LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incassobureau reageert niet.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Damien J

Incassobureau reageert niet.

Ongelezen bericht door Damien J »

Hallo,

ik zit met een vervelende kwestie namelijk het volgende.
Door slordigheid heb ik een tandarts rekening niet betaald en heb nu volledig terecht een betalingsregeling lopen bij Bosveld incasso.

Ik heb afgesproken om 200 euro per 4 weken te betalen.
Deze maand kon ik de 200 euro niet ophoesten helaas,ik heb Bosveld daarom gelijk gemaild met de vraag of ik i.p.v 200 euro 75 euro mag overmaken.
Die 75 euro had ik alvast overgemaakt....uit voorzorg.
Ik heb daarbij aangeboden om volgende maand (tijdsbestek van 14dgn) extra af te lossen, 275 euro i.p.v 200.

Kreeg gelijk mail terug,dat het niet goed gekeurd zou worden. Ik moest bellen voor de volgende dag 17:00 uur.
Heb gelijk weer een mailtje gestuurd ,allemaal heel netjes en correct,dat ik niet in de gelegenheid ben om te bellen, vandaar de mail.

Nog gevraagd of ik dan als nog de resterende 125 euro kon overmaken,wat dus mijn laatste leefgeld zou zijn of dat ze toch op mijn naar mijn inziens redelijke voorstel in wilden gaan.
Geen antwoord op gehad.

Daarna heb ik elke dag een net mailtje gestuurd of ze alstublieft willen reageren.
2 dagen daarna dreigbrief op de mat, resterende bedrag van 1025 direct betalen anders andere maatregelen.

Heb ze gelijk , per mail, uitgelegd dat ik het resterende bedrag gewoon niet ineens kan betalen, en ze alsnog een voorstel gedaan.
Ik heb in 5 dagen tijd 5 x gemaild, niets gehoord.

Kan dit zomaar allemaal? Nette voorstellen doen, goede wil tonen en dan gelijk een dreigbrief op de mat.

Ik weet dat het mijn eigen schuld is maar heb ze op het hart gedrukt dat ik niets liever wil dan deze zaak oplossen.
Laatst gewijzigd door Radar op 29 okt 2013 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: off-topic

Jolijn

Re: Incassobureau reageert niet.

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ja dat kan, als jij je niet aan de betalingsafspraak houdt, kan de rest van het bedrag in keer keer opgeëist worden.
Als de oorspronkelijke eiser ( de tandarts) het hard wil spelen kan hij de rechter laten oordelen.
Schiet niet op..... ook voor hem niet, maar goed...probeer dat aan het incassobureau duidelijk te maken en ook aan de tandarts zelf, neem rechtstreeks contact met hem op.
Probeer wat te lenen van familie, vrienden om zoveel mogelijk van wat je deze 4 weken niet nagekomen bent + gedeelte volgende termijn? toch nog te voldoen.

Damien J

Ik heb gelijk in de eerste mail aangegeven dat ik alsnog het resterende bedrag dus 125 euro,mijn laatste leefgeld, zou overmaken als ze niet op mijn voorstel wilden ingaan.

Geen antwoord.....dat vind ik persoonlijk vrij absurd.
Zeker in een tijdsbestek van 3 dagen.

Met andere woorden,de maand is nog niet om als ik nu alsnog de resterende 125 overmaak dan zal het resterende bedrag alsnog ineens opeisbaar zijn??

We praten hier over 1,5 week, binnen 1,5 week los ik mijn volgende termijn af+75 euro.
Sorry maar hier mis ik dan waarschijnlijk iets.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Simpel: niet voldoen aan de betalingsregeling houdt in dat het hele bedrag opeisbaar wordt.. Zelf maar even regelen dat er een deel wordt betaald is geen onderdeel van de regeling. En of daar nou 1 of 10 dagen tussen zit, irrelevant.
Laatst gewijzigd door Radar op 29 okt 2013 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn

Met andere woorden,de maand is nog niet om als ik nu alsnog de resterende 125 overmaak dan zal het resterende bedrag alsnog ineens opeisbaar zijn??

Ik weet niet wat de afspraak precies is, dat weet jezelf het beste. Als die €200 deze maand binnen moet zijn, heb jij je aan de regeling gehouden.
k heb afgesproken om 200 euro per 4 weken te betalen

als ze niet op mijn voorstel wilden ingaan.

Dan maak het maar gauw over. Als jij je daarmee gewoon aan de afspraak houdt, moet het incassobureau dat ook doen.
We praten hier over anderhalve week schrijf je, dat bedrag is dan vast wel even van iemand te lenen.

Als het incassobureau anderhalve week voor de termijn van 4 weken om is, het geld vast wil hebben, ga jij daar ook niet mee akkoord.

Damien J

dhc schreef: Zelf maar even regelen dat er een deel wordt betaald is geen onderdeel van de regeling.
Zoals je hebt kunnen lezen in mijn post, probeer ik tot een oplossing te komen.
Het is niet zo dat ik de touwtjes in hadden probeer te krijgen. Ik zal de rest gewoon overmaken zoals Bosveld het graag wil.
Waar het mij omgaat is dat men niet reageert op 5 stuks nette mail. Daar kan ik niet bij.
Als ik nu alsmaar achter loop met betalen, of helemaal niet betaal...ok, dan snap ik het.
Dat is dus gewoon niet aan de orde.

Bedankt voor voor jullie antwoorden.
Laatst gewijzigd door Radar op 29 okt 2013 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Bosveld staat gewoon in zijn recht, niemand verplicht hen in te gaan op welk voorstel dan ook,als er al een betalingsregeling loopt.
Ook al is het allemaal nog zo netjes gesteld.
Ik vermoed dat dit wel eens met de hoofdsom te maken kan hebben, naast het stadium waarin de regeling zich bevindt. je vertelt wel dat je 200 per 4 weken moet betalen, maar niet waar het mee begonnen is.

Jolijn

Het is begonnen met in elk geval resterende bedrag van 1025 + €75?
Hoelang de regeling al loopt weet ik niet Als ik nu alsmaar achter loop met betalen,

Wijs door schade

Ongelezen bericht door Wijs door schade »

TS, gewoon nette mail sturen dat je;
Het in der minne wilt schikken
Nu al ver boven je aflossingscapaciteit zit

Rustig blijven en beseffen dat dit de toverwoorden (aflossingscapaciteit en in der minne schikken) zijn.
Geen rechter gaat je veroordelen om proceskosten als je dit zo stelt en wel betaald en dat weten ze, bovendien een incassobureau moet eerst een gerechtsdeurwaarder inschakelen.
Vergeet vooral niet te vermelden dat hun dreiging door jou als zwaar ervaren is en onnodig , jij bent een brave burger en hebt niet gekozen voor een leven van rechtszaken en dreigingen wat de dreigers wel hebben gedaan.

Maat los daarvan gaan ze uiteindelijk wel akkoord want;
Je laat zien dat ze feitelijk geluk hebben dat je zo veel betaald, een zwaarder traject of inschakeling van schuldhulpverlening en ze gaan het lastig krijgen.
Je betaald immers meer dan wettelijk kan worden afgedwongen en als jij dat hen even duidelijk maakt weten ze dat jij dit ook weet en dus dat ze deel machtspositie kwijt zijn.

Sterker nog geen jurist gaat zich aan een rechtszaak wagen als er nog een voorstel ligt met de term minnelijke schikking van jou erin, de advocatenwet stelt immers duidelijk dat een advocaat een gang naar de rechtbank als laatste middel kan inzetten als minnelijk traject niet mogelijk is en dient dit zijn cliënten ook heel duidelijk dient te maken. Dus je kan elke keer op hun tegenvielen je minnelijke voorstel iets aanpassen en ze zullen daar dan echt op moeten reageren.

Loop als je toch gaat schrijven even na of ze niet toevallig teveel incassokosten opvoeren. 15% over de hoofdsom met een minimum van €40,- ,
Eerdere kosten op de hoofdsom als administratie-, aanmanings- en/of herinneringskosten tellen mee voor de incassokosten maar veel bureau's hebben bijvoorbeeld de neiging bij eerder in rekening gebrachte aanmaningskosten van €25,- bij een hoofdsom van bijv €100,- doodleuk nog €40,- incassokosten te rekenen terwijl dit maar €15,- mag zijn(immers 15 + 25 = 40)

Dus gewoon kalm blijven en om informatie vragen, slim kan ook zijn met je vragen via mail te wachten tot de laatste dag van hun termijnen, dan kan je het maar zo rekken naar een punt dat je alsnog betaling van termijn kan voldoen waarna probleem ook is opgelost.
Laatst gewijzigd door Radar op 29 okt 2013 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

TS, gewoon nette mail sturen dat je;
Het in der minne wilt schikken
Wat is er nog in de minne te schikken? TS had een betalingsregeling getroffen, volgens mij is het dan in de minne geschikt. Moet dan ook die betalingsregeling in de minne worden geschikt?

Een betalingsregeling is een gunst en geen recht.
Laatst gewijzigd door Radar op 29 okt 2013 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Wijs door schade

Ja betalingsregeling is een gunst en geen recht.
Echter de aflossingscapaciteit is wet bij wet vastgesteld.
Dus bij ontbreken bezit en vermogen is betaling in termijnen voor hen die het incassobureau hierop wijzen alsnog bij wet vastgesteld.
En het heeft er alle schijn van dat het incassobureau in dit geval veel sneller de opdracht (het innen van een schuld) kan afronden door een betalingsregeling aan te gaan dan langs welke weg dan ook (nog los van mijn overtuiging dat als ts niets aan het achterhouden is de gang nar de rechter voor het incassobureau en door hen in te schakelen gerechtsdeurwwarderskantoor een verliesgevende zaak zal zijn)

Ja zolang ts in paniek mailt zal incassobureau door dreigen hopen op nog sneller afwikkelen doch zodra ts rustig de juiste termen gebruikt heeft hij in 1 mail een betalingsregeling.

Aangezien dit een simpele mail is verwacht ik over drie dagen een antwoord van ts dat er een nieuwe regeling is. Ts je kan me een persoonlijk bericht sturen dan zal ik je morgen een stukje tekst sturen waarmee het zo klaar is.

puma73

Wijs door schade schreef:Ja betalingsregeling is een gunst en geen recht.
Echter de aflossingscapaciteit is wet bij wet vastgesteld.
Dus bij ontbreken bezit en vermogen is betaling in termijnen voor hen die het incassobureau hierop wijzen alsnog bij wet vastgesteld.
En het heeft er alle schijn van dat het incassobureau in dit geval veel sneller de opdracht (het innen van een schuld) kan afronden door een betalingsregeling aan te gaan dan langs welke weg dan ook (nog los van mijn overtuiging dat als ts niets aan het achterhouden is de gang nar de rechter voor het incassobureau en door hen in te schakelen gerechtsdeurwwarderskantoor een verliesgevende zaak zal zijn)
À
Ja zolang ts in paniek mailt zal incassobureau door dreigen hopen op nog sneller afwikkelen doch zodra ts rustig de juiste termen gebruikt heeft hij in 1 mail een betalingsachteretand.

Aangezien dit een simpele mail is verwacht ik over drie dagen een antwoord van ts dat er een nieuwe regeling is. Ts je kan me een persoonlijk bericht sturen dan zal ik je morgen een stukje tekst sturen waarmee het zo klaar is.
Het zal het incassobureau een zorg zijn wat de aflossingscapaciteit van TS is.

TS is een betalingsregeling aangegaan en kan deze niet nakomen. Het incassobureau wil linksom of rechtsom gewoon geld zien. Komt dat geld er niet zal men een deurwaarder inschakelen. Dit heeft voor ts tot gevolg dat de kosten flink hoger uitpakken met kans op roerend goed beslag, loonbeslag, beslag op de bankrekening als hij niet kan betalen.
Laatst gewijzigd door Radar op 29 okt 2013 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Wijs door schade

Vousvoyeren hoeft niet hoor ;)

Tuurlijk willen ze links- of rechtsom het geld innen.
Laten we de opties eens naast elkaar zetten

Optie 1, nieuwe regeling en in 6 x 4 weken (vreemde termijn trouwens waarom niet gewoon een maand ts.) heeft incassobureau het geld binnen.
Tijd Max half jaar

Optie 2, ts stopt met betaling in afwachting afloop rechtszaak, op rol over plm 4 weken , antwoord ts op eis vier tot zes weken, antwoord Gerechtsdeurwaarder vier tot zes weken, uitspraak vier tot zes weken, ts vraagt om betaling in termijnen , beslag op loon , aflossing met wat er boven het wettelijk minimum is.
Niet aan te geven of ts gerechtelijke procedure mort betalen
Tijd eerste betaling over half jaar lang betalen.

Optie 3, ts gaat door met betaling tijdens rechtszaak, dezelfde termijnen als bij optie 2 alleen voor de uitspraak is er nog 1 termijn over wat ts ook melden zal betalingen klaar als rechter uitspraak doet.
99% kans dat ts niet de gerechtskosten hoeft te betalen

Ik zeg nergens dat ts niets hoeft te betalen of dat incassobureau geen rechten heeft op betaling.
Ik zeg enkel dat ts met de juiste bewoordingen kan zorgen voor nieuwe regeling want wat ik schrijf dat zal incassobureau ook gewoon weten.

puma73

Ik zeg enkel dat ts met de juiste bewoordingen kan zorgen voor nieuwe regeling want wat ik schrijf dat zal incassobureau ook gewoon weten.
Het incassobureau heeft al een betalingsregeling en bij niet nakomen wordt de vordering in zijn geheel opeisbaar.

Het incassobureau hoeft en zal zeker niet meewerken aan een nieuwe betalingsregeling en zal TS gewoon via een deurwaarder de vordering laten inbrengen bij de rechtbank middels een exploot.
Laatst gewijzigd door Radar op 29 okt 2013 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: off-topic / ongefundeerd

Wijs door schade

Je denkt echt dat geen nieuwe regeling beter is voor het incassobureau?
Want we zijn het er echt wel over eens DAT het kan zoals je zegt maar ik ben sterk van mening dat het voor het incassobureau niet de beste weg is en dat ze dat ook wel weten.
Graag verneem ik je argumenten waarom je jouw mening bent toegedaan, ik heb mijn idee middels concrete uitwerking van onderbouwing voorzien en geef aan dat je gelijk hebt in je legale standpunt. Je standpunt herhalen zonder uitwerking waarom het te verwachten is dat het bureau niet mee zou werken komt niet zo sterk over in mijn nederige opvatting ;)

puma73

Wijs door schade schreef:Je denkt echt dat geen nieuwe regeling beter is voor het incassobureau?
Want we zijn het er echt wel over eens DAT het kan zoals je zegt maar ik ben sterk van mening dat het voor het incassobureau niet de beste weg is en dat ze dat ook wel weten.
Graag verneem ik je argumenten waarom je jouw mening bent toegedaan, ik heb mijn idee middels concrete uitwerking van onderbouwing voorzien en geef aan dat je gelijk hebt in je legale standpunt. Je standpunt herhalen zonder uitwerking waarom het te verwachten is dat het bureau niet mee zou werken komt niet zo sterk over in mijn nederige opvatting ;)
Ik heb mijn mening in diverse reacties uitgelegd, ik ga dit niet voor een vierde keer doen.

Damien J

Opgeruimd, was er spuugzat van.
Schone lei.

Gesloten