LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inhouden loon door baas

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Azivegu

Inhouden loon door baas

Ongelezen bericht door Azivegu »

Gisteren werd ik opgebeld door mijn baas. Hij zei tegen mij dat ik: "Voor de zoveelste keer de airco heb aangelaten. Ik ga nu ook twee uur loon inhouden om de kosten terug te vorderen."

Ik zal wat meer toelichten. Ik werk voor de subway. Bij het sluiten zijn er twee mensen aanwezig. Héél vaak één ervaren persoon (ik) en iemand die er net werkt. (ik zeg het niet graag maar gemiddeld werken mensen daar maar 2 a 3 maanden voordat ze stoppen of meer dan een jaar, dus altijd nieuwe mensen.) Het is dus de taak van de ervaren om 'eindverantwoordelijke' te zijn. Ik moet dus op alles wat mijn collega doet ook mee opletten, want als iets niet goed is ben ik dus de sjaak. Ik heb er geen echt probleem mee, maar hoe het werkt is een beetje vaag. Het staat namelijk niet dat ik als eindverantwoordelijk zou moeten optreden bij mijn contract en ik (en mijn andere mede eindverantwoordelijken) krijgen geen compensatie voor de extra bevoegdheden. Er bestaat dus alleen een 'gevoelsmatige' regel (ik zeg gevoelsmatig omdat er door mijn baas eigenlijk nooit over word gesproken, behalve als je de sjaak bent natuurlijk.)

Nou is het zo dat ik afgelopen zaterdag heb gewerkt, daarbij heb ik dus op mijn taken moeten concentreren en die van mijn collega en alles wat erbij komt (en ik was de enigste die kassa mocht bedienen dus vaak deed ik 3 dingen tegelijkertijd. Verder heeft mijn baas in onze telefoongesprek dat er verder goed is gesloten. Niet om mijn zelf in de hemel te prijzen, maar dat is ongeveer de norm bij mij. Hij zei dat ik 3 keer eerder de airco heb aan gelaten (ik werk er nu een jaar) maar heb hem meteen op gecorrigeerd dat dit pas de tweede melding was ervan, want de eerste keer was 2 weken geleden. Hij stemde er zelf ook meteen toe dat wat ik zei klopte. Nu wil hij wel 2 uur loon inhouden.
Mijn vraag is of dat wel mag want er is geen sprake van:
- bedrog of een opzettelijke fout zoals bijvoorbeeld fraude, het opzettelijk toebrengen van verwondingen aan een collega, enzomeer;
- een zware (niet opzettelijke) fout zoals bijvoorbeeld een verkeersongeval met uw bedrijfswagen in dronken toestand, roken in een lokaal waar brandbare stoffen zijn opgeslagen, enzomeer;
- een lichte fout dewelke eerder herhaaldelijk voorkomt zoals bijvoorbeeld het stelselmatig verkeerd boeken van inkomsten, een weerkerend kastekort, enzomeer.

Hij heeft ook niet toegelicht of het om de netto of bruto loon gaat.

Nou dat geld is niet het allerbelangrijkst. Het is meer een principe. Dit is ook niet de eerste keer dat hij het doet. Hij heeft dit in de jaar tijd dat ik er werkte al 2 keer eerder gedaan. Een keer omdat iemand binnen in de zaak zat te roken (ik kan zijn handelen wel begrijpen dan) en een keer eerder omdat één van mijn collega's weigerde een biljet van €200 te accepteren (dat is een regel) terwijl de klanten de drinken al openmaakte en de broodjes al gemaakt waren. De kosten voor alles werd dus op hem verrekend. Er waren meer mensen daar niet mee eens dus ik weet niet hoe het precies is afgelopen.

Er zijn ook meer dingen die niet gedaan worden zoals het hoort door mijn baas maar daarover ga ik natuurlijk niet op in. Daar kan ik hem zelf op aanspreken.

Dus kort samengevat ik heb voor de tweede keer de airco aan gelaten (eerste keer heb ik erkend dat het mijn fout was, dit keer twijfel ik of die wel aanstond bij mijn verlaten van de zaak) en hij wil dus twee uren van mijn loon inhouden, wat ongeveer gelijk is aan 60kWh.
Heeft mijn werkgever hierin gelijk?

GJvdZ

Re: Inhouden loon door baas

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Loon inleveren bij fouten is in Nederland niet gebruikelijk. Is er een checklist met daarop alle activiteiten die moeten worden uitgevoerd? Zo ja, dan maakt een werkgever normaal gesproken een aantekening in het personeelsdossier als de werkzaamheden niet naar behoren zijn uitgevoerd. Dit kan tijdens het functioneringsgesprek worden besproken, eventueel resulterend in verbeteracties.

Azivegu

Er is een checklist hoewel dat van de airco staat vernielt bij. En het heeft er al anderhalve week niet gehangen doordat hij het vergeet zegt hij.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dan is het beste om gewoon zo snel mogelijk ergens anders een baan te vinden. Je kunt op je strepen gaan staan, maar in een kleine organisatie (ik neem aan dat de baas de franchisenemer is) komt het dan nooit meer goed.

Azivegu

Maar sta ik in het ongelijk of niet? Ik wil in iedere geval wel ervoor zorgen dat hij het snapt dat niet iedereen dit pikt. Hij is er (mogelijk) twee keer mee weggekomen, maar dat moet niet blijven doorgaan. En het is wel lastig om een andere baan te vinden. Ik ben full-time student dus overdag werken zit er helaas niet in. Het is wel fijn dat er een winkel is dat op zaterdag en zondag ruime openingsuren heeft.

Gebruiker_99

Ongelezen bericht door Gebruiker_99 »

Het is duidelijk dat als het niet in je arbeidsovereenkomst staat de werkgever niets van je loon kan inhouden voor fouten die jij begaat. Je loon moet gewoon betaald worden. Hij moet een management systeem hanteren waarbij jij geen kans krijgt deze fout te maken. Bij voorbeeld een alarm belletje bij de deur wanneer jij de boel op slot zet terwijl het systeem nog aan is. heel simpel! :D
Dus maak een plannetje en naar je advocaat. :mrgreen:

Gesloten