LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schenking

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
joentjeeh

Schenking

Ongelezen bericht door joentjeeh »

Goedenavond,

Mijn vader heeft mij vlak voor zijn dood (binnen 180 dagen) een aantal zaken laten aanschaffen op zijn kosten qua goederen. (nieuwe tafel, wat keuken apparatuur etc.)
Nu komt de notaris dat dit schenkingen zijn en dat dit deel van de erfenis zou kunnen zijn. En dat hier eventueel ook schenk/erfbelasting over betaald moet worden.
Wat mij zeer onlogisch lijkt, gezien het feit dat er al btw betaald is en dat het goederen zijn. Als iemand immers jarig is en een heel duur cadeau geeft betaal je hier ook geen extra belasting nog is over.

Tevens heeft hij mij 10.000 cash gegeven.
Ben wel onterft, kan de notaris dit terug vorderen of verrekenen met het eventuele kindsdeel?

De notaris wil hier niet echt een duidelijk antwoord op geven, vandaag dat ik mijn vraag hier stel..

Jantje7

Re: Schenking

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Helaas voor jou heeft de notaris gelijk. lees op de belastingsite even na, maar schenkingen binnen 180 dagen van overlijden vallen onder het erfrecht.
De vergelijking met een heel duur verjaardagscadeau loopt ook mank. Alle schenkingen boven de € 5.141,- (2013) moeten worden aangegeven en hierover moet schenking belasting worden afgedragen.

En ja, het zal worden verrekend met uw kindsdeel mits u dit binnen 5 jaar opeist. Anders heeft u helemaal niets.

jantje7

joentjeeh

Dankje voor je reactie,

Maar over cashgeld boven de 5141 betaal je 10% erfbelasting.

Maar als je aankopen hebt gedaan en al 21% btw hebt betaald en dan nogmaals 10% erover heffen is toch nogal krom? of zie ik dit verkeerd

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Ja helaas, als je schenking belasting á 10% hebt betaald, en je gaat het uitgeven, betaal je ook 21% BTW. Dit staat helemaal los van elkaar. Ook over inkomen betaal je inkomstenbelasting, probeer het maar eens uit te geven zonder dat je 21% BTW betaald.

jantje7

joentjeeh

Ja dat is eigenlijk best logisch. Ik vind het gewoon belachelijk veel.
Mocht het met het kindsdeel verrekend worden deze schenking en het is niet voldoende. Kunnen ze dan ook nog aan de vordering komen die ik op mijn moeder heb die twee jaar geleden is overleden? En die geen testament had.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

joentjeeh schreef:Ja dat is eigenlijk best logisch. Ik vind het gewoon belachelijk veel.
Mocht het met het kindsdeel verrekend worden deze schenking en het is niet voldoende. Kunnen ze dan ook nog aan de vordering komen die ik op mijn moeder heb die twee jaar geleden is overleden? En die geen testament had.
Ja, welkom in Nederland. Beatrix moet ook leven zullen we maar zeggen...
Het is sowieso schande dat je belasting betaald over iets dat al tig malen belast is geweest, maar ja, in Nederland is op dat vlak niks te dol.

In mijn ogen vallen de goederen die u heeft gekocht in opdracht van uw vader gewoon onder de erfenis en is het geen schenking. Die goederen vallen dus in de boeldel en moeten verdeeld worden onder de erfgenamen.

olaf79

joentjeeh schreef:Tevens heeft hij mij 10.000 cash gegeven.
Ben wel onterft, kan de notaris dit terug vorderen of verrekenen met het eventuele kindsdeel?

De notaris wil hier niet echt een duidelijk antwoord op geven, vandaag dat ik mijn vraag hier stel..
Dat cashgeld is een schenking geweest waarvan u aangifte dient te doen en dan schenkbelasting betaald. Gelukkig heeft u als kind een grote vrijstelling. Eventueel kunt een extra grote vrijstelling krijgen als u nog nooit eerder een schenking van uw ouders heeft gekregen.

Onterven is in Nederland niet mogelijk. Die 10.000 kan niet zomaar worden teruggevorderd tenzij er sprake was van dwang of dwaling of iets dergelijks. Wat iemand tijdens zijn leven schenkt bij goed verstand, is zijn keuze en daar hebben de andere erfgenamen weinig mee te maken. Als u vader had geschonken aan een goede buurvrouw, was dat ook zijn zaak.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Olaf,
Onterving van een kind is wel degelijk mogelijk. Een kind heeft echter nog wel steeds het recht om zich op zijn legitieme portie te beroepen. Maar dat is een aktie van het kind. Daarmee wordt het kind geen erfgenaam, maar een gewoon schuldeiser.Het kind is en blijft dus onterfd.

De schenking binnen 180 dagen telt fiscaal inderdaad gewoon mee voor de heffing van erfbelasting.

Ook telt deze mee voor de berekening van de legitieme portie. Is de schenking hoger dan de legitieme? Dan moet de legitimaris terugstorten.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Inzake de 180 dagen en belasting zie:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... w_erfenis/

Zoek tevens op de belastingsite even op erfenis. Dan krijg je resultaten en weet je of en hoeveel belasting je moet betalen.

Inzake onterving, lees bijgevoegde link even door. Eigenlijk is de hele website wel een aanbeveling.
http://www.erfwijzer.nl/legitieme-portie.html

joentjeeh

marcel75 schreef:Olaf,
Onterving van een kind is wel degelijk mogelijk. Een kind heeft echter nog wel steeds het recht om zich op zijn legitieme portie te beroepen. Maar dat is een aktie van het kind. Daarmee wordt het kind geen erfgenaam, maar een gewoon schuldeiser.Het kind is en blijft dus onterfd.

De schenking binnen 180 dagen telt fiscaal inderdaad gewoon mee voor de heffing van erfbelasting.

Ook telt deze mee voor de berekening van de legitieme portie. Is de schenking hoger dan de legitieme? Dan moet de legitimaris terugstorten.
Maar hoe kan ik dat terugstorten als ik het niet heb en de producten ook niet te verkopen zijn tegen die waarde?
Ik heb dat geld gewoon niet, had niet verwacht dat het zo een gedoe zou worden.
Volgens mij vader zou het allemaal wel goed komen, hij heeft ook een brief ondertekend waar dit instaat, maar dat heeft volgens de notaris geen enkele waarde?

marcel75

Je vader kan niet zomaar de wetgeving ter zijde schuiven. Vandaar dat de notaris geen waarde toekent aan de brief vader. Je had er ook voor kunnen kiezen om geen beroep te doen op je legitieme portie. Dan had je hier ook minder last van gehad.

olaf79

Kwestie van naamgeving. Defacto ben je erfgenaam omdat je aanspraak kunt maken op een deel van de nalatenschap. Het verschil is allen dat normalitair kinderen ieders voor een gelijk deel erven, maar als een of meerdere kinderen expliciet worden uitgesloten in het testament, dan heeft hij wettelijk nog steeds het recht op de helft van het gelijke deel. Dus 3 kinderen zijn erfgenaam, 1 is uitgesloten dan heeft die 1 recht op 1/6 van de erfenis en de andere 2 2,5/6 deel.
Tsja, wat doe je eraan.
Daar ben ik het niet mee eens. Een schenking bij leven en volle verstand is een schenking, het maakt niet uit aan wie.

olaf79

joentjeeh schreef:Maar hoe kan ik dat terugstorten als ik het niet heb en de producten ook niet te verkopen zijn tegen die waarde?
Ik heb dat geld gewoon niet, had niet verwacht dat het zo een gedoe zou worden.
Volgens mij vader zou het allemaal wel goed komen, hij heeft ook een brief ondertekend waar dit instaat, maar dat heeft volgens de notaris geen enkele waarde?
Opzich is dat niet zo'n probleem. Je mag immers uit gaan van de marktwaarde van een goed. Iets kan 10.000 euro waard zijn, maar de marktwaarde kan enkele tientjes zijn. Bijvoorbeeld een postzegelverzameling. Je mag dan uitgaan van de marktwaarde.

Die brief heeft m.i. wel waarde, alleen zouden andere erfgenamen het als een soort van dwang kunnen zien en ga dan bewijzen dat het niet zo is. Voor de belastingdienst maakt het sowieso niet uit.

marcel75

Olaf,
Het maakt zeker wel wat uit of je erfgenaam bent of onterfd en vervolgens je legitieme inroept. Als erfgenaam ben je ook aansprakelijk voor schulden. Het onterfde kind niet, want het is immers geen erfgenaam.

Jij kunt er wel niet mee eens zijn dat schenking van invloed zijn op de berekening van de legitimaire massa en dus op de legitieme portie, maar dan zul je zelf de wet maar moeten herschrijven en er bij de 2e en 1e kamer door te krijgen.

Voor de berekening wordt niet gekeken naar de waarde op het moment van overlijden, maar sec naar de schenking. Heb je voor € 10.000,-- aan spullen geschonken gekregen, dan is je schenking € 10.000,-- geweest. Het maakt dus niet uit of je geld of spullen hebt gehad, er wordt gekeken naar de waarde van de schenking op het moment van de schenking.

Welke waarde de brief volgens jou wel heeft, ontgaat mij volledig en wordt ook niet onderbouwd.

olaf79

Het maakt zeker wel wat uit of je erfgenaam bent of onterfd en vervolgens je legitieme inroept. Als erfgenaam ben je ook aansprakelijk voor schulden. Het onterfde kind niet, want het is immers geen erfgenaam.
Naar de letter der wet ben je inderdaad geen erfgenaam meer, maar een legitimaris. Als erfgenaam kun je overigens, wat altijd aan te bevelen is, beneficiair de erfenis aanvaarden. Dat betekent dat je niet aansprakelijk bent voor alle schulden die meer zijn dan jouw deel van de nalatenschap groot is.
Jij kunt er wel niet mee eens zijn dat schenking van invloed zijn op de berekening van de legitimaire massa en dus op de legitieme portie, maar dan zul je zelf de wet maar moeten herschrijven en er bij de 2e en 1e kamer door te krijgen.
Nee ik hoef zeker de wet niet te herschrijven, maar jij interpreteert hem denk ik fout. Een schenking aan legitimaris heeft geen invloed op zijn legitieme massa. Een schenking aan een kind die tevens erfgenaam is juist wel. Dit om te voorkomen dat je door wegschenken aan een erfend kind het andere kind zijn legitieme portie kunt ontzeggen. En het doel van die regeling is nu juist dat alle kinderen recht houden op een deel van de nalatenschap.
Voor de berekening wordt niet gekeken naar de waarde op het moment van overlijden, maar sec naar de schenking. Heb je voor € 10.000,-- aan spullen geschonken gekregen, dan is je schenking € 10.000,-- geweest. Het maakt dus niet uit of je geld of spullen hebt gehad, er wordt gekeken naar de waarde van de schenking op het moment van de schenking.
Je haalt weer 2 dingen door elkaar. De belastingdienst kijkt voor de erfbelasting naar de waarde op moment van overlijden en bij schenking naar de waarde op moment van schenking. Bij de berekening van de legitieme massa wordt gekeken naar de waarde op moment van schenking.
Welke waarde de brief volgens jou wel heeft, ontgaat mij volledig en wordt ook niet onderbouwd.
Voor het erfrecht heeft de brief de waarde dat vader kennelijk uit vrije wil een deel heeft geschonken. Voor de belastingdienst maakt dat niks uit omdat het binnen een half jaar voor overlijden was.

Gesloten