals gebruikelijk wijst de makelaar altijd naar de verhuurder, en de verhuurder naar de makelaar.
Omdat ik het huurcontract pas ruim een maand na de officiële ingangsdatum van het huurcontract afgeleverd kreeg, heb ik mij tot die datum niet kunnen inschrijven bij de gemeente omdat ik niet aan kon tonen dat ik het appartement daadwerkelijk huurde.
Aangezien ik momenteel studeer, en recht heb op studiefinanciering, ben ik hiermee in de knel gekomen. In een brief van DUO, en via telefonisch contact, werd mij medegedeeld dat ik vanwege deze late inschrijving geen recht heb op uitwonende studiefinanciering voor de maanden september en oktober. Dit zelfs ondanks dat ik nu in het bezit ben van een huurcontract waar een ingangsdatum van 1 september op vermeld staat.
Door deze situatie loop ik ruim €350,- tot €400,- aan studiefinanciering mis, die ik als student hard nodig heb. Tijdens het telefoongesprek met DUO werd mij vertelt dat ik deze kosten wellicht kon verhalen op de verhuurder of makelaar die er ruim een maand over deden om mij van het huurcontract te voorzien.
In een gesprek met de verhuurder werd mij doodleuk vertelt dat het mijn eigen schuld is, en dat als ik het geld echt hard nodig heb, ik maar gewoon bij mijn ouders moet kloppen.
Graag zou ik de misgelopen studiefinanciering willen verhalen bij de verhuurder en/of makelaar. Helaas heb ik geen idee hoe ik dit moet aanpakken.
Alvast bedankt voor het advies!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Probleem studiefinanciering door te laat huurcontract
-
-
Re: Probleem studiefinanciering door te laat huurcontract
Lastig
Leg het eens voor aan de ombudsman, die kunnen DUO contacteren en veel gedaan krijgen.
Leg het eens voor aan de ombudsman, die kunnen DUO contacteren en veel gedaan krijgen.
Re: Probleem studiefinanciering door te laat huurcontract
Ik zou het eerst eens voorleggen bij het Juridisch Loket, ze kunnen wel van alles zeggen bij DUO. En daarnaast kan je je even afvragen wat voor effect eventuele stappen zullen hebben op de relatie met je verhuurder, in het achterhoofd houdend dat jij die verhuurder harder nodig hebt dan hij/zij jou als huurder.
Het moet je toch al wel duidelijk zijn dat ze niet vrijwillig hun verantwoordelijkheid hierin willen nemen, dus bedenk eerst even goed of je wérkelijk bereidt bent om dit tot het einde door te zetten.
Het moet je toch al wel duidelijk zijn dat ze niet vrijwillig hun verantwoordelijkheid hierin willen nemen, dus bedenk eerst even goed of je wérkelijk bereidt bent om dit tot het einde door te zetten.