LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgkosten

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
pieth
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 nov 2008 19:36

Zorgkosten

Ongelezen bericht door pieth »

In juli 2013 kreeg ik van het VGZ een nota voor kosten die gemaakt waren in augustus 2012 in het Vicuri ziekenhuis in Venlo.
Dit is bijna een jaar na dato en ik kon mij niet herinneren waar deze voor bedoeld was.
Bij navraag bij het VGZ werd mij geen duidelijkheid gegeven om willen van de privacy van de patient.
Ik ben notabenen zelf de patient en mag niet weten waar de kosten voor gemaakt waren!!!! Verdere inlichtingen moest ik maar bij het ziekenhuis opvragen. Het was een hele heisa om te weten waar ik de vraag kwijt kon en heb na 2 maanden nog geen antwoord.
Aangezien wij een eigen risico betalen van 350 euro mag ik toch wel weten waar ik het geld aan uitgeef.
In de consumentengids van november 2013 wordt ook over dit onderwerp gesproken en dat hierover in 2014 meer duidelijkheid moet komen.
Ik krijg het gevoel dat er geen controle is op gedeclareerde nota's en het meest erger ik mij erop dat ik moet betalen voor een "spooknota"???? Als wij de zorgkosten onder controle moeten brengen moeten we in ieder geval beginnen met openheid en duidelijkheid. Is dit onderwerp bekend bij jullie???

bvd Piet Hartog

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Zorgkosten

Ongelezen bericht door eleven »

Wat staat in "mijn vgz" vermeld?
Daar moet de nota in de lijst staan.
Je zou toch weten, wat in dit ziekenhuis gebeurd is?

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zorgkosten

Ongelezen bericht door sjohie »

pieth schreef:In juli 2013 kreeg ik van het VGZ een nota voor kosten die gemaakt waren in augustus 2012 in het Vicuri ziekenhuis in Venlo.
Dit is bijna een jaar na dato en ik kon mij niet herinneren waar deze voor bedoeld was.
Bij navraag bij het VGZ werd mij geen duidelijkheid gegeven om willen van de privacy van de patient.
Ik ben notabenen zelf de patient en mag niet weten waar de kosten voor gemaakt waren!!!! Verdere inlichtingen moest ik maar bij het ziekenhuis opvragen. Het was een hele heisa om te weten waar ik de vraag kwijt kon en heb na 2 maanden nog geen antwoord.
Aangezien wij een eigen risico betalen van 350 euro mag ik toch wel weten waar ik het geld aan uitgeef.
In de consumentengids van november 2013 wordt ook over dit onderwerp gesproken en dat hierover in 2014 meer duidelijkheid moet komen.
Ik krijg het gevoel dat er geen controle is op gedeclareerde nota's en het meest erger ik mij erop dat ik moet betalen voor een "spooknota"???? Als wij de zorgkosten onder controle moeten brengen moeten we in ieder geval beginnen met openheid en duidelijkheid. Is dit onderwerp bekend bij jullie???

bvd Piet Hartog
Het lijkt me dat een bezoek aan het ziekenhuis toch je wel zover bij blijft, dat je je kan herinneren er te zijn geweest?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Zorgkosten

Ongelezen bericht door tenormin »

@pieth, Je spreekt van een rekening van 2012. Toen was het eigen risico €220,00. En ben het wel met bovenstaande schrijver eens dat het een beetje vreemd is dat je je niets herinnert van het Vicuri Ziekenhuis, althans, niet voor welke behandeling? Maar inderdaad even bij "mijn VGZ" en je ziet de gemaakte kosten.

Dirkie
Berichten: 2954
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Zorgkosten

Ongelezen bericht door Dirkie »

pieth schreef:In juli 2013 kreeg ik van het VGZ een nota voor kosten die gemaakt waren in augustus 2012 in het Vicuri ziekenhuis in Venlo.
Dit is bijna een jaar na dato en ik kon mij niet herinneren waar deze voor bedoeld was.
Bij navraag bij het VGZ werd mij geen duidelijkheid gegeven om willen van de privacy van de patient.
Ik ben notabenen zelf de patient en mag niet weten waar de kosten voor gemaakt waren!!!! Verdere inlichtingen moest ik maar bij het ziekenhuis opvragen. Het was een hele heisa om te weten waar ik de vraag kwijt kon en heb na 2 maanden nog geen antwoord.
Pak je afspraken kaart /agenda / Mijn VGZ er eens bij en kijk wanneer je daar een afspraak had. Als je het nu niet meer weer, kan het ook voor geheugen problemen geweest zijn :mrgreen:
En de VGZ mag dat inderdaad niet geven, tenzij je bij het kantoor aan de balie jezelf kunt legitimeren misschien, want iedereen kan wel beweren dat hij Pietje Puk is over de telefoon.
De vraag kun je gewoon bij het ziekenhuis stellen. Als je daar bent, is er vast wel een informatie balie waar ze je verder kunnen helpen, daar is waarschijnlijk geen 2 maanden en een hoop heisa voor nodig.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Zorgkosten

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Je kan ook een schriftelijk briefje sturen en de nota opvragen. De ziekenhuizen zijn wettelijk verplicht je deze te verstrekken.
Ik ben ervan op de hoogte dat geen van de partijen ( zorgverzekeraar/ziekenhuis) zich wenst in te spannen voor zijn klant. Het lijkt een gesloten systeem, waar de klant alleen maar lastig is. Maar probeert u eens de klant te zijn , die wel volhoudt. Gewoon die rekening opvragen. Bedenk trouwens ook dat er soms een rekening kan komen als je helemaal niet in het ziekenhuis bent geweest. Dat komt door de dbc's.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Zorgkosten

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Door die vreemde manier van declareren, via die dbc's, kan het misschien zò gegaan zijn: stel U bent opgenomen geweest in Viecurie ca. mei/juni 2012. Daarna contrôle gehad die meer dan 6 weken na de laatste opname dag plaatshad. In dat geval wordt er een nieuw zorgproduct geopend met als aanvangsdatum exact de datum van 6 weken na laatste opnamedag.
Met andere woorden: de regels rond de dbc's zijn veranderd miv 1 januari 2012. Voorheen behoorde het hele zorgtraject, inclusief consulten, opname en nacontroles bij 1 dbc ( een tarief dat toegerekend werd naar de datum van het eerste contact in het ziekenhuis) . Daarna is het traject gesplitst, hetgeen kan leiden tot twee rekeningen voor eigen risico in twee kalenderjaren.

Gesloten